SuPer ja Tehy: Irtisanomislain perusteluista ei ole kolmikantaista yksimielisyyttä

Toisin kuin mediassa on esitetty, irtisanomislain perusteluista ei ole olemassa kolmikannassa valmisteltua yksimielistä esitystä. Lain perusteluissa on yhä isoja ongelmia etenkin naisvaltaisten alojen kannalta, toteavat SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola ja Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen.

Järjestöjen mukaan irtisanomislain pykälä on hyväksyttävässä muodossa. Lain perusteluihin on kuitenkin kopioitu samat ongelmat, jotka olivat jo aikaisemman lakiesityksen perusteluissa. Tästä seuraa, että pykälä ja perustelut eivät ole tasapainoinen kokonaisuus, vaan perustelut sisältävät yllättäen liudan asioita, jotka eivät ole yhteydessä itse pykälän tekstiin. Lain perusteluilla ei voida laajentaa lain tulkintaa.

Tehyn ja SuPerin tietojen mukaan nämä irtisanomislain ongelmalliset perustelut ovat nyt tulossa lopulliseen hallituksen esitykseen.

- Tämä on laadullisesti huonoa lainsäädännön valmistelua, jonka motiiveja voi vain arvailla, sanoo SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola.

Ongelma on puheenjohtajien mukaan erityisen iso naisvaltaisten alojen kannalta. Miesvaltaisilla aloilla laki ei ole niin merkityksellinen, koska useilla aloilla irtisanomissuojasta
on sovittu työehtosopimuksissa.

- Pääministeri toi aiemmin esille vahvasti, että tasa-arvon kannalta ei pidä luoda uusia ongelmia. Luotamme siihen, että pääministeri puolustaa työelämän tasa-arvoa edelleen eikä hallitus vie lakiesitystä tällaisin perusteluin eteenpäin, toteaa Millariikka Rytkönen Tehystä.

Järjestöt ovat valmiit hyväksymään kyseisen pykälämuutoksen sellaisenaan, jos siihen liittyvällä perusteluosalla ei pyritä muuttamaan itse lakitekstiä. Näin on tällä hetkellä vaarassa käydä.

- Kaikki haluavat päästä tästä kiistasta eteenpäin, mutta ei naisvaltaisten alojen kustannuksella, toteaa Silja Paavola.

Puheenjohtaja Silja Paavola, Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer, p. 050 527 5085
Puheenjohtaja Millariikka Rytkönen, Tehy,  p. 040 821 0028

SuPerin Paavola: Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymä ei hyödynnä lähihoitajien laaja-alaista osaamista7.3.2019 15:33:58 EETTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola ei hyväksy lähihoitajien toimien muutoksia sairaanhoitajien toimiksi Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymäalueella. Toimimuutosten lisäksi lähihoitajien osaamisen käyttöä on rajattu lääkehoidossa sekä uusien potilaiden vastaanottamisessa. Osaamisen käytön rajaukset ovat aiheuttaneet viiveitä potilaiden lääkkeiden saamisessa, kun potilasta hoitava lähihoitaja ei ole saanut antaa kyseistä lääkettä, vaikka hänellä on lääkehoitoluvat kunnossa.

SuPerin Paavola: Yksikin huono vanhustenhoidon yksikkö on liikaa6.3.2019 17:00:30 EETTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola pitää välttämättömänä, että vanhustenhoidon epäkohdat korjataan mahdollisimman pian. Vanhustenhoidon toimijat tapasivat tänään 6. maaliskuuta ministeri Annika Saarikon johdolla sosiaali- ja terveysministeriössä. Edellisessä tapaamisessa 1. helmikuuta toimijat sitoutuivat 25 kohdan toimenpidelistaan, jonka toteutumista seurattiin tänään pyöreän pöydän keskustelussa.

SuPerin Paavola: Varhaiskasvatuslaista on poistettava pykälä, joka sallii alituksen henkilöstömitoituksessa5.3.2019 17:10:00 EETTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola on huolissaan varhaiskasvatuksen tilanteesta. Henkilökuntaa on liian vähän ja vaaratilanteita pääsee syntymään. Varhaiskasvatuslaissa on pykälä, joka sallii lyhytaikaisen poikkeamisen henkilöstömitoituksesta. SuPerin mukaan tämä poikkeamispykälä tulee poistaa. Paavola puhui tänään Varhaiskasvatus tulevaisuudessa -seminaarissa Helsingissä.

SuPer: Eksoten kotihoidossa edelleen ongelmia5.3.2019 11:20:00 EETTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer on huolissaan Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin Eksoten kotihoidosta. Liitto järjesti 4.3. tapaamisen, jossa käsiteltiin kotihoidon ongelmia. Tilaisuuteen osallistui työntekijöitä, SuPerin edustaja ja Eksoten johtoa. Tapaamisessa kävi ilmi, että ongelmat jatkuvat. SuPerin mukaan paras keino parantaa tilannetta on palkata lisää koulutettuja hoitoalan ammattilaisia vakituisiin työsuhteisiin, jotta työhyvinvointi ja -turvallisuus, laadukas hoito ja hoiva sekä asiakasturvallisuus voidaan varmistaa.