SuPer: Nollatuntisopimukset tulisi kieltää lailla

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin suurimmalla yksityisen sektorin sopimusalalla, Yksityisellä sosiaalipalvelualalla, nollasopimuksia käytetään häikäilemättömästi työsuhdeturvan ja työntekijöiden oikeuksien kiertämiseen. Tarve sääntelylle nollasopimuksella työskentelevän työntekijän aseman parantamiseksi on suuri. Yksityistämisen lisääntymisen myötä myös nollatuntisopimusten käyttö kasvaa voimakkaasti. Työnantajan tulee kantaa riski yritystoiminnasta, ei työntekijän.

Vaihtelevan työajan sopimusten pelisäännöistä on esitetty säädettäväksi lailla. Vaihtelevaa työaikaa noudattavan työntekijän asemaa parantavaksi lainsäädännöksi annetussa hallituksen esityksessä (HE 188/2017 vp) on mm. esitetty, että vaihtelevasta työajasta ei saisi työnantajan aloitteesta sopia, jos työnantajan työvoimantarve on kiinteä eikä vaihtelevan työajan sopimuksen vähimmäistyöaikaa saisi työnantajan aloitteesta sopia pienemmäksi kuin työnantajan työvoiman tarve edellyttää. Tämän lisäksi esityksessä on asetettu työnantajalle neuvotteluvelvoite työaikaehdon muuttamisesta vastaamaan todellista tarvetta.

SuPerin näkökulmasta esitetyt muutokset ovat kuitenkin riittämättömiä turvaamaan vaihtelevaa työaikaa noudattavien työntekijöiden asemaa. SuPerin näkemyksen mukaan työnantaja-aloitteiset nollatuntisopimukset tulisi ensisijaisesti kieltää lailla siten, että lainsäädännössä edellytettäisiin vähimmäistuntimäärästä sopimista. Työnantajan päävelvoitteena työsuhteessa on työn tarjoaminen ja palkan maksaminen. Tämän lisäksi tulisi säätää työajan vakiintumisesta vaihtelevan työajan sopimuksella ja kiinteätuntimääräisellä osa-aikatyösopimuksella työskentelevien osalta ja rajoitettava näin ehdottomammin em. sopimusten käyttämistä työntekijöiden työsuhdeturvan ja oikeuksien kiertämiseksi.

EDUSKUNNAN TYÖELÄMÄ- JA TASA-ARVOVALIOKUNNAN ASIANTUNTIJAKUULEMINEN 22.2.2018 klo 12.15. Aihe: HE 188/2017 vp Hallituksen esitys eduskunnalle vaihtelevaa työaikaa noudattavan työntekijän asemaa parantavaksi lainsäädännöksi. SuPer on ollut kuultavana tänään asiassa.

Liitteenä SuPerin lausunto.

SuPeriin kuuluu 90 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

Edunvalvontajohtaja Anne Sainila-Vaarno, puh. 09 2727 9167

Lakimies Sini Siikström, puh. 09 2727 9136

Edunvalvontajohtaja Anne Sainila-Vaarno, puh. 09 2727 9167

Lakimies Sini Siikström, puh. 09 2727 9136

SuPerin puheenjohtaja Paavola: Suomeen tarvitaan pikaisesti vanhusasiainvaltuutettu4.9.2018 07:00Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vaatii toimia vanhustenhoidon pelastamiseksi. – SuPer on jo vuosia, jopa vuosikymmeniä, herätellyt päättäjiä huomaamaan vanhustenhoidon jatkuva heikentyminen. On huolestuttavaa, että kaikesta tiedosta huolimatta tähän ei ole puututtu, Paavola moittii. SuPer kannattaa vanhusasiainvaltuutetun virkaa. – Vanhusten arvostuksen on näyttävä teoissa eikä vain juhlapuheissa, Paavola vaatii. Puheenjohtaja Paavola pitää asiasta puheenvuoron tänään Narinkkatorilla järjestettävässä tilaisuudessa.

SuPerin puheenjohtaja Paavola: Ikääntyneillä on oikeus ihmisarvoiseen vanhuuteen18.7.2018 07:00Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola on huolissaan vanhusten arvostuksen puutteesta Suomessa. Vanhustenhoitoa ei nähdä tärkeänä, vaan sen annetaan romahtaa. Samalla ei myöskään arvosteta työtä, jota vanhustenhoidossa tehdään. Hoitajat uupuvat eettisen kuorman ja kohtuuttoman työmäärän alle. Päättäjien tulisi selkeästi myöntää, että tällä toimintatavalla vanhustenhoitoa ollaan ajamassa alas eikä siirtää vastuuta riittämättömästä hoidon laadusta hoitajien vastuulle.