SuPer: Turvallinen lääkehoito on terveydenhuollon ammattihenkilöiden toimintaa

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer on ollut alusta asti suunnittelemassa ja toteuttamassa Lääkehoidon päivää. Päivän merkitys kasvaa vuosi vuodelta väestön vanhetessa ja vaativan lääkehoidon siirtyessä yhä enemmän koteihin ja kodinomaisiin asumismuotoihin. SuPerin mielestä ainoa, oikea ja turvallinen tapa saavuttaa lääkehoidon turvallisuus on rajata lääkehoito ja sen toteuttaminen terveydenhuollon ammattihenkilöille, kuten esimerkiksi lähi- ja perushoitajille, ja seurata sen toteutumista valvonnalla.

Lähikuva dosetista

Turvallisen lääkehoidon toteuttaminen kuuluu lääkehoidon koulutuksen saaneille terveydenhuollon ammattihenkilöille kuten lähi- ja perushoitajille. Lähihoitajakoulutuksen ammattitaitovaatimuksissa on tarkkaan määritelty lääkehoidossa toimimisen ammattitaitokriteerit. Tämä varmistaa sen, että koulutetut lähihoitajat hallitsevat ammatissa vaadittavan keskeisen tietoperustan. Turvallisuus hoitotyössä on yksi tärkeimmistä laadukkaan hoidon periaatteista.

Lähihoitajat ovat ainoat terveydenhuollon ammattihenkilöt varhaiskasvatuksessa

Varhaiskasvatuksessa lähihoitajat ovat ainoita terveydenhuollon ammattihenkilöitä, jotka ovat lääkehoitoon koulutettuja. Koulutuksensa mukaisesti lähihoitajat suunnittelevat, toteuttavat ja arvioivat lääkehoitoa. He varmistavat pitkäaikaissairaiden lasten, esimerkiksi diabetesta sairastavien, turvallisen lääkehoidon hoitopäivän aikana. SuPer onkin huolissaan varhaiskasvatukseen suunnitelluista muutoksista ammattitaitovaatimuksiin, joiden mukaan lastentarhanopettajien määrää lisättäisiin ja vastaavasti lastenhoitajina työskentelevien lähihoitajien osuutta vähennettäisiin.

Oireita lievittävä hoito ja saattohoito keskittyvät entistä enemmän koteihin

Uusissa oireita lievittävän hoidon ja saattohoidon suosituksissa annetaan osaamis- ja laatukriteerit sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän eri tasoille. Kolmiportaisen mallin mukaisesti oireita lievittävä hoito ja saattohoito keskittyvät perustasolla entistä enemmän koteihin. Lähihoitajat ovat siellä suurin yksittäinen terveydenhuollon ammattiryhmä samoin kuin kotihoidossa. Lääkehoidon vaikutusten seuranta ja hoidettavien voinnissa tapahtuneiden muutosten tiedottaminen ovat vaativaa hoitotyötä. SuPerin mielestä ammattitaitoista ja koulutettua hoitajaa ei voida korvata lääkehoitoon kouluttamattomalla.

SuPerissa on 90 000 jäsentä, jotka työskentelevät sosiaali- ja terveydenhuollossa sekä kasvatusalalla julkisella ja yksityisellä sektorilla

Video 1: Lääkehoito varhaiskasvatuksessa http://www.laakehoidonpaiva.fi/-/jarkeva-laakehoito-varhaiskasvatuksessa

Video 2: Lääkehoito psykogeriatrisella osastolla http://www.laakehoidonpaiva.fi/-/jarkeva-laakehoito-psykiatriassa.

SuPer tuottaa erilaista materiaalia lähihoitajien ja alalle opiskelevien lääkehoidon osaamisen lisäämiseksi. Valmisteilla on lääkematematiikan oppikurssi, jonka demoversiota voi seurata: https://dreambroker.com/channel/bq76u59i/215mad0e.

Lisätietoja: SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 5275 085

Lähikuva dosetista

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola: Varhaiskasvatuksen kehittämisessä on unohdettu lapset21.6.2018 10:32Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola on erittäin pettynyt sivistysvaliokunnan mietintöön varhaiskasvatuslakiesityksestä. Sivistysvaliokunta näyttää esitykselle vihreää valoa. SuPerin mukaan esityksessä on unohdettu varhaiskasvatuksen suurin ongelma eli suuret ryhmäkoot ja liian pieni henkilöstömäärä. Esityksen keskeinen osa on lastenhoitajien ja lähihoitajien korvaaminen lastentarhanopettajilla. Opettajien määrää nostetaan suhteessa lastenhoitajiin. – Lastentarhanopettajien lisääminen ei nosta varhaiskasvatuksen tasoa, vaikka lakiesitystä markkinoidaan näin, puheenjohtaja Paavola sanoo.

SuPer on tehnyt valvontapyynnön Eksoten kotihoidosta19.6.2018 07:00Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer on tehnyt valvontapyynnön Itä-Suomen aluehallintoviranomaiselle sekä kantelun oikeusasiamiehelle Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri Eksoten kotihoidosta. Kotihoidon tilanne ei täytä lakien ja laatusuositusten vaatimuksia. Useat kotihoidon työntekijät ovat olleet jo pitkään huolissaan Eksoten kotihoidon tilanteesta. Huoli koskee erityisesti asiakkaiden saamaa hoidon laatua sekä työntekijöiden haitallista kuormittumista. SuPerin edustajat ovat tavanneet Eksoten työnantajaedustajia, mutta tilanne ei ole korjaantunut.

SuPerin puheenjohtaja Paavola valinnanvapaudesta: Kansalaisten peruspalvelut eivät saa vaarantua4.6.2018 12:30Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola pitää hyvänä, että valinnanvapauslakiesityksen korjauksiin varataan aikaa. Perustuslakivaliokunnan huomiot lakiesityksestä ovat olleet Paavolan mukaan hyviä. Lakiesitykseen on tultava korjauksia. Erityisen huolissaan Paavola on siitä, että kansalaisten sote-palvelut vaarantuvat lakiehdotuksen myötä. Tilanne ei myöskään saa olla sellainen, että hyvät vanhustenhoidon palvelut saa vain kansalainen, jolla on omaa rahaa käytettävissään. - Maakuntien rahapula ja hallituksen hakemat säästöt eivät missään nimessä saa vaarantaa kansalaisten peruspalveluja.

SuPerin edustajisto 26.-27.4: Varhaiskasvatuksessa tarvitaan kaikkia ammattiryhmiä27.4.2018 09:30Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin edustajisto vaatii, että varhaiskasvatuksessa arvostetaan myös lastenhoitajien ja lähihoitajien osaamista. Varhaiskasvatuslakiesityksessä esitetään lisättäväksi akateemisen koulutuksen saaneiden lastentarhanopettajien määrää suhteessa lastenhoitajiin. Varhaiskasvatuksen suurin ongelma ei ole työntekijöiden koulutustaso, vaan liian suuret ryhmäkoot. SuPerin edustajisto vaatii, että eduskunnan nyt käsittelyssä olevaa varhaiskasvatuslain lakiesitystä muutetaan.

SuPerin edustajisto 26.-27.4: Kotihoito on ratkeamispisteessä26.4.2018 11:16Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin edustajisto on huolissaan kotihoidosta, jossa henkilöstömäärä ja asiakkaiden tarpeet eivät kohtaa. SuPerin kotihoidon selvityksen mukaan hoitajat ovat huolissaan hoidon laadusta ja omasta jaksamisestaan. Moni harkitsee alan vaihtoa ja osa on jo siirtynyt muualle. Eettinen kuorma työssä on liian suuri, sillä työtään ei pysty tekemään niin hyvin kuin haluaisi ja pitäisi. SuPerin edustajisto vaatii kotihoidon pikaista tervehdyttämistä.

SuPer: Suuret ryhmäkoot varhaiskasvatuksen suurin ongelma25.4.2018 10:04Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer järjestää yhdessä Jytyn, JHL:n, Tehyn ja Talentian kanssa keskiviikkona 25.4. poliittisen mielenilmauksen Eduskuntatalon edessä klo 13.00 valmisteilla olevaa varhaiskasvatuslakia vastaan. Uudenmaan alueella osa varhaiskasvatuksen työntekijöistä poistuu työpaikaltaan klo 12. Poliittinen mielenilmaus jatkuu klo 18.00 asti. SuPerin mukaan varhaiskasvatuksen suurin ongelma ovat liian suuret hoitoryhmät. Nyt eduskunnan käsittelyssä olevassa varhaiskasvatuslaissa esitetty henkilöstörakenteen muutos ei tule korjaamaan tätä, vaan se päinvastoin johtaa ryhmäkokojen kasvuun.