SuPer: Turvallinen lääkehoito on terveydenhuollon ammattihenkilöiden toimintaa

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer on ollut alusta asti suunnittelemassa ja toteuttamassa Lääkehoidon päivää. Päivän merkitys kasvaa vuosi vuodelta väestön vanhetessa ja vaativan lääkehoidon siirtyessä yhä enemmän koteihin ja kodinomaisiin asumismuotoihin. SuPerin mielestä ainoa, oikea ja turvallinen tapa saavuttaa lääkehoidon turvallisuus on rajata lääkehoito ja sen toteuttaminen terveydenhuollon ammattihenkilöille, kuten esimerkiksi lähi- ja perushoitajille, ja seurata sen toteutumista valvonnalla.

Lähikuva dosetista

Turvallisen lääkehoidon toteuttaminen kuuluu lääkehoidon koulutuksen saaneille terveydenhuollon ammattihenkilöille kuten lähi- ja perushoitajille. Lähihoitajakoulutuksen ammattitaitovaatimuksissa on tarkkaan määritelty lääkehoidossa toimimisen ammattitaitokriteerit. Tämä varmistaa sen, että koulutetut lähihoitajat hallitsevat ammatissa vaadittavan keskeisen tietoperustan. Turvallisuus hoitotyössä on yksi tärkeimmistä laadukkaan hoidon periaatteista.

Lähihoitajat ovat ainoat terveydenhuollon ammattihenkilöt varhaiskasvatuksessa

Varhaiskasvatuksessa lähihoitajat ovat ainoita terveydenhuollon ammattihenkilöitä, jotka ovat lääkehoitoon koulutettuja. Koulutuksensa mukaisesti lähihoitajat suunnittelevat, toteuttavat ja arvioivat lääkehoitoa. He varmistavat pitkäaikaissairaiden lasten, esimerkiksi diabetesta sairastavien, turvallisen lääkehoidon hoitopäivän aikana. SuPer onkin huolissaan varhaiskasvatukseen suunnitelluista muutoksista ammattitaitovaatimuksiin, joiden mukaan lastentarhanopettajien määrää lisättäisiin ja vastaavasti lastenhoitajina työskentelevien lähihoitajien osuutta vähennettäisiin.

Oireita lievittävä hoito ja saattohoito keskittyvät entistä enemmän koteihin

Uusissa oireita lievittävän hoidon ja saattohoidon suosituksissa annetaan osaamis- ja laatukriteerit sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän eri tasoille. Kolmiportaisen mallin mukaisesti oireita lievittävä hoito ja saattohoito keskittyvät perustasolla entistä enemmän koteihin. Lähihoitajat ovat siellä suurin yksittäinen terveydenhuollon ammattiryhmä samoin kuin kotihoidossa. Lääkehoidon vaikutusten seuranta ja hoidettavien voinnissa tapahtuneiden muutosten tiedottaminen ovat vaativaa hoitotyötä. SuPerin mielestä ammattitaitoista ja koulutettua hoitajaa ei voida korvata lääkehoitoon kouluttamattomalla.

SuPerissa on 90 000 jäsentä, jotka työskentelevät sosiaali- ja terveydenhuollossa sekä kasvatusalalla julkisella ja yksityisellä sektorilla

Video 1: Lääkehoito varhaiskasvatuksessa http://www.laakehoidonpaiva.fi/-/jarkeva-laakehoito-varhaiskasvatuksessa

Video 2: Lääkehoito psykogeriatrisella osastolla http://www.laakehoidonpaiva.fi/-/jarkeva-laakehoito-psykiatriassa.

SuPer tuottaa erilaista materiaalia lähihoitajien ja alalle opiskelevien lääkehoidon osaamisen lisäämiseksi. Valmisteilla on lääkematematiikan oppikurssi, jonka demoversiota voi seurata: https://dreambroker.com/channel/bq76u59i/215mad0e.

Lisätietoja: SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 5275 085

Lähikuva dosetista

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola: Mielenterveystyötä tehdään tuhansissa kohtaamisissa päivittäin9.10.2018 07:00Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola pitää erittäin tärkeänä, että mielenterveysongelmista kärsivien ääntä kuunnellaan. Koko sosiaali-, terveydenhuolto- ja kasvatusalalla tehtävä mielenterveystyö vaatii riittävästi koulutusta työntekijöille tähän työhön, Paavola vaatii. – Työntekijöitä on myös oltava riittävästi, jotta ihmistä voidaan hoitaa kokonaisuutena. Maailman mielenterveyspäivää vietetään keskiviikkona 10. lokakuuta.

SuPer ei hyväksy hallituksen korjattua esitystä irtisanomissuojan helpottamiseksi2.10.2018 15:05Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer on pettynyt hallituksen korjattuun esitykseen irtisanomissuojan helpottamisesta. – Lausuntojen pohjalta korjattu esitys ei muuta sitä olennaista seikkaa, että esityksessä työntekijät asetettaisiin edelleen irtisanomisperusteiden osalta eriarvoiseen asemaan sillä perusteella, minkä kokoisessa yrityksessä he työskentelevät, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola sanoo.