SuPer och Tehy accepterade förlikningsförslaget: Avtalet för social- och hälsovården har ett eget löneprogram, coronaersättning och flera förbättringar av arbetsvillkoren

SuPer och Tehy har accepterat riksförlikningsmedlarens förlikningsförslag i arbetskonflikten mellan sjukskötareorganisationerna och Kommun- och välfärdsområdens arbetsgivare. Enligt förlikningsförslaget kommer medellönen per uppgift inom hälso- och sjukvårdssektorn att öka i genomsnitt med minst 17,3 % under fem år, med främre betoning så, att höjningen blir 15,3 % de första tre åren . Lösningen består av social- och hälsovårdavtalets eget treåriga löneprogram, det tidigare förhandlade kommunala löneprogrammet och de s.k. normala avtalsförhöjningarna. Dessutom innehåller lösningen en separat engångsbonus på 600 euro för några av dem som deltagit i behandlingen av coronapatienter och flera förbättringar av arbetsvillkoren.

- Sjuksköterskornas kamp gav social- och hälsovårdssektorn ett lönesystem som är dubbelt så bra som resten av den kommunala sektorn, vilket kommer att bidra till att korrigera branchens löner och fel. Dessutom gjordes framsteg när det gäller arbetstid och arbetsvillkor, och slutligen kompenserades förlängningen av coronaperioden på ett konkret sätt. Även lönejämlikheten går framåt nu. I skuggan av lagen om tvångsarbete kan resultatet anses vara bra, konstaterar Silja Paavola, ordförande för SuPer, och Millariikka Rytkönen, ordförande förTehy.

Som ett resultat av lösningen kommer den genomsnittliga lönen per arbetsyuppgift att öka från nuvarande 2 255 euro till över 2 600 euro för exempelvis en närvårdare och från 2 625 euro till över 3 000 euro för en sjukskötare.

- Det är bra efter en lång och svår kamp har vi äntligen nått en avtal. Lösningen kan beskrivas som en räddningslina för krisen inom hälsovårdssektorn, men att ta sig på torra land kommer ändå att kräva betydande ytterligare investeringar av regeringen och arbetsgivaren inom social- och hälsovårdssektorn under de kommande åren, konstaterar ordförandena.

Lösningen innehåller flera förbättringar för arbetshälsa och återhämtning i arbetet, t.ex. att vardagssemestern är en hel ledig dag, rätten till årlig semester även på söckenhelger och att det finns en praxis för "lediga måltider" i den allmänna arbetstiden, vilket är fallet för läkare. Dessutom har man för första gången enats om en sektorsarbetsgrupp för att utveckla arbetshälsan, förbättra arbetsvillkoren och ledningen, inom hälso- och sjukvårdsektorn.

Lösningen tar också bort möjligheten för arbetsgivare att införa rekryteringsförbud, vilket under senaste tid har hindrat enskilda sjukvårdares löneutveckling och rörelsefrihet mellan olika anställningsförhållanden.

- Rundan var svår och jobbig på många sätt. Arbetsgivarnas och beslutsfattarnas inställning till vårdare och lagen om tvångsarbete kommer sannolikt inte att glömmas bort så lätt, menar Paavola och Rytkönen.

Med godkännandet av förlikningsförslaget kommer alla stridsåtgärder från SuPer och Tehy inom kommunsektorn att upphöra omedelbart.

För mer information:

Ordförande för SuPer Silja Paavola, tfn 050 527 5085
Tehys ordförande Millariikka Rytkönen, kontakt via specialassistenten tel. 0400 540 005
Direktör för intressebevakning vid SuPer Anne Sainila-Vaarno, tfn 050 310 1492
Verkställande chef för Tehy Else-Mai Kirvesniemi, tfn 050 346 0847

Följ Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer

Senaste pressmeddelandena från Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer

SuPerin edustajisto: Osaamista hukataan sote-sektorilla ja varhaiskasvatuksessa joka päivä24.11.2022 13:00:00 EET | Tiedote

SuPer on esittänyt viime vuosina useita ratkaisuja hoitajapulan ratkaisemiseksi, sillä henkilöstöpula on ollut tiedossa jo kauan. Palkkauksen ja työolojen parantaminen ovat keskeisimmät keinot alan veto- ja pitovoiman nostamiseksi. Työnantajien on tiedostettava ja tunnustettava lähihoitajatutkinnon tuoma osaaminen, jotta se voidaan ottaa käyttöön työpaikoilla nykyistä paremmin. – Osaamista hukataan sote-sektorilla ja varhaiskasvatuksessa joka päivä. Työnantaja ei saa olla esteenä lähihoitajien laaja-alaisen osaamisen käyttöönotolle, SuPerin edustajiston puheenjohtaja Päivi Inberg sanoo.

Henkilöstömitoituksen on oltava riittävä, jotta vammaispalvelut voidaan tuottaa yksilöllisesti15.11.2022 12:19:40 EET | Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer pitää hyvänä, että hallituksen esityksessä vammaispalvelulaiksi vammaisen henkilön yksilölliset tarpeet huomioidaan paremmin, mutta lain hengen toteuttaminen käytännössä vaatii palvelun tuottajilta ajatustavan muutosta. Henkilöstömitoituksen on oltava aidosti riittävä, jotta asiakkaiden yksilölliseen palveluntarpeeseen pystytään vastaamaan.

SuPerin Paavola: Lähihoitajakoulutukseen otettava käyttöön karsivat soveltuvuus- ja pääsykokeet11.11.2022 08:00:00 EET | Tiedote

Opiskelupaikkojen lisäys ei tule auttamaan lähihoitajapulan ratkaisussa, vaan huomio on kiinnitettävä siihen, että alalla jo koulutettavana olevat opiskelijat valmistuvat koulutuksesta ja siirtyvät valmistumisensa jälkeen sote-alan työtehtäviin. – Parhaiten tämä toteutuu siten, että alan koulutuksiin otetaan käyttöön karsivat soveltuvuus- ja pääsykokeet, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola sanoo.

SuPerin Paavola: Lähihoitajien osaaminen auttaa hyvinvointialueita saavuttamaan sote-uudistuksen tavoitteet10.11.2022 08:00:00 EET | Tiedote

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola on tyytyväinen, että hoitoalan palkkausta parannetaan ja työoloja kehitetään. Sote-uudistuksen tarkoituksena on parantaa sote-palvelujen saatavuutta. Jotta uudistuksen tavoitteet saavutetaan, on hoitoalan veto- ja pitovoimaa parannettava merkittävästi. – Palkankorotukset ja sitova hoitajamitoitus ovat hyvä alku tällä tiellä, Paavola sanoo. Paavola puhuu tänään SuPerin työmarkkinapäivillä, joille kokoontuu superilaisia luottamusmiehiä ympäri Suomen.

SuPerin Paavola: Varhaiskasvatuslaki on avattava uudelleen4.11.2022 10:19:25 EET | Tiedote

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola haluaa muistuttaa, että ilman varhaiskasvatuksen lastenhoitajia ei varhaiskasvatuksen palveluita pystyttäisi tuottamaan. SuPer esittääkin, että varhaiskasvatuslaki avataan ja tarkastellaan erityisesti alle 3-vuotiaiden ryhmien henkilöstörakennetta. Varhaiskasvatuksen lastenhoitajien määrän vähentäminen suhteessa opettajien määrään vuoteen 2030 mennessä on erittäin suuri virhe, joka vaarantaa merkittävästi palveluiden saatavuuden ja heikentää alan houkuttelevuutta lähihoitajien keskuudessa.