SuPer ja Tehy: Kunta-alalle syntyi neuvottelutulos

Kunta-alan työehtosopimusneuvotteluissa on saavutettu ratkaisu tänään.

Neuvottelutuloksen sisältöä ei avata tai kommentoida julkisesti, ennen kuin liittojen hallinnot ovat käsitelleet asiaa. SuPerin hallitus ja Tehyn hallitus ja valtuusto kokoontuvat huomenna torstaina.

Kunta-alan KVTES:n neuvottelut aloitettiin tammikuussa. Ne siirrettiin valtakunnansovittelijalle vapaaehtoiseen sovitteluun huhtikuun alussa. Tehy ja SuPer hylkäsivät sovittelijan esityksen 30.4. Nyt neuvotteluja on käyty Kuntatyönantajan ja järjestöjen välillä 14.5. alkaen.

Päivi Jokimäki, viestintäjohtaja, SuPer p. 09 2727 9243
Katri Lindqvist, viestintäjohtaja, Tehy p. 040 588 3431

Tehy ja SuPer vetoavat hallitukseen naisten palkkapäivänä: hallitusohjelman tasa-arvokirjaukset pantava toimeen1.11.2020 09:00:00 EET | Tiedote

Suomalaisnaisten palkka on vuonna 2020 keskimäärin 83,8 prosenttia miesten palkasta. Keskimääräisessä vuosipalkassa, joka käsittää kaikki palkansaajat, ero on noin 7 900 euroa. Palkkaerosta seuraa, että naiset tekevät laskennallisesti loppuvuoden töitä ilmaiseksi. 1.marraskuuta vietettävän naisten palkkapäivän tarkoituksena on kiinnittää huomiota tähän epäkohtaan.