SuPerin edustajisto: Hallitusohjelmassa on luotava edellytykset turvalliselle hoidolle

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin edustajisto keskusteli kokouksessaan liiton keskeisimmistä hallitusohjelmatavoitteista. Vanhustenhoidon epäkohdat on korjattava, ja lakiin on kirjattava hoitajamitoitus. Pakolliset, karsivat soveltuvuuskokeet on saatava lakiin, jotta luodaan edellytykset turvalliselle ja laadukkaalle hoidolle. Varhaiskasvatuslaista on poistettava henkilöstömitoitukseen liittyvä poikkeamispykälä, jotta mahdollistetaan hyvä hoiva. SuPerin edustajisto vaatii, että työntekijöille on varmistettava edellytykset tehdä työtään hyvin. Hallitusohjelmassa on myös edistettävä palkkatasa-arvon toteutumista.

Hoitajamitoitus lakiin

SuPerin edustajisto vaatii, että hoitajien vähimmäismitoituksesta on tehtävä sitova. Puolueet ovat luvanneet, että lakiin kirjataan 0,7:n hoitajamitoitus, joka on minimi. Lakiin on kirjattava myös riittävät sanktiot sen noudattamatta jättämisestä. SuPerin edustajisto vaatii, että hoitajamitoitukseen lasketaan vain ammatillisen tutkinnon suorittaneet koulutetut hoitajat. Tukitoiminnoissa työskentelevien mitoitus tulee määritellä erikseen.

Sitova mitoitus tarvitaan, koska suosituksia ei noudateta. Työnantajille on annettu riittävästi aikaa korjata tilanne ilman pakottavaa lakia. Halukkuutta tähän ei ole ollut. Vanhustenhoidon kriisi jatkuu, jos koulutettua hoitohenkilökuntaa ei palkata riittävästi. Nykytilanteesta kärsivät sekä asiakkaat että työntekijät. Myös alan vetovoima on kärsinyt tilanteen johdosta.

Karsivista pääsy- ja soveltuvuuskokeista on tehtävä pakolliset

Opetus- ja kulttuuriministeriö on päättänyt palauttaa karsivat pääsy- ja soveltuvuuskokeet lähihoitajakoulutuksen opiskelijavalintoihin. Kokeista ei vielä ole tulossa pakollisia, vaan niiden käyttö jää tässä vaiheessa oppilaitosten harkinnan varaan. SuPerin edustajiston mukaan pakolliset soveltuvuuskokeet on kirjattava lakiin. Kokeiden käyttöönotolle on myös varmistettava rahoitus.

Lasten, vanhusten ja muiden heikommassa asemassa olevien kanssa työskennellessä turvallisuus on kaikkein tärkein asia ja se on aina varmistettava.

Varhaiskasvatuslaista on poistettava poikkeamispykälä

Laadukas ja turvallinen varhaiskasvatus vaatii koulutetun henkilöstön jatkuvan läsnäolon. Päiväkodeissa on usein tilanne, ettei kasvattajia ole aina läsnä laissa vaadittua määrää. Lain tulee ryhmäkohtaisesti taata mitoituksen toteutuminen koko päiväkotipäivän ajan. Varhaiskasvatuslaissa pykälä 36 mahdollistaa tilapäisen mitoituksesta poikkeamisen. SuPerin edustajiston mukaan tämä pykälä on nyt enemmän sääntö kuin poikkeus ja se on poistettava laista kokonaan.

SuPerin edustajisto kokoontuu 25.–26. huhtikuuta Lahdessa.

SuPerin edustajiston puheenjohtaja Heikki Isosaari, 0400 827 543
SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 5275 085

SuPerin yksityissektorin kysely: Hoitajien työaikaa menee edelleen siivoamiseen ja pyykkäämiseen17.9.2019 13:43:25 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer selvitti yksityissektorilla työskenteleviltä jäseniltään tilannetta kevään ns. hoivakriisin jälkeen. Työnantajat olivat luvanneet lisätä henkilöstön määrää ja korjata työoloja. Selvityksen alustavat tulokset kertovat, että korjauksia ei ole tehty siinä määrin kuin työnantajat ovat antaneet ymmärtää. Hoidon laatu ja hoitajien työolot eivät ole parantuneet hoivakriisin jälkeen. Kyselyyn vastasi noin 2 000 superilaista, jotka työskentelevät Attendolla, Esperissä, Mehiläisessä ja Pihlajalinnassa.

SuPerin Paavola: Hoitajamitoitus on kohtalonkysymys vanhustenhoidolle11.9.2019 15:20:56 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola moittii pääministeri Antti Rinnettä 0,7:n hoitajamitoituksen siirtymisestä. Pääministeri Rinne ilmoitti puoluejohtajien paneelissa Kuntamarkkinoilla, että 4 000 hoitajan ja lääkärin saaminen tällä vaalikaudella on mahdottomuus. SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola pitää ilmoitusta kohtalonkysymyksenä vanhustenhoidolle. – Hoitajat eivät enää odota vuosia. Tilanne on todella kestämätön kentällä, Paavola varoittaa.

SuPerin puheenjohtaja Paavola: Kunta-alan työpaikat on turvattava28.8.2019 10:23:40 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vaatii, että kunta-alan työpaikat on turvattava. Hallituksen on korvattava kunnille kikystä aiheutuneet menetykset. Kun kilpailukykysopimus (kiky) tehtiin vuonna 2016, SuPerin ehtona oli, että hallitus ryhtyy toimenpiteisiin turvatakseen työpaikat, mikäli kuntatalous näyttää negatiiviselta. – On erittäin tärkeää, että hoitajien työpaikat säilyvät ja peruspalvelut voidaan tuottaa laadukkaina, puheenjohtaja Paavola sanoo.

SuPerin Paavola: VM:n budjettiesityksessä ei ole varattu riittävästi rahaa hoitajamitoituksen nostamiseen19.8.2019 11:41:59 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola on tyytymätön valtiovarainministeriön budjettiesitykseen, jossa ei ole varattu riittävästi rahaa hoitajamitoituksen nostamiseen. Luvattu 0,7:n mitoitus vaatii huomattavasti enemmän kuin viisi miljoonaa euroa. Paavola vaatii, että vaalilupausten täyttämiseen on löydyttävä asianmukaiset varat.