SuPer: Varhainen tunnistaminen avainasia sisäilmaongelmien hoidossa

Sisäilmaongelmat ovat edelleen erittäin yleisiä hoitoalan työpaikoilla. Sosiaali- ja terveydenhuoltoalan kosteusvaurioituneista tiloista kärsivät työntekijöiden lisäksi asiakkaat ja potilaat. – Sisäilmaoireet on otettava tosissaan ja niitä on ennaltaehkäistävä ja hoidettava asianmukaisesti. Suomeen tarvitaan nopeasti sisäilmapoliklinikoita, joissa työntekijöinä on sisäilmahaitat tuntevia, osaavia terveydenhuollon ammattilaisia, SuPerin työympäristöasiantuntija Eija Kemppainen vaati sisäilmawebinaarissa 24. maaliskuuta.

Terveydenhuollon toimintaan, erityisesti sisäilmasta sairastuvien hoitoon ja ennaltaehkäisyyn tarvitaan uutta otetta ja määrärahoja. Yksikään työntekijä ei saa joutua työskentelemään terveyttä haittaavassa työpaikassa. Jos sisäilmaoireilua käsitellään vain ympäristöherkkyytenä ja toiminnallisena häiriönä, se ei edistä sisäilmaongelmien ennaltaehkäisemistä ja hoitoa.

Työpaikkojen sisäilmaselvityksiä on tehtävä säännöllisesti ja työntekijöiden oireet tulee huomioida siten, ettei kenenkään tarvitse altistua terveyttä haittaavasti. Työterveyshuollon tekemissä terveydellisen merkityksen arvioinneissa on edelleen isoja puutteita ja vain pieni osa työpaikallaan sairastuneista lähetetään ammattitautitutkimuksiin.

Kosteusvaurioituneissa rakennuksissa tapahtuneet sairastumiset ja oireet pitäisi tilastoida. On väärin, että sisäilma-altistuneilla joudutaan edelleen käyttämään diagnoosina ”masennus tai joku muu”, koska sisäilmadiagnoosilla ei saa Kelan sairauspäivärahaa. Käytännössä sisäilmasairastuneet eläköityvät depressiodiagnooseilla, mikä on sekundaarinen reaktio. Ennenaikainen eläke kustantaa koulutuksesta ja henkilön iästä riippuen 200 000 – 1 miljoona euroa.

Huonosta sisäilmasta aiheutuvat taloudelliset kustannukset ovat jopa 3 miljardia euroa vuodessa. Huomattava osa terveyteen liittyvistä kustannuksista päätyy yhteiskunnan maksettavaksi. Rakennuskannan korjausvelan määrä on Suomessa arviolta 30 – 50 miljardia euroa. Julkisen korjausvelan umpeen kurominen on välttämätöntä sisäilmaongelmien ehkäisemiseksi. Tarvitaan satsauksia uudisrakentamiseen ja peruskorjauksiin, jotta terveyttä ja työkykyä saadaan parannetuksi.

Sosiaali- ja terveydenhuollon laitosten, päiväkotien ja koulujen sekä muiden sisäilmaongelmista kärsivien rakennusten kunnostaminen on koko kansanterveyden kannalta välttämätöntä. Kunnostamista pitää tukea nykyistä suuremmalla valtion tuella.

– Jos jatkamme nykyisellä tavalla, emme pääse ennaltaehkäisemään sairastumisia, Kemppainen sanoo.

Webinaarin järjestivät kansanedustajien sisäilmaryhmä ja SuPer, Tehy, JUKO, SAK, STTK ja JHL.

Lisätietoja: SuPerin työympäristöasiantuntija Eija Kemppainen, 050 3647480

SuPerin edustajisto: Hoitajapula syvenee – ammattitaidosta tulee maksaa25.11.2021 11:10:05 EET | Tiedote

SuPerin edustajisto vaatii nopeasti ratkaisuja sote-sektoria ja varhaiskasvatusta voimakkaasti koettelevaan hoitajapulaan. Alan palkkaus, työolot ja työnkuva on saatava viimeinkin kuntoon. Kunnat ja valtio ovat luvanneet kansalaisille palvelut, joiden tuottamiseen tulee löytyä ja suunnata riittävästi rahaa. – Hyvä hoito vaatii rahaa, SuPerin edustajiston puheenjohtaja Päivi Inberg muistuttaa.

SuPer ajaa lääkäri-lähihoitaja-työparimallia sote-keskuksiin8.11.2021 06:38:00 EET | Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer haluaa lääkäri-lähihoitaja-työparimallin tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskuksiin (sote-keskus). – Sote-uudistukselle asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi työparimalli tulee ottaa käyttöön, SuPerin puheenjohtaja Paavola sanoo. – Se on kustannusvaikuttava ja toimiva tiimityömalli, joka vastaa ikääntyvän väestön palvelutarpeeseen sekä oikea-aikaiseen diagnosointiin ja helpottaa alan työvoimapulaa.

SuPerin Paavola: THL:n esitys väliaikaisesta koronapassista tulisi koskea koko sote-henkilöstöä, ei vain hoitajia29.10.2021 18:57:35 EEST | Tiedote

THL:n on esittänyt lausunnossaan (29.10.), että hoivahenkilöstön rokotussuoja voitaisiin varmentaa väliaikaisesti koronapassin avulla. – Väliaikaista koronapassia ei voi edellyttää vain yhdeltä sote-sektorin työntekijäryhmältä eli hoitohenkilöstöltä. Jos sellainen otettaisiin käyttöön, tulisi sen koskea koko sote-henkilöstöä, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola linjaa.

SuPerin Paavola: Varhaiskasvatuksen työvoimapula koskee myös lastenhoitajia – lasten oikeudet eivät toteudu29.10.2021 08:49:27 EEST | Tiedote

Varhaiskasvatuksen työvoimapula ja kriisi koettelevat myös varhaiskasvatuksen lastenhoitajia, kertoo SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola. – Varhaiskasvatuksessa voidaan todella huonosti, sillä koulutettua henkilökuntaa ei ole riittävästi hyvän varhaiskasvatuksen toteuttamiseen ja lasten turvallisuuden varmistamiseen. SuPerin kyselyn mukaan myös lasten lääkehoidossa on ollut puutteita, sillä sitä toteuttavat paikoin lääkehoitoon kouluttamattomat työntekijät eikä työpaikoilla ole varmistettu riittävästi osaamista. Alalle on vaikea saada ammattilaisia, sillä palkkaus ja työolot eivät ole kohdallaan.

SuPerin kysely: Varhaiskasvatuksen lääkehoidossa on vakavia puutteita – lähihoitajat ja lastenohjaajat huolissaan lasten lääkehoidon turvallisuudesta14.10.2021 08:48:52 EEST | Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin kyselyn mukaan lääkehoito ei toteudu turvallisesti kaikkialla varhaiskasvatuksessa. Lääkehoitoa toteuttavat paikoin siihen kouluttamattomat työntekijät työnantajan vaatimuksesta eikä osaamista ole kaikilta varmistettu. Superilaiset varhaiskasvatuksen lastenhoitajat ovat erittäin huolissaan tilanteesta ja siitä, etteivät varhaiskasvatuslain vaatimukset toteudu työpaikoilla. SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola muistuttaa, että lähihoitajat ovat varhaiskasvatuksen ammattilaisista ainoa ammattiryhmä, jolla on oikeus ja osaaminen toteuttaa lääkehoitoa. – On työnantajan vastuulla huolehtia siitä, että kaikilla lääkehoitoa toteuttavilla työntekijöillä on tarvittava osaaminen.

SuPerin hallitus: Koulutetun hoitohenkilöstön saatavuus on turvattava24.9.2021 11:36:22 EEST | Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin hallitus vaatii, että hoitohenkilöstön saatavuus, toimeentulo ja jaksaminen turvataan. Tämä on keskeistä, jotta kansalaiset saavat riittävät peruspalvelut ja sote-uudistus voidaan toteuttaa onnistuneesti. SuPerin hallitus on huolissaan kevään työehtosopimusneuvotteluista, sillä työnantajat eivät näytä ymmärtävän hoitoalan erittäin raskasta tilannetta. Työoloja ja palkkausta on parannettava merkittävästi, jotta hoitoalan tulevaisuus saadaan pelastettua.

SuPerin Paavola: Työnantaja tarvitsee työntekijöitä hoitajapulassa, mutta ei ole valmis maksamaan siitä22.9.2021 13:49:36 EEST | Tiedote

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola paheksuu useiden työnantajien suunnitelmia heikentää työehtoja poistamalla lisiä, joita on maksettu hoitajille joustamisesta vaikeassa työvoimapulassa ja koronakriisissä. Yleisin maksettu lisä on ollut korotettu hälytysraha. SuPerin kyselyn mukaan noin kaksi kolmasosaa lisiä maksaneista työnantajista on yksipuolisesti poistamassa niitä. – Tämä on todella ristiriitaista toimintaa, Paavola moittii. – Työnantaja tarvitsee työntekijöitä hoitajapulassa, mutta ei ole valmis maksamaan siitä.