Suositun ulkoilualueen vieressä sijaitseva Sotungin kaatopaikka kunnostetaan viheralueeksi – kiertotalous kunnostuksen keskiössä
Hankkeen tavoitteena on tehdä aivan Sipoonkorven kansallispuistoon kuuluvan Flatbergetin luonnonsuojelualueen vieressä sijaitsevasta alueesta siisti ja turvallinen kaikille luonnossa liikkujille.
Asianmukaisella sulkemisella minimoidaan ympäristöhaitat
Suomessa on useita käytöstä poistettuja kaatopaikkoja, joita ei ole suljettu asianmukaisesti. Alueita maisemoitiin aikoinaan peittämällä ne kevyesti uudella maa-aineksella sillä oletuksella, että jätteet pysyvät maan alla.
– Ellei kaatopaikkaa ole suljettu asianmukaisesti, nousevat jätteet maasta esiin pintakerroksen kuluessa ennemmin tai myöhemmin. Suljetut kaatopaikat ovat metsittyneet ja saattaneet muodostua suosituiksi ulkoilureiteiksi ajan saatossa. Luonnossa liikkuessa sieltä täältä pilkistävät jätteet ovat kaikkea muuta kuin mieltäylentäviä, toteaa kiertotaloutta Kreatessa luotsaava Tuomo Joutsenoja.
Jätteiden nousemisen lisäksi asianmukaisella sulkemisella estetään kaatopaikkakaasujen nouseminen ilmaan ja kaatopaikkavesien kulkeutuminen ympäristöön sekä saastuttavat vaikutukset pohjavesialueilla.
– Uudelleen tehtävien kunnostusten tavoitteena on minimoida kaatopaikkojen aiheuttamat ympäristöhaitat ja tehdä alueet turvallisiksi ja siisteiksi, Joutsenoja tiivistää.
Avokallioiden välissä olevalle suoalueelle perustettu Sotungin kaatopaikka on yksi tällaisista kohteista. Kaatopaikkaa täytettiin vuosina 1969–1982 yhdyskuntajätteellä, minkä jälkeen se suljettiin peittämällä alue ohuella maakerroksella. Ajan saatossa 30 000 neliömetrin jätetäyttöalueen peittokerros on hävinnyt paikoittain olemattomiin ja maasta pilkistelee niin vanhoja jugurttipurkkeja kuin autonromujakin.
Sotungissa kiertotalousmateriaalit tärkeässä roolissa
Kreate toteuttaa Sotungin kaatopaikan suojaamisen ja kunnostuksen Etelä-Suomen aluehallintoviraston myöntämän ympäristöluvan mukaisesti.
– Vantaan kaupunki on tilaajana toiminut esimerkillisesti luvittaessaan valmiiksi useita eri kierrätys- ja uusiomateriaaleja. Kun ympäristölupa on kunnossa ja siinä on huomioitu kiertotalousmateriaalit näin kattavasti, pystymme hyödyntämään kiertotalousosaamistamme parhaalla mahdollisella tavalla, kiittelee Joutsenoja.
Käytännössä rakentaminen toteutetaan resurssiviisaasti neitseellisiä luonnonvaroja säästäen, mikä lisää myös hankkeen kustannustehokkuutta.
– Hyödynnämme alueen rakentamisessa kierrätys- ja uusiomateriaaleja, kuten betonimursketta, ylijäämämaita ja käytettyä hiekoitushiekkaa. Rakennamme kaatopaikan päälle toimivat pintaeristysrakenteet sekä teemme rakenteet kaatopaikkakaasun keräystä ja suodattamista sekä kaatopaikkaveden keräämistä ja johtamista varten.
Lisäksi Vantaan kaupunki seuraa hankkeen hiilijalanjälkeä ja hankkeella pyritäänkin minimoimaan päästöt käyttämällä uusiomateriaaleja, jotka tuodaan mahdollisimman läheltä eli lähiuusiomateriaaleja. Päästöjen seurannassa käytetään yhtenä työkaluna Kreaten luomaa järjestelmää, joka on käytössä myös muissa Kreaten kiertotaloushankkeissa.
– Olen todella iloinen tämän hankkeen toteuttamisesta ja toivon, että yhtä hyvin luvitettuja kohteita tulee vastaan myös jatkossa. Meitä kiinnostaa aina kohteet, joissa pääsemme hyödyntämään vahvaa osaamistamme kiertotalousmateriaalien suhteen, Joutsenoja vakuuttaa.
Kreate Oy
Kirsi-Marjut Dickman
viestintäpäällikkö
Yhteyshenkilöt
Lisätiedot:
Tuomo Joutsenoja, Kreate Oy, kiertotalous, p. 0400 929 149 tai tuomo.joutsenoja@kreate.fi
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kreate Group Oyj
Satamalaitoksen alue muuttuu vähäpäästöisesti Helsingin uudeksi asuinalueeksi – Kreate rakentaa hiilineutraalisti maalla ja meressä4.3.2024 10:00:00 EET | Tiedote
Kreate toteuttaa Nihdin urakassa maa- ja vesirakentamisen töitä osana Helsingin uuden asuinalueen rakentamista. Hanke etenee infrarakentamisen ympäristörasituksia keventäen: urakassa hyödynnetään sekä vähähiilistä betonia että työmaalla syntyvää purkubetonia, käytetään uusiutuvaa energiaa ja jätteistä valmistettua dieseliä sekä vähennetään pakokaasupäästöjä. Pelkästään vähähiilibetonin ansiosta puolitoista vuotta kestävällä hankkeella syntyy päästösäästöä jopa 200 000 CO₂-kiloa.
Kreate asentaa salaojamatot Korsvägenin rautatieasemalle Göteborgissa – yhtiön Ruotsin liiketoiminta kehittyy suotuisasti1.3.2024 09:30:31 EET | Tiedote
Kreate Sverige AB on solminut aiesopimuksen salaojamattojen asentamisesta West Link Contractors -työyhteenliittymän kanssa. Urakassa Kreate asentaa 20 000 neliömetriä salaojamattoa Korsvägenin rakenteilla olevalle rautatieasemalle ja sen tunneleihin Göteborgissa Ruotsissa. Sopimuksen arvo on noin 20 miljoonaa ruotsin kruunua eli noin 1,8 miljoonaa euroa. Inframarkkina on Ruotsissa hyvässä nosteessa, vaikka kokonaisuudessaan rakentamisen trendi on laskeva.
Kreate mukaan Koskelan varikon allianssiurakan kehitysvaiheeseen – tarjousvaiheessa alkanut yhteistyö jatkuu vahvistaen samalla yhtiön rataliiketoimintaa8.12.2023 12:47:33 EET | Tiedote
Kreate oli Skanskan kumppanina Helsingissä sijaitsevan Koskelan varikkohankkeen allianssiurakan kilpailutusvaiheessa. Hyvin alkanut kumppanuus ratarakentamisen ja kiertotalouden osalta jatkuu myös kehitysvaiheessa.
Kreate aloittaa Vihdissä ison väyläurakan – viime kuukausina tilauskantaan lähes 40 miljoonalla hankkeita7.12.2023 10:52:11 EET | Tiedote
Kreate allekirjoitti Vihdin kunnan kanssa sopimuksen Hankasalontien urakan rakentamisesta. Lähes 10 miljoonan euron urakka käynnistyy viikolla 50. Yhteensä Kreaten tilauskantaan on kirjattu hankkeita loppuvuonna lähes 40 miljoonalla eurolla.
Pieni siirto, iso onnistuminen – Hessundinsalmen sillan harvinaislaatuisen betoninivelrakenteen tunkkaus onnistui erinomaisesti8.11.2023 13:30:50 EET | Tiedote
Paraisilla toteutetaan erittäin vaativaa siltaa, joka rakentuu tehokkaassa tahdissa valokeilassa paistatelleen kaverinsa, Kirjalansalmen sillan kanssa samalle tieosuudelle. Pituuskisassa hopealle jäävä Hessundinsalmen silta haastaa kuitenkin sillan suunnittelijat ja rakentajat teknisellä vaativuudellaan. Sen ainutlaatuinen betoninivelrakenne hakee vertaistaan Suomen historiassa, ja on tarjonnut oppimisen paikkoja jopa sillanrakentamisen huippuammattilaisille. Lokakuun lopussa Kreaten työmaalla toteutettiin betoninivelrakenteen pilarin tunkkaus: huolellisesti valmisteltu 30 millimetrin siirtymä on oleellinen seuraaville rakennusvaiheille.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme