SuPer julistaa kunta-alan ja yksityisen sektorin työpaikoille vuoronvaihtokiellon 22.10.-4.11.

Hallitus jatkaa edelleen lain valmistelua pienten yritysten työntekijöiden työehtojen heikentämiseksi. Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer julistaa kunta-alalle ja kaikilla yksityisen sektorin työpaikoille vuoronvaihtokiellon 22.10.-4.11.

Vuoronvaihtokielto kohdistuu hallituksen toimiin. Se alkaa maanantaina 22.10. klo 6.00, ja päättyy sunnuntaina 4.11. klo 23.59.

Hallitus yrittää parantaa työllisyyttä keventämällä yksilöllisen irtisanomisen kriteereitä alle 10 henkilöä työllistävissä yrityksissä. Hallituksen aiempi ehdotus oli rajata mukaan alle 20 henkilöä työllistävät yritykset.

- Suunnitellun lain viilaaminen koskemaan vain alle 10 henkilöä työllistäviä yrityksiä ei muuta sitä seikkaa, että työntekijät asetetaan eriarvoiseen asemaan ja työntekijöiden työsuhdeturvaa heikennetään, puheenjohtaja Silja Paavola sanoo.

- Superilaisia työskentelee pienissä sote-alan yksityisissä yrityksissä, joiden määrä tulee kasvamaan sote-uudistuksen myötä. SuPer ei voi hyväksyä työnantajalle tarjottavaa mahdollisuutta irtisanoa työntekijöitä kevyin perustein. Tehtävämme on suojella jäseniämme.

Mielenilmaisun aikana superilaiset tekevät normaalit työvuoronsa, mutta eivät jousta vuoronvaihdoilla. Työnantajan aloitteesta tehtäviin vuoronvaihtoihin ei suostuta. On työnantajan tehtävä huolehtia aina siitä, että henkilökuntaa on riittävästi eikä potilasturvallisuus vaarannu. Potilasturvallisuus ei voi olla henkilökunnan jouston varassa.

Työnantajilta saattaa tulla pääluottamusmiehille ja luottamusmiehille kutsuja keskusteluihin suojelutyöstä ja lakkorajoista. Vuoronvaihtokielto ei ole sellainen toimenpide, jossa täytyisi sopia näistä toimista. Suojelutyövelvoite koskee ainoastaan viranhaltijoita ja sitä voidaan käyttää vain lakon aikana. Vuoronvaihtokielto ei ole lakko. Tämä vuoronvaihtokielto ei koske virkasuhteisia.

Vuoronvaihtokielto on laillinen toimenpide. Vaikka kieltoa ei olisikaan, työntekijän ei tarvitse suostua vuoronvaihtoihin.

Vuoronvaihtokielto koskee seuraavia sopimusaloja:

• Kunnallinen yleinen virka- ja työehtosopimus KVTES
  • Yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimus SOSTES
  • Terveyspalvelualan työehtosopimus TPTES
  • Avaintyönantajat AVAINTA ry:n työehtosopimus
  • Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön työehtosopimus YTHS
  • SEURE Henkilöstöpalvelut Oy:n työehtosopimus
  • Ensihoitopalvelualan työehtosopimus

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 5275 085

SuPerin selvitys: Vammaistyössä on paljon alalle kouluttamattomia työntekijöitä13.6.2019 05:16:00 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer selvitti vammaistyössä työskentelevien jäsentensä kokemuksia ja alan erityispiirteitä. Selvityksestä käy ilmi, että vammaispalveluissa työskentelee huomattavan paljon työntekijöitä, joilla ei ole sosiaali- ja terveysalan ammatillista koulutusta. Kouluttamattomia on määräaikaisissa ja vakituisissa työsuhteissa 37 prosentilla työpaikoista. Jopa 19 prosentilla työpaikoista kouluttamattomat osallistuvat lääkehoitoon.

SuPerin Paavola: Hoitajamitoitusta on nostettava heti10.6.2019 12:20:13 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vaatii tarkennuksia hallitusohjelmaan. Ohjelmassa on luvatun mukaisesti kirjaus siitä, että vanhustenhoidon vähimmäishenkilöstömitoitus nostetaan tasolle 0,7. Ongelma on, että kirjaus on liian väljä eli siinä puhutaan hoivahenkilöstöstä eikä hoitohenkilöstöstä. Tämä on tarkoittanut ainakin tähän asti sitä, että jopa talonmies on saatettu lukea mitoitukseen osallistuttuaan hoivatyöhön. SuPer edellyttää, että 0,7:n vähimmäismitoitukseen lasketaan vain koulutettu hoitohenkilöstö.

SuPer: Lähihoitajien työn kuormittavuus näkyy lisääntyneinä sairauspoissaoloina13.5.2019 13:43:23 EESTTiedote

Työterveyslaitoksen julkaiseman Kunta10-tutkimuksen mukaan kunta-alalla sairauspoissaolot ovat lisääntyneet ja ikäryhmien väliset erot ovat tasoittuneet. Ammattiryhmistä muun muassa lähihoitajilla on paljon sairauspoissaoloja. – Lähihoitajien työn kuormittavuus näkyy sairauspoissaoloissa ja erityisesti nuoret ovat kuormittuneita. Työn johtamiseen ja työntekijöiden määrään tulee kiinnittää huomiota, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vaatii.