SuPer: EU tuo suojaa väärinkäytöksestä ilmoittavalle työntekijälle

Ns. whistleblower-direktiivi etenee Euroopan parlamentin äänestykseen huhtikuussa. Tarkoituksena on taata suojelu henkilöille, jotka ilmoittavat väärinkäytöksistä. Direktiivi on tärkeä myös hoitohenkilökunnalle, joka ilmoittaa esimerkiksi hoivakotien epäkohdista.

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer on tyytyväinen valmisteilla olevan EU-direktiivin tuomaan suojaan lain rikkomisesta ilmoittaville henkilöille. Se kattaa myös esimerkiksi vanhustenhoitajat, jotka ilmoittavat työyksikkönsä epäkohdista viranomaisille. Kuten alkuvuoden uutiset ovat kertoneet, hoitotyöntekijöitä on hiljennetty räikeidenkin epäkohtien piilottamiseksi.

− Huonoa hoitoa ei saa hyväksyä liikesalaisuuksiin vedoten. On erittäin hyvä saada asiaan EU-tason tukea. Nykyisenkään lain mukaan epäkohdasta ilmoittavaa työntekijää ei saa rangaista, mutta sitä tapahtuu, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola toteaa.

Työntekijä on sosiaalihuoltolain mukaan velvollinen ilmoittamaan kaikista havaitsemistaan epäkohdista ja niiden uhista työnantajalle. Lain mukaan työnantajan on puututtava välittömästi epäkohtiin ja ilmoitettava niistä edelleen kunnan sosiaalihuollosta vastaavalle viranhaltijalle. Jos näin ei ole käynyt, ovat työntekijät ilmoittaneet asiasta viranomaisille ja valitettavasti myös kärsineet seurauksista esimerkiksi varoitusten muodossa.

SuPer on ollut yhteydessä parlamentin jäseniin ja pyrkinyt vaikuttamaan siihen, että työntekijöiden suoja on paras mahdollinen.

− Parasta olisi saada anonyymi ilmoituskanava suoraan viranomaisille, aivan kuten verojen kierron osalta on toimittu, Paavola sanoo.

SuPerin käynnistämä Ilmianna haamuhoitaja -kampanja muistuttaa superilaisia ilmoitusvelvollisuudesta ja oikeudesta ilmoittaa epäkohdista niin, ettei työntekijöihin kohdistu mitään rangaistustoimenpiteitä.

asiantuntija Leena Kaasinen, 050 408 3159
puheenjohtaja Silja Paavola, 050 5275 085

SuPer: Lähihoitajien työn kuormittavuus näkyy lisääntyneinä sairauspoissaoloina13.5.2019 13:43:23 EESTTiedote

Työterveyslaitoksen julkaiseman Kunta10-tutkimuksen mukaan kunta-alalla sairauspoissaolot ovat lisääntyneet ja ikäryhmien väliset erot ovat tasoittuneet. Ammattiryhmistä muun muassa lähihoitajilla on paljon sairauspoissaoloja. – Lähihoitajien työn kuormittavuus näkyy sairauspoissaoloissa ja erityisesti nuoret ovat kuormittuneita. Työn johtamiseen ja työntekijöiden määrään tulee kiinnittää huomiota, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vaatii.

SuPer kräver av regeringen de utlovade lösningarna till problemen inom vårdbranschen8.5.2019 12:36:19 EESTTiedote

Finlands närvårdar- och primärskötarförbund SuPer rf förväntar sig att regeringsförhandlarna kommer med lösningar som infriar partiernas vallöften och rättar till de missförhållanden gällande vårdarnas arbetshälsa och patienternas säkerhet. Den kommande regeringen ska säkerställa skötardimensioneringen, ändra lagen om småbarnspedagogik, återinföra lämplighetsprov och främja lika löner.

SuPer edellyttää hallitukselta lupausten mukaisia ratkaisuja hoitoalan ongelmiin8.5.2019 12:12:31 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer ry odottaa hallitusneuvottelijoilta ratkaisuja, joilla lunastetaan puolueiden vaalilupaukset ja korjataan epäkohdat niin hoitajien työhyvinvoinnissa kuin hoidettavien turvallisuudessakin. Tulevan hallituksen on varmistettava hoitajamitoitukset, muutettava varhaiskasvatuslakia, palautettava soveltuvuuskokeet ja edistettävä palkkatasa-arvoa.

SuPerin edustajisto: Hallitusohjelmassa on luotava edellytykset turvalliselle hoidolle25.4.2019 10:36:25 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin edustajisto keskusteli kokouksessaan liiton keskeisimmistä hallitusohjelmatavoitteista. Vanhustenhoidon epäkohdat on korjattava, ja lakiin on kirjattava hoitajamitoitus. Pakolliset, karsivat soveltuvuuskokeet on saatava lakiin, jotta luodaan edellytykset turvalliselle ja laadukkaalle hoidolle. Varhaiskasvatuslaista on poistettava henkilöstömitoitukseen liittyvä poikkeamispykälä, jotta mahdollistetaan hyvä hoiva. SuPerin edustajisto vaatii, että työntekijöille on varmistettava edellytykset tehdä työtään hyvin. Hallitusohjelmassa on myös edistettävä palkkatasa-arvon toteutumista.