Suosittu digikoulu saa jatkoa nuorille suunnatusta tubekoulusta

3.6.2017 06:00 | Turun kauppakamari

Turun kauppakamarin ICT-valiokunta järjestää yhteistyössä opiskelijoiden kanssa nuorille suunnatun tubekoulun. Koulutus järjestetään kesäkuun viimeisellä viikolla kauppakamarin tiloissa 13–16-vuotiaille nuorille. Ideana on tarjota hyvän sisällön, kuvaamisen ja editoimisen perusteita tubettamisesta kiinnostuneille. Näkökulmaa opetukselle antavat myös tietoturva, tekijänoikeus ja kesätöihin liittyvät rekrytointivideot.

Nuorille sosiaalinen media on tärkeä verkostoitumisympäristö. Youtube, Instagram, Snapchat, WhatsApp ja monet muut sovellukset tarjoavat keinon viestiä niin kuvilla, viesteillä kuin videoilla. Tutkimuksien mukaan nuoret käyttävät päivittäin jopa seitsemän tuntia intranetiä eri laitteiden kautta. Suurin kulutus on sosiaalisella medialla, josta on monille nuorille tullut jo tapa.

”Tubetus on noussut Suomessa pinnalle viime vuosien aikana. Videoita tehdessä on tärkeää hallita oikeanlaisen sisällön tuotto ja pelisäännöt. Nuorien on hyvä tiedostaa, että netissä asiat leviävät ja niitä on vaikeaa jälkikäteen poistaa”, toteaa ICT-valiokunnan puheenjohtaja Harri Salo.

Tubettamisen suosio perustuu yhteisöllisyyteen ja luovaan vuorovaikutukseen. Jokainen voi toteuttaa itseään videoita tehdessä. Eri tubekanavien alle syntyy myös omanlaisia yhteisöjään, joissa saman henkiset voivat keskustella ja löytää uusia kavereita.  Yksi suosituimmista tubettamisen muodoista on vloggaaminen eli videobloggaaminen. Videoblogia seuratessa oppii tuntemaan tekijän ja usein myös samaistuu häneen. Videoilla voi myös oman elämänsä esittelyn sijaan esimerkiksi pelata tai piirtää. YouTuben lisäksi tubettaa voi Facebookissa ja Instagramissa.

Turun kauppakamarin ICT-valiokunnan tarkoituksena on edistää digitalisaatiota ja tuoda esiin ajankohtaisia teemoja.

”Paljon puhutuilla diginatiiveilla käytännön IT-taidot eivät ole välttämättä sisällön tuotannon vaatimalla tasolla. On eri asia katsoa videoita kuin itse kuvata, editoida ja julkaista niitä. Tästä syystä ICT-valiokunta haluaa edistää nuorten digitaitoja”, kertoo ICT-valiokunnan sihteeri Tiina Vainio.

Maksuttomaan Tubekouluun mahtuu 25 nuorta ilmoittautumisjärjestyksessä. Päivän mittainen koulutus järjestetään Turun kauppakamarin tiloissa keskiviikkona 28.6.2017.

Turun kauppakamari on Varsinais-Suomen alueella elinkeinoelämän edunvalvojana, kouluttajana ja asiantuntijana toimiva organisaatio. Kauppakamari on linkki yritysten ja julkisten päättäjien välillä ja sen toiminta perustuu kauppakamarilakiin ja vapaaehtoiseen jäsenyyteen. Turun kauppakamari on perustettu vuonna 1917 ja se on yksi Pohjoismaiden suurimmista kauppakamareista.

Elinvoimainen Vakka-Suomi –seminaari: Vakka-Suomella kokoaan suurempi rooli Suomen talouskehityksen kannalta26.7.2017 11:00Tiedote

Suomen talous on teollisuusvetoisesti lähtenyt nousuun ja Varsinais-Suomella on tässä suuri rooli. Suhteellisesti ottaen Vakka-Suomen kehitys on ollut kaikkein nopeinta. Nopea kasvu voi synnyttää myös pullonkauloja, jotka pahimmillaan saattavat rajoittaa koko potentiaalisen kasvun toteutumista. Kilpailukykymme keskeinen tekijä on, kuinka hyvän toimintaympäristön kaupunkimme ja kaupunkiseutumme tarjoavat kansainvälisillä markkinoilla toimiville yrityksille. Vaikka suurimmat kaupungit ovat vetovoimaisimpia, on seutukaupungeilla tärkeä rooli, mitä ei kansallisessa politiikassa saa unohtaa. Kaupunkien ja kaupunkiseutujen kansallinen merkitys korostuu Kaupungistuminen on maailmanlaajuinen trendi. Kaupunkien ja kaupunkiseutujen kasvu jatkuu ja levittyy ja toisaalta niiden kansallinen merkitys kilpailukykymme kannalta korostuu. Vetovoimaisimpia ovat suurimmat kaupungit ja osin pienet ja keskisuuret kunnat jopa kamppailevat suurkaupungistumisen megatrendiä vastaan. Koko Suomen kannalta on kuit

Varsinais-Suomen kuntia kannustetaan helpottamaan rakennus- ja lupamääräyksiä nopeiden tietoliikenneyhteyksien rakentamisen mahdollistamiseksi uudella teknologialla15.6.2017 13:02Tiedote

Turun kauppakamari suosittelee, että kunnat helpottavat rakennus- ja lupamääräyksissään mikro-ojitusteknologian käyttöönottoa varten. Teknologia mahdollistaa tietoliikennekaapeleiden nykyistä nopeamman asennuksen entistä pienemmillä ympäristöhaitoilla ja vauhdittaa yhteyksien saatavuutta Varsinais-Suomessa.

Hallituspartnerit Turku ry:n vuosikokouksen päätöksiä: uusi toimintamalli ja hallitus22.5.2017 10:58Tiedote

Vuosikokouksessaan 18.5. Hallituspartnerit Turku ry huomioi alueen voimakkaan positiivisen talouskasvun, joka lisää alueen yritysten kasvu- ja kansainvälistymismahdollisuuksia. Yhdistyksen tavoite on tukea tätä positiivista kehitystä korostamalla osaavan hallitustyöskentelyn merkitystä kasvun moottorina. Yhdistys päätti tehostaa toimintaansa muuttamalla toimintamallinsa jaostopohjaiseksi. Sisäisen jaoston tehtävä on ylläpitää ja kehittää hallitustyöskentelyosaamista, sekä tukea alueen hallitusosaajien verkostoitumista. Ulkoisen jaoston tehtävä on lisätä tietoisuutta ammattitaitoisen hallitustyöskentelyn hyödyistä alueen kasvuhakuisille yrityksille, ja herättää keskustelua siitä, hyödyntävätkö alueen yritykset osaavan hallituksen tarjoamia mahdollisuuksia täysimääräisesti. Yhdistys valitsi myös uuden puheenjohtajan, sekä uudisti hallitustaan. Puheenjohtajaksi valittiin Milla Wirén (MuM, eMBA, HHJ, tohtorikoulutettava KTT), ja uusiksi hallituksen jäseniksi toimitusjohtaja Peter Lindström