SuPer ja Tehy irtisanoivat kunta-alan pääsopimuksen

SuPer ja Tehy ovat irtisanoneet kunta-alan pääsopimuksen. Liitot haluavat neuvotella uuden pääsopimuksen, joka mahdollistaa hoitoalalle oman sosiaali- ja terveysalan työ- ja virkaehtosopimuksen. Hoitoalan omasta sote-sopimuksesta ei ole päästy nykyisessä neuvottelujärjestelmässä sopuun neuvottelukumppaneiden kanssa.

Pääsopimuksessa on sovittu kunta-alan neuvottelujärjestelmästä eli siitä, ketkä neuvottelevat kunta-alan työ- ja virkaehtosopimuksista. Kunta-alalla esimerkiksi lääkäreillä ja opettajilla on jo nyt oma työ- ja virkaehtosopimus.  Kunta-alan sotesektorilla työskentelee yli 100 000 hoitoalan ammattilaista, joista yli 80 prosenttia kuuluu SuPeriin tai Tehyyn.

Pääsopimus päättyy 31.3.2020 samaan aikaan kuin kunta-alan työ- ja virkaehtosopimukset.

SuPer ja Tehy kuuluvat KoHo ry:hyn, joka on yksi pääsopijajärjestöistä kunta-alalla.

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, p. 050 527 5085
SuPerin edunvalvontajohtaja Anne Sainila-Vaarno, p. 050 310 1492
Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen, p. 040 821 0028
Tehyn edunvalvontajohtaja Else-Mai Kirvesniemi, p. 050 3460 847

SuPer, Tehy ja ERTO: Ylityö- ja vuoronvaihtokielto yksityiselle sosiaalipalvelualalle – Vaikutuksia hoivayrityksiin, kotipalveluun ja varhaiskasvatukseen18.6.2020 09:00:00 EESTTiedote

SuPer, Tehy ja ERTO ovat julistaneet ylityö- ja vuoronvaihtokiellon sosiaalipalvelualalle. Se koskee koko sopimusalaa, muun muassa yksityisiä hoiva-alan yrityksiä, kotipalvelua ja varhaiskasvatusta. Kielto alkaa torstaina 18.6.2020 klo 09:00. Toimenpiteellä halutaan vauhdittaa neuvotteluja Hyvinvointiala HALI ry:n kanssa, sillä neuvottelut eivät ole edenneet toivotusti. Kielto päättyy perjantaina 3.7.2020 klo 23.59.