SuPer ja Tehy vaativat lomarahaleikkauksen kompensointia

Julkisen sektorin lomarahaleikkauksen kompensaatio on esillä kunta-alan sopimusneuvotteluissa yhtenä kipukohtana. Hoitajajärjestöt SuPer ja Tehy tavoittelevat kompensaatiota leikkaukselle tänä ja ensi vuonna erillisenä korvauksena, joka ei voi olla osa varsinaisia palkankorotuksia.

On selvää, että kiky-ratkaisua ei voi perua, mutta sen haittoja pitää nyt korvata palkansaajille, kun taloustilanne on selvästi parantunut ja kasvuennusteita nostettu. Enää ei ole perustetta näin rajuille säästötoimille.

SuPerin ja Tehyn jäseniltä, joiden palkkataso muutenkin on varsin matala, on tullut paljon viestiä lomarahaleikkauksen ikävistä vaikutuksista. Keskimäärin kunta-alan työntekijöiden lomarahoista on lähtenyt reilut 600 euroa, mikä hoitajan palkassa on iso lovi ja he joutuvat tinkimään ihan tavallisista arjen menoista. Jäsenet myös pitävät leikkausta epäoikeudenmukaisena, koska se kohdistui vain julkiseen sektoriin.

Lomarahojen leikkaus ei kirpaise vain hoitajia, vaan se on vaikuttanut kielteisesti myös kunnan verotuloihin, ostovoimaan ja sitä kautta kotimaiseen kysyntään ja yritystoimintaan.

Lomarahaleikkausten korvaamisessa hallitus ei voi sysätä koko vastuuta työmarkkinapöytiin, koska se itse vaati työntekijöitä osallistumaan yhteisiin talkoisiin heikossa taloustilanteessa. Luottamusta rakennetaan niin, että vastaavasti talouskasvun aikaan höllennetään säästötoimia. Muutoin yhteiset talkoot ovat vain yksipuolisia työntekijöiden vastaantuloja.

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer ja sosiaali- ja terveysalan ammattijärjestö Tehy edustavat yhteensä noin 250 000 koulutetun hoitohenkilöstön edustajaa.

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, gsm 050 527 5085
Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen, gsm 040 821 0028

Kuntasektorilla neuvottelujärjestelmän muodostavat Kunta-alan koulutettu hoitohenkilöstö KoHo ry muiden pääsopijajärjestöjen ja KT Kuntatyönantajien kanssa.

KoHoon kuuluvat SuPer, Tehy ja Suomen Palomiesliitto SPAL.

SuPerin Paavola: Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymä ei hyödynnä lähihoitajien laaja-alaista osaamista7.3.2019 15:33:58 EETTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola ei hyväksy lähihoitajien toimien muutoksia sairaanhoitajien toimiksi Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymäalueella. Toimimuutosten lisäksi lähihoitajien osaamisen käyttöä on rajattu lääkehoidossa sekä uusien potilaiden vastaanottamisessa. Osaamisen käytön rajaukset ovat aiheuttaneet viiveitä potilaiden lääkkeiden saamisessa, kun potilasta hoitava lähihoitaja ei ole saanut antaa kyseistä lääkettä, vaikka hänellä on lääkehoitoluvat kunnossa.

SuPerin Paavola: Yksikin huono vanhustenhoidon yksikkö on liikaa6.3.2019 17:00:30 EETTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola pitää välttämättömänä, että vanhustenhoidon epäkohdat korjataan mahdollisimman pian. Vanhustenhoidon toimijat tapasivat tänään 6. maaliskuuta ministeri Annika Saarikon johdolla sosiaali- ja terveysministeriössä. Edellisessä tapaamisessa 1. helmikuuta toimijat sitoutuivat 25 kohdan toimenpidelistaan, jonka toteutumista seurattiin tänään pyöreän pöydän keskustelussa.

SuPerin Paavola: Varhaiskasvatuslaista on poistettava pykälä, joka sallii alituksen henkilöstömitoituksessa5.3.2019 17:10:00 EETTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola on huolissaan varhaiskasvatuksen tilanteesta. Henkilökuntaa on liian vähän ja vaaratilanteita pääsee syntymään. Varhaiskasvatuslaissa on pykälä, joka sallii lyhytaikaisen poikkeamisen henkilöstömitoituksesta. SuPerin mukaan tämä poikkeamispykälä tulee poistaa. Paavola puhui tänään Varhaiskasvatus tulevaisuudessa -seminaarissa Helsingissä.