SuPer: Eksoten kotihoidossa edelleen ongelmia

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer on huolissaan Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin Eksoten kotihoidosta. Liitto järjesti 4.3. tapaamisen, jossa käsiteltiin kotihoidon ongelmia. Tilaisuuteen osallistui työntekijöitä, SuPerin edustaja ja Eksoten johtoa. Tapaamisessa kävi ilmi, että ongelmat jatkuvat. SuPerin mukaan paras keino parantaa tilannetta on palkata lisää koulutettuja hoitoalan ammattilaisia vakituisiin työsuhteisiin, jotta työhyvinvointi ja -turvallisuus, laadukas hoito ja hoiva sekä asiakasturvallisuus voidaan varmistaa.

Lähihoitaja kotihoidossa, verenpaineen mittaus

SuPer teki kesäkuussa 2018 valvontapyynnön aluehallintoviranomaiselle ja kantelun oikeusasiamiehelle Eksoten kotihoidosta. Valvontapyynnössään SuPer piti kotihoidon tilannetta huolestuttavana: lakien ja laatusuosituksen vaatimukset eivät täyttyneet ja työntekijät kuormittuivat haitallisesti.

Avin tarkastuksen jälkeiset toimet eivät ole korjanneet työkuormitusta. Kotihoidon tilaisuudessa 4.3. esiin nousi muun muassa seuraavia ongelmia. Työtä on edelleen liian paljon henkilökuntamäärään nähden. Sekä fyysinen että psyykkinen kuormitus on suurta. Asiakkaiden hoitoisuus on lisääntynyt. Koska työtahti on kireä, sairauslomat ovat lisääntyneet. Siirtymäaikoja ei edelleenkään huomioida, ja asiakkaille jää liian vähän aikaa. Asiakasturvallisuus vaarantuu. Paljon henkilöstöä on lähtenyt kotihoidosta muualle. Henkilökunta on loppuun kulutettu.

Työnantaja on pyrkinyt korjaamaan kotihoidon tilannetta muun muassa aikaistamalla työaikaa vartilla eli työvuorot aloitetaan 15 minuuttia aikaisemmin. Lisäksi käyttöön on otettu etäkäynnit, jotka ovat jossain määrin helpottaneet työntekijöiden kuormitusta. Kotihoitoon on tammikuussa saatu 10 uutta tointa lisää ja koko vuodelle 19 uutta tointa. Nämä toimenpiteet eivät kuitenkaan ole olleet riittäviä.

Avoimiin paikkoihin ei ole ollut hakijoita, koska kotihoidon imago on kärsinyt ongelmien vuoksi.

− Työntekijät pitävät kotihoidon työstä ja asiakkaista, mutta työtä pitää saada tehdä laadukkaasti, kertoo SuPerin asiantuntija Sari Erkkilä.

SuPerin asiantuntija Sari Erkkilä, 050 341 6079
SuPerin Eksoten työsuojeluvaltuutettu Pirjo Käiväräinen, 040 198 8841

Lähihoitaja kotihoidossa, verenpaineen mittaus

SuPerin Paavola: Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymä ei hyödynnä lähihoitajien laaja-alaista osaamista7.3.2019 15:33:58 EETTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola ei hyväksy lähihoitajien toimien muutoksia sairaanhoitajien toimiksi Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymäalueella. Toimimuutosten lisäksi lähihoitajien osaamisen käyttöä on rajattu lääkehoidossa sekä uusien potilaiden vastaanottamisessa. Osaamisen käytön rajaukset ovat aiheuttaneet viiveitä potilaiden lääkkeiden saamisessa, kun potilasta hoitava lähihoitaja ei ole saanut antaa kyseistä lääkettä, vaikka hänellä on lääkehoitoluvat kunnossa.

SuPerin Paavola: Yksikin huono vanhustenhoidon yksikkö on liikaa6.3.2019 17:00:30 EETTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola pitää välttämättömänä, että vanhustenhoidon epäkohdat korjataan mahdollisimman pian. Vanhustenhoidon toimijat tapasivat tänään 6. maaliskuuta ministeri Annika Saarikon johdolla sosiaali- ja terveysministeriössä. Edellisessä tapaamisessa 1. helmikuuta toimijat sitoutuivat 25 kohdan toimenpidelistaan, jonka toteutumista seurattiin tänään pyöreän pöydän keskustelussa.

SuPerin Paavola: Varhaiskasvatuslaista on poistettava pykälä, joka sallii alituksen henkilöstömitoituksessa5.3.2019 17:10:00 EETTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola on huolissaan varhaiskasvatuksen tilanteesta. Henkilökuntaa on liian vähän ja vaaratilanteita pääsee syntymään. Varhaiskasvatuslaissa on pykälä, joka sallii lyhytaikaisen poikkeamisen henkilöstömitoituksesta. SuPerin mukaan tämä poikkeamispykälä tulee poistaa. Paavola puhui tänään Varhaiskasvatus tulevaisuudessa -seminaarissa Helsingissä.