SuPer: La Carita -stiftelsens pris för god äldreomsorg går till Emiliacentret

Finlands närvårdar- och primärskötarförbund SuPer delade La Carita -stiftelsens pris till Emiliacentret i Malax kommun. SuPer och La Carita tillsammans belönar innovation inom äldrevård och hederspriset publiceras i SuPers studiedagar i Vasa.

Emiliacentret är ett familjärt boende, med betoning på kundsäkerhet, självbestämmande och meningsfull vardag. Arbetet är rehabiliterande i sin natur. Kundens behov, önskemål och vanor, liksom de vardagliga saker som är viktiga för honom / henne, är utgångspunkten för utarbetandet av vård- och serviceplaner. Personalen arbetar aktivt för att garantera de boende en meningsfull tillvaro, med hänsyn till deras vanor och intressen. Målet är att stödja kundens egen integritet och självkänsla samt känslan av att kunna påverka. Kunderna har möjlighet att bo i enheten fram till livets slut i en säker miljö som bidrar till en god livskvalitet.

Som ett exempel på aktivering av kunder kan minnesövningar, fester, diskussioner, sittdans och sång nämnas. Omvårdnaden tar hänsyn till estetikens betydelse genom att duka bordet vackert och äta mer festligt i helgen. Om man vill dricka ett glas vin med mat är det möjligt.

På sommaren anordnas grillkvällar med släktingar och utflykter till den närliggande ön (färja). Kundernas engagemang i vardagen stöds, som i sin tur ökar deras självkänsla. Omvårdnaden tar hänsyn till stimulering genom olika sinnen. Ett exempel är att baka, vilket stimulerar luktsinnet. Säsongsvariationer beaktas i form av olika dekorationer och i användningen av bär och grönsaker från egen trädgård. På söndagar finns en möjlighet att titta på gudstjänst i ett TV-rum.

Vid beredningen och det praktiska genomförandet av en omsorgs- och serviceplan betonas den samordnade medarbetarens yrkesmässiga och interpersonella färdigheter och kunskapen om lokala möjligheter över de traditionella sociala och hälsovårdens operativa och administrativa gränser.

Emiliacentret är ett bra exempel på ett boende som grundades av en pensionärsförening där dimensioneringen är bra och en av närvårdarna enbart arbetar för att sysselsätta de äldre.

Mer information:

Sakkunnig Mervi Lehtinen, SuPer, tel. 050 515 1366

SuPer har 90 000 medlemmar som arbetar inom social- och hälsovårdssektorn och inom den offentliga och privata utbildningssektorn.

SuPer: Lähihoitajien työn kuormittavuus näkyy lisääntyneinä sairauspoissaoloina13.5.2019 13:43:23 EESTTiedote

Työterveyslaitoksen julkaiseman Kunta10-tutkimuksen mukaan kunta-alalla sairauspoissaolot ovat lisääntyneet ja ikäryhmien väliset erot ovat tasoittuneet. Ammattiryhmistä muun muassa lähihoitajilla on paljon sairauspoissaoloja. – Lähihoitajien työn kuormittavuus näkyy sairauspoissaoloissa ja erityisesti nuoret ovat kuormittuneita. Työn johtamiseen ja työntekijöiden määrään tulee kiinnittää huomiota, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vaatii.

SuPer kräver av regeringen de utlovade lösningarna till problemen inom vårdbranschen8.5.2019 12:36:19 EESTTiedote

Finlands närvårdar- och primärskötarförbund SuPer rf förväntar sig att regeringsförhandlarna kommer med lösningar som infriar partiernas vallöften och rättar till de missförhållanden gällande vårdarnas arbetshälsa och patienternas säkerhet. Den kommande regeringen ska säkerställa skötardimensioneringen, ändra lagen om småbarnspedagogik, återinföra lämplighetsprov och främja lika löner.

SuPer edellyttää hallitukselta lupausten mukaisia ratkaisuja hoitoalan ongelmiin8.5.2019 12:12:31 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer ry odottaa hallitusneuvottelijoilta ratkaisuja, joilla lunastetaan puolueiden vaalilupaukset ja korjataan epäkohdat niin hoitajien työhyvinvoinnissa kuin hoidettavien turvallisuudessakin. Tulevan hallituksen on varmistettava hoitajamitoitukset, muutettava varhaiskasvatuslakia, palautettava soveltuvuuskokeet ja edistettävä palkkatasa-arvoa.

SuPerin edustajisto: Hallitusohjelmassa on luotava edellytykset turvalliselle hoidolle25.4.2019 10:36:25 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin edustajisto keskusteli kokouksessaan liiton keskeisimmistä hallitusohjelmatavoitteista. Vanhustenhoidon epäkohdat on korjattava, ja lakiin on kirjattava hoitajamitoitus. Pakolliset, karsivat soveltuvuuskokeet on saatava lakiin, jotta luodaan edellytykset turvalliselle ja laadukkaalle hoidolle. Varhaiskasvatuslaista on poistettava henkilöstömitoitukseen liittyvä poikkeamispykälä, jotta mahdollistetaan hyvä hoiva. SuPerin edustajisto vaatii, että työntekijöille on varmistettava edellytykset tehdä työtään hyvin. Hallitusohjelmassa on myös edistettävä palkkatasa-arvon toteutumista.