SuPer: Varhainen tunnistaminen avainasia sisäilmaongelmien hoidossa

Sisäilmaongelmat ovat edelleen erittäin yleisiä hoitoalan työpaikoilla. Sosiaali- ja terveydenhuoltoalan kosteusvaurioituneista tiloista kärsivät työntekijöiden lisäksi asiakkaat ja potilaat. – Sisäilmaoireet on otettava tosissaan ja niitä on ennaltaehkäistävä ja hoidettava asianmukaisesti. Suomeen tarvitaan nopeasti sisäilmapoliklinikoita, joissa työntekijöinä on sisäilmahaitat tuntevia, osaavia terveydenhuollon ammattilaisia, SuPerin työympäristöasiantuntija Eija Kemppainen vaati sisäilmawebinaarissa 24. maaliskuuta.

Terveydenhuollon toimintaan, erityisesti sisäilmasta sairastuvien hoitoon ja ennaltaehkäisyyn tarvitaan uutta otetta ja määrärahoja. Yksikään työntekijä ei saa joutua työskentelemään terveyttä haittaavassa työpaikassa. Jos sisäilmaoireilua käsitellään vain ympäristöherkkyytenä ja toiminnallisena häiriönä, se ei edistä sisäilmaongelmien ennaltaehkäisemistä ja hoitoa.

Työpaikkojen sisäilmaselvityksiä on tehtävä säännöllisesti ja työntekijöiden oireet tulee huomioida siten, ettei kenenkään tarvitse altistua terveyttä haittaavasti. Työterveyshuollon tekemissä terveydellisen merkityksen arvioinneissa on edelleen isoja puutteita ja vain pieni osa työpaikallaan sairastuneista lähetetään ammattitautitutkimuksiin.

Kosteusvaurioituneissa rakennuksissa tapahtuneet sairastumiset ja oireet pitäisi tilastoida. On väärin, että sisäilma-altistuneilla joudutaan edelleen käyttämään diagnoosina ”masennus tai joku muu”, koska sisäilmadiagnoosilla ei saa Kelan sairauspäivärahaa. Käytännössä sisäilmasairastuneet eläköityvät depressiodiagnooseilla, mikä on sekundaarinen reaktio. Ennenaikainen eläke kustantaa koulutuksesta ja henkilön iästä riippuen 200 000 – 1 miljoona euroa.

Huonosta sisäilmasta aiheutuvat taloudelliset kustannukset ovat jopa 3 miljardia euroa vuodessa. Huomattava osa terveyteen liittyvistä kustannuksista päätyy yhteiskunnan maksettavaksi. Rakennuskannan korjausvelan määrä on Suomessa arviolta 30 – 50 miljardia euroa. Julkisen korjausvelan umpeen kurominen on välttämätöntä sisäilmaongelmien ehkäisemiseksi. Tarvitaan satsauksia uudisrakentamiseen ja peruskorjauksiin, jotta terveyttä ja työkykyä saadaan parannetuksi.

Sosiaali- ja terveydenhuollon laitosten, päiväkotien ja koulujen sekä muiden sisäilmaongelmista kärsivien rakennusten kunnostaminen on koko kansanterveyden kannalta välttämätöntä. Kunnostamista pitää tukea nykyistä suuremmalla valtion tuella.

– Jos jatkamme nykyisellä tavalla, emme pääse ennaltaehkäisemään sairastumisia, Kemppainen sanoo.

Webinaarin järjestivät kansanedustajien sisäilmaryhmä ja SuPer, Tehy, JUKO, SAK, STTK ja JHL.

Lisätietoja: SuPerin työympäristöasiantuntija Eija Kemppainen, 050 3647480

SuPerin Paavola: Ikääntyneiden ulkoilusta on jouduttu tinkimään riittämättömän henkilöstömäärän vuoksi14.4.2021 13:33:20 EEST | Tiedote

Liikkumattomuus ja ulkoilun puute ovat olleet isoja ongelmia vanhustenhoidossa jo ennen korona-aikaa. Hoitajat ovat olleet pitkään huolissaan siitä, että muun muassa ulkoilusta on jouduttu tinkimään liian pienen hoitajamitoituksen vuoksi. Sitovan hoitajamitoituksen sekä työnjaon selkeyttämisen odotetaan tuovan apua tilanteeseen. – Korona-aika on kärjistänyt vanhustenhoidon heikkoa tilannetta ja nostanut esiin liikkumattomuuden ja yksinäisyyden mittavat ongelmat, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola kertoo. – Tilanne on huolestuttava.

SuPerin Paavola: Hoitajien turvallisuus luo edellytykset turvalliselle lääkehoidolle18.3.2021 11:30:00 EET | Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola korostaa, että hoitajilla on keskeinen rooli turvallisen lääkehoidon toteuttamisessa. Reilu vuosi sitten Kiinasta levinnyt koronavirus levisi pandemiaksi muuttaen meidän kaikkien arjen. Siitä lähtien hoitajat ovat työskennelleet eturintamassa, poikkeuksellisen rankoissa ja jopa vaarallisissa olosuhteissa turvatakseen asiakkaiden ja potilaiden hoidon turvallisuuden. - Taistelussa koronaa vastaan hoitajien suojaaminen on keskeistä, Paavola muistuttaa.

La Carita -säätiö ja SuPer palkitsivat hyvästä vanhustyöstä kolme vanhustenhoidon työyhteisöä16.3.2021 12:30:00 EET | Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer on myöntänyt yhdessä La Carita -säätiön kanssa tunnustuspalkinnot hyvästä vanhustyöstä Essoten kotihoidolle, Jalasjärven kotihoidolle sekä Palvelukoti Pohjolan ryhmäkoti Orionille Tampereelle. La Carita -säätiön tarkoituksena on vanhusten ja ikääntyvien hyvinvoinnin edistäminen Suomessa. Palkinnot julkistettiin 16.3. SuPer ammatillinen opintopäivä 2021 -koulutuswebinaarin yhteydessä.

Debatti SPEKin ja SuPerin tutkimuksesta: Kotihoidossa on merkittäviä turvallisuusongelmia ja hoitajat ovat kovilla11.3.2021 09:45:00 EET | Tiedote

Kotihoidossa on merkittäviä turvallisuusongelmia verrattuna muihin hoivamuotoihin. Tämä käy ilmi Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön (SPEK) tekemästä tutkimuksesta, joka perustuu Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin jäsenille tehtyyn kyselyyn erityisryhmien asumisturvallisuudesta. SPEKin ja SuPerin asiantuntijat keskustelivat tutkimuksen tuloksista, katso keskustelu ohesta.