SuPer: La Carita -stiftelsens pris för god äldreomsorg går till Emiliacentret

Finlands närvårdar- och primärskötarförbund SuPer delade La Carita -stiftelsens pris till Emiliacentret i Malax kommun. SuPer och La Carita tillsammans belönar innovation inom äldrevård och hederspriset publiceras i SuPers studiedagar i Vasa.

Emiliacentret är ett familjärt boende, med betoning på kundsäkerhet, självbestämmande och meningsfull vardag. Arbetet är rehabiliterande i sin natur. Kundens behov, önskemål och vanor, liksom de vardagliga saker som är viktiga för honom / henne, är utgångspunkten för utarbetandet av vård- och serviceplaner. Personalen arbetar aktivt för att garantera de boende en meningsfull tillvaro, med hänsyn till deras vanor och intressen. Målet är att stödja kundens egen integritet och självkänsla samt känslan av att kunna påverka. Kunderna har möjlighet att bo i enheten fram till livets slut i en säker miljö som bidrar till en god livskvalitet.

Som ett exempel på aktivering av kunder kan minnesövningar, fester, diskussioner, sittdans och sång nämnas. Omvårdnaden tar hänsyn till estetikens betydelse genom att duka bordet vackert och äta mer festligt i helgen. Om man vill dricka ett glas vin med mat är det möjligt.

På sommaren anordnas grillkvällar med släktingar och utflykter till den närliggande ön (färja). Kundernas engagemang i vardagen stöds, som i sin tur ökar deras självkänsla. Omvårdnaden tar hänsyn till stimulering genom olika sinnen. Ett exempel är att baka, vilket stimulerar luktsinnet. Säsongsvariationer beaktas i form av olika dekorationer och i användningen av bär och grönsaker från egen trädgård. På söndagar finns en möjlighet att titta på gudstjänst i ett TV-rum.

Vid beredningen och det praktiska genomförandet av en omsorgs- och serviceplan betonas den samordnade medarbetarens yrkesmässiga och interpersonella färdigheter och kunskapen om lokala möjligheter över de traditionella sociala och hälsovårdens operativa och administrativa gränser.

Emiliacentret är ett bra exempel på ett boende som grundades av en pensionärsförening där dimensioneringen är bra och en av närvårdarna enbart arbetar för att sysselsätta de äldre.

Mer information:

Sakkunnig Mervi Lehtinen, SuPer, tel. 050 515 1366

SuPer har 90 000 medlemmar som arbetar inom social- och hälsovårdssektorn och inom den offentliga och privata utbildningssektorn.

Följ Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer

Senaste pressmeddelandena från Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer

SuPerin Paavola: VM:n budjettiesityksessä ei ole varattu riittävästi rahaa hoitajamitoituksen nostamiseen19.8.2019 11:41:59 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola on tyytymätön valtiovarainministeriön budjettiesitykseen, jossa ei ole varattu riittävästi rahaa hoitajamitoituksen nostamiseen. Luvattu 0,7:n mitoitus vaatii huomattavasti enemmän kuin viisi miljoonaa euroa. Paavola vaatii, että vaalilupausten täyttämiseen on löydyttävä asianmukaiset varat.

SuPerin selvitys: Vammaistyössä on paljon alalle kouluttamattomia työntekijöitä13.6.2019 05:16:00 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer selvitti vammaistyössä työskentelevien jäsentensä kokemuksia ja alan erityispiirteitä. Selvityksestä käy ilmi, että vammaispalveluissa työskentelee huomattavan paljon työntekijöitä, joilla ei ole sosiaali- ja terveysalan ammatillista koulutusta. Kouluttamattomia on määräaikaisissa ja vakituisissa työsuhteissa 37 prosentilla työpaikoista. Jopa 19 prosentilla työpaikoista kouluttamattomat osallistuvat lääkehoitoon.

SuPerin Paavola: Hoitajamitoitusta on nostettava heti10.6.2019 12:20:13 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vaatii tarkennuksia hallitusohjelmaan. Ohjelmassa on luvatun mukaisesti kirjaus siitä, että vanhustenhoidon vähimmäishenkilöstömitoitus nostetaan tasolle 0,7. Ongelma on, että kirjaus on liian väljä eli siinä puhutaan hoivahenkilöstöstä eikä hoitohenkilöstöstä. Tämä on tarkoittanut ainakin tähän asti sitä, että jopa talonmies on saatettu lukea mitoitukseen osallistuttuaan hoivatyöhön. SuPer edellyttää, että 0,7:n vähimmäismitoitukseen lasketaan vain koulutettu hoitohenkilöstö.