SuPer vaatii sote-palvelujen laaturekisteriä

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavolan mukaan vanhustenhoidossa tarvitaan nopealla aikataululla lisää avointa tietoa palveluiden todellisesta laadusta. Palveluntuottajien laaturekisterin perustaminen ei saa jäädä kaatuneen sote-uudistuksen jalkoihin. Lisäksi on perustettava anonyymi ilmiantokanava epäkohdista ilmoittavien työntekijöiden turvaamiseksi.

Lähihoitaja ja kädet

SuPer on huolissaan asiakkaiden ja työntekijöiden mahdollisuudesta saada tietoa hoivakotien oloista. Puheenjohtaja Silja Paavola ehdottaakin perustettavaksi kaikille avointa julkisten ja yksityisten sosiaali- ja terveyspalvelujen laaturekisteriä, johon kirjattaisiin yksikön toimilupa, valvonta-asiat ja omavalvontasuunnitelma.

− Me emme voi odottaa sote-uudistusta tämän asian kanssa. Omaiset ovat huolissaan läheistensä saamasta hoidosta ja hoivasta, eikä tällä hetkellä tietoa ole vapaasti saatavilla. Kyse on julkisista asiakirjoista, puheenjohtaja Paavola painottaa.

SuPer on tyytyväinen Valviran ja aluehallintovirastojen tavoitteeseen luoda yhteinen Soteri-rekisteri. Sen käyttöönotto on nyt epävarmaa, kun sote- ja maakuntauudistus kaatui. Palveluntuottajien listaamisen lisäksi olisi ensisijaisen tärkeää kirjata ja julkaista avoimesti ajantasaista tietoa palveluiden todellisesta laadusta.

Avoimuudesta hyötyisivät palveluja kartoittavat kunnat ja omaiset, erityisesti silloin, jos valinnanvapaus halutaan tulevaan sote-malliin. Laaturekisteri helpottaisi myös työvoimapulasta kärsivien hoitoyksiköiden rekrytointia, kun hyvästä laadusta kerrottaisiin luotettavasti.

Omavalvonta ei saa pettää – tarvitaan nimetön ilmiantokanava

Sote-yksiköiden on aina laadittava julkinen omavalvontasuunnitelma. SuPerin havaintojen mukaan se ei välttämättä ole ajan tasalla tai sitä ei ole laadittu Valviran ohjeistamalla tarkkuudella yhdessä henkilöstön kanssa. Yleensä suunnitelmaan kirjataan esimerkiksi ”henkilöstömäärä on riittävä”, vaikka siinä pitäisi eritellä kuinka monta työntekijää on missäkin tehtävässä ja ovatko he koko- vai osa-aikaisessa toimessa.

Työntekijöiden ilmoitusvelvollisuus epäkohdista on yksi omavalvonnan osa-alue. Lain mukaan työnantajan on puututtava välittömästi epäkohtiin ja ilmoitettava niistä edelleen kunnan sosiaalihuollosta vastaavalle viranhaltijalle. Käytännön tasolla ongelmia on sellaisilla työpaikoilla, joissa työnantaja syyttää työntekijää lojaliteettivelvoitteen rikkomisesta, eikä vie asiaa eteenpäin valvovalle viranomaiselle.

− Nimetön ilmiantokanava suoraan viranomaiselle olisi turva työntekijöille ja varmistaisi sen, että jokaisesta epäkohdasta uskalletaan ilmoittaa lain edellyttämällä tavalla. Sillä olisi myös ennaltaehkäisevä vaikutus väärinkäytöksiin ja siten suuri merkitys hoidon laadulle, asiakas-, potilas- ja työturvallisuudelle, Paavola tähdentää

Sote-palveluihin keskittyvä ilmiantokanava kattaisi kaikki erilaiset hoivapalvelut. Vastaavaa mallia voisi hyödyntää myös varhaiskasvatuksen yksiköissä, joissa henkilöstöä on usein liian vähän suhteessa lasten määrään.

Lähihoitaja ja kädet

SuPer: Lähihoitajien työn kuormittavuus näkyy lisääntyneinä sairauspoissaoloina13.5.2019 13:43:23 EESTTiedote

Työterveyslaitoksen julkaiseman Kunta10-tutkimuksen mukaan kunta-alalla sairauspoissaolot ovat lisääntyneet ja ikäryhmien väliset erot ovat tasoittuneet. Ammattiryhmistä muun muassa lähihoitajilla on paljon sairauspoissaoloja. – Lähihoitajien työn kuormittavuus näkyy sairauspoissaoloissa ja erityisesti nuoret ovat kuormittuneita. Työn johtamiseen ja työntekijöiden määrään tulee kiinnittää huomiota, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vaatii.

SuPer kräver av regeringen de utlovade lösningarna till problemen inom vårdbranschen8.5.2019 12:36:19 EESTTiedote

Finlands närvårdar- och primärskötarförbund SuPer rf förväntar sig att regeringsförhandlarna kommer med lösningar som infriar partiernas vallöften och rättar till de missförhållanden gällande vårdarnas arbetshälsa och patienternas säkerhet. Den kommande regeringen ska säkerställa skötardimensioneringen, ändra lagen om småbarnspedagogik, återinföra lämplighetsprov och främja lika löner.

SuPer edellyttää hallitukselta lupausten mukaisia ratkaisuja hoitoalan ongelmiin8.5.2019 12:12:31 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer ry odottaa hallitusneuvottelijoilta ratkaisuja, joilla lunastetaan puolueiden vaalilupaukset ja korjataan epäkohdat niin hoitajien työhyvinvoinnissa kuin hoidettavien turvallisuudessakin. Tulevan hallituksen on varmistettava hoitajamitoitukset, muutettava varhaiskasvatuslakia, palautettava soveltuvuuskokeet ja edistettävä palkkatasa-arvoa.

SuPerin edustajisto: Hallitusohjelmassa on luotava edellytykset turvalliselle hoidolle25.4.2019 10:36:25 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin edustajisto keskusteli kokouksessaan liiton keskeisimmistä hallitusohjelmatavoitteista. Vanhustenhoidon epäkohdat on korjattava, ja lakiin on kirjattava hoitajamitoitus. Pakolliset, karsivat soveltuvuuskokeet on saatava lakiin, jotta luodaan edellytykset turvalliselle ja laadukkaalle hoidolle. Varhaiskasvatuslaista on poistettava henkilöstömitoitukseen liittyvä poikkeamispykälä, jotta mahdollistetaan hyvä hoiva. SuPerin edustajisto vaatii, että työntekijöille on varmistettava edellytykset tehdä työtään hyvin. Hallitusohjelmassa on myös edistettävä palkkatasa-arvon toteutumista.