SuPer: Turvallinen lääkehoito on terveydenhuollon ammattihenkilöiden toimintaa

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer on ollut alusta asti suunnittelemassa ja toteuttamassa Lääkehoidon päivää. Päivän merkitys kasvaa vuosi vuodelta väestön vanhetessa ja vaativan lääkehoidon siirtyessä yhä enemmän koteihin ja kodinomaisiin asumismuotoihin. SuPerin mielestä ainoa, oikea ja turvallinen tapa saavuttaa lääkehoidon turvallisuus on rajata lääkehoito ja sen toteuttaminen terveydenhuollon ammattihenkilöille, kuten esimerkiksi lähi- ja perushoitajille, ja seurata sen toteutumista valvonnalla.

Lähikuva dosetista

Turvallisen lääkehoidon toteuttaminen kuuluu lääkehoidon koulutuksen saaneille terveydenhuollon ammattihenkilöille kuten lähi- ja perushoitajille. Lähihoitajakoulutuksen ammattitaitovaatimuksissa on tarkkaan määritelty lääkehoidossa toimimisen ammattitaitokriteerit. Tämä varmistaa sen, että koulutetut lähihoitajat hallitsevat ammatissa vaadittavan keskeisen tietoperustan. Turvallisuus hoitotyössä on yksi tärkeimmistä laadukkaan hoidon periaatteista.

Lähihoitajat ovat ainoat terveydenhuollon ammattihenkilöt varhaiskasvatuksessa

Varhaiskasvatuksessa lähihoitajat ovat ainoita terveydenhuollon ammattihenkilöitä, jotka ovat lääkehoitoon koulutettuja. Koulutuksensa mukaisesti lähihoitajat suunnittelevat, toteuttavat ja arvioivat lääkehoitoa. He varmistavat pitkäaikaissairaiden lasten, esimerkiksi diabetesta sairastavien, turvallisen lääkehoidon hoitopäivän aikana. SuPer onkin huolissaan varhaiskasvatukseen suunnitelluista muutoksista ammattitaitovaatimuksiin, joiden mukaan lastentarhanopettajien määrää lisättäisiin ja vastaavasti lastenhoitajina työskentelevien lähihoitajien osuutta vähennettäisiin.

Oireita lievittävä hoito ja saattohoito keskittyvät entistä enemmän koteihin

Uusissa oireita lievittävän hoidon ja saattohoidon suosituksissa annetaan osaamis- ja laatukriteerit sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän eri tasoille. Kolmiportaisen mallin mukaisesti oireita lievittävä hoito ja saattohoito keskittyvät perustasolla entistä enemmän koteihin. Lähihoitajat ovat siellä suurin yksittäinen terveydenhuollon ammattiryhmä samoin kuin kotihoidossa. Lääkehoidon vaikutusten seuranta ja hoidettavien voinnissa tapahtuneiden muutosten tiedottaminen ovat vaativaa hoitotyötä. SuPerin mielestä ammattitaitoista ja koulutettua hoitajaa ei voida korvata lääkehoitoon kouluttamattomalla.

SuPerissa on 90 000 jäsentä, jotka työskentelevät sosiaali- ja terveydenhuollossa sekä kasvatusalalla julkisella ja yksityisellä sektorilla

Video 1: Lääkehoito varhaiskasvatuksessa http://www.laakehoidonpaiva.fi/-/jarkeva-laakehoito-varhaiskasvatuksessa

Video 2: Lääkehoito psykogeriatrisella osastolla http://www.laakehoidonpaiva.fi/-/jarkeva-laakehoito-psykiatriassa.

SuPer tuottaa erilaista materiaalia lähihoitajien ja alalle opiskelevien lääkehoidon osaamisen lisäämiseksi. Valmisteilla on lääkematematiikan oppikurssi, jonka demoversiota voi seurata: https://dreambroker.com/channel/bq76u59i/215mad0e.

Lisätietoja: SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 5275 085

Lähikuva dosetista

SuPer: Lähihoitajien työn kuormittavuus näkyy lisääntyneinä sairauspoissaoloina13.5.2019 13:43:23 EESTTiedote

Työterveyslaitoksen julkaiseman Kunta10-tutkimuksen mukaan kunta-alalla sairauspoissaolot ovat lisääntyneet ja ikäryhmien väliset erot ovat tasoittuneet. Ammattiryhmistä muun muassa lähihoitajilla on paljon sairauspoissaoloja. – Lähihoitajien työn kuormittavuus näkyy sairauspoissaoloissa ja erityisesti nuoret ovat kuormittuneita. Työn johtamiseen ja työntekijöiden määrään tulee kiinnittää huomiota, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vaatii.

SuPer kräver av regeringen de utlovade lösningarna till problemen inom vårdbranschen8.5.2019 12:36:19 EESTTiedote

Finlands närvårdar- och primärskötarförbund SuPer rf förväntar sig att regeringsförhandlarna kommer med lösningar som infriar partiernas vallöften och rättar till de missförhållanden gällande vårdarnas arbetshälsa och patienternas säkerhet. Den kommande regeringen ska säkerställa skötardimensioneringen, ändra lagen om småbarnspedagogik, återinföra lämplighetsprov och främja lika löner.

SuPer edellyttää hallitukselta lupausten mukaisia ratkaisuja hoitoalan ongelmiin8.5.2019 12:12:31 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer ry odottaa hallitusneuvottelijoilta ratkaisuja, joilla lunastetaan puolueiden vaalilupaukset ja korjataan epäkohdat niin hoitajien työhyvinvoinnissa kuin hoidettavien turvallisuudessakin. Tulevan hallituksen on varmistettava hoitajamitoitukset, muutettava varhaiskasvatuslakia, palautettava soveltuvuuskokeet ja edistettävä palkkatasa-arvoa.

SuPerin edustajisto: Hallitusohjelmassa on luotava edellytykset turvalliselle hoidolle25.4.2019 10:36:25 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin edustajisto keskusteli kokouksessaan liiton keskeisimmistä hallitusohjelmatavoitteista. Vanhustenhoidon epäkohdat on korjattava, ja lakiin on kirjattava hoitajamitoitus. Pakolliset, karsivat soveltuvuuskokeet on saatava lakiin, jotta luodaan edellytykset turvalliselle ja laadukkaalle hoidolle. Varhaiskasvatuslaista on poistettava henkilöstömitoitukseen liittyvä poikkeamispykälä, jotta mahdollistetaan hyvä hoiva. SuPerin edustajisto vaatii, että työntekijöille on varmistettava edellytykset tehdä työtään hyvin. Hallitusohjelmassa on myös edistettävä palkkatasa-arvon toteutumista.