SuPer vaatii työnantajia ottamaan vastuun hoidon laadusta – lomake jakoon työpaikoille

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola kannustaa hoitajia suuntaamaan vastuun hoidon laadusta sinne, minne se kuuluu, eli työnantajalle. SuPer jakaa tästä päivästä alkaen jäsenilleen lomakkeita, joissa työnantajaa pyydetään ottamaan vastuu siitä, että työntekijä joutuu alittamaan hyvän hoidon vaatimukset. Hoitajat ovat huolissaan hoidon laadusta ja omasta jaksamisestaan. Palvelusuunnitelmat eivät toteudu liian pienen henkilöstömäärän vuoksi.

Sopimusneuvotteluissa SuPer asetti yhdessä muiden hoitoalan järjestöjen kanssa ylityö- ja vuoronvaihtokiellon kunta-alalle ja yksityiselle sektorille. Kielto paljasti entistä selkeämmin, että sote-sektori toimii hoitajien joustamisen varassa. Jatkuvat ylityöt ovat arkipäivää, eivätkä kaikki uskalla kieltäytyä niistä. Lisäksi ylityöstä ei aina makseta työehtosopimuksen edellyttämiä korvauksia. Ongelma koskee koko sote-sektoria, ei vain vanhustenhoitoa. SuPer muistuttaa, että työntekijän ei ole pakko suostua ylityöhön ja ylityöstä on aina maksettava asianmukainen korvaus.

Monet hoitoalan ongelmat johtuvat liian pienestä henkilöstömäärästä. SuPerin uuden kotihoidon selvityksen mukaan työnantajat rikkovat lakien määräyksiä laadukkaasta hoidosta räikeästi. Lisäksi työnantajat eivät puutu työturvallisuuslain mukaisesti työntekijöiden haitalliseen kuormitukseen. Vain 19 prosenttia vastaajista koki, että hoito- ja palvelusuunnitelmat toteutuivat hyvin. Vastaajista 90 prosenttia kokee työmääränsä lisääntyneen viimeisten kolmen vuoden aikana. Lähes puolet esimiehistä ei ota työntekijöidensä huolta asiakkaiden hoidon toteutumisesta ja työntekijöiden jaksamisesta vakavasti.

Työssäjaksamista, toimeentuloa ja hoidon laatua koettelevat lisääntyneet nollasopimukset, joissa työaikaehto on sovittu kiinteän tuntimäärän sijaan vaihtelevana. Nollasopimuksia käytetään etenkin yksityisellä sosiaalipalvelualalla. Nollasopimukset vaikeuttavat muun muassa työntekijöiden vapaa-ajan suunnittelua ja perhe-elämää, kun työntekijät eivät saa työvuorojaan tietoon hyvissä ajoin. Myös sairausajan palkka ja irtisanomisajan palkka voivat nollasopimuksella työskennellessä jäädä kokonaan saamatta. Nollasopimuksilla pyritään usein kiertämään työsuhdeturvaa.

SuPer käynnistää pääluottamusmiesten neuvottelupäivillä kampanjan ”Teen työaikani – tarvitsen vapaani” kannustaakseen työntekijöitä lopettamaan liiallisen joustamisen ja vaatimaan joustamisesta työehtosopimusten mukaiset korvaukset. Vaikka hoitotyötä kutsutaan kutsumukseksi, kenenkään ei tarvitse uhrata omaa jaksamistaan ja terveyttään työn vuoksi.

SuPerissa on 90 000 jäsentä, jotka työskentelevät sosiaali- ja terveydenhuollossa sekä kasvatusalalla julkisella ja yksityisellä sektorilla

Lisätietoja: SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 5275 085

Tutkimus työn imusta: Varhaiskasvatusta kuormittaa vähäinen kasvattajien määrä15.2.2019 05:55:00Tiedote

Helsingin yliopiston kasvatustieteellisessä tiedekunnassa tehtiin keväällä 2018 pilottitutkimus varhaiskasvatuksen henkilökunnan työn imusta. Tutkimuksen taustana ovat viimevuosina tehdyt lakimuutokset. Alaa rasittavat henkilökunnan jatkuva vaihtuvuus ja kuormittuneisuus, sairauspoissaolot ja vaikeudet palkata uusia, päteviä varhaiskasvattajia. Alaa kuormittaa myös uhka siitä, että henkilöstöryhmät eriytyvät uuden lain astuttua voimaan. Enemmistö vastaajista pitää resursseja riittämättöminä ja moittii työn yhteiskunnallisen arvostuksen puutetta, joka heijastuu matalana palkkatasona. Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer osallistui kyselyn suunnitteluun.

La Carita -säätiö palkitsi vanhustyön yksiköitä SuPerin opintopäivillä12.2.2019 11:45:00Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer jakoi tiistaina la Carita-säätiön myöntämät tunnustuspalkinnot kahdelle työyhteisölle hyvästä ja kehittyvästä vanhustyöstä. Säätiö on tehnyt yhteistyötä tunnustuspalkintojen jaossa SuPerin kanssa vuodesta 2006. Palkinnon saivat Kymijoen Hoiva ry:n tehostetun palveluasumisen yksiköt Rantakoti, Honkakoti ja Iltarusko sekä Akaan kaupungin Havulinnan palvelutalo.

SuPerin puheenjohtaja Paavola: Ammattiosaamista ei voi arvostaa liikaa12.2.2019 09:45:00Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola kannusti avajaispuheessaan SuPerin ammatillisilla opintopäivillä Tampereella lähihoitajia tuntemaan ylpeyttä ammattiosaamisestaan. Paavola painotti ammatillisen vuorovaikutuksen merkitystä, eettisyyttä ja arvoja. Ilman vahvaa ammatillista osaamista ei ole hyvää sosiaali- ja terveydenhuoltoa. − Olen erittäin tyytyväinen, että lähihoitajatutkintoon saadaan karsivat soveltuvuuskokeet. SuPer on tehnyt sen eteen voimakkaasti työtä, Paavola kertoo.

SuPerin puheenjohtaja Paavola on tyytyväinen soveltuvuuskokeiden palauttamiseen8.2.2019 11:03:31Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola on tyytyväinen, että soveltuvuuskokeet palaavat lähihoitajakoulutukseen. Paavola on tyytyväinen myös siihen, että opetus- ja kulttuuriministeriö käynnistää yhtenäisen valtakunnallisen soveltuvuuskokeen valmistelun sote-alalle. Valmistelu pakollisten pääsy- tai soveltuvuuskokeiden käyttöönottamisesta sosiaali- ja terveysalan ammatillisessa koulutuksessa käynnistetään valtakunnallisen kokeen laatimisen rinnalla. SuPer on vaatinut valtakunnallisia karsivia soveltuvuuskokeita, jotka ovat pakollisia.

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola: Touhulan tilanteeseen on luvattu parannusta7.2.2019 14:44:53Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola ja SuPerin asiantuntijat tapasivat tänään Touhulan toimitusjohtajan Virpi Holmqvistin ja hallituksen jäsenen Harri-Pekka Kaukosen. Tapaamisessa keskusteltiin vakavasti Touhulan ongelmista, joista on kerrottu myös julkisuudessa. Työntekijät ovat olleet huolissaan riittämättömästä henkilöstömäärästä ja jaksamisestaan. Päiväkotien lasten vanhemmilta on tullut samaa viestiä. Tilanteeseen luvattiin tapaamisessa korjausta.