SuPer vaatii työnantajia ottamaan vastuun hoidon laadusta – lomake jakoon työpaikoille

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola kannustaa hoitajia suuntaamaan vastuun hoidon laadusta sinne, minne se kuuluu, eli työnantajalle. SuPer jakaa tästä päivästä alkaen jäsenilleen lomakkeita, joissa työnantajaa pyydetään ottamaan vastuu siitä, että työntekijä joutuu alittamaan hyvän hoidon vaatimukset. Hoitajat ovat huolissaan hoidon laadusta ja omasta jaksamisestaan. Palvelusuunnitelmat eivät toteudu liian pienen henkilöstömäärän vuoksi.

Sopimusneuvotteluissa SuPer asetti yhdessä muiden hoitoalan järjestöjen kanssa ylityö- ja vuoronvaihtokiellon kunta-alalle ja yksityiselle sektorille. Kielto paljasti entistä selkeämmin, että sote-sektori toimii hoitajien joustamisen varassa. Jatkuvat ylityöt ovat arkipäivää, eivätkä kaikki uskalla kieltäytyä niistä. Lisäksi ylityöstä ei aina makseta työehtosopimuksen edellyttämiä korvauksia. Ongelma koskee koko sote-sektoria, ei vain vanhustenhoitoa. SuPer muistuttaa, että työntekijän ei ole pakko suostua ylityöhön ja ylityöstä on aina maksettava asianmukainen korvaus.

Monet hoitoalan ongelmat johtuvat liian pienestä henkilöstömäärästä. SuPerin uuden kotihoidon selvityksen mukaan työnantajat rikkovat lakien määräyksiä laadukkaasta hoidosta räikeästi. Lisäksi työnantajat eivät puutu työturvallisuuslain mukaisesti työntekijöiden haitalliseen kuormitukseen. Vain 19 prosenttia vastaajista koki, että hoito- ja palvelusuunnitelmat toteutuivat hyvin. Vastaajista 90 prosenttia kokee työmääränsä lisääntyneen viimeisten kolmen vuoden aikana. Lähes puolet esimiehistä ei ota työntekijöidensä huolta asiakkaiden hoidon toteutumisesta ja työntekijöiden jaksamisesta vakavasti.

Työssäjaksamista, toimeentuloa ja hoidon laatua koettelevat lisääntyneet nollasopimukset, joissa työaikaehto on sovittu kiinteän tuntimäärän sijaan vaihtelevana. Nollasopimuksia käytetään etenkin yksityisellä sosiaalipalvelualalla. Nollasopimukset vaikeuttavat muun muassa työntekijöiden vapaa-ajan suunnittelua ja perhe-elämää, kun työntekijät eivät saa työvuorojaan tietoon hyvissä ajoin. Myös sairausajan palkka ja irtisanomisajan palkka voivat nollasopimuksella työskennellessä jäädä kokonaan saamatta. Nollasopimuksilla pyritään usein kiertämään työsuhdeturvaa.

SuPer käynnistää pääluottamusmiesten neuvottelupäivillä kampanjan ”Teen työaikani – tarvitsen vapaani” kannustaakseen työntekijöitä lopettamaan liiallisen joustamisen ja vaatimaan joustamisesta työehtosopimusten mukaiset korvaukset. Vaikka hoitotyötä kutsutaan kutsumukseksi, kenenkään ei tarvitse uhrata omaa jaksamistaan ja terveyttään työn vuoksi.

SuPerissa on 90 000 jäsentä, jotka työskentelevät sosiaali- ja terveydenhuollossa sekä kasvatusalalla julkisella ja yksityisellä sektorilla

Lisätietoja: SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 5275 085

SuPerin puheenjohtaja Paavola: Ikääntyneillä on oikeus ihmisarvoiseen vanhuuteen18.7.2018 07:00Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola on huolissaan vanhusten arvostuksen puutteesta Suomessa. Vanhustenhoitoa ei nähdä tärkeänä, vaan sen annetaan romahtaa. Samalla ei myöskään arvosteta työtä, jota vanhustenhoidossa tehdään. Hoitajat uupuvat eettisen kuorman ja kohtuuttoman työmäärän alle. Päättäjien tulisi selkeästi myöntää, että tällä toimintatavalla vanhustenhoitoa ollaan ajamassa alas eikä siirtää vastuuta riittämättömästä hoidon laadusta hoitajien vastuulle.

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola: Varhaiskasvatuksen kehittämisessä on unohdettu lapset21.6.2018 10:32Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola on erittäin pettynyt sivistysvaliokunnan mietintöön varhaiskasvatuslakiesityksestä. Sivistysvaliokunta näyttää esitykselle vihreää valoa. SuPerin mukaan esityksessä on unohdettu varhaiskasvatuksen suurin ongelma eli suuret ryhmäkoot ja liian pieni henkilöstömäärä. Esityksen keskeinen osa on lastenhoitajien ja lähihoitajien korvaaminen lastentarhanopettajilla. Opettajien määrää nostetaan suhteessa lastenhoitajiin. – Lastentarhanopettajien lisääminen ei nosta varhaiskasvatuksen tasoa, vaikka lakiesitystä markkinoidaan näin, puheenjohtaja Paavola sanoo.

SuPer on tehnyt valvontapyynnön Eksoten kotihoidosta19.6.2018 07:00Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer on tehnyt valvontapyynnön Itä-Suomen aluehallintoviranomaiselle sekä kantelun oikeusasiamiehelle Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri Eksoten kotihoidosta. Kotihoidon tilanne ei täytä lakien ja laatusuositusten vaatimuksia. Useat kotihoidon työntekijät ovat olleet jo pitkään huolissaan Eksoten kotihoidon tilanteesta. Huoli koskee erityisesti asiakkaiden saamaa hoidon laatua sekä työntekijöiden haitallista kuormittumista. SuPerin edustajat ovat tavanneet Eksoten työnantajaedustajia, mutta tilanne ei ole korjaantunut.

SuPerin puheenjohtaja Paavola valinnanvapaudesta: Kansalaisten peruspalvelut eivät saa vaarantua4.6.2018 12:30Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola pitää hyvänä, että valinnanvapauslakiesityksen korjauksiin varataan aikaa. Perustuslakivaliokunnan huomiot lakiesityksestä ovat olleet Paavolan mukaan hyviä. Lakiesitykseen on tultava korjauksia. Erityisen huolissaan Paavola on siitä, että kansalaisten sote-palvelut vaarantuvat lakiehdotuksen myötä. Tilanne ei myöskään saa olla sellainen, että hyvät vanhustenhoidon palvelut saa vain kansalainen, jolla on omaa rahaa käytettävissään. - Maakuntien rahapula ja hallituksen hakemat säästöt eivät missään nimessä saa vaarantaa kansalaisten peruspalveluja.

SuPerin edustajisto 26.-27.4: Varhaiskasvatuksessa tarvitaan kaikkia ammattiryhmiä27.4.2018 09:30Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin edustajisto vaatii, että varhaiskasvatuksessa arvostetaan myös lastenhoitajien ja lähihoitajien osaamista. Varhaiskasvatuslakiesityksessä esitetään lisättäväksi akateemisen koulutuksen saaneiden lastentarhanopettajien määrää suhteessa lastenhoitajiin. Varhaiskasvatuksen suurin ongelma ei ole työntekijöiden koulutustaso, vaan liian suuret ryhmäkoot. SuPerin edustajisto vaatii, että eduskunnan nyt käsittelyssä olevaa varhaiskasvatuslain lakiesitystä muutetaan.

SuPerin edustajisto 26.-27.4: Kotihoito on ratkeamispisteessä26.4.2018 11:16Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin edustajisto on huolissaan kotihoidosta, jossa henkilöstömäärä ja asiakkaiden tarpeet eivät kohtaa. SuPerin kotihoidon selvityksen mukaan hoitajat ovat huolissaan hoidon laadusta ja omasta jaksamisestaan. Moni harkitsee alan vaihtoa ja osa on jo siirtynyt muualle. Eettinen kuorma työssä on liian suuri, sillä työtään ei pysty tekemään niin hyvin kuin haluaisi ja pitäisi. SuPerin edustajisto vaatii kotihoidon pikaista tervehdyttämistä.