SuPer: Nollatuntisopimukset tulisi kieltää lailla

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin suurimmalla yksityisen sektorin sopimusalalla, Yksityisellä sosiaalipalvelualalla, nollasopimuksia käytetään häikäilemättömästi työsuhdeturvan ja työntekijöiden oikeuksien kiertämiseen. Tarve sääntelylle nollasopimuksella työskentelevän työntekijän aseman parantamiseksi on suuri. Yksityistämisen lisääntymisen myötä myös nollatuntisopimusten käyttö kasvaa voimakkaasti. Työnantajan tulee kantaa riski yritystoiminnasta, ei työntekijän.

Vaihtelevan työajan sopimusten pelisäännöistä on esitetty säädettäväksi lailla. Vaihtelevaa työaikaa noudattavan työntekijän asemaa parantavaksi lainsäädännöksi annetussa hallituksen esityksessä (HE 188/2017 vp) on mm. esitetty, että vaihtelevasta työajasta ei saisi työnantajan aloitteesta sopia, jos työnantajan työvoimantarve on kiinteä eikä vaihtelevan työajan sopimuksen vähimmäistyöaikaa saisi työnantajan aloitteesta sopia pienemmäksi kuin työnantajan työvoiman tarve edellyttää. Tämän lisäksi esityksessä on asetettu työnantajalle neuvotteluvelvoite työaikaehdon muuttamisesta vastaamaan todellista tarvetta.

SuPerin näkökulmasta esitetyt muutokset ovat kuitenkin riittämättömiä turvaamaan vaihtelevaa työaikaa noudattavien työntekijöiden asemaa. SuPerin näkemyksen mukaan työnantaja-aloitteiset nollatuntisopimukset tulisi ensisijaisesti kieltää lailla siten, että lainsäädännössä edellytettäisiin vähimmäistuntimäärästä sopimista. Työnantajan päävelvoitteena työsuhteessa on työn tarjoaminen ja palkan maksaminen. Tämän lisäksi tulisi säätää työajan vakiintumisesta vaihtelevan työajan sopimuksella ja kiinteätuntimääräisellä osa-aikatyösopimuksella työskentelevien osalta ja rajoitettava näin ehdottomammin em. sopimusten käyttämistä työntekijöiden työsuhdeturvan ja oikeuksien kiertämiseksi.

EDUSKUNNAN TYÖELÄMÄ- JA TASA-ARVOVALIOKUNNAN ASIANTUNTIJAKUULEMINEN 22.2.2018 klo 12.15. Aihe: HE 188/2017 vp Hallituksen esitys eduskunnalle vaihtelevaa työaikaa noudattavan työntekijän asemaa parantavaksi lainsäädännöksi. SuPer on ollut kuultavana tänään asiassa.

Liitteenä SuPerin lausunto.

SuPeriin kuuluu 90 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

Edunvalvontajohtaja Anne Sainila-Vaarno, puh. 09 2727 9167

Lakimies Sini Siikström, puh. 09 2727 9136

Edunvalvontajohtaja Anne Sainila-Vaarno, puh. 09 2727 9167

Lakimies Sini Siikström, puh. 09 2727 9136

SuPerin edustajisto: Hallitusohjelmassa on luotava edellytykset turvalliselle hoidolle25.4.2019 10:36:25 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin edustajisto keskusteli kokouksessaan liiton keskeisimmistä hallitusohjelmatavoitteista. Vanhustenhoidon epäkohdat on korjattava, ja lakiin on kirjattava hoitajamitoitus. Pakolliset, karsivat soveltuvuuskokeet on saatava lakiin, jotta luodaan edellytykset turvalliselle ja laadukkaalle hoidolle. Varhaiskasvatuslaista on poistettava henkilöstömitoitukseen liittyvä poikkeamispykälä, jotta mahdollistetaan hyvä hoiva. SuPerin edustajisto vaatii, että työntekijöille on varmistettava edellytykset tehdä työtään hyvin. Hallitusohjelmassa on myös edistettävä palkkatasa-arvon toteutumista.

SuPer ja Tehy: Länsi-Pohjan alueen Mehiläisen toimipisteissä mittavia ongelmia11.4.2019 17:00:00 EESTTiedote

Mehiläisen tytäryhtiöiden henkilöstö marssi ulos Kemin ja Tornion työpisteistään tänään iltapäivällä. Ulosmarssi tapahtui Mehiläinen Länsi-Pohja Oy:ssä, Mehiläinen Terveyspalvelut Oy:ssä ja Mehiläinen Työelämäpalvelut Oy:ssä. Ulosmarssiin osallistuivat työntekijät, joihin noudatetaan Kunnallista yleistä virka- ja työehtosopimusta (KVTES). Työntekijät kertovat olevansa väsyneitä työnantajan yksipuoliseen sanelupolitiikkaan, työolosuhteiden heikentämiseen sekä siihen, että työnantaja ei noudata työehtosopimusta.

Lapsen parhaaksi -juhlaseminaari 5.4.2019: Varhaiskasvatuksen tulevaisuus on turvattava5.4.2019 13:15:36 EESTTiedote

Suomalainen varhaiskasvatus on laajasti perheiden arvostama peruspalvelu, joka on arvioitu maailman parhaaksi. Palvelu on nykyisin luonteva osa sivistyspalveluiden kokonaisuutta, mutta palvelun juuret ovat syvällä sosiaalipalveluissa. Kasvatus, hoito ja opetus ovat edelleen käytettyjä peruskäsitteitä, joiden paino ja järjestys ovat viime aikoina eläneet, kun on pohdittu palvelun painopisteitä.