SuPer: Varhaiskasvatuksen henkilöstörakenteen muutoksen todelliset kustannukset moninkertaiset esitettyyn nähden

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin mukaan varhaiskasvatuksen suurin ongelma ei ole työntekijöiden koulutustaso, vaan liian suuret hoitoryhmät. – Varhaiskasvatuksen tilaa ei paranna nyt esitetty henkilöstörakenteen muutos. Sen sijaan se tulee väistämättä johtamaan ryhmäkokojen kasvuun ja lisäksi kasvattaa varhaiskasvatuksen kustannuksia merkittävästi arvioitua enemmän, sanoo SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola. Lakiesityksen todelliset kustannusvaikutukset ovat SuPerin laskelmien mukaan moninkertaiset siihen, mitä ministeriö on esittänyt.

Lähihoitaja pukemassa lapsia ulkoiluun.

Lakiesityksessä arvioidut muutokset varhaiskasvatuksen kustannuksiin on arvioitu täysin virheellisesti. Hallituksen esityksessä henkilöstörakenteen aiheuttamiksi lisäkustannuksiksi arvioidaan 39 milj. euroa vuodessa, mutta todellisuudessa kustannusten nousu on paljon suurempi. SuPerin laskelmien mukaan kustannusten nousu on jopa 112 milj. euroa vuodessa.

Lastenhoitajien korvaaminen lastentarhanopettajilla tuo selvästi lakiesityksessä esitettyjä korkeammat kustannukset kunnille. Keskimäärin yhden lastentarhanopettajan palkkaaminen lastenhoitajan tilalle tuo työnantajakustannukset huomioiden lisää kustannuksia noin 6 600 euroa/vuosi. Tämä tarkoittaa, että 9 000 uuden lastentarhanopettajan palkkaaminen lisää pelkästään palkkakustannuksia lähes 60 milj. euroa vuodessa.

Kohonneiden palkkakustannusten lisäksi on huomioitava myös opettajien suunnitteluaika, jonka he ovat konkreettisesti poissa ryhmästä. Lastentarhanopettajien työajasta 13 prosenttia käytetään toiminnan suunnitteluun. Tämä aika tulisi huomioida palkkaamalla opettajalle sijainen, jotta ryhmän mitoitus säilyy lain säätämällä tasolla. Yhden opettajan suunnitteluaika on viikossa viisi tuntia. Kaksi opettajaa on jo yli yhden työpäivän verran viikossa poissa ryhmästä. Tämä sijaisten palkkaaminen tuo lisää kustannuksia vuositasolla noin 52 milj. euroa/vuosi. Kuntien varhaiskasvatusmenojen kasvu pelkän henkilöstörakennemuutoksen vuoksi on noin 112 milj. euroa vuodessa eli lähes 4 prosenttiyksikköä.

Varhaiskasvatukseen suunniteltu lisärahoitus on suunnattava lapsiryhmien pienentämiseen eikä henkilöstörakenteen muuttamiseen.Jo nyt on tiedossa, että lastentarhanopettajien vakansseihin ei ole päteviä hakijoita. Vakansseja joudutaan täyttämään määräaikaisilla sijaisilla. Tämä puolestaan tarkoittaa jatkuvaa henkilöstön vaihtumista lapsiryhmissä. Eniten tästä kaikesta tulevat kärsimään lapset. Nykyinen henkilöstörakenne tuleekin säilyttää ennallaan, koska se on toimiva ja kustannustehokas malli. Pysyvä henkilöstö on turvallisin ratkaisu lapsille, puheenjohtaja Paavola muistuttaa.

SuPer on tänään 24.4. antanut lausunnon eduskunnan sivistyslakivaliokunnalle. Lausunnossaan SuPer esittää eduskunnalle varhaiskasvatuslakiesityksen hylkäämistä.

SuPerissa on 90 000 jäsentä, jotka työskentelevät sosiaali- ja terveydenhuollossa sekä kasvatusalalla julkisella ja yksityisellä sektorilla

Lisätietoja: SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 5275 085

Lähihoitaja pukemassa lapsia ulkoiluun.

SuPer on tehnyt valvontapyynnön Eksoten kotihoidosta19.6.2018 07:00Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer on tehnyt valvontapyynnön Itä-Suomen aluehallintoviranomaiselle sekä kantelun oikeusasiamiehelle Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri Eksoten kotihoidosta. Kotihoidon tilanne ei täytä lakien ja laatusuositusten vaatimuksia. Useat kotihoidon työntekijät ovat olleet jo pitkään huolissaan Eksoten kotihoidon tilanteesta. Huoli koskee erityisesti asiakkaiden saamaa hoidon laatua sekä työntekijöiden haitallista kuormittumista. SuPerin edustajat ovat tavanneet Eksoten työnantajaedustajia, mutta tilanne ei ole korjaantunut.

SuPerin puheenjohtaja Paavola valinnanvapaudesta: Kansalaisten peruspalvelut eivät saa vaarantua4.6.2018 12:30Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola pitää hyvänä, että valinnanvapauslakiesityksen korjauksiin varataan aikaa. Perustuslakivaliokunnan huomiot lakiesityksestä ovat olleet Paavolan mukaan hyviä. Lakiesitykseen on tultava korjauksia. Erityisen huolissaan Paavola on siitä, että kansalaisten sote-palvelut vaarantuvat lakiehdotuksen myötä. Tilanne ei myöskään saa olla sellainen, että hyvät vanhustenhoidon palvelut saa vain kansalainen, jolla on omaa rahaa käytettävissään. - Maakuntien rahapula ja hallituksen hakemat säästöt eivät missään nimessä saa vaarantaa kansalaisten peruspalveluja.

SuPerin edustajisto 26.-27.4: Varhaiskasvatuksessa tarvitaan kaikkia ammattiryhmiä27.4.2018 09:30Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin edustajisto vaatii, että varhaiskasvatuksessa arvostetaan myös lastenhoitajien ja lähihoitajien osaamista. Varhaiskasvatuslakiesityksessä esitetään lisättäväksi akateemisen koulutuksen saaneiden lastentarhanopettajien määrää suhteessa lastenhoitajiin. Varhaiskasvatuksen suurin ongelma ei ole työntekijöiden koulutustaso, vaan liian suuret ryhmäkoot. SuPerin edustajisto vaatii, että eduskunnan nyt käsittelyssä olevaa varhaiskasvatuslain lakiesitystä muutetaan.

SuPerin edustajisto 26.-27.4: Kotihoito on ratkeamispisteessä26.4.2018 11:16Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin edustajisto on huolissaan kotihoidosta, jossa henkilöstömäärä ja asiakkaiden tarpeet eivät kohtaa. SuPerin kotihoidon selvityksen mukaan hoitajat ovat huolissaan hoidon laadusta ja omasta jaksamisestaan. Moni harkitsee alan vaihtoa ja osa on jo siirtynyt muualle. Eettinen kuorma työssä on liian suuri, sillä työtään ei pysty tekemään niin hyvin kuin haluaisi ja pitäisi. SuPerin edustajisto vaatii kotihoidon pikaista tervehdyttämistä.

SuPer: Suuret ryhmäkoot varhaiskasvatuksen suurin ongelma25.4.2018 10:04Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer järjestää yhdessä Jytyn, JHL:n, Tehyn ja Talentian kanssa keskiviikkona 25.4. poliittisen mielenilmauksen Eduskuntatalon edessä klo 13.00 valmisteilla olevaa varhaiskasvatuslakia vastaan. Uudenmaan alueella osa varhaiskasvatuksen työntekijöistä poistuu työpaikaltaan klo 12. Poliittinen mielenilmaus jatkuu klo 18.00 asti. SuPerin mukaan varhaiskasvatuksen suurin ongelma ovat liian suuret hoitoryhmät. Nyt eduskunnan käsittelyssä olevassa varhaiskasvatuslaissa esitetty henkilöstörakenteen muutos ei tule korjaamaan tätä, vaan se päinvastoin johtaa ryhmäkokojen kasvuun.

SuPerin keskustelutilaisuus: Ilman henkilöstömäärän lisäämistä vanhustyötä ei saada kuntoon24.4.2018 13:02Tiedote

Pohjoismaisen vanhustyön vertailututkimuksen (Norcare) sekä tuoreen SuPerin kotihoidon selvityksen tulokset ovat erittäin hälyttäviä. Tilanne vaatii pikaisia toimenpiteitä. Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer järjesti tänään 24.4. keskustelutilaisuuden vanhustyöstä. Tilaisuuteen kutsuttiin kansanedustajia ja heidän avustajiaan sekä muita yhteistyökumppaneita. Tilaisuudessa olivat panelisteina tarkastaja Marja Tereska Lounais-Suomen AVI:n työsuojelun vastuualueelta, kansanedustaja Jaana Laitinen-Pesola sosiaali- ja terveysvaliokunnasta, lähihoitaja Hanna Jokinen Hämeenlinnasta sekä tutkija Antero Olakivi Helsingin yliopistosta. Kaikki keskustelijat olivat sitä mieltä, että vanhustenhoidossa on liian vähän hoitohenkilökuntaa. Keskustelussa nousi myös esiin, että koti ei ole paras hoitopaikka kaikille ja jos kotona ei enää pärjää, on päästävä heti hoitoon muualle.