SuPer ja Tehy tyytyväisiä kokonaisuuteen: Koulutetun hoitohenkilöstön päätavoitteet etenivät

Kunta-alan työehdoista on syntynyt neuvottelutulos. Tiiviistä yhteistyötä neuvotteluissa tehneet Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer ja sosiaali- ja terveysalan ammattijärjestö Tehy arvioivat, että kaikki päätavoitteet etenivät ja kokonaisuuteen voi olla tyytyväinen. Neuvottelutuloksen syntymisen myötä kunta-alalla voimassa ollut ylityö- ja vuoronvaihtokielto päättyy välittömästi.

Neuvotteluissa yhtenä tavoitteena oli koulutettujen hoitajien oma sopimus, jolla alan epäkohtia voitaisiin tulevaisuudessa ratkaista paremmin. Tämä tavoite otti ison askeleen eteenpäin. Nyt ollaan voimakkaasti matkalla kohti omaa sopimusta, jonka valmistelu alkaa heti.
- Tämä oli yksi keskeinen tavoite neuvotteluissa, toteaa Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen.

Palkkaratkaisu on yleisen linjan mukainen. Sopimuskausi on kaksi vuotta ja kaksi kuukautta. Lisäksi tulee paikalliseen tuloksellisuuteen liittyvä kertaerä, joka on keskimäärin kuntatyöntekijälle 260 euroa kahdessa vuodessa. - Kertaerä oli neuvottelujen ilman muuta hankalin kohta, jota SuPer ja Tehy ajoivat neuvotteluissa hartiavoimin, kertoo SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola.

Palkkaratkaisu parantaa ostovoimaa ja vastaa vientialojen korotustasoa. Rahaa olisi toki haluttu enemmän, mutta tämä ei ollut aito liittokierros, vaan todella voimakkaasti työnantajien koordinoima kierros ja se näkyi lopputuloksessa.

Tänään syntyneen neuvottelutuloksen voimaantulo edellyttää järjestöjen hallintojen hyväksymistä. Tehyn valtuusto on koolla torstaina 8.2. ja SuPerin hallitus kokoontuu lähipäivinä.

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPeriin ja sosiaali- ja terveysalan ammattijärjestö Tehyyn kuuluu yhteensä noin 250 000 koulutetun hoitohenkilöstön edustajaa.

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, gsm 050 5275 085
Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen, gsm 040 821 0028

Kuntasektorilla neuvottelujärjestelmän muodostavat Kunta-alan koulutettu hoitohenkilöstö KoHo ry muiden pääsopijajärjestöjen ja KT Kuntatyönantajien kanssa.

KoHoon kuuluvat SuPer, Tehy ja Suomen Palomiesliitto SPAL.

Yksityisellä sektorilla neuvottelujärjestelmän muodostavat Terveys- ja sosiaalialan neuvottelujärjestö TSN ry yhdessä muiden järjestöjen ja Sosiaalialan työnantajat ry:n työnantajien edustajien kanssa. TSN ry:n neuvottelujärjestöön kuuluvat SuPerin lisäksi Erillisalojen toimihenkilöliitto Erto sekä Sosiaali- ja terveysalan ammattijärjestö Tehy.

SuPer: Nollatuntisopimukset tulisi kieltää lailla22.2.2018 12:40Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin suurimmalla yksityisen sektorin sopimusalalla, Yksityisellä sosiaalipalvelualalla, nollasopimuksia käytetään häikäilemättömästi työsuhdeturvan ja työntekijöiden oikeuksien kiertämiseen. Tarve sääntelylle nollasopimuksella työskentelevän työntekijän aseman parantamiseksi on suuri. Yksityistämisen lisääntymisen myötä myös nollatuntisopimusten käyttö kasvaa voimakkaasti. Työnantajan tulee kantaa riski yritystoiminnasta, ei työntekijän.

SuPerin puheenjohtaja Paavola Savonlinnassa: Kotihoidon riittävät resurssit on varmistettava21.2.2018 11:00Kutsu

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer on huolissaan lähi- ja perushoitajien työssä jaksamisesta Savonlinnan kotihoidossa. SuPer edellyttää, että kotihoitoon taataan riittävät resurssit, jotta hoidon laatu, potilas- ja asiakasturvallisuus sekä hoitohenkilöstön jaksaminen voidaan turvata. Riittävällä resurssoinnilla voidaan myös varmistaa, että kotihoidossa tehtävä työ on houkuttelevaa tulevaisuudessa. Puheenjohtaja Silja Paavola vieraili 21.2. Savonlinnassa ja tapasi työnantajien edustajia sekä jäseniä ajankohtaisissa asioissa.

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola: Yksityisellä sote-sektorilla hoitajat tuovat asiakkaille jopa ruokaa kotoaan14.2.2018 12:55Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer on huolissaan yksityisen sosiaali- ja terveyspalvelualan neuvotteluista, jotka eivät etene. Työnantajapuoli ei halua nostaa palkkoja kuntasektorin tasolle eikä edistää työhyvinvointia ja luottamusmiesten asemaa. Esimerkiksi yksityisen sosiaalipalvelualan palkkataso on jäänyt selvästi kuntasektorin vastaavaa työtä tekevien palkoista. Suurten toimijoiden säästötoimet haittaavat palvelujen laatua ja henkilöstön jaksamista. Hoitajat tuovat jopa kotoaan ruokaa asiakkaille, koska ruokaa ei ole riittävästi tarjolla. Työn eettinen kuorma on sietämätön.

SuPerin puheenjohtaja Paavola: Hoitajien joustaminen on pitänyt sote-alan tuottavuutta korkealla14.2.2018 09:33Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola pitää väittämiä julkisen sektorin tehottomuudesta perättöminä ja tarkoitushakuisina. Todellisuudessa Suomessa tuotetaan laadukkaat sote-palvelut tehokkaasti verrattuna muihin Pohjoismaihin. Tehokkuus on saavutettu liian pienellä henkilöstömäärällä ja hoitajien pienellä palkalla. Ylityö- ja vuoronvaihtokielto toi näkyväksi sen, kuinka sote-palvelut tuotetaan henkilöstön joustamisella. – Näin ei voi missään nimessä jatkua, puheenjohtaja Paavola sanoo.