SuPer vaatii sote-palvelujen laaturekisteriä

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavolan mukaan vanhustenhoidossa tarvitaan nopealla aikataululla lisää avointa tietoa palveluiden todellisesta laadusta. Palveluntuottajien laaturekisterin perustaminen ei saa jäädä kaatuneen sote-uudistuksen jalkoihin. Lisäksi on perustettava anonyymi ilmiantokanava epäkohdista ilmoittavien työntekijöiden turvaamiseksi.

Lähihoitaja ja kädet

SuPer on huolissaan asiakkaiden ja työntekijöiden mahdollisuudesta saada tietoa hoivakotien oloista. Puheenjohtaja Silja Paavola ehdottaakin perustettavaksi kaikille avointa julkisten ja yksityisten sosiaali- ja terveyspalvelujen laaturekisteriä, johon kirjattaisiin yksikön toimilupa, valvonta-asiat ja omavalvontasuunnitelma.

− Me emme voi odottaa sote-uudistusta tämän asian kanssa. Omaiset ovat huolissaan läheistensä saamasta hoidosta ja hoivasta, eikä tällä hetkellä tietoa ole vapaasti saatavilla. Kyse on julkisista asiakirjoista, puheenjohtaja Paavola painottaa.

SuPer on tyytyväinen Valviran ja aluehallintovirastojen tavoitteeseen luoda yhteinen Soteri-rekisteri. Sen käyttöönotto on nyt epävarmaa, kun sote- ja maakuntauudistus kaatui. Palveluntuottajien listaamisen lisäksi olisi ensisijaisen tärkeää kirjata ja julkaista avoimesti ajantasaista tietoa palveluiden todellisesta laadusta.

Avoimuudesta hyötyisivät palveluja kartoittavat kunnat ja omaiset, erityisesti silloin, jos valinnanvapaus halutaan tulevaan sote-malliin. Laaturekisteri helpottaisi myös työvoimapulasta kärsivien hoitoyksiköiden rekrytointia, kun hyvästä laadusta kerrottaisiin luotettavasti.

Omavalvonta ei saa pettää – tarvitaan nimetön ilmiantokanava

Sote-yksiköiden on aina laadittava julkinen omavalvontasuunnitelma. SuPerin havaintojen mukaan se ei välttämättä ole ajan tasalla tai sitä ei ole laadittu Valviran ohjeistamalla tarkkuudella yhdessä henkilöstön kanssa. Yleensä suunnitelmaan kirjataan esimerkiksi ”henkilöstömäärä on riittävä”, vaikka siinä pitäisi eritellä kuinka monta työntekijää on missäkin tehtävässä ja ovatko he koko- vai osa-aikaisessa toimessa.

Työntekijöiden ilmoitusvelvollisuus epäkohdista on yksi omavalvonnan osa-alue. Lain mukaan työnantajan on puututtava välittömästi epäkohtiin ja ilmoitettava niistä edelleen kunnan sosiaalihuollosta vastaavalle viranhaltijalle. Käytännön tasolla ongelmia on sellaisilla työpaikoilla, joissa työnantaja syyttää työntekijää lojaliteettivelvoitteen rikkomisesta, eikä vie asiaa eteenpäin valvovalle viranomaiselle.

− Nimetön ilmiantokanava suoraan viranomaiselle olisi turva työntekijöille ja varmistaisi sen, että jokaisesta epäkohdasta uskalletaan ilmoittaa lain edellyttämällä tavalla. Sillä olisi myös ennaltaehkäisevä vaikutus väärinkäytöksiin ja siten suuri merkitys hoidon laadulle, asiakas-, potilas- ja työturvallisuudelle, Paavola tähdentää

Sote-palveluihin keskittyvä ilmiantokanava kattaisi kaikki erilaiset hoivapalvelut. Vastaavaa mallia voisi hyödyntää myös varhaiskasvatuksen yksiköissä, joissa henkilöstöä on usein liian vähän suhteessa lasten määrään.

Lähihoitaja ja kädet

SuPerin Paavola: Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymä ei hyödynnä lähihoitajien laaja-alaista osaamista7.3.2019 15:33:58 EETTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola ei hyväksy lähihoitajien toimien muutoksia sairaanhoitajien toimiksi Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymäalueella. Toimimuutosten lisäksi lähihoitajien osaamisen käyttöä on rajattu lääkehoidossa sekä uusien potilaiden vastaanottamisessa. Osaamisen käytön rajaukset ovat aiheuttaneet viiveitä potilaiden lääkkeiden saamisessa, kun potilasta hoitava lähihoitaja ei ole saanut antaa kyseistä lääkettä, vaikka hänellä on lääkehoitoluvat kunnossa.

SuPerin Paavola: Yksikin huono vanhustenhoidon yksikkö on liikaa6.3.2019 17:00:30 EETTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola pitää välttämättömänä, että vanhustenhoidon epäkohdat korjataan mahdollisimman pian. Vanhustenhoidon toimijat tapasivat tänään 6. maaliskuuta ministeri Annika Saarikon johdolla sosiaali- ja terveysministeriössä. Edellisessä tapaamisessa 1. helmikuuta toimijat sitoutuivat 25 kohdan toimenpidelistaan, jonka toteutumista seurattiin tänään pyöreän pöydän keskustelussa.

SuPerin Paavola: Varhaiskasvatuslaista on poistettava pykälä, joka sallii alituksen henkilöstömitoituksessa5.3.2019 17:10:00 EETTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola on huolissaan varhaiskasvatuksen tilanteesta. Henkilökuntaa on liian vähän ja vaaratilanteita pääsee syntymään. Varhaiskasvatuslaissa on pykälä, joka sallii lyhytaikaisen poikkeamisen henkilöstömitoituksesta. SuPerin mukaan tämä poikkeamispykälä tulee poistaa. Paavola puhui tänään Varhaiskasvatus tulevaisuudessa -seminaarissa Helsingissä.

SuPer: Eksoten kotihoidossa edelleen ongelmia5.3.2019 11:20:00 EETTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer on huolissaan Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin Eksoten kotihoidosta. Liitto järjesti 4.3. tapaamisen, jossa käsiteltiin kotihoidon ongelmia. Tilaisuuteen osallistui työntekijöitä, SuPerin edustaja ja Eksoten johtoa. Tapaamisessa kävi ilmi, että ongelmat jatkuvat. SuPerin mukaan paras keino parantaa tilannetta on palkata lisää koulutettuja hoitoalan ammattilaisia vakituisiin työsuhteisiin, jotta työhyvinvointi ja -turvallisuus, laadukas hoito ja hoiva sekä asiakasturvallisuus voidaan varmistaa.