SuPer: Turvallinen lääkehoito on terveydenhuollon ammattihenkilöiden toimintaa

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer on ollut alusta asti suunnittelemassa ja toteuttamassa Lääkehoidon päivää. Päivän merkitys kasvaa vuosi vuodelta väestön vanhetessa ja vaativan lääkehoidon siirtyessä yhä enemmän koteihin ja kodinomaisiin asumismuotoihin. SuPerin mielestä ainoa, oikea ja turvallinen tapa saavuttaa lääkehoidon turvallisuus on rajata lääkehoito ja sen toteuttaminen terveydenhuollon ammattihenkilöille, kuten esimerkiksi lähi- ja perushoitajille, ja seurata sen toteutumista valvonnalla.

Lähikuva dosetista

Turvallisen lääkehoidon toteuttaminen kuuluu lääkehoidon koulutuksen saaneille terveydenhuollon ammattihenkilöille kuten lähi- ja perushoitajille. Lähihoitajakoulutuksen ammattitaitovaatimuksissa on tarkkaan määritelty lääkehoidossa toimimisen ammattitaitokriteerit. Tämä varmistaa sen, että koulutetut lähihoitajat hallitsevat ammatissa vaadittavan keskeisen tietoperustan. Turvallisuus hoitotyössä on yksi tärkeimmistä laadukkaan hoidon periaatteista.

Lähihoitajat ovat ainoat terveydenhuollon ammattihenkilöt varhaiskasvatuksessa

Varhaiskasvatuksessa lähihoitajat ovat ainoita terveydenhuollon ammattihenkilöitä, jotka ovat lääkehoitoon koulutettuja. Koulutuksensa mukaisesti lähihoitajat suunnittelevat, toteuttavat ja arvioivat lääkehoitoa. He varmistavat pitkäaikaissairaiden lasten, esimerkiksi diabetesta sairastavien, turvallisen lääkehoidon hoitopäivän aikana. SuPer onkin huolissaan varhaiskasvatukseen suunnitelluista muutoksista ammattitaitovaatimuksiin, joiden mukaan lastentarhanopettajien määrää lisättäisiin ja vastaavasti lastenhoitajina työskentelevien lähihoitajien osuutta vähennettäisiin.

Oireita lievittävä hoito ja saattohoito keskittyvät entistä enemmän koteihin

Uusissa oireita lievittävän hoidon ja saattohoidon suosituksissa annetaan osaamis- ja laatukriteerit sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän eri tasoille. Kolmiportaisen mallin mukaisesti oireita lievittävä hoito ja saattohoito keskittyvät perustasolla entistä enemmän koteihin. Lähihoitajat ovat siellä suurin yksittäinen terveydenhuollon ammattiryhmä samoin kuin kotihoidossa. Lääkehoidon vaikutusten seuranta ja hoidettavien voinnissa tapahtuneiden muutosten tiedottaminen ovat vaativaa hoitotyötä. SuPerin mielestä ammattitaitoista ja koulutettua hoitajaa ei voida korvata lääkehoitoon kouluttamattomalla.

SuPerissa on 90 000 jäsentä, jotka työskentelevät sosiaali- ja terveydenhuollossa sekä kasvatusalalla julkisella ja yksityisellä sektorilla

Video 1: Lääkehoito varhaiskasvatuksessa http://www.laakehoidonpaiva.fi/-/jarkeva-laakehoito-varhaiskasvatuksessa

Video 2: Lääkehoito psykogeriatrisella osastolla http://www.laakehoidonpaiva.fi/-/jarkeva-laakehoito-psykiatriassa.

SuPer tuottaa erilaista materiaalia lähihoitajien ja alalle opiskelevien lääkehoidon osaamisen lisäämiseksi. Valmisteilla on lääkematematiikan oppikurssi, jonka demoversiota voi seurata: https://dreambroker.com/channel/bq76u59i/215mad0e.

Lisätietoja: SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 5275 085

Lähikuva dosetista

SuPer: Suuret ryhmäkoot varhaiskasvatuksen suurin ongelma25.4.2018 10:04Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer järjestää yhdessä Jytyn, JHL:n, Tehyn ja Talentian kanssa keskiviikkona 25.4. poliittisen mielenilmauksen Eduskuntatalon edessä klo 13.00 valmisteilla olevaa varhaiskasvatuslakia vastaan. Uudenmaan alueella osa varhaiskasvatuksen työntekijöistä poistuu työpaikaltaan klo 12. Poliittinen mielenilmaus jatkuu klo 18.00 asti. SuPerin mukaan varhaiskasvatuksen suurin ongelma ovat liian suuret hoitoryhmät. Nyt eduskunnan käsittelyssä olevassa varhaiskasvatuslaissa esitetty henkilöstörakenteen muutos ei tule korjaamaan tätä, vaan se päinvastoin johtaa ryhmäkokojen kasvuun.

SuPerin keskustelutilaisuus: Ilman henkilöstömäärän lisäämistä vanhustyötä ei saada kuntoon24.4.2018 13:02Tiedote

Pohjoismaisen vanhustyön vertailututkimuksen (Norcare) sekä tuoreen SuPerin kotihoidon selvityksen tulokset ovat erittäin hälyttäviä. Tilanne vaatii pikaisia toimenpiteitä. Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer järjesti tänään 24.4. keskustelutilaisuuden vanhustyöstä. Tilaisuuteen kutsuttiin kansanedustajia ja heidän avustajiaan sekä muita yhteistyökumppaneita. Tilaisuudessa olivat panelisteina tarkastaja Marja Tereska Lounais-Suomen AVI:n työsuojelun vastuualueelta, kansanedustaja Jaana Laitinen-Pesola sosiaali- ja terveysvaliokunnasta, lähihoitaja Hanna Jokinen Hämeenlinnasta sekä tutkija Antero Olakivi Helsingin yliopistosta. Kaikki keskustelijat olivat sitä mieltä, että vanhustenhoidossa on liian vähän hoitohenkilökuntaa. Keskustelussa nousi myös esiin, että koti ei ole paras hoitopaikka kaikille ja jos kotona ei enää pärjää, on päästävä heti hoitoon muualle.

SuPer: Varhaiskasvatuksen henkilöstörakenteen muutoksen todelliset kustannukset moninkertaiset esitettyyn nähden24.4.2018 08:00Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin mukaan varhaiskasvatuksen suurin ongelma ei ole työntekijöiden koulutustaso, vaan liian suuret hoitoryhmät. – Varhaiskasvatuksen tilaa ei paranna nyt esitetty henkilöstörakenteen muutos. Sen sijaan se tulee väistämättä johtamaan ryhmäkokojen kasvuun ja lisäksi kasvattaa varhaiskasvatuksen kustannuksia merkittävästi arvioitua enemmän, sanoo SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola. Lakiesityksen todelliset kustannusvaikutukset ovat SuPerin laskelmien mukaan moninkertaiset siihen, mitä ministeriö on esittänyt.

SuPer: Varhaiskasvatuksen lakiesitys ei korjaa alan ongelmia – Osa varhaiskasvatuksen työntekijäliitoista järjestää mielenilmauksen 25.4.20.4.2018 14:25Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer järjestää yhdessä Jytyn, JHL:n, Tehyn ja Talentian kanssa keskiviikkona 25.4. poliittisen mielenilmauksen Eduskuntatalon edessä valmisteilla olevaa varhaiskasvatuslakia vastaan. SuPerin mukaan varhaiskasvatuksen suurin ongelma ovat liian suuret hoitoryhmät. Nyt eduskunnan käsittelyssä olevassa varhaiskasvatuslaissa esitetty henkilöstörakenteen muutos ei tule korjaamaan tätä, vaan se päinvastoin johtaa ryhmäkokojen kasvuun.

SuPer vaatii työnantajia ottamaan vastuun hoidon laadusta – lomake jakoon työpaikoille19.4.2018 12:00Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola kannustaa hoitajia suuntaamaan vastuun hoidon laadusta sinne, minne se kuuluu, eli työnantajalle. SuPer jakaa tästä päivästä alkaen jäsenilleen lomakkeita, joissa työnantajaa pyydetään ottamaan vastuu siitä, että työntekijä joutuu alittamaan hyvän hoidon vaatimukset. Hoitajat ovat huolissaan hoidon laadusta ja omasta jaksamisestaan. Palvelusuunnitelmat eivät toteudu liian pienen henkilöstömäärän vuoksi.

Lastenhoitajat ovat varhaiskasvatuksen suurin ammattiryhmä11.4.2018 09:02Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer muistuttaa lähihoitajien ja lastenhoitajien suuresta merkityksestä varhaiskasvatuksessa. Lakiesityksessä ehdotettu lastentarhanopettajien määrän lisääminen suhteessa lastenhoitajien määrään ei SuPerin mukaan ratkaise varhaiskasvatuksen ongelmia. Henkilöstömitoituksen on kokonaisuudessaan oltava riittävä ja lasten kohtaamiseen on oltava riittävästi aikaa. Pysyvät hoitosuhteet luovat turvallisuutta ja laatua. Eri ammattiryhmien yhteistyön tärkeyttä korostamalla vahvistetaan laadukasta varhaiskasvatusta.