SuPer: La Carita -stiftelsens pris för god äldreomsorg går till Emiliacentret

Finlands närvårdar- och primärskötarförbund SuPer delade La Carita -stiftelsens pris till Emiliacentret i Malax kommun. SuPer och La Carita tillsammans belönar innovation inom äldrevård och hederspriset publiceras i SuPers studiedagar i Vasa.

Emiliacentret är ett familjärt boende, med betoning på kundsäkerhet, självbestämmande och meningsfull vardag. Arbetet är rehabiliterande i sin natur. Kundens behov, önskemål och vanor, liksom de vardagliga saker som är viktiga för honom / henne, är utgångspunkten för utarbetandet av vård- och serviceplaner. Personalen arbetar aktivt för att garantera de boende en meningsfull tillvaro, med hänsyn till deras vanor och intressen. Målet är att stödja kundens egen integritet och självkänsla samt känslan av att kunna påverka. Kunderna har möjlighet att bo i enheten fram till livets slut i en säker miljö som bidrar till en god livskvalitet.

Som ett exempel på aktivering av kunder kan minnesövningar, fester, diskussioner, sittdans och sång nämnas. Omvårdnaden tar hänsyn till estetikens betydelse genom att duka bordet vackert och äta mer festligt i helgen. Om man vill dricka ett glas vin med mat är det möjligt.

På sommaren anordnas grillkvällar med släktingar och utflykter till den närliggande ön (färja). Kundernas engagemang i vardagen stöds, som i sin tur ökar deras självkänsla. Omvårdnaden tar hänsyn till stimulering genom olika sinnen. Ett exempel är att baka, vilket stimulerar luktsinnet. Säsongsvariationer beaktas i form av olika dekorationer och i användningen av bär och grönsaker från egen trädgård. På söndagar finns en möjlighet att titta på gudstjänst i ett TV-rum.

Vid beredningen och det praktiska genomförandet av en omsorgs- och serviceplan betonas den samordnade medarbetarens yrkesmässiga och interpersonella färdigheter och kunskapen om lokala möjligheter över de traditionella sociala och hälsovårdens operativa och administrativa gränser.

Emiliacentret är ett bra exempel på ett boende som grundades av en pensionärsförening där dimensioneringen är bra och en av närvårdarna enbart arbetar för att sysselsätta de äldre.

Mer information:

Sakkunnig Mervi Lehtinen, SuPer, tel. 050 515 1366

SuPer har 90 000 medlemmar som arbetar inom social- och hälsovårdssektorn och inom den offentliga och privata utbildningssektorn.

SuPer ja Tehy: Länsi-Pohjan alueen Mehiläisen toimipisteissä mittavia ongelmia11.4.2019 17:00:00 EESTTiedote

Mehiläisen tytäryhtiöiden henkilöstö marssi ulos Kemin ja Tornion työpisteistään tänään iltapäivällä. Ulosmarssi tapahtui Mehiläinen Länsi-Pohja Oy:ssä, Mehiläinen Terveyspalvelut Oy:ssä ja Mehiläinen Työelämäpalvelut Oy:ssä. Ulosmarssiin osallistuivat työntekijät, joihin noudatetaan Kunnallista yleistä virka- ja työehtosopimusta (KVTES). Työntekijät kertovat olevansa väsyneitä työnantajan yksipuoliseen sanelupolitiikkaan, työolosuhteiden heikentämiseen sekä siihen, että työnantaja ei noudata työehtosopimusta.

Lapsen parhaaksi -juhlaseminaari 5.4.2019: Varhaiskasvatuksen tulevaisuus on turvattava5.4.2019 13:15:36 EESTTiedote

Suomalainen varhaiskasvatus on laajasti perheiden arvostama peruspalvelu, joka on arvioitu maailman parhaaksi. Palvelu on nykyisin luonteva osa sivistyspalveluiden kokonaisuutta, mutta palvelun juuret ovat syvällä sosiaalipalveluissa. Kasvatus, hoito ja opetus ovat edelleen käytettyjä peruskäsitteitä, joiden paino ja järjestys ovat viime aikoina eläneet, kun on pohdittu palvelun painopisteitä.

SuPer ja Työterveyslaitos: Lähihoitajan työ on vaativaa ja kuormittavaa aivotyötä3.4.2019 05:38:00 EESTTiedote

Superilaiset lähi- ja perushoitajat vastasivat Työterveyslaitoksen aivotyökyselyyn, joka paljasti vaativan ja kuormittavan aivotyön arjen. Vastausten perusteella lähi- ja perushoitajien arki on vaativaa ja tiedonkäsittelykykyjä jatkuvasti kuormittavaa aivotyötä. He joutuvat tekemään monta kertaa päivässä ihmisten terveyteen liittyviä päätöksiä häiriöisessä ympäristössä. Vastaajia kyselyssä oli 5 500.