SuPer ja Tehy irtisanoivat kunta-alan pääsopimuksen

SuPer ja Tehy ovat irtisanoneet kunta-alan pääsopimuksen. Liitot haluavat neuvotella uuden pääsopimuksen, joka mahdollistaa hoitoalalle oman sosiaali- ja terveysalan työ- ja virkaehtosopimuksen. Hoitoalan omasta sote-sopimuksesta ei ole päästy nykyisessä neuvottelujärjestelmässä sopuun neuvottelukumppaneiden kanssa.

Pääsopimuksessa on sovittu kunta-alan neuvottelujärjestelmästä eli siitä, ketkä neuvottelevat kunta-alan työ- ja virkaehtosopimuksista. Kunta-alalla esimerkiksi lääkäreillä ja opettajilla on jo nyt oma työ- ja virkaehtosopimus.  Kunta-alan sotesektorilla työskentelee yli 100 000 hoitoalan ammattilaista, joista yli 80 prosenttia kuuluu SuPeriin tai Tehyyn.

Pääsopimus päättyy 31.3.2020 samaan aikaan kuin kunta-alan työ- ja virkaehtosopimukset.

SuPer ja Tehy kuuluvat KoHo ry:hyn, joka on yksi pääsopijajärjestöistä kunta-alalla.

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, p. 050 527 5085
SuPerin edunvalvontajohtaja Anne Sainila-Vaarno, p. 050 310 1492
Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen, p. 040 821 0028
Tehyn edunvalvontajohtaja Else-Mai Kirvesniemi, p. 050 3460 847

SuPerin Paavola: Rahapula ei oikeuta lain rikkomiseen – kuntien yt:t vaarantavat hoidon17.10.2019 12:13:13 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola ei hyväksy kuntien ja kuntayhtymien säästötoimia, jotka kohdistuvat henkilöstöön. Toimet vaarantavat hoidon laadun ja ovat ristiriitaisia tilanteessa, jossa hoitajia tulisi todellisuudessa palkata lisää. Superilaisia on kaikkiaan yli 12 000 yhteistoimintaneuvottelujen piirissä kuntasektorilla. − Jos hoitajia lomautetaan, on työnantajan linjattava, ketkä jätetään hoitamatta, puheenjohtaja Paavola vaatii.