SuPer ja Tehy vaativat lomarahaleikkauksen kompensointia

Julkisen sektorin lomarahaleikkauksen kompensaatio on esillä kunta-alan sopimusneuvotteluissa yhtenä kipukohtana. Hoitajajärjestöt SuPer ja Tehy tavoittelevat kompensaatiota leikkaukselle tänä ja ensi vuonna erillisenä korvauksena, joka ei voi olla osa varsinaisia palkankorotuksia.

On selvää, että kiky-ratkaisua ei voi perua, mutta sen haittoja pitää nyt korvata palkansaajille, kun taloustilanne on selvästi parantunut ja kasvuennusteita nostettu. Enää ei ole perustetta näin rajuille säästötoimille.

SuPerin ja Tehyn jäseniltä, joiden palkkataso muutenkin on varsin matala, on tullut paljon viestiä lomarahaleikkauksen ikävistä vaikutuksista. Keskimäärin kunta-alan työntekijöiden lomarahoista on lähtenyt reilut 600 euroa, mikä hoitajan palkassa on iso lovi ja he joutuvat tinkimään ihan tavallisista arjen menoista. Jäsenet myös pitävät leikkausta epäoikeudenmukaisena, koska se kohdistui vain julkiseen sektoriin.

Lomarahojen leikkaus ei kirpaise vain hoitajia, vaan se on vaikuttanut kielteisesti myös kunnan verotuloihin, ostovoimaan ja sitä kautta kotimaiseen kysyntään ja yritystoimintaan.

Lomarahaleikkausten korvaamisessa hallitus ei voi sysätä koko vastuuta työmarkkinapöytiin, koska se itse vaati työntekijöitä osallistumaan yhteisiin talkoisiin heikossa taloustilanteessa. Luottamusta rakennetaan niin, että vastaavasti talouskasvun aikaan höllennetään säästötoimia. Muutoin yhteiset talkoot ovat vain yksipuolisia työntekijöiden vastaantuloja.

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer ja sosiaali- ja terveysalan ammattijärjestö Tehy edustavat yhteensä noin 250 000 koulutetun hoitohenkilöstön edustajaa.

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, gsm 050 527 5085
Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen, gsm 040 821 0028

Kuntasektorilla neuvottelujärjestelmän muodostavat Kunta-alan koulutettu hoitohenkilöstö KoHo ry muiden pääsopijajärjestöjen ja KT Kuntatyönantajien kanssa.

KoHoon kuuluvat SuPer, Tehy ja Suomen Palomiesliitto SPAL.

SuPerin puheenjohtaja Paavola: Suomen on pidettävä kiinni korkeatasoisesta ammatillisesta osaamisesta7.11.2018 12:23Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola korostaa vahvan ammatillisen osaamisen merkitystä. Korkeatasoinen osaaminen on edellytys Suomen kilpailukyvyn ja työllisyyden sekä yksilön työllistymisen, työhyvinvoinnin ja toimeentulon kannalta. Euroopan ammattitaitoviikolla 5.-9.11. nostetaan esiin ammatillista osaamista ja sen merkitystä muuttuvassa maailmassa.

SuPer keskeyttää työtaistelutoimenpiteet27.10.2018 14:01Tiedote

Pääministeri Juha Sipilä on luvannut, että vaikka ns. irtisanomislain perusteluja aletaan tehdä virkamieslähtöisesti, hallituksen perustelut käydään läpi kolmikantaisesti työmarkkinajärjestöjen kanssa. – Sopimalla saadaan parempaa kuin riitelemällä – hyvä että tämä vihdoin todettiin, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola sanoo. SuPer keskeyttää kaikki työtaistelutoimenpiteet ja jää seuraamaan, miten maan hallitus kuuntelee työmarkkinoita työsopimuslain 7. luvun 2. pykälän yksityiskohtaisten perusteluiden muotoilussa. – On hyvä, että hallitus huomasi sen, että närää aiheuttavat juuri pykälän perustelut. Vasta perustelut kertovat, miten oikeuskäytäntö toimii. – Toivon että tulevaisuudessa, kun muutoksia tulee enemmän, ymmärretään kolmikannan toimivuus, Paavola sanoo. Hallitus antaa esityksen eduskunnalle marraskuun alkupuoliskolla.