SuPer kräver av regeringen de utlovade lösningarna till problemen inom vårdbranschen

Finlands närvårdar- och primärskötarförbund SuPer rf förväntar sig att regeringsförhandlarna kommer med lösningar som infriar partiernas vallöften och rättar till de missförhållanden gällande vårdarnas arbetshälsa och patienternas säkerhet. Den kommande regeringen ska säkerställa skötardimensioneringen, ändra lagen om småbarnspedagogik, återinföra lämplighetsprov och främja lika löner.

– Detta är en viljefråga. Den nya regeringen måste uppvisa vilja, förmåga och mod att vara på de vanliga arbetande människornas sida samt därigenom främja vår allas framtid, jämställdhet och välfärd, förklarar Silja Paavola, ordförande för Finlands närvårdar- och primärskötarförbund.

SuPer förutsätter att man i äldreomsorgslagen föreskriver om minimidimensioneringen av utbildad vårdpersonal samt om tillräckliga sanktioner för brott mot dimensioneringsbestämmelsen. Till denna skötardimensionering får endast räknas skötare som avlagt en lämplig yrkesexamen och deras arbete ska bestå av vårdarbete. Personaldimensioneringens för tvätt, köksarbete och andra stödtjänster ska räknas separat.

SuPer kräver ändringar i lagen om småbarnspedagogik som tryggar barnens säkerhet och minskar ojämlikhet. Från lagen bör strykas paragraf 36 som tillåter tillfälliga undantag till personaldimensioneringen. Lagen ska garantera en tillräcklig dimensionering i alla grupper under hela vårddagen. I grupper för barn under 3 år ska 2/3 av pedagogerna vara barnskötare. I grupper för barn över 3 år får det finnas högst 7 barn per pedagog. En mindre dimensionering än detta försvårar bildandet av grupper och ökar ojämlikheten mellan barn.

Finlands närvårdar- och primärskötarförbund kräver för all närvårdarutbildning obligatoriska, gallrande lämplighetsprov så att det inom branschen inte arbetar personer som inte lämpar sig för vårduppgifter och patientarbete. Alla kostnader för lämplighetsproven ska anvisas ur statens medel och en sökande som får noll poäng i provet kan inte antas till utbildningen.

Av regeringen som nu bildas kräver SuPer även konkreta åtgärder som siktar till att avlägsna den genomsnittliga löneskillnaden. Det är en centrala jämställdhetsfråga inom arbetslivet och ett allmänt accepterat samhälleligt mål som bör skrivas in i regeringsprogrammet.

SuPer har mer än 90 000 medlemmar som är utbildade inom social- och hälsovården samt fostran. De arbetar både inom den offentliga och den privata sektorn.

Mer information: SuPers ordförande Silja Paavola, 050 527 5085

SuPer: Lähihoitajien työn kuormittavuus näkyy lisääntyneinä sairauspoissaoloina13.5.2019 13:43:23 EESTTiedote

Työterveyslaitoksen julkaiseman Kunta10-tutkimuksen mukaan kunta-alalla sairauspoissaolot ovat lisääntyneet ja ikäryhmien väliset erot ovat tasoittuneet. Ammattiryhmistä muun muassa lähihoitajilla on paljon sairauspoissaoloja. – Lähihoitajien työn kuormittavuus näkyy sairauspoissaoloissa ja erityisesti nuoret ovat kuormittuneita. Työn johtamiseen ja työntekijöiden määrään tulee kiinnittää huomiota, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vaatii.

SuPer edellyttää hallitukselta lupausten mukaisia ratkaisuja hoitoalan ongelmiin8.5.2019 12:12:31 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer ry odottaa hallitusneuvottelijoilta ratkaisuja, joilla lunastetaan puolueiden vaalilupaukset ja korjataan epäkohdat niin hoitajien työhyvinvoinnissa kuin hoidettavien turvallisuudessakin. Tulevan hallituksen on varmistettava hoitajamitoitukset, muutettava varhaiskasvatuslakia, palautettava soveltuvuuskokeet ja edistettävä palkkatasa-arvoa.

SuPerin edustajisto: Hallitusohjelmassa on luotava edellytykset turvalliselle hoidolle25.4.2019 10:36:25 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin edustajisto keskusteli kokouksessaan liiton keskeisimmistä hallitusohjelmatavoitteista. Vanhustenhoidon epäkohdat on korjattava, ja lakiin on kirjattava hoitajamitoitus. Pakolliset, karsivat soveltuvuuskokeet on saatava lakiin, jotta luodaan edellytykset turvalliselle ja laadukkaalle hoidolle. Varhaiskasvatuslaista on poistettava henkilöstömitoitukseen liittyvä poikkeamispykälä, jotta mahdollistetaan hyvä hoiva. SuPerin edustajisto vaatii, että työntekijöille on varmistettava edellytykset tehdä työtään hyvin. Hallitusohjelmassa on myös edistettävä palkkatasa-arvon toteutumista.

SuPer ja Tehy: Länsi-Pohjan alueen Mehiläisen toimipisteissä mittavia ongelmia11.4.2019 17:00:00 EESTTiedote

Mehiläisen tytäryhtiöiden henkilöstö marssi ulos Kemin ja Tornion työpisteistään tänään iltapäivällä. Ulosmarssi tapahtui Mehiläinen Länsi-Pohja Oy:ssä, Mehiläinen Terveyspalvelut Oy:ssä ja Mehiläinen Työelämäpalvelut Oy:ssä. Ulosmarssiin osallistuivat työntekijät, joihin noudatetaan Kunnallista yleistä virka- ja työehtosopimusta (KVTES). Työntekijät kertovat olevansa väsyneitä työnantajan yksipuoliseen sanelupolitiikkaan, työolosuhteiden heikentämiseen sekä siihen, että työnantaja ei noudata työehtosopimusta.