SuPerin edustajisto: Palkalla pitää pärjätä

Hoitajien jaksaminen ja alan vetovoima huolestuttaa Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin edustajistoa. Kulunut vuosi on näyttänyt vanhustenhoidon ja varhaiskasvatuksen kaoottisen tilanteen. Liitto valmistautuu kevään työehtosopimusneuvotteluihin – liittokierrokseen, jossa neuvotellaan palkan lisäksi muista työsuhteen ehdoista. SuPerin edustajiston mukaan hoitoalan palkat tulee nostaa oikeudenmukaiselle tasolle. Palkan pitää vastata työn vaativuutta, vastuuta ja kuormittavuutta.

Superilaisia koskevat kunta-alan ja yksityisen sektorin sopimukset päättyvät samaan aikaan eli 31. maaliskuuta. Keväällä neuvotellaan samaan aikaan kaikilla näillä sopimusaloilla. Keskeneräinen sote-uudistus tuo haasteita neuvottelukierrokselle. SuPer tavoitteleekin alakohtaista sote-sopimusta sosiaali- ja terveysalalle. SuPerin edustajisto ei myöskään hyväksy työehtojen heikennyksiä.

Työntekijöiltä on viime vuosina vaadittu yhä enemmän joustoa. Työn kuormittavuus on kasvanut, ja samalla epävarmuus tulevaisuudesta on lisääntynyt. Kun hoitoalalle halutaan jatkossakin osaajia, on työhyvinvointi, työnkuva ja palkkaus saatava kuntoon. Myös lakiuudistus vanhusten ympärivuorokautisen hoidon hoitajamitoituksesta on saatava maaliin.

Hallitusohjelmassa on luvattu edistää palkkatasa-arvoa. ”Palkkatasa-arvoa edistetään jatkamalla samapalkkaisuusohjelmaa, jonka on oltava aiempaa kunnianhimoisempi ja vaikuttavampi.” SuPerin edustajisto pitää lupausta merkittävänä.

Työajan pidennys ilman korvausta on koettu SuPerin jäsenistössä epäoikeudenmukaisena, kuten myös lomarahojen määräaikainen leikkaus. Kilpailukykysopimus (kiky) on koskettanut matalapalkkaisia naisvaltaisia aloja enemmän kuin vientialoja. Tilastokeskuksen mukaan kiky pidensi säännöllistä työaikaa enemmän naisilla kuin miehillä. Säännöllinen työaika piteni vuonna 2017 erityisesti koulutuksen sekä terveys- ja sosiaalipalvelujen aloilla. Kiky-sopimusta perusteltiin miesvaltaisen vientiteollisuuden kilpailukyvyn parantumisella. SuPerin edustajiston mukaan kiky-tunneista tulee luopua.

SuPerin edustajisto kokoontuu 28.-29. marraskuuta päättämään vuoden 2020 toimintasuunnitelmasta, budjetista ja neuvottelukierroksen keskeisimmistä tavoitteista.

SuPeriin kuuluu 90 000 sosiaali- ja terveys- sekä kasvatusalan ammattilaista, jota työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

SuPerin edustajiston puheenjohtaja Heikki Isosaari, 0400 827 543
SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 527 5085

SuPerin Paavola: Hoitoalan koulutusta arvostetaan myös muilla sektoreilla21.1.2020 10:53:52 EETTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola muistuttaa hoitoalan kuormittavasta tilanteesta, joka on todellisuutta. Tästä kertovat myös useat tutkimukset. Tilastokeskuksen yliaktuaari Sampo Pehkonen kirjoitti blogissaan 17. tammikuuta, että työssäkäyntitilaston tiedoissa hoitajien ahdinko ei näy. Hän viittasi tilastoihin, joiden mukaan hoitajat eivät ole uudelleenkouluttautuneet muille aloille. Tilasto ei SuPerin mukaan kerro sitä, että hoitajat pysyisivät alalla, sillä he työllistyvät alan ulkopuolelle ilman uudelleen kouluttautumista. - Palvelualoilla arvostetaan hoitoalan koulutusta, Paavola kertoo.

Kutsu: SPEKin tutkimus: Lähihoitajat ovat huolissaan asiakkaidensa turvallisuudesta21.1.2020 08:00:00 EETKutsu

SPEKin tuore tutkimus valottaa hoitohenkilöstön työhön liittyvän huolen määrää ja aiheita. Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin jäsenille tehdyssä kyselyssä tiedusteltiin kokemuksia ja huolia, jotka liittyvät hoidettavien asumisen turvallisuuteen sekä vastaajien työolosuhteisiin, jaksamiseen ja turvallisuusosaamiseen. Kyselyyn vastasi 3 430 superilaista. Tutkimuksen tuloksia esittelee tiedotustilaisuudessa SPEKin erikoistutkija Tarja Ojala. Tule keskustelemaan aiheesta!

SuPer: Eksoten kotihoidon hätähuuto kuuroille korville – ylin valvontaviranomainen jyrähti10.1.2020 13:15:37 EETTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer teki kantelun Eksoten kotihoidosta kesäkuussa 2018. Eduskunnan apulaisoikeusasiamies pitää 31.12.2019 antamassaan päätöksessä Eksoten kotihoidon epäkohtia ja puutteita vakavina. Kotihoidon tilanne ei täyttänyt lakien ja laatusuositusten vaatimuksia. Työntekijät olivat tuoneet epäkohtia esiin sosiaalihuoltolain mukaisesti, mutta heidän huoltaan ei otettu tosissaan. Vaikka laissa erityisesti säädetään, ettei ilmoituksen tekemisestä saa seurata ilmoituksen tekijälle kielteisiä vastatoimia, näin kuitenkin valitettavasti käy. - Lainsäädäntöä on kehitettävä niin, että kielteisistä vastatoimista seuraa työnantajalle rangaistus, SuPerin puheenjohtaja Paavola vaatii.

Potilasturvallisuuden ansiomerkit SuPerin puheenjohtajalle, ammatilliselle edunvalvonnalle sekä superilaiselle lähihoitajalle: "Olemme SuPerissa tehneet vuosia työtä potilasturvallisuuden eteen"19.12.2019 16:12:41 EETTiedote

Suomen Potilasturvallisuusyhdistys palkitsi tänään Potilasturvallisuuden ansiomerkeillä SuPerin puheenjohtaja Silja Paavolan, superilaisen lähihoitaja Tarja Parkatin sekä SuPerin ammatillisen edunvalvontayksikön kehittämisjohtaja Jussi Salon ja asiantuntijayksikön asiantuntijat.