MarshallAI

Suora lähetys Vantaan liikenteestä

Suomalainen konenäön edelläkävijä MarshallAI julkaisee tänään maailmanlaajuisesti ainutlaatuisen reaaliaikaisen näkymän Vantaan Tikkurilan keskustan risteyksestä. Jatkuvassa suorassa lähetyksessä tekoäly havainnoi ja näyttää eri ajoneuvot, polkupyörät ja ihmiset reaaliaikaisesti, edellisen 12 tunnin yhteenvedon rinnalla.

Palvelu on luotu yhteistyössä Vantaan kaupungin kanssa konenäköön perustuvan liikenteen seurannan hyötyjen tutkimiseksi. Ajantasainen ja oikea tieto auttaa kaupungin asukkaita ja vierailijoita liikkumaan nopeammin, sujuvammin ja turvallisemmin.

Palvelun avulla tutkitaan mahdollisuuksia vähentää päästöjä, säästää odotusaikaa sekä parantaa liikenneturvallisuutta käyttämällä tietoa hyödyksi liikennevalojen ohjauksessa. Alustavan tuloksen mukaan hyvin toimivan Talvikki- ja Peltolantien risteyksessä olisi konenäön avulla mahdollisuus välttää yli 30 tuhatta pysähdystä vuodessa ja säästää keskimäärin joka kymmenes sekunti jonkun odotusaikaa, ilman että se vaikuttaisi negatiivisesti keneenkään muuhun.

Tutkitulla jaksolla MarshallAIn ohjelmisto tunnisti ihmisen, polkupyörän ja ajoneuvon vaihtuvissa olosuhteissa 98,2 - 99,8 % tarkkuudella. Raportista tullaan julkaisemaan julkinen yhteenveto lähiviikkoina.

"Tekoälyyn pohjautuvalla kuvan tulkinnalla voidaan havaita asioita, joiden havaitseminen on perinteisillä antureilla hankalaa. Kokeilun tulosten perusteella uskomme, että kuvan tulkinnan avulla voidaan parantaa liikennevalo-ohjauksen toimivuutta esimerkiksi jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden näkökulmasta”, sanoo Vantaan kaupungin liikenneinsinööri Heikki Alkila.

“Uusi teknologia mahdollistaa entistä älykkäämmän ohjauksen, kun käytettävissä on myös reaaliaikainen tilannekuva itse risteysalueelta. Liikenteen sujuvuutta edistää myös se, että päällysteitä ei tarvitse rikkoa sulkemalla kaistoja huolto- ja asennustyön yhteydessä.” , sanoo MarshallAIn toimitusjohtaja Marcus Nordström.

Julkinen näkymä ja reaaliaikainen video löytyvät osoitteessa https://bit.ly/vantaanliikenne. MarshallAIlla on käynnissä samankaltainen hanke on käynnissä myös Tukholman kaupungin kanssa ja vastaavaa teknologiaa hyödynnetään esim. Helsingin kaupungin ja yrityskumppaneiden IoT -kokeilussa Pasilassa.

Lisätietoja antaa Marcus Nordström, +358 50 506 7329, marcus@marshallai.com

MarshallAI
Aurakatu 5a
20100 TURKU

MarshallAI on suomalainen automaattisen kuvantulkinnan edelläkävijä. Kehitystyö on alkanut vuonna 2014 ja yritys työllistää tänään yli 10 henkilöä. MarshallAIn teknologialla parannetaan yritysten turvallisuutta, tehostetaan turvallisuusviranomaisten toimintaa ja mahdollistetaan älykaupunkeja ja -liikennettä.

Vantaan kaupunki on rento ja kansainvälinen lentokenttäkaupunki keskellä metropolialuetta. Se on Suomen neljänneksi suurin kaupunki, jossa asuu yli 233 000 ihmistä. Erilaisilla kulttuureilla on tilaa kukoistaa ja Vantaalla puhutaan yli 119 äidinkieltä. Vantaa on houkutteleva kaupunki, joka kasvaa nopeasti. Se koostuu seitsemästä suuralueesta ja sen omaleimaiset keskustat rakentuvat jatkuvasti entistä kaupunkimaisemmiksi.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi