Profinder

Suoramarkkinoinnin kohdentaminen on jatkossa yhtä helppoa kuin digimarkkinoinnin

Jaa
Kohderyhmädataa tarjoavan Profinderin ja markkinatutkimusyritys Kantarin uuden yhteistyön ansiosta mainostajat voivat jatkossa kohdentaa kuluttajille suunnatut suora- ja telemarkkinointikampanjansa tarkasti valitulle, tietystä tuotteesta tai palvelusta valmiiksi kiinnostuneelle kohderyhmälle.

Suoramarkkinoinnin ja puhelinmarkkinoinnin haasteena on ollut aiemmin heikko kohdennettavuus.

Nyt tilanne muuttuu, ja suora- ja telemarkkinoinnin kohdentaminen onnistuu demografioiden lisäksi myös ostokäyttäytymisen ja elämäntyylin perusteella.

GDPR ei rajoita perinteistä suoramarkkinointia

Digitaalinen markkinointi on ollut viimeiset kymmenen vuotta hurjassa kasvussa sen kohdennettavuuden ja mitattavuuden ansiosta. Molemmat näistä ovat nyt heikentyneet uusien tietosuojavaatimusten vuoksi.

Kun GDPR tuli Euroopan unionissa voimaan 2018, moni markkinoija joutui laittamaan osan vanhoista markkinointilistoistaan roskikseen. Uusien kontaktien lisääminen listoille vaati käyttäjän nimenomaisen suostumuksen.

Vuonna 2019 EU:n uusi tietosuoja-asetus vaati, että verkkosivuston käyttäjille pitää tarjota mahdollisuus valita sallimansa evästeet. Tämän seurauksena verkkokävijöiden seuranta ja analysointi hankaloituivat.

- GDPR ja uusi evästepolitiikka kuitenkin vaikuttivat vain digitaaliseen suoramarkkinointiin. Perinteistä suoramarkkinointia ja puhelinmarkkinointia on saanut tehdä edelleen ihan normaalisti, ellei kohderyhmään kuuluva henkilö ole asiaa kyseiseltä yritykseltä kieltänyt, kertoo Profinderin toimitusjohtaja Ville Honkimäki.

Digimarkkinoinnin murros ei päättynyt tähän. Apple laittoi Safari-selaimensa oletusarvoksi kolmansien osapuolten evästeiden kieltämisen maaliskuussa 2020. Viime vuonna Safari ja Mozilla Firefox hylkäsivät kolmansien osapuolten evästeet kokonaan ja tänä vuonna Google Chrome tekee saman.

Kolmannen osapuolen evästeet ovat mahdollistaneet ulkopuolisille tahoille käyttäjän IP-osoitteeseen pohjautuvan seurannan eri verkkosivustoilla. Niiden avulla verkkomainontaa ja analytiikkaa myyvät tahot ovat voineet tarjota mainostajille tietyistä asioista kiinnostuneita kohderyhmiä.

Jatkossakin mainostilan myyjät voivat tarjota mainostajilleen rajattuja kohderyhmiä, mutta kiinnostuksen kohteisiin perustuva käyttäjädata ei ole enää peräisin muilta sivustoilta, vaan vainmyyjän omasta verkkopalvelusta.

Kyse on isosta asiasta, sillä arvioiden mukaan 80 prosenttia läntisen maailman mainostajista on tukeutunut markkinoinnissaan kolmannen osapuolen evästeisiin. Jatkossa heidän on vaikeampaa testata ja mitata digitaalisia kampanjoitaan ja kohdentaa niitä sivustolla käyneille tai samankaltaisille yleisöille.

Suora- ja telemarkkinoinnin kohdennuksessa voi yhdistää demografioita ja ostokäyttäytymistä

Profinderin B2C-kohderyhmäpalveluun mallinnetut Kantarin kohderyhmät antavat mainostajalle mahdollisuuden rakentaa kohderyhmänsä yhdistämällä sekä demografisia että ostokäyttäytymiseen ja elämäntyyliin liittyviä kriteereitä. Kohderyhmiä voi hakea esimerkiksi kiinnostuksen kohteiden, ostoaikeiden, harrastusten ja ruoka- ja juomatottumusten perusteella.

- Mainostaja voi toteuttaa suoramarkkinointi- tai puhelinmarkkinointikampanjan esimerkiksi yli 50-vuotiaille retkeilystä kiinnostuneille savolaisnaisille tai yli 30-vuotiaille espoolaisille vitamiinien suurkuluttajille, joilla on pieniä lapsia. Erilaisia elämänvaiheisiin, hankinta-aikeisiin, kiinnostukseen kohteisiin ja kokeilunhaluun liittyviä kohderyhmiä on nyt lähes sata ja lisää suunnitellaan, Ville Honkimäki selittää.

Suoramarkkinoinnin ja telemarkkinoinnin kohdentaminen kohderyhmän kiinnostuksen kohteiden perusteella parantaa asiakaskokemusta ja tehostaa markkinointia ja myyntiä.

- Profinderin uudet kuluttajakohderyhmät perustuvat laajaan Kantarin Mind-kuluttajatietopankkiin ja sen avulla rakennettuihin Audiences-kohderyhmiin. Kohderyhmiin on koottu ja ryhmitelty tutkittua tietoa eri alueilla asuvien suomalaisten elämäntilanteista, ostokäyttäytymisestä ja elämäntyylistä. Tutkittu kohderyhmätieto on nyt mallinnettu Profinderin kuluttajakontakteja tuottavaan B2C-kohderyhmäpalveluun, kertoo Kantar TNS:n toimitusjohtaja Satu Yrjänen.

Uuden kohdennustavan käyttö turvaa myös ihmisten yksityisyydensuojan, sillä kiinnostuksen kohteita ei ole mallinnettu yksittäisiin ihmisiin vaan 6,25 hehtaarin kokoisiin maantieteellisiin alueisiin. Jos mainostaja haluaa tavoittaa vaikkapa pääkaupunkiseudun kauramaidon juojat, hänen kohderyhmäkseen valikoituvat henkilöt, jotka asuvat pääkaupunkiseudun niillä alueilla, joissa on Kantar Mind -kuluttajatietopankin mukaan eniten kauramaidon juojia.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Satu Yrjänen
toimitusjohtaja, Kantar TNS oy
050 5936100
satu.yrjanen@kantar.com

Kuvat

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Profinder
Profinder
Aleksanterinkatu 52
00100 HELSINKI

https://profinder.fi/

Profinder Oy on suomalainen tietopalveluyritys. Profinder on kohderyhmädatan tarjoaja, joka haluaa auttaa asiakkaitaan kasvattamaan liiketoimintaansa datan avulla. Profinderistä saa Suomen kattavimman B2C- ja B2B-kohderyhmädatan, joka pitää sisällään muun muassa yritysten maksuviive- ja teknologiatietoja ja asunto-osakeyhtiöiden remonttitietoja. Lisäksi se tarjoaa räätälöityjä palveluita datan rikastamiseksi ja asiakasymmärryksen lisäämiseksi. Lisätietoja https://profinder.fi

Kantar kuuluu maailman johtaviin dataa, näkemystä ja konsultointia tarjoaviin yrityksiin tuottaen asiakkailleen tutkittuun tietoon perustuvaa näkemystä ja käytännön suosituksia. Kantarin Mind-tietopankki tarkastelee kuluttajia kokonaisvaltaisesti aina asiakkuudesta kuluttajaan ja kuluttajasta ihmiseen. Sen avulla voidaan muodostaa tietoon perustuvia näkemyksiä ja toimintasuunnitelmia yrityksen kasvun tueksi. Kantar Audiences-kohderyhmät ovat valmiita asenteisiin, elämätyyliin, kulutuskäyttäytymiseen ja ostoaikeisiin perustuvia kohderyhmiä helppoon kohdentamiseen.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Profinder

Gubbe aktivoi ikäihmisiä ja Profinder auttaa löytämään kummiyritykset11.10.2021 12:30:00 EEST | Tiedote

Sekä nuori että vanha ansaitsee merkityksellisyyttä elämäänsä. Gubbe-toiminta torjuu yksinäisyyttä etsimällä ikäihmiselle nuoren ystävän eli gubben. Tämä käy hänen luonaan viikoittain auttaen ulkoilussa ja kotiaskareissa. Vanhus saa apua, nuori työllistyy merkityksellisen osa-aikatyön pariin. Tietopalveluyritys Profinder on Gubben kumppani ja auttaa Gubbea löytämään yrityksiä, jotka tukevat yhteiskunnallisesti tärkeää toimintaa.

Kuntavaalianalyysi: perussuomalaisten kannatus puolueista tasaisinta - keskusta ja vihreät vastakohta17.6.2021 12:02:05 EEST | Uutinen

Kuntavaalien tuloksessa näkyy voimakkaasti koulutustason merkitys puolueille. Kunkin puolueen kannatusalueella on oma koulutusprofiilinsa. Äänestysprosentin laskiessa korkeimmin koulutettujen alueiden äänestäjät määräävät entistä enemmän vaalien tuloksen. Perussuomalaiset on selvästi tasaisinta alueellista kannatusta nauttiva puolue. Keskusta ja vihreät ovat tässä mielessä perussuomalaisten vastakohtia.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye