SuPer: Yksityiselle sosiaalipalvelualalle uusi lakkovaroitus - ”Firman tulos on pääasia, ei asukkaiden ja työntekijöiden hyvinvointi”

Yksityiselle sosiaalipalvelualalle jätetiin tänään uusi lakkovaroitus. Lakon kolmas aalto koskee yhtäaikaisesti aiemmin ilmoitettujen lakkojen piirissä olevia suuria hoiva-alan toimijoita. Toimijat ovat Attendo, Mehiläinen, Esperi, Pihlajalinna, Vetrea, Helsingin diakonissalaitoksen hoiva, VTKL-palvelut, Helsingin diakonissalaitoksen säätiö ja Invalidiliiton asumispalvelut. Lakko ajoittuu 26.-28.3. Työnantaja päätti neuvottelut keskiviikkona 15.2, jonka jälkeen neuvotteluja on jatkettu valtakunnansovittelijan johdolla. - Tilanne on edelleen vaikea eikä työnantajapuoli ole ymmärtänyt huoltamme alan työehtojen heikosta tasosta ja työntekijöiden uupumuksesta, toteaa sopimusneuvottelija Jukka Parkkola.

Sovittelut jatkuvat vielä, ja SuPer haluaa ensisijaisesti löytää ratkaisun, jolla lakot vältettäisiin. Suurten merkittävää voittoa tuottavien yritysten haluttomuus siirtää voitosta edes kohtuullinen siivu työntekijöille on SuPerin mielestä täysin käsittämätöntä. Palkkojen ja työehtojen polkemisen aika on ohi. - Jäsenemme ovat kyllästyneet siihen, että aina ei ole varmuutta, onko seuraavana päivänä työtä ja toisaalta sitä, että palkalla ei elä, sanoo SuPerin sopimusneuvottelija Jukka Parkkola.

SuPerin jäsenet kokevat sanoinkuvaamatonta riittämättömyyden tunnetta työpaikoilla. Henkilökuntaa on liian vähän ja hoitajilla ei ole aikaa hoitaa niin hyvin kuin he haluaisivat ja pitäisi. Yritykset tinkivät hoidon laadusta voittojen vuoksi. Moni hoitaja uupuu ja vaihtaa alaa.

SuPer on selvästi suurin yksittäinen ammattiliitto yksityisellä sosiaalipalvelualla. SuPerin, Tehyn ja Erton muodostama yhteinen neuvottelujärjestö edustaa yli 50 prosenttia alan työntekijöistä. Yksityiseen sosiaalipalvelualaan kuuluvat muun muassa suuret hoiva-alan yritykset.

SuPeriin kuuluu 90 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

SuPerin sopimusneuvottelija Jukka Parkkola, gsm 050 569 8710
SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, gsm 050 5275 085

SuPerin puheenjohtaja Paavola: Ikääntyneillä on oikeus ihmisarvoiseen vanhuuteen18.7.2018 07:00Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola on huolissaan vanhusten arvostuksen puutteesta Suomessa. Vanhustenhoitoa ei nähdä tärkeänä, vaan sen annetaan romahtaa. Samalla ei myöskään arvosteta työtä, jota vanhustenhoidossa tehdään. Hoitajat uupuvat eettisen kuorman ja kohtuuttoman työmäärän alle. Päättäjien tulisi selkeästi myöntää, että tällä toimintatavalla vanhustenhoitoa ollaan ajamassa alas eikä siirtää vastuuta riittämättömästä hoidon laadusta hoitajien vastuulle.

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola: Varhaiskasvatuksen kehittämisessä on unohdettu lapset21.6.2018 10:32Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola on erittäin pettynyt sivistysvaliokunnan mietintöön varhaiskasvatuslakiesityksestä. Sivistysvaliokunta näyttää esitykselle vihreää valoa. SuPerin mukaan esityksessä on unohdettu varhaiskasvatuksen suurin ongelma eli suuret ryhmäkoot ja liian pieni henkilöstömäärä. Esityksen keskeinen osa on lastenhoitajien ja lähihoitajien korvaaminen lastentarhanopettajilla. Opettajien määrää nostetaan suhteessa lastenhoitajiin. – Lastentarhanopettajien lisääminen ei nosta varhaiskasvatuksen tasoa, vaikka lakiesitystä markkinoidaan näin, puheenjohtaja Paavola sanoo.

SuPer on tehnyt valvontapyynnön Eksoten kotihoidosta19.6.2018 07:00Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer on tehnyt valvontapyynnön Itä-Suomen aluehallintoviranomaiselle sekä kantelun oikeusasiamiehelle Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri Eksoten kotihoidosta. Kotihoidon tilanne ei täytä lakien ja laatusuositusten vaatimuksia. Useat kotihoidon työntekijät ovat olleet jo pitkään huolissaan Eksoten kotihoidon tilanteesta. Huoli koskee erityisesti asiakkaiden saamaa hoidon laatua sekä työntekijöiden haitallista kuormittumista. SuPerin edustajat ovat tavanneet Eksoten työnantajaedustajia, mutta tilanne ei ole korjaantunut.

SuPerin puheenjohtaja Paavola valinnanvapaudesta: Kansalaisten peruspalvelut eivät saa vaarantua4.6.2018 12:30Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola pitää hyvänä, että valinnanvapauslakiesityksen korjauksiin varataan aikaa. Perustuslakivaliokunnan huomiot lakiesityksestä ovat olleet Paavolan mukaan hyviä. Lakiesitykseen on tultava korjauksia. Erityisen huolissaan Paavola on siitä, että kansalaisten sote-palvelut vaarantuvat lakiehdotuksen myötä. Tilanne ei myöskään saa olla sellainen, että hyvät vanhustenhoidon palvelut saa vain kansalainen, jolla on omaa rahaa käytettävissään. - Maakuntien rahapula ja hallituksen hakemat säästöt eivät missään nimessä saa vaarantaa kansalaisten peruspalveluja.

SuPerin edustajisto 26.-27.4: Varhaiskasvatuksessa tarvitaan kaikkia ammattiryhmiä27.4.2018 09:30Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin edustajisto vaatii, että varhaiskasvatuksessa arvostetaan myös lastenhoitajien ja lähihoitajien osaamista. Varhaiskasvatuslakiesityksessä esitetään lisättäväksi akateemisen koulutuksen saaneiden lastentarhanopettajien määrää suhteessa lastenhoitajiin. Varhaiskasvatuksen suurin ongelma ei ole työntekijöiden koulutustaso, vaan liian suuret ryhmäkoot. SuPerin edustajisto vaatii, että eduskunnan nyt käsittelyssä olevaa varhaiskasvatuslain lakiesitystä muutetaan.