Suosittu digikoulu saa jatkoa nuorille suunnatusta tubekoulusta

Turun kauppakamarin ICT-valiokunta järjestää yhteistyössä opiskelijoiden kanssa nuorille suunnatun tubekoulun. Koulutus järjestetään kesäkuun viimeisellä viikolla kauppakamarin tiloissa 13–16-vuotiaille nuorille. Ideana on tarjota hyvän sisällön, kuvaamisen ja editoimisen perusteita tubettamisesta kiinnostuneille. Näkökulmaa opetukselle antavat myös tietoturva, tekijänoikeus ja kesätöihin liittyvät rekrytointivideot.

Nuorille sosiaalinen media on tärkeä verkostoitumisympäristö. Youtube, Instagram, Snapchat, WhatsApp ja monet muut sovellukset tarjoavat keinon viestiä niin kuvilla, viesteillä kuin videoilla. Tutkimuksien mukaan nuoret käyttävät päivittäin jopa seitsemän tuntia intranetiä eri laitteiden kautta. Suurin kulutus on sosiaalisella medialla, josta on monille nuorille tullut jo tapa.

”Tubetus on noussut Suomessa pinnalle viime vuosien aikana. Videoita tehdessä on tärkeää hallita oikeanlaisen sisällön tuotto ja pelisäännöt. Nuorien on hyvä tiedostaa, että netissä asiat leviävät ja niitä on vaikeaa jälkikäteen poistaa”, toteaa ICT-valiokunnan puheenjohtaja Harri Salo.

Tubettamisen suosio perustuu yhteisöllisyyteen ja luovaan vuorovaikutukseen. Jokainen voi toteuttaa itseään videoita tehdessä. Eri tubekanavien alle syntyy myös omanlaisia yhteisöjään, joissa saman henkiset voivat keskustella ja löytää uusia kavereita.  Yksi suosituimmista tubettamisen muodoista on vloggaaminen eli videobloggaaminen. Videoblogia seuratessa oppii tuntemaan tekijän ja usein myös samaistuu häneen. Videoilla voi myös oman elämänsä esittelyn sijaan esimerkiksi pelata tai piirtää. YouTuben lisäksi tubettaa voi Facebookissa ja Instagramissa.

Turun kauppakamarin ICT-valiokunnan tarkoituksena on edistää digitalisaatiota ja tuoda esiin ajankohtaisia teemoja.

”Paljon puhutuilla diginatiiveilla käytännön IT-taidot eivät ole välttämättä sisällön tuotannon vaatimalla tasolla. On eri asia katsoa videoita kuin itse kuvata, editoida ja julkaista niitä. Tästä syystä ICT-valiokunta haluaa edistää nuorten digitaitoja”, kertoo ICT-valiokunnan sihteeri Tiina Vainio.

Maksuttomaan Tubekouluun mahtuu 25 nuorta ilmoittautumisjärjestyksessä. Päivän mittainen koulutus järjestetään Turun kauppakamarin tiloissa keskiviikkona 28.6.2017.

Turun kauppakamari on Varsinais-Suomen alueella elinkeinoelämän edunvalvojana, kouluttajana ja asiantuntijana toimiva organisaatio. Kauppakamari on linkki yritysten ja julkisten päättäjien välillä ja sen toiminta perustuu kauppakamarilakiin ja vapaaehtoiseen jäsenyyteen. Turun kauppakamari on perustettu vuonna 1917 ja se on yksi Pohjoismaiden suurimmista kauppakamareista.

Turun kauppakamarin toimitusjohtaja vaihtuu – Minna Arve Turun kaupunginjohtajaksi16.10.2017 23:10Tiedote

Turun kauppakamarin hallituksen puheenjohtaja Matti Rihko onnittelee Minna Arvetta uuden tehtävän johdosta. "Turun kauppakamari onnittelee Minnaa valinnasta. Turku saa hyvän kaupunginjohtajan, ja se on kauppakamarin kannaltakin hieno asia", Rihko toteaa. Kauppakamarin hallitus käsitteli Minna Arven ehdokkuutta hänen asetuttuaan ehdolle ja suhtautui asiaan myönteisesti. Seuraavaksi hallitus lähtee kauppakamarin osalta hoitamaan seuraajakysymystä, josta tiedotetaan lisää myöhemmin.

Maan tärkeimmät liikennehankkeet listattu – Varsinais-Suomen alueelta viisi hanketta7.9.2017 00:00Tiedote

Kauppakamarit ovat laatineet listan Suomen liikenneverkon tärkeimmistä korjaus- ja kehittämiskohteista. Varsinais-Suomen alueelta mukana ovat Turun kehätien, Valtatie 8:n ja Valtatien 9 Turku–Tampere-välin parantaminen, Kirjalansalmen sillan korjaaminen sekä Turku–Uusikaupunki-radan kunnostus. Liikenneväylien kunnolla ja sujuvuudella on suora vaikutus yritysten kilpailukykyyn ja investointipäätöksiin.

Selvityshenkilö Esko Ahon raportissa useita hyviä toimintamalleja25.8.2017 08:50Tiedote

Työ- ja elinkeinoministeriön asettama selvityshenkilö Esko Aho esittää raportissaan useita hyviä toimintamalleja ja käytännön ratkaisuja Lounaisen Suomen teollisuuden hyvän kasvun tuomiin haasteisiin. Haasteita on erityisesti työvoiman saatavuudessa ja saavutettavuudessa, työvoiman osaamisessa ja koulutuksessa, kriittisen osaamispääoman rakentamisessa tutkimus- ja kehitystyön kautta sekä alueen tunnettuuden ja oikean informaation saannin alueilla. Turun kauppakamari kannattaa siltasopimusmallin nopeaa valmistelua Yllä mainittujen haasteiden – erityisesti työvoimapulan – nopeaan ratkaisemiseen Aho esittää siltasopimusmallia. Valtio ja alueen toimijat sopisivat yhdessä toimista, joilla yllä mainittuihin haasteisiin voidaan tarttua. Turun kappakamari pitää esitystä erittäin hyvänä ja toivoo, että Ahon esittämä valmistelutyöryhmä asetetaan välittömästi. Turun kauppakamari on tarvittaessa valmis osallistumaan valmistelutyöryhmän työskentelyyn. Kauppakamari esittää harkittavaksi, että sopimu