SuPer ja Tehy vaativat lomarahaleikkauksen kompensointia

Julkisen sektorin lomarahaleikkauksen kompensaatio on esillä kunta-alan sopimusneuvotteluissa yhtenä kipukohtana. Hoitajajärjestöt SuPer ja Tehy tavoittelevat kompensaatiota leikkaukselle tänä ja ensi vuonna erillisenä korvauksena, joka ei voi olla osa varsinaisia palkankorotuksia.

On selvää, että kiky-ratkaisua ei voi perua, mutta sen haittoja pitää nyt korvata palkansaajille, kun taloustilanne on selvästi parantunut ja kasvuennusteita nostettu. Enää ei ole perustetta näin rajuille säästötoimille.

SuPerin ja Tehyn jäseniltä, joiden palkkataso muutenkin on varsin matala, on tullut paljon viestiä lomarahaleikkauksen ikävistä vaikutuksista. Keskimäärin kunta-alan työntekijöiden lomarahoista on lähtenyt reilut 600 euroa, mikä hoitajan palkassa on iso lovi ja he joutuvat tinkimään ihan tavallisista arjen menoista. Jäsenet myös pitävät leikkausta epäoikeudenmukaisena, koska se kohdistui vain julkiseen sektoriin.

Lomarahojen leikkaus ei kirpaise vain hoitajia, vaan se on vaikuttanut kielteisesti myös kunnan verotuloihin, ostovoimaan ja sitä kautta kotimaiseen kysyntään ja yritystoimintaan.

Lomarahaleikkausten korvaamisessa hallitus ei voi sysätä koko vastuuta työmarkkinapöytiin, koska se itse vaati työntekijöitä osallistumaan yhteisiin talkoisiin heikossa taloustilanteessa. Luottamusta rakennetaan niin, että vastaavasti talouskasvun aikaan höllennetään säästötoimia. Muutoin yhteiset talkoot ovat vain yksipuolisia työntekijöiden vastaantuloja.

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer ja sosiaali- ja terveysalan ammattijärjestö Tehy edustavat yhteensä noin 250 000 koulutetun hoitohenkilöstön edustajaa.

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, gsm 050 527 5085
Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen, gsm 040 821 0028

Kuntasektorilla neuvottelujärjestelmän muodostavat Kunta-alan koulutettu hoitohenkilöstö KoHo ry muiden pääsopijajärjestöjen ja KT Kuntatyönantajien kanssa.

KoHoon kuuluvat SuPer, Tehy ja Suomen Palomiesliitto SPAL.

SuPerin puheenjohtaja Paavola: Suomeen tarvitaan pikaisesti vanhusasiainvaltuutettu4.9.2018 07:00Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vaatii toimia vanhustenhoidon pelastamiseksi. – SuPer on jo vuosia, jopa vuosikymmeniä, herätellyt päättäjiä huomaamaan vanhustenhoidon jatkuva heikentyminen. On huolestuttavaa, että kaikesta tiedosta huolimatta tähän ei ole puututtu, Paavola moittii. SuPer kannattaa vanhusasiainvaltuutetun virkaa. – Vanhusten arvostuksen on näyttävä teoissa eikä vain juhlapuheissa, Paavola vaatii. Puheenjohtaja Paavola pitää asiasta puheenvuoron tänään Narinkkatorilla järjestettävässä tilaisuudessa.

SuPerin puheenjohtaja Paavola: Ikääntyneillä on oikeus ihmisarvoiseen vanhuuteen18.7.2018 07:00Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola on huolissaan vanhusten arvostuksen puutteesta Suomessa. Vanhustenhoitoa ei nähdä tärkeänä, vaan sen annetaan romahtaa. Samalla ei myöskään arvosteta työtä, jota vanhustenhoidossa tehdään. Hoitajat uupuvat eettisen kuorman ja kohtuuttoman työmäärän alle. Päättäjien tulisi selkeästi myöntää, että tällä toimintatavalla vanhustenhoitoa ollaan ajamassa alas eikä siirtää vastuuta riittämättömästä hoidon laadusta hoitajien vastuulle.