Suosittu digikoulu saa jatkoa nuorille suunnatusta tubekoulusta

Turun kauppakamarin ICT-valiokunta järjestää yhteistyössä opiskelijoiden kanssa nuorille suunnatun tubekoulun. Koulutus järjestetään kesäkuun viimeisellä viikolla kauppakamarin tiloissa 13–16-vuotiaille nuorille. Ideana on tarjota hyvän sisällön, kuvaamisen ja editoimisen perusteita tubettamisesta kiinnostuneille. Näkökulmaa opetukselle antavat myös tietoturva, tekijänoikeus ja kesätöihin liittyvät rekrytointivideot.

Nuorille sosiaalinen media on tärkeä verkostoitumisympäristö. Youtube, Instagram, Snapchat, WhatsApp ja monet muut sovellukset tarjoavat keinon viestiä niin kuvilla, viesteillä kuin videoilla. Tutkimuksien mukaan nuoret käyttävät päivittäin jopa seitsemän tuntia intranetiä eri laitteiden kautta. Suurin kulutus on sosiaalisella medialla, josta on monille nuorille tullut jo tapa.

”Tubetus on noussut Suomessa pinnalle viime vuosien aikana. Videoita tehdessä on tärkeää hallita oikeanlaisen sisällön tuotto ja pelisäännöt. Nuorien on hyvä tiedostaa, että netissä asiat leviävät ja niitä on vaikeaa jälkikäteen poistaa”, toteaa ICT-valiokunnan puheenjohtaja Harri Salo.

Tubettamisen suosio perustuu yhteisöllisyyteen ja luovaan vuorovaikutukseen. Jokainen voi toteuttaa itseään videoita tehdessä. Eri tubekanavien alle syntyy myös omanlaisia yhteisöjään, joissa saman henkiset voivat keskustella ja löytää uusia kavereita.  Yksi suosituimmista tubettamisen muodoista on vloggaaminen eli videobloggaaminen. Videoblogia seuratessa oppii tuntemaan tekijän ja usein myös samaistuu häneen. Videoilla voi myös oman elämänsä esittelyn sijaan esimerkiksi pelata tai piirtää. YouTuben lisäksi tubettaa voi Facebookissa ja Instagramissa.

Turun kauppakamarin ICT-valiokunnan tarkoituksena on edistää digitalisaatiota ja tuoda esiin ajankohtaisia teemoja.

”Paljon puhutuilla diginatiiveilla käytännön IT-taidot eivät ole välttämättä sisällön tuotannon vaatimalla tasolla. On eri asia katsoa videoita kuin itse kuvata, editoida ja julkaista niitä. Tästä syystä ICT-valiokunta haluaa edistää nuorten digitaitoja”, kertoo ICT-valiokunnan sihteeri Tiina Vainio.

Maksuttomaan Tubekouluun mahtuu 25 nuorta ilmoittautumisjärjestyksessä. Päivän mittainen koulutus järjestetään Turun kauppakamarin tiloissa keskiviikkona 28.6.2017.

Turun kauppakamari on Varsinais-Suomen alueella elinkeinoelämän edunvalvojana, kouluttajana ja asiantuntijana toimiva organisaatio. Kauppakamari on linkki yritysten ja julkisten päättäjien välillä ja sen toiminta perustuu kauppakamarilakiin ja vapaaehtoiseen jäsenyyteen. Turun kauppakamari on perustettu vuonna 1917 ja se on yksi Pohjoismaiden suurimmista kauppakamareista.

Kauppakamarilta 40 000 euron lahjoitus Turun ammattikorkeakoululle13.11.2017 13:26Tiedote

Turun kauppakamari lahjoittaa Turun ammattikorkeakoululle 40 000 euroa. Lahjoitus tehdään ammattikorkeakoulun varainhankintaan. Kauppakamari tekee myös 10 000 euron sijoituksen Turun KY:n omistamaan kehitys- ja sijoitusyhtiö Monttu Ventures Oy:öön, jonka päätehtävänä on tukea Turun korkeakouluista ponnistavia kasvuyrityksiä. Lahjoituspäätökset tehtiin Turun kauppakamarin syyskokouksessa viime perjantaina. Turun kauppakamari teki aiemmin tänä vuonna 50 000 euron lahjoituksen Turun yliopistolle. Kauppakamarin mielestä Suomen on tärkeää pitää huolta korkeasta koulutus- ja tutkimustasosta ja haluaa olla mukana tukemassa sitä. Yrityksille on ratkaisevaa turvata tutkimusinfra, joka mahdollistaa menestyksen. Kauppakamarilla on pitkä historia koulutuksen tukijana. Kauppakamarin edustajat olivat muun muassa vaikuttamassa jo 1950-luvulla Turun kauppakorkeakoulun perustamiseen ja osaavan työvoiman merkitystä elinkeinoelämälle on aina pidetty erittäin tärkeänä. Matti Rihko jatkaa Turun kauppakamar

Kaisa Leiwo Turun kauppakamarin vt. toimitusjohtajaksi27.10.2017 12:09Tiedote

Turun kauppakamarin hallitus on valinnut kauppakamarin edunvalvonnan johtajan, kauppatieteiden lisensiaatti Kaisa Leiwon vt. toimitusjohtajaksi 13.11.2017 alkaen. Uuden toimitusjohtajan valintaprosessi aloitetaan, kun juhlavuoden ohjelma ja juhlallisuudet on viety päätökseen. ”Halusimme ratkaista tilanteen kauppakamarin kannalta mahdollisimman jouhevasti, koska nykyinen toimitusjohtaja Minna Arve siirtyy Turun kaupunginjohtajaksi nopealla aikataululla. Kaisa Leiwo tuntee edunvalvonnan kokonaisuuden ja on vakuuttanut hallituksen kyvyillään hahmottaa vaikuttamisen prosesseja ja viedä asioita eteenpäin”, toteaa kauppakamarin hallituksen puheenjohtaja Matti Rihko.

Turun kauppakamarin toimitusjohtaja vaihtuu – Minna Arve Turun kaupunginjohtajaksi16.10.2017 23:10Tiedote

Turun kauppakamarin hallituksen puheenjohtaja Matti Rihko onnittelee Minna Arvetta uuden tehtävän johdosta. "Turun kauppakamari onnittelee Minnaa valinnasta. Turku saa hyvän kaupunginjohtajan, ja se on kauppakamarin kannaltakin hieno asia", Rihko toteaa. Kauppakamarin hallitus käsitteli Minna Arven ehdokkuutta hänen asetuttuaan ehdolle ja suhtautui asiaan myönteisesti. Seuraavaksi hallitus lähtee kauppakamarin osalta hoitamaan seuraajakysymystä, josta tiedotetaan lisää myöhemmin.