SuPer kräver av regeringen de utlovade lösningarna till problemen inom vårdbranschen

Finlands närvårdar- och primärskötarförbund SuPer rf förväntar sig att regeringsförhandlarna kommer med lösningar som infriar partiernas vallöften och rättar till de missförhållanden gällande vårdarnas arbetshälsa och patienternas säkerhet. Den kommande regeringen ska säkerställa skötardimensioneringen, ändra lagen om småbarnspedagogik, återinföra lämplighetsprov och främja lika löner.

– Detta är en viljefråga. Den nya regeringen måste uppvisa vilja, förmåga och mod att vara på de vanliga arbetande människornas sida samt därigenom främja vår allas framtid, jämställdhet och välfärd, förklarar Silja Paavola, ordförande för Finlands närvårdar- och primärskötarförbund.

SuPer förutsätter att man i äldreomsorgslagen föreskriver om minimidimensioneringen av utbildad vårdpersonal samt om tillräckliga sanktioner för brott mot dimensioneringsbestämmelsen. Till denna skötardimensionering får endast räknas skötare som avlagt en lämplig yrkesexamen och deras arbete ska bestå av vårdarbete. Personaldimensioneringens för tvätt, köksarbete och andra stödtjänster ska räknas separat.

SuPer kräver ändringar i lagen om småbarnspedagogik som tryggar barnens säkerhet och minskar ojämlikhet. Från lagen bör strykas paragraf 36 som tillåter tillfälliga undantag till personaldimensioneringen. Lagen ska garantera en tillräcklig dimensionering i alla grupper under hela vårddagen. I grupper för barn under 3 år ska 2/3 av pedagogerna vara barnskötare. I grupper för barn över 3 år får det finnas högst 7 barn per pedagog. En mindre dimensionering än detta försvårar bildandet av grupper och ökar ojämlikheten mellan barn.

Finlands närvårdar- och primärskötarförbund kräver för all närvårdarutbildning obligatoriska, gallrande lämplighetsprov så att det inom branschen inte arbetar personer som inte lämpar sig för vårduppgifter och patientarbete. Alla kostnader för lämplighetsproven ska anvisas ur statens medel och en sökande som får noll poäng i provet kan inte antas till utbildningen.

Av regeringen som nu bildas kräver SuPer även konkreta åtgärder som siktar till att avlägsna den genomsnittliga löneskillnaden. Det är en centrala jämställdhetsfråga inom arbetslivet och ett allmänt accepterat samhälleligt mål som bör skrivas in i regeringsprogrammet.

SuPer har mer än 90 000 medlemmar som är utbildade inom social- och hälsovården samt fostran. De arbetar både inom den offentliga och den privata sektorn.

Mer information: SuPers ordförande Silja Paavola, 050 527 5085

Följ Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer

Senaste pressmeddelandena från Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer

SuPerin Paavola: Rahapula ei oikeuta lain rikkomiseen – kuntien yt:t vaarantavat hoidon17.10.2019 12:13:13 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola ei hyväksy kuntien ja kuntayhtymien säästötoimia, jotka kohdistuvat henkilöstöön. Toimet vaarantavat hoidon laadun ja ovat ristiriitaisia tilanteessa, jossa hoitajia tulisi todellisuudessa palkata lisää. Superilaisia on kaikkiaan yli 12 000 yhteistoimintaneuvottelujen piirissä kuntasektorilla. − Jos hoitajia lomautetaan, on työnantajan linjattava, ketkä jätetään hoitamatta, puheenjohtaja Paavola vaatii.

SuPerin yksityissektorin kysely: Hoitajien työaikaa menee edelleen siivoamiseen ja pyykkäämiseen17.9.2019 13:43:25 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer selvitti yksityissektorilla työskenteleviltä jäseniltään tilannetta kevään ns. hoivakriisin jälkeen. Työnantajat olivat luvanneet lisätä henkilöstön määrää ja korjata työoloja. Selvityksen alustavat tulokset kertovat, että korjauksia ei ole tehty siinä määrin kuin työnantajat ovat antaneet ymmärtää. Hoidon laatu ja hoitajien työolot eivät ole parantuneet hoivakriisin jälkeen. Kyselyyn vastasi noin 2 000 superilaista, jotka työskentelevät Attendolla, Esperissä, Mehiläisessä ja Pihlajalinnassa.