SuPer: Nollatuntisopimukset tulisi kieltää lailla

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin suurimmalla yksityisen sektorin sopimusalalla, Yksityisellä sosiaalipalvelualalla, nollasopimuksia käytetään häikäilemättömästi työsuhdeturvan ja työntekijöiden oikeuksien kiertämiseen. Tarve sääntelylle nollasopimuksella työskentelevän työntekijän aseman parantamiseksi on suuri. Yksityistämisen lisääntymisen myötä myös nollatuntisopimusten käyttö kasvaa voimakkaasti. Työnantajan tulee kantaa riski yritystoiminnasta, ei työntekijän.

Vaihtelevan työajan sopimusten pelisäännöistä on esitetty säädettäväksi lailla. Vaihtelevaa työaikaa noudattavan työntekijän asemaa parantavaksi lainsäädännöksi annetussa hallituksen esityksessä (HE 188/2017 vp) on mm. esitetty, että vaihtelevasta työajasta ei saisi työnantajan aloitteesta sopia, jos työnantajan työvoimantarve on kiinteä eikä vaihtelevan työajan sopimuksen vähimmäistyöaikaa saisi työnantajan aloitteesta sopia pienemmäksi kuin työnantajan työvoiman tarve edellyttää. Tämän lisäksi esityksessä on asetettu työnantajalle neuvotteluvelvoite työaikaehdon muuttamisesta vastaamaan todellista tarvetta.

SuPerin näkökulmasta esitetyt muutokset ovat kuitenkin riittämättömiä turvaamaan vaihtelevaa työaikaa noudattavien työntekijöiden asemaa. SuPerin näkemyksen mukaan työnantaja-aloitteiset nollatuntisopimukset tulisi ensisijaisesti kieltää lailla siten, että lainsäädännössä edellytettäisiin vähimmäistuntimäärästä sopimista. Työnantajan päävelvoitteena työsuhteessa on työn tarjoaminen ja palkan maksaminen. Tämän lisäksi tulisi säätää työajan vakiintumisesta vaihtelevan työajan sopimuksella ja kiinteätuntimääräisellä osa-aikatyösopimuksella työskentelevien osalta ja rajoitettava näin ehdottomammin em. sopimusten käyttämistä työntekijöiden työsuhdeturvan ja oikeuksien kiertämiseksi.

EDUSKUNNAN TYÖELÄMÄ- JA TASA-ARVOVALIOKUNNAN ASIANTUNTIJAKUULEMINEN 22.2.2018 klo 12.15. Aihe: HE 188/2017 vp Hallituksen esitys eduskunnalle vaihtelevaa työaikaa noudattavan työntekijän asemaa parantavaksi lainsäädännöksi. SuPer on ollut kuultavana tänään asiassa.

Liitteenä SuPerin lausunto.

SuPeriin kuuluu 90 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

Edunvalvontajohtaja Anne Sainila-Vaarno, puh. 09 2727 9167

Lakimies Sini Siikström, puh. 09 2727 9136

Edunvalvontajohtaja Anne Sainila-Vaarno, puh. 09 2727 9167

Lakimies Sini Siikström, puh. 09 2727 9136

SuPerin puheenjohtaja Paavola: Suomen on pidettävä kiinni korkeatasoisesta ammatillisesta osaamisesta7.11.2018 12:23Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola korostaa vahvan ammatillisen osaamisen merkitystä. Korkeatasoinen osaaminen on edellytys Suomen kilpailukyvyn ja työllisyyden sekä yksilön työllistymisen, työhyvinvoinnin ja toimeentulon kannalta. Euroopan ammattitaitoviikolla 5.-9.11. nostetaan esiin ammatillista osaamista ja sen merkitystä muuttuvassa maailmassa.

SuPer keskeyttää työtaistelutoimenpiteet27.10.2018 14:01Tiedote

Pääministeri Juha Sipilä on luvannut, että vaikka ns. irtisanomislain perusteluja aletaan tehdä virkamieslähtöisesti, hallituksen perustelut käydään läpi kolmikantaisesti työmarkkinajärjestöjen kanssa. – Sopimalla saadaan parempaa kuin riitelemällä – hyvä että tämä vihdoin todettiin, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola sanoo. SuPer keskeyttää kaikki työtaistelutoimenpiteet ja jää seuraamaan, miten maan hallitus kuuntelee työmarkkinoita työsopimuslain 7. luvun 2. pykälän yksityiskohtaisten perusteluiden muotoilussa. – On hyvä, että hallitus huomasi sen, että närää aiheuttavat juuri pykälän perustelut. Vasta perustelut kertovat, miten oikeuskäytäntö toimii. – Toivon että tulevaisuudessa, kun muutoksia tulee enemmän, ymmärretään kolmikannan toimivuus, Paavola sanoo. Hallitus antaa esityksen eduskunnalle marraskuun alkupuoliskolla.