SuPer täyttää lauantaina 70 vuotta – 27.1. on nimetty Kansalliseksi lähihoitajapäiväksi

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer täyttää 70 vuotta 27. tammikuuta. Samana päivänä juhlitaan Kansallista lähihoitajapäivää SuPerin aloitteesta. Suomen Apuhoitajayhdistys (SAY) perustettiin Naistenklinikalla Helsingissä 27.1.1948. Jäseniä oli tuolloin 280, nyt 70 vuotta myöhemmin 90 000. Suomen Apuhoitajayhdistyksen tavoitteena oli valvoa jäsenten ja ammattikunnan etuja ja kehitystä. Liiton perustehtävä on edelleen sama. SuPerin puheenjohtajana toimii Silja Paavola toista kauttaan.

Lähihoitaja

Oman yhdistyksen perustaminen oli ollut jo ensimmäisten apuhoitajakurssilaisten mielessä. Helsingissä marraskuussa 1946 päivätty kokousmerkintä oli luettelo asioista, joihin haluttiin Lääkintöhallitukselta selvennystä. Kysymykset koskivat muun muassa apuhoitajattarille suunniteltua tehtäväkuvaa ja työpaikkoja sekä palkkaus- ja vuosilomaetuja.

Sääntöjen mukaan yhdistyksen tuli valvoa jäsentensä ja ammattikuntansa etuja ja kehitystä. Tässä riitti töitä, sillä apuhoitajien tehtävät, kesälomat ja palkkaus poikkesivat suuresti toisistaan eri laitoksissa. Yhdistys hoiti virkanimeä, koulutusta ja palkkausta koskevia asioita lähettämällä kirjelmiä ja lausuntoja muun muassa Lääkintöhallitukseen, sosiaaliministeriöön, sisäasiainministeriöön ja valtiovarainvaliokuntaan.

Terveydenhuoltoalan palkka- ja työolosuhteisiin liittyvien erityisongelmien kasvaessa Apuhoitajayhdistyksen piti tehostaa toimintaansa. Suomen Apuhoitajaliiton perustava kokous pidettiin 27.2.1972. Liiton organisaatio perustui koko maan kattavalle ammattiosastoverkostolle. Jäsenmäärä oli tuolloin 10 000. Suomen Apuhoitajaliitosta tuli Suomen Perushoitajaliitto vuonna 1984 ja myös lyhenne SuPer rekisteröitiin tuolloin. Jäsenmäärä oli noin 22 500.

Vuonna 1992 liitto ennakoi lähihoitaja-nimikkeen hyväksymistä sosiaali- ja terveydenhoitoalan toisen asteen tutkintonimikkeeksi. Liiton nimeksi tuli Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer ry. Jäseniä liitossa oli noin 38 000.

Nyt SuPeriin kuuluu 90 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla. SuPer on Suomessa ainoa ammattiliitto, jossa päätösvalta on lähi- ja perushoitajilla.

Ammattiosastot ovat liiton toiminnan kivijalka. Aktiivisten ammattiosastojen ansiosta jäsenten paikallinen edunvalvonta on tehokasta ja liiton palvelut lähellä asuinpaikasta riippumatta. SuPerilla on omat pääluottamus- ja luottamusmiehet kuntasektorilla ja yhteiset luottamusmiehet Tehyn ja Erton kanssa yksityisellä sektorilla.

Lisätietoa: https://www.superliitto.fi/super-info/super-juhlavuosi/

Lisätietoja: SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 5275 085

Lähihoitaja

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola: Varhaiskasvatuksen kehittämisessä on unohdettu lapset21.6.2018 10:32Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola on erittäin pettynyt sivistysvaliokunnan mietintöön varhaiskasvatuslakiesityksestä. Sivistysvaliokunta näyttää esitykselle vihreää valoa. SuPerin mukaan esityksessä on unohdettu varhaiskasvatuksen suurin ongelma eli suuret ryhmäkoot ja liian pieni henkilöstömäärä. Esityksen keskeinen osa on lastenhoitajien ja lähihoitajien korvaaminen lastentarhanopettajilla. Opettajien määrää nostetaan suhteessa lastenhoitajiin. – Lastentarhanopettajien lisääminen ei nosta varhaiskasvatuksen tasoa, vaikka lakiesitystä markkinoidaan näin, puheenjohtaja Paavola sanoo.

SuPer on tehnyt valvontapyynnön Eksoten kotihoidosta19.6.2018 07:00Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer on tehnyt valvontapyynnön Itä-Suomen aluehallintoviranomaiselle sekä kantelun oikeusasiamiehelle Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri Eksoten kotihoidosta. Kotihoidon tilanne ei täytä lakien ja laatusuositusten vaatimuksia. Useat kotihoidon työntekijät ovat olleet jo pitkään huolissaan Eksoten kotihoidon tilanteesta. Huoli koskee erityisesti asiakkaiden saamaa hoidon laatua sekä työntekijöiden haitallista kuormittumista. SuPerin edustajat ovat tavanneet Eksoten työnantajaedustajia, mutta tilanne ei ole korjaantunut.

SuPerin puheenjohtaja Paavola valinnanvapaudesta: Kansalaisten peruspalvelut eivät saa vaarantua4.6.2018 12:30Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola pitää hyvänä, että valinnanvapauslakiesityksen korjauksiin varataan aikaa. Perustuslakivaliokunnan huomiot lakiesityksestä ovat olleet Paavolan mukaan hyviä. Lakiesitykseen on tultava korjauksia. Erityisen huolissaan Paavola on siitä, että kansalaisten sote-palvelut vaarantuvat lakiehdotuksen myötä. Tilanne ei myöskään saa olla sellainen, että hyvät vanhustenhoidon palvelut saa vain kansalainen, jolla on omaa rahaa käytettävissään. - Maakuntien rahapula ja hallituksen hakemat säästöt eivät missään nimessä saa vaarantaa kansalaisten peruspalveluja.

SuPerin edustajisto 26.-27.4: Varhaiskasvatuksessa tarvitaan kaikkia ammattiryhmiä27.4.2018 09:30Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin edustajisto vaatii, että varhaiskasvatuksessa arvostetaan myös lastenhoitajien ja lähihoitajien osaamista. Varhaiskasvatuslakiesityksessä esitetään lisättäväksi akateemisen koulutuksen saaneiden lastentarhanopettajien määrää suhteessa lastenhoitajiin. Varhaiskasvatuksen suurin ongelma ei ole työntekijöiden koulutustaso, vaan liian suuret ryhmäkoot. SuPerin edustajisto vaatii, että eduskunnan nyt käsittelyssä olevaa varhaiskasvatuslain lakiesitystä muutetaan.

SuPerin edustajisto 26.-27.4: Kotihoito on ratkeamispisteessä26.4.2018 11:16Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin edustajisto on huolissaan kotihoidosta, jossa henkilöstömäärä ja asiakkaiden tarpeet eivät kohtaa. SuPerin kotihoidon selvityksen mukaan hoitajat ovat huolissaan hoidon laadusta ja omasta jaksamisestaan. Moni harkitsee alan vaihtoa ja osa on jo siirtynyt muualle. Eettinen kuorma työssä on liian suuri, sillä työtään ei pysty tekemään niin hyvin kuin haluaisi ja pitäisi. SuPerin edustajisto vaatii kotihoidon pikaista tervehdyttämistä.

SuPer: Suuret ryhmäkoot varhaiskasvatuksen suurin ongelma25.4.2018 10:04Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer järjestää yhdessä Jytyn, JHL:n, Tehyn ja Talentian kanssa keskiviikkona 25.4. poliittisen mielenilmauksen Eduskuntatalon edessä klo 13.00 valmisteilla olevaa varhaiskasvatuslakia vastaan. Uudenmaan alueella osa varhaiskasvatuksen työntekijöistä poistuu työpaikaltaan klo 12. Poliittinen mielenilmaus jatkuu klo 18.00 asti. SuPerin mukaan varhaiskasvatuksen suurin ongelma ovat liian suuret hoitoryhmät. Nyt eduskunnan käsittelyssä olevassa varhaiskasvatuslaissa esitetty henkilöstörakenteen muutos ei tule korjaamaan tätä, vaan se päinvastoin johtaa ryhmäkokojen kasvuun.