SuPer keskeyttää työtaistelutoimenpiteet

Pääministeri Juha Sipilä on luvannut, että vaikka ns. irtisanomislain perusteluja aletaan tehdä virkamieslähtöisesti, hallituksen perustelut käydään läpi kolmikantaisesti työmarkkinajärjestöjen kanssa.

– Sopimalla saadaan parempaa kuin riitelemällä – hyvä että tämä vihdoin todettiin, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola sanoo.

SuPer keskeyttää kaikki työtaistelutoimenpiteet ja jää seuraamaan, miten maan hallitus kuuntelee työmarkkinoita työsopimuslain 7. luvun 2. pykälän yksityiskohtaisten perusteluiden muotoilussa.

– On hyvä, että hallitus huomasi sen, että närää aiheuttavat juuri pykälän perustelut. Vasta perustelut kertovat, miten oikeuskäytäntö toimii.

– Toivon että tulevaisuudessa, kun muutoksia tulee enemmän, ymmärretään kolmikannan toimivuus, Paavola sanoo.

Hallitus antaa esityksen eduskunnalle marraskuun alkupuoliskolla.

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 5275 085

SuPerin selvitys: Vammaistyössä on paljon alalle kouluttamattomia työntekijöitä13.6.2019 05:16:00 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer selvitti vammaistyössä työskentelevien jäsentensä kokemuksia ja alan erityispiirteitä. Selvityksestä käy ilmi, että vammaispalveluissa työskentelee huomattavan paljon työntekijöitä, joilla ei ole sosiaali- ja terveysalan ammatillista koulutusta. Kouluttamattomia on määräaikaisissa ja vakituisissa työsuhteissa 37 prosentilla työpaikoista. Jopa 19 prosentilla työpaikoista kouluttamattomat osallistuvat lääkehoitoon.

SuPerin Paavola: Hoitajamitoitusta on nostettava heti10.6.2019 12:20:13 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vaatii tarkennuksia hallitusohjelmaan. Ohjelmassa on luvatun mukaisesti kirjaus siitä, että vanhustenhoidon vähimmäishenkilöstömitoitus nostetaan tasolle 0,7. Ongelma on, että kirjaus on liian väljä eli siinä puhutaan hoivahenkilöstöstä eikä hoitohenkilöstöstä. Tämä on tarkoittanut ainakin tähän asti sitä, että jopa talonmies on saatettu lukea mitoitukseen osallistuttuaan hoivatyöhön. SuPer edellyttää, että 0,7:n vähimmäismitoitukseen lasketaan vain koulutettu hoitohenkilöstö.

SuPer: Lähihoitajien työn kuormittavuus näkyy lisääntyneinä sairauspoissaoloina13.5.2019 13:43:23 EESTTiedote

Työterveyslaitoksen julkaiseman Kunta10-tutkimuksen mukaan kunta-alalla sairauspoissaolot ovat lisääntyneet ja ikäryhmien väliset erot ovat tasoittuneet. Ammattiryhmistä muun muassa lähihoitajilla on paljon sairauspoissaoloja. – Lähihoitajien työn kuormittavuus näkyy sairauspoissaoloissa ja erityisesti nuoret ovat kuormittuneita. Työn johtamiseen ja työntekijöiden määrään tulee kiinnittää huomiota, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vaatii.