SuPerin edustajisto: Hallitusohjelmassa on luotava edellytykset turvalliselle hoidolle

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin edustajisto keskusteli kokouksessaan liiton keskeisimmistä hallitusohjelmatavoitteista. Vanhustenhoidon epäkohdat on korjattava, ja lakiin on kirjattava hoitajamitoitus. Pakolliset, karsivat soveltuvuuskokeet on saatava lakiin, jotta luodaan edellytykset turvalliselle ja laadukkaalle hoidolle. Varhaiskasvatuslaista on poistettava henkilöstömitoitukseen liittyvä poikkeamispykälä, jotta mahdollistetaan hyvä hoiva. SuPerin edustajisto vaatii, että työntekijöille on varmistettava edellytykset tehdä työtään hyvin. Hallitusohjelmassa on myös edistettävä palkkatasa-arvon toteutumista.

Hoitajamitoitus lakiin

SuPerin edustajisto vaatii, että hoitajien vähimmäismitoituksesta on tehtävä sitova. Puolueet ovat luvanneet, että lakiin kirjataan 0,7:n hoitajamitoitus, joka on minimi. Lakiin on kirjattava myös riittävät sanktiot sen noudattamatta jättämisestä. SuPerin edustajisto vaatii, että hoitajamitoitukseen lasketaan vain ammatillisen tutkinnon suorittaneet koulutetut hoitajat. Tukitoiminnoissa työskentelevien mitoitus tulee määritellä erikseen.

Sitova mitoitus tarvitaan, koska suosituksia ei noudateta. Työnantajille on annettu riittävästi aikaa korjata tilanne ilman pakottavaa lakia. Halukkuutta tähän ei ole ollut. Vanhustenhoidon kriisi jatkuu, jos koulutettua hoitohenkilökuntaa ei palkata riittävästi. Nykytilanteesta kärsivät sekä asiakkaat että työntekijät. Myös alan vetovoima on kärsinyt tilanteen johdosta.

Karsivista pääsy- ja soveltuvuuskokeista on tehtävä pakolliset

Opetus- ja kulttuuriministeriö on päättänyt palauttaa karsivat pääsy- ja soveltuvuuskokeet lähihoitajakoulutuksen opiskelijavalintoihin. Kokeista ei vielä ole tulossa pakollisia, vaan niiden käyttö jää tässä vaiheessa oppilaitosten harkinnan varaan. SuPerin edustajiston mukaan pakolliset soveltuvuuskokeet on kirjattava lakiin. Kokeiden käyttöönotolle on myös varmistettava rahoitus.

Lasten, vanhusten ja muiden heikommassa asemassa olevien kanssa työskennellessä turvallisuus on kaikkein tärkein asia ja se on aina varmistettava.

Varhaiskasvatuslaista on poistettava poikkeamispykälä

Laadukas ja turvallinen varhaiskasvatus vaatii koulutetun henkilöstön jatkuvan läsnäolon. Päiväkodeissa on usein tilanne, ettei kasvattajia ole aina läsnä laissa vaadittua määrää. Lain tulee ryhmäkohtaisesti taata mitoituksen toteutuminen koko päiväkotipäivän ajan. Varhaiskasvatuslaissa pykälä 36 mahdollistaa tilapäisen mitoituksesta poikkeamisen. SuPerin edustajiston mukaan tämä pykälä on nyt enemmän sääntö kuin poikkeus ja se on poistettava laista kokonaan.

SuPerin edustajisto kokoontuu 25.–26. huhtikuuta Lahdessa.

SuPerin edustajiston puheenjohtaja Heikki Isosaari, 0400 827 543
SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 5275 085

SuPerin selvitys: Vammaistyössä on paljon alalle kouluttamattomia työntekijöitä13.6.2019 05:16:00 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer selvitti vammaistyössä työskentelevien jäsentensä kokemuksia ja alan erityispiirteitä. Selvityksestä käy ilmi, että vammaispalveluissa työskentelee huomattavan paljon työntekijöitä, joilla ei ole sosiaali- ja terveysalan ammatillista koulutusta. Kouluttamattomia on määräaikaisissa ja vakituisissa työsuhteissa 37 prosentilla työpaikoista. Jopa 19 prosentilla työpaikoista kouluttamattomat osallistuvat lääkehoitoon.

SuPerin Paavola: Hoitajamitoitusta on nostettava heti10.6.2019 12:20:13 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vaatii tarkennuksia hallitusohjelmaan. Ohjelmassa on luvatun mukaisesti kirjaus siitä, että vanhustenhoidon vähimmäishenkilöstömitoitus nostetaan tasolle 0,7. Ongelma on, että kirjaus on liian väljä eli siinä puhutaan hoivahenkilöstöstä eikä hoitohenkilöstöstä. Tämä on tarkoittanut ainakin tähän asti sitä, että jopa talonmies on saatettu lukea mitoitukseen osallistuttuaan hoivatyöhön. SuPer edellyttää, että 0,7:n vähimmäismitoitukseen lasketaan vain koulutettu hoitohenkilöstö.

SuPer: Lähihoitajien työn kuormittavuus näkyy lisääntyneinä sairauspoissaoloina13.5.2019 13:43:23 EESTTiedote

Työterveyslaitoksen julkaiseman Kunta10-tutkimuksen mukaan kunta-alalla sairauspoissaolot ovat lisääntyneet ja ikäryhmien väliset erot ovat tasoittuneet. Ammattiryhmistä muun muassa lähihoitajilla on paljon sairauspoissaoloja. – Lähihoitajien työn kuormittavuus näkyy sairauspoissaoloissa ja erityisesti nuoret ovat kuormittuneita. Työn johtamiseen ja työntekijöiden määrään tulee kiinnittää huomiota, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vaatii.