SuPer: Suuret ryhmäkoot varhaiskasvatuksen suurin ongelma

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer järjestää yhdessä Jytyn, JHL:n, Tehyn ja Talentian kanssa keskiviikkona 25.4. poliittisen mielenilmauksen Eduskuntatalon edessä klo 13.00 valmisteilla olevaa varhaiskasvatuslakia vastaan. Uudenmaan alueella osa varhaiskasvatuksen työntekijöistä poistuu työpaikaltaan klo 12. Poliittinen mielenilmaus jatkuu klo 18.00 asti. SuPerin mukaan varhaiskasvatuksen suurin ongelma ovat liian suuret hoitoryhmät. Nyt eduskunnan käsittelyssä olevassa varhaiskasvatuslaissa esitetty henkilöstörakenteen muutos ei tule korjaamaan tätä, vaan se päinvastoin johtaa ryhmäkokojen kasvuun.

Lähihoitaja pukemassa lapsia ulkoiluun.

Lakiesityksen mukaan jopa 9 000 lastenhoitajan työpaikkaa ollaan muuttamassa lastentarhanopettajien työpaikoiksi. Varhaiskasvatuksen laatu ei parane yliopistokoulutettuja lastentarhanopettajia lisäämällä, vaan huolehtimalla siitä, että henkilöstöä on tarpeeksi lapsiryhmissä koko toiminta-ajan. Mikäli lakiesityksen mukaiset toimenpiteet henkilöstörakenteessa tehdään, johtaa se suurempiin lapsiryhmiin. Tämä tarkoittaa myös yhä suurempaa lasten ja henkilöstön kuormittumista.

Yliopistokoulutuksen saaneita lastentarhanopettajia ei ole saatavilla. Näitä vakansseja joudutaan täyttämään määräaikaisilla sijaisilla, mikä johtaa jatkuvaan henkilöstön vaihtumiseen lapsiryhmissä.

– Suurimpana häviäjänä tässä tilanteessa ovat lapset, joilta todellisuudessa vähennetään aikuisten aikaa, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola sanoo.

SuPerin mukaan lastenhoitajien suurempi osuus henkilöstöstä on perusteltua. Mitä pienemmästä lapsesta on kyse, sen tärkeämpää on perushoito sekä turvallisuuden ja jatkuvuuden luominen. Lastenhoitajista suurin osa on lähihoitajakoulutuksen suorittaneita.

Lähihoitajan työhön kuuluvat monipuolisesti kaikki varhaiskasvatuksessa tehtävät työt, ensisijaisesti hoito- ja huolenpitotehtävät. Lähihoitaja on myös ainoa varhaiskasvatuksessa työskentelevä terveydenhuollon ammattihenkilö, joka voi toteuttaa lasten lääkehoitoa päivän aikana.

Mielenilmaus koskee Uudenmaan aluetta. Poliittiseen mielenilmaukseen osallistuvat yhdessä Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin kanssa Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL, Tehy sekä Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia.

SuPerissa on 90 000 jäsentä, jotka työskentelevät sosiaali- ja terveydenhuollossa sekä kasvatusalalla julkisella ja yksityisellä sektorilla.

Lisätietoja: SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 5275 085

Lähihoitaja pukemassa lapsia ulkoiluun.

SuPer julkaisi hoivakotikohun käynnistäneen lähihoitajan haastattelun – ”Toivottavasti tämä herättää päättäjät”20.2.2019 15:43:37Tiedote

Lähihoitaja Tarja Parkatti nosti esiin ongelmia työpaikallaan Hoivakoti Ulrikassa. Työnantaja ei tarttunut Parkatin ilmoittamiin puutteisiin, joten hän otti yhteyttä Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPeriin ja teki yhdessä liiton sopimusasiantuntijan kanssa ilmoituksen viranomaiselle ja kaupungille. Ulrikan tapauksen saama julkisuus on rohkaissut myös muita superilaisia puuttumaan epäkohtiin.

SuPerin puheenjohtaja Paavola: Soveltuvuuskokeille on turvattava rahoitus20.2.2019 05:50:00Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola on tyytyväinen soveltuvuuskokeiden paluuseen. Opetus- ja kulttuuriministeriö päätti palauttaa karsivan pääsy- tai soveltuvuuskokeen käyttämisen lähihoitajakoulutuksen opiskelijavalinnoissa. − Päätös on hyvä, mutta se ei ole riittävä, Paavola sanoo. − Soveltuvuuskokeen käyttöä ei saa jättää oppilaitosten harkinnan varaan, vaan sen on oltava pakollista kaikille koulutuksen järjestäjille. Kokeiden käyttöönotolle on myös varmistettava rahoitus.

Tutkimus työn imusta: Varhaiskasvatusta kuormittaa vähäinen kasvattajien määrä15.2.2019 05:55:00Tiedote

Helsingin yliopiston kasvatustieteellisessä tiedekunnassa tehtiin keväällä 2018 pilottitutkimus varhaiskasvatuksen henkilökunnan työn imusta. Tutkimuksen taustana ovat viimevuosina tehdyt lakimuutokset. Alaa rasittavat henkilökunnan jatkuva vaihtuvuus ja kuormittuneisuus, sairauspoissaolot ja vaikeudet palkata uusia, päteviä varhaiskasvattajia. Alaa kuormittaa myös uhka siitä, että henkilöstöryhmät eriytyvät uuden lain astuttua voimaan. Enemmistö vastaajista pitää resursseja riittämättöminä ja moittii työn yhteiskunnallisen arvostuksen puutetta, joka heijastuu matalana palkkatasona. Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer osallistui kyselyn suunnitteluun.

La Carita -säätiö palkitsi vanhustyön yksiköitä SuPerin opintopäivillä12.2.2019 11:45:00Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer jakoi tiistaina la Carita-säätiön myöntämät tunnustuspalkinnot kahdelle työyhteisölle hyvästä ja kehittyvästä vanhustyöstä. Säätiö on tehnyt yhteistyötä tunnustuspalkintojen jaossa SuPerin kanssa vuodesta 2006. Palkinnon saivat Kymijoen Hoiva ry:n tehostetun palveluasumisen yksiköt Rantakoti, Honkakoti ja Iltarusko sekä Akaan kaupungin Havulinnan palvelutalo.

SuPerin puheenjohtaja Paavola: Ammattiosaamista ei voi arvostaa liikaa12.2.2019 09:45:00Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola kannusti avajaispuheessaan SuPerin ammatillisilla opintopäivillä Tampereella lähihoitajia tuntemaan ylpeyttä ammattiosaamisestaan. Paavola painotti ammatillisen vuorovaikutuksen merkitystä, eettisyyttä ja arvoja. Ilman vahvaa ammatillista osaamista ei ole hyvää sosiaali- ja terveydenhuoltoa. − Olen erittäin tyytyväinen, että lähihoitajatutkintoon saadaan karsivat soveltuvuuskokeet. SuPer on tehnyt sen eteen voimakkaasti työtä, Paavola kertoo.