SuPer ja Tehy vaativat lomarahaleikkauksen kompensointia

Julkisen sektorin lomarahaleikkauksen kompensaatio on esillä kunta-alan sopimusneuvotteluissa yhtenä kipukohtana. Hoitajajärjestöt SuPer ja Tehy tavoittelevat kompensaatiota leikkaukselle tänä ja ensi vuonna erillisenä korvauksena, joka ei voi olla osa varsinaisia palkankorotuksia.

On selvää, että kiky-ratkaisua ei voi perua, mutta sen haittoja pitää nyt korvata palkansaajille, kun taloustilanne on selvästi parantunut ja kasvuennusteita nostettu. Enää ei ole perustetta näin rajuille säästötoimille.

SuPerin ja Tehyn jäseniltä, joiden palkkataso muutenkin on varsin matala, on tullut paljon viestiä lomarahaleikkauksen ikävistä vaikutuksista. Keskimäärin kunta-alan työntekijöiden lomarahoista on lähtenyt reilut 600 euroa, mikä hoitajan palkassa on iso lovi ja he joutuvat tinkimään ihan tavallisista arjen menoista. Jäsenet myös pitävät leikkausta epäoikeudenmukaisena, koska se kohdistui vain julkiseen sektoriin.

Lomarahojen leikkaus ei kirpaise vain hoitajia, vaan se on vaikuttanut kielteisesti myös kunnan verotuloihin, ostovoimaan ja sitä kautta kotimaiseen kysyntään ja yritystoimintaan.

Lomarahaleikkausten korvaamisessa hallitus ei voi sysätä koko vastuuta työmarkkinapöytiin, koska se itse vaati työntekijöitä osallistumaan yhteisiin talkoisiin heikossa taloustilanteessa. Luottamusta rakennetaan niin, että vastaavasti talouskasvun aikaan höllennetään säästötoimia. Muutoin yhteiset talkoot ovat vain yksipuolisia työntekijöiden vastaantuloja.

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer ja sosiaali- ja terveysalan ammattijärjestö Tehy edustavat yhteensä noin 250 000 koulutetun hoitohenkilöstön edustajaa.

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, gsm 050 527 5085
Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen, gsm 040 821 0028

Kuntasektorilla neuvottelujärjestelmän muodostavat Kunta-alan koulutettu hoitohenkilöstö KoHo ry muiden pääsopijajärjestöjen ja KT Kuntatyönantajien kanssa.

KoHoon kuuluvat SuPer, Tehy ja Suomen Palomiesliitto SPAL.

SuPer: Nollatuntisopimukset tulisi kieltää lailla22.2.2018 12:40Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin suurimmalla yksityisen sektorin sopimusalalla, Yksityisellä sosiaalipalvelualalla, nollasopimuksia käytetään häikäilemättömästi työsuhdeturvan ja työntekijöiden oikeuksien kiertämiseen. Tarve sääntelylle nollasopimuksella työskentelevän työntekijän aseman parantamiseksi on suuri. Yksityistämisen lisääntymisen myötä myös nollatuntisopimusten käyttö kasvaa voimakkaasti. Työnantajan tulee kantaa riski yritystoiminnasta, ei työntekijän.

SuPerin puheenjohtaja Paavola Savonlinnassa: Kotihoidon riittävät resurssit on varmistettava21.2.2018 11:00Kutsu

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer on huolissaan lähi- ja perushoitajien työssä jaksamisesta Savonlinnan kotihoidossa. SuPer edellyttää, että kotihoitoon taataan riittävät resurssit, jotta hoidon laatu, potilas- ja asiakasturvallisuus sekä hoitohenkilöstön jaksaminen voidaan turvata. Riittävällä resurssoinnilla voidaan myös varmistaa, että kotihoidossa tehtävä työ on houkuttelevaa tulevaisuudessa. Puheenjohtaja Silja Paavola vieraili 21.2. Savonlinnassa ja tapasi työnantajien edustajia sekä jäseniä ajankohtaisissa asioissa.

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola: Yksityisellä sote-sektorilla hoitajat tuovat asiakkaille jopa ruokaa kotoaan14.2.2018 12:55Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer on huolissaan yksityisen sosiaali- ja terveyspalvelualan neuvotteluista, jotka eivät etene. Työnantajapuoli ei halua nostaa palkkoja kuntasektorin tasolle eikä edistää työhyvinvointia ja luottamusmiesten asemaa. Esimerkiksi yksityisen sosiaalipalvelualan palkkataso on jäänyt selvästi kuntasektorin vastaavaa työtä tekevien palkoista. Suurten toimijoiden säästötoimet haittaavat palvelujen laatua ja henkilöstön jaksamista. Hoitajat tuovat jopa kotoaan ruokaa asiakkaille, koska ruokaa ei ole riittävästi tarjolla. Työn eettinen kuorma on sietämätön.

SuPerin puheenjohtaja Paavola: Hoitajien joustaminen on pitänyt sote-alan tuottavuutta korkealla14.2.2018 09:33Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola pitää väittämiä julkisen sektorin tehottomuudesta perättöminä ja tarkoitushakuisina. Todellisuudessa Suomessa tuotetaan laadukkaat sote-palvelut tehokkaasti verrattuna muihin Pohjoismaihin. Tehokkuus on saavutettu liian pienellä henkilöstömäärällä ja hoitajien pienellä palkalla. Ylityö- ja vuoronvaihtokielto toi näkyväksi sen, kuinka sote-palvelut tuotetaan henkilöstön joustamisella. – Näin ei voi missään nimessä jatkua, puheenjohtaja Paavola sanoo.