Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer

SuPerin edustajisto 26.-27.4: Kotihoito on ratkeamispisteessä

Jaa
Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin edustajisto on huolissaan kotihoidosta, jossa henkilöstömäärä ja asiakkaiden tarpeet eivät kohtaa. SuPerin kotihoidon selvityksen mukaan hoitajat ovat huolissaan hoidon laadusta ja omasta jaksamisestaan. Moni harkitsee alan vaihtoa ja osa on jo siirtynyt muualle. Eettinen kuorma työssä on liian suuri, sillä työtään ei pysty tekemään niin hyvin kuin haluaisi ja pitäisi. SuPerin edustajisto vaatii kotihoidon pikaista tervehdyttämistä.

Nordcare-tutkimuksen mukaan Suomessa on Pohjoismaiden heikoin henkilöstömitoitus vanhustenhoidossa. Erityisesti kotihoidon asiakasmäärät ovat kasvaneet ja asiakkaat ovat aikaisempaa huonokuntoisempia. Henkilöstömäärää ei ole tästä huolimatta lisätty riittävästi. Työntekijöiden kokema riittämättömyyden tunne on kasvanut kymmenessä vuodessa, samoin väkivalta tai sen uhka. Vaikutusmahdollisuudet omaan työhön ovat heikentyneet merkittävästi.

SuPerin uuden kotihoidon selvityksen mukaan henkilöstöresurssit ja asiakkaiden tarpeet eivät kohtaa, mikä estää hoito- ja palvelusuunnitelmien toteuttamisen laadukkaasti. Työntekijöistä vain 19 prosenttia kokee, että hoito- ja palvelusuunnitelmat toteutuvat hyvin. Työnantajat rikkovat lakien määräyksiä laadukkaasta hoidosta. Työnantajat eivät myöskään puutu Työturvallisuuslain mukaisesti työntekijöiden haitalliseen kuormitukseen.

Kotihoidon työntekijöiden henkinen ja fyysinen kuormittuminen on tosiasia, joka heijastuu myös sijaisten haluttomuutena kotihoidossa työskentelyyn. Sijaisten palkkaamatta jättäminen säästöjen aikaansaamiseksi on vähentynyt, mutta entistä useammin sijaisia ei yrityksistä huolimatta saada. Näissä tilanteissa vakituiset työntekijät joutuvat ottamaan jo ennestään täydelle asiakaslistalleen lisää käyntejä. Tämä aiheuttaa huolta ja huonoa omaatuntoa, koska hoidon laatu kärsii. Työntekijät väsyvät myös fyysisesti mahdottomaan työtahtiin ja sairauslomat ovat lisääntyneet. Lähes puolet esimiehistä ei ota työntekijöidensä huolta vakavasti.

Kotihoidon ongelmia on pyritty ratkaisemaan muun muassa toiminnanohjausjärjestelmien ja muun teknologian avulla. Asiakaskäyntien väliin varataan liian vähän tai ei lainkaan siirtymäaikaa, mikä pakottaa työntekijät tinkimään asiakasajasta kotikäynneillä ja jättämään työehtosopimuksen mukaiset tauot pitämättä.

Kotihoitoa on yritetty kehittää kaikilla muilla tavoilla paitsi lisäämällä hoitohenkilökuntaa. Tarvitaan kuitenkin riittävästi hoitajia ja siihen on suunnattava rahaa. Pelkkä johtamisen kehittäminen ei korjaa kotihoidon ongelmia.

SuPer on laatinut työpaikoille lomakkeen, jolla työnantajaa vaaditaan viimeinkin ottamaan vastuu siitä, että hoito ja palvelusuunnitelmat eivät toteudu. SuPerin edustajisto kehottaa liiton jäseniä käyttämään lomaketta.

SuPeriin kuuluu 90 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

 

Lisätietoja:
SuPerin edustajiston puheenjohtaja Heikki Isosaari, 0400 827 543
SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 5275 085

Avainsanat

Kuvat

Liitteet

Tietoja julkaisijasta

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer
Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer
Ratamestarinkatu 12
00520 HELSINKI

09 2727 910http://www.superliitto.fi

SuPeriin kuuluu yli 90 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer

SuPerin Paavola: Asiakkaalle suunniteltu kotihoito jää usein toteutumatta24.4.2024 12:30:04 EEST | Tiedote

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola muistuttaa, että sosiaalihuoltolain mukaan asiakaan tulee saada palvelua se tuntimäärä, joka hänelle kuuluu päätöksen tai sopimuksen mukaan. Vain 53 prosenttia kotihoitoa tuottavista yksiköistä toteutti asiakkailleen vähintään asiakassuunnitelman mukaisen määrän palvelutunteja, selviää Terveyden ja hyvinvoinninlaitos THL:n 23. huhtikuuta julkaisemasta tilastoraportista. Asiakkaalle on siis myönnetty ja suunniteltu kotihoito, mutta se ei kaikille toteudu.

SuPer vaatii valtakunnallisia kielikokeita sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille23.4.2024 05:00:00 EEST | Tiedote

SuPer vaatii karsivien kielikokeiden välitöntä käyttöönottoa alan oppilaitoksissa. Valmistumisen edellytyksenä tulee olla valtakunnallinen kielitesti, jolla osoitetaan sosiaali- ja terveysalan ammattihenkilöltä vaadittava B2-tason kielitaito. Ilman kielikoetta käytännöt ja kielitaidon tasot ovat liian kirjavia. Myös työnantajien tulee nykyistä paremmin varmistaa työtehtävissä tarvittava ammatillinen kielitaito ja työpaikoille on luotava työkaluja puuttua riittämättömään kielitaitoon. Valviran ja aluehallintovirastojen on selkeästi ohjeistettava työnantajia turvaamaan riittävä kielitaito ja varmistettava hoidon laatu sekä asiakas- ja potilasturvallisuus.

SuPerin Paavola kehysriihestä: Hallitus heikentää ratkaisuillaan sote-alalle työllistymistä17.4.2024 13:33:50 EEST | Tiedote

”Kehysriihipäätösten todelliset maksajat ovat jälleen kerran hoitoa tarvitsevat lähimmäisemme, heidän hoitajansa ja pienituloiset kansalaiset”, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola sanoo. – Sote-alan työvoimapulaan ei kehysriihessä löytynyt ratkaisuja. Päätöksillä jopa syvennetään hoitajapulaa heikentämällä sote-alalle työllistymistä ja työssäjaksamista.

SuPerin Paavola: Hallitus hylkäsi vanhukset ja hoitajat16.4.2024 16:53:31 EEST | Tiedote

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola kritisoi hallituksen kehysriihessä tekemää ratkaisua laskea ympärivuorokautisen vanhustenhoidon vähimmäishoitajamitoitus tasolle 0,6. – Riittävä koulutetun henkilöstön määrä on edellytys asiakas- ja työturvallisuudelle ja hyvälle hoidolle. Vanhustenhoidossa kamppaillaan riittämättömän henkilöstömäärän kanssa, mikä heikentää alan veto- ja pitovoimaa merkittävästi. Jaksamisongelmat ovat todellisuutta ja työntekijöiden työoloja tulee parantaa, ei heikentää, Paavola kertoo.

SuPer Paavola: Hallituksen esitys paikallisen sopimisen lisäämiseksi ei turvaa riittävästi työntekijöiden asemaa15.4.2024 14:35:41 EEST | Tiedote

SuPer ei kannata hallituksen esitystä paikallisesta sopimisesta, sillä se ei pohjaudu työntekijän suojelun periaatteelle eikä kunnioita työmarkkinaosapuolten sopimusautonomiaa. – Jos luottamusmiehen ensisijaista asemaa ei riittävästi tunnusteta, eikä neuvottelutasapainoa turvata, uhka työehtojen heikentymisestä on todellinen, varoittaa SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola. SuPer on antanut lausunnon hallituksen esitysluonnokseen paikallisen sopimisen edistämistä koskevaksi lainsäädännöksi.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye