SuPerin edustajisto 26.-27.4: Varhaiskasvatuksessa tarvitaan kaikkia ammattiryhmiä

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin edustajisto vaatii, että varhaiskasvatuksessa arvostetaan myös lastenhoitajien ja lähihoitajien osaamista. Varhaiskasvatuslakiesityksessä esitetään lisättäväksi akateemisen koulutuksen saaneiden lastentarhanopettajien määrää suhteessa lastenhoitajiin. Varhaiskasvatuksen suurin ongelma ei ole työntekijöiden koulutustaso, vaan liian suuret ryhmäkoot. SuPerin edustajisto vaatii, että eduskunnan nyt käsittelyssä olevaa varhaiskasvatuslain lakiesitystä muutetaan.

Lakiesityksen mukaan 9 000 lastenhoitajaa ollaan korvaamassa yliopistokoulutetuilla lastentarhanopettajilla. Varhaiskasvatuksen laatu ei parane yliopistokoulutettuja lastentarhanopettajia lisäämällä, vaan huolehtimalla siitä, että henkilöstöä on tarpeeksi lapsiryhmissä koko toiminta-ajan. Mikäli esitetyt muutokset henkilöstörakenteessa toteutuvat, johtaa se suurempiin lapsiryhmiin. Tämä aiheuttaa lasten ja työntekijöiden kuormittumista.

Yliopistokoulutuksen saaneita lastentarhanopettajia ei ole saatavilla tarpeeksi ja nykyisillä koulutusmäärillä henkilöstörakenteen muutos kestää yli 20 vuotta. Lastentarhanopettajien vakansseja joudutaan täyttämään määräaikaisilla sijaisilla, mikä johtaa jatkuvaan henkilöstön vaihtumiseen lapsiryhmissä. Pysyvä henkilöstö on turvallisen hoidon ja hoivan kulmakivi.

Lakiesitys kasvattaa lapsiryhmien kokoa ja vähentää ryhmissä läsnäolevien aikuisten aikaa. Lastentarhanopettajan työajasta 13 prosenttia käytetään toiminnan suunnitteluun. Lastenhoitaja työskentelee aina lähellä lasta. Mitä pienemmästä lapsesta on kysymys, sen tärkeämpää on perushoito sekä turvallisuus ja läsnäolo.

Varhaiskasvatuksessa tarvitaan myös terveydenhuollon osaamista. Lasten pitkäaikaissairaudet ovat kasvussa. Suurimmalla osalla lastenhoitajista on lähihoitajan koulutus. Lähihoitaja on varhaiskasvatuksen ammattilaisista ainoa terveydenhuollon ammattihenkilö, joka voi toteuttaa lääkehoitoa.

SuPerin edustajiston mielestä varhaiskasvatus maassamme toimii tällä hetkellä pääasiassa hyvin. Sitä mikä ei ole rikki, ei pidä mennä korjaamaan.

SuPeriin kuuluu 90 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

SuPerin edustajiston puheenjohtaja Heikki Isosaari, 0400 827 543
SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 5275 085

SuPerin puheenjohtaja Paavola: Suomen on pidettävä kiinni korkeatasoisesta ammatillisesta osaamisesta7.11.2018 12:23Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola korostaa vahvan ammatillisen osaamisen merkitystä. Korkeatasoinen osaaminen on edellytys Suomen kilpailukyvyn ja työllisyyden sekä yksilön työllistymisen, työhyvinvoinnin ja toimeentulon kannalta. Euroopan ammattitaitoviikolla 5.-9.11. nostetaan esiin ammatillista osaamista ja sen merkitystä muuttuvassa maailmassa.

SuPer keskeyttää työtaistelutoimenpiteet27.10.2018 14:01Tiedote

Pääministeri Juha Sipilä on luvannut, että vaikka ns. irtisanomislain perusteluja aletaan tehdä virkamieslähtöisesti, hallituksen perustelut käydään läpi kolmikantaisesti työmarkkinajärjestöjen kanssa. – Sopimalla saadaan parempaa kuin riitelemällä – hyvä että tämä vihdoin todettiin, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola sanoo. SuPer keskeyttää kaikki työtaistelutoimenpiteet ja jää seuraamaan, miten maan hallitus kuuntelee työmarkkinoita työsopimuslain 7. luvun 2. pykälän yksityiskohtaisten perusteluiden muotoilussa. – On hyvä, että hallitus huomasi sen, että närää aiheuttavat juuri pykälän perustelut. Vasta perustelut kertovat, miten oikeuskäytäntö toimii. – Toivon että tulevaisuudessa, kun muutoksia tulee enemmän, ymmärretään kolmikannan toimivuus, Paavola sanoo. Hallitus antaa esityksen eduskunnalle marraskuun alkupuoliskolla.