SuPerin edustajisto: Tehokkaita suojaimia hoitajille palveluasumiseen ja kotihoitoon

Koronavirus on iskenyt pahimmin hoivakotien asukkaisiin. Suomen lähi- ja perushoitajaliiton SuPerin edustajiston mielestä on väärin jättää haavoittuvassa asemassa olevat asiakkaat vaaraan. Myös sosiaalihuollon työntekijöillä on oltava asianmukaiset suojaimet ja koronatestausta tulee lisätä.

Lähihoitaja ja kädet

Viranomaiset ovat ohjeistaneet kotihoitoa ja sosiaalihuollon ympärivuorokautisen hoidon yksiköitä siten, että terveiden ja oireettomien asiakkaiden kanssa lähikontaktissa työskenneltäessä käytetään joko kirurgista nenä-suusuojainta tai jos niitä ei ole käytettävissä, pestävää tai kertakäyttöistä kankaista suojainta. Sairastuneiden tai oireisten asiakkaiden kanssa työskenneltäessä käytetään kirurgista nenä-suusuojainta ja suojakäsineitä. SuPerin saamien viestien mukaan näitä ei ole työpaikoilla riittävästi.

SuPerin edustajisto on huolissaan työntekijöiden ja asiakkaiden turvallisuudesta. Suojainten keskittäminen sairaaloihin altistaa vaaraan juuri ne riskiryhmät, joita valtionhallinto on halunnut suojata rajoitustoimenpiteillä. Olemme valitettavasti nähneet, ettei heidän turvallisuudestaan olla pystytty huolehtimaan: yli puolet covid-19-tautiin kuolleista on yli 70-vuotiaita ja virus on levinnyt laajasti useammassa hoivakodissa.

Suomessa on onnistuttu rajaamaan koronaviruksen leviämistä, eivätkä sairaalat ole kuormittuneet niin pahasti kuin ensin pelättiin. Samaan aikaan on laiminlyöty hoivakodit. Koronatartunnan saaneiden kanssa työskentelystä on annettu erilaiset ohjeet sairaaloihin ja ympärivuorokautiseen hoivaan.

SuPerin edustajisto vaatii päättäjiä ja työnantajia ottamaan koronatilanteen yhtä vakavasti kaikilla sosiaali- ja terveysalan työpaikoilla. Suojainten käytön sääntely on johtanut siihen, ettei kaikilla työpaikoilla käytetä tarpeenmukaisia suojaimia tai niitä käytetään väärin, esimerkiksi vain kaksi kasvosuojainta pitkän työvuoron aikana.

Tilanne on myös hoitajille tukala. He kantavat huolta siitä, että he mahdollisesti oireettomana kantavat virusta, johon hoidettava menehtyy. He myös pelkäävät oman ja läheistensä terveyden puolesta. Töihin on kuitenkin mentävä.

SuPer on laatinut jäsentensä käyttöön lomakkeen, jolla he voivat ilmoittaa henkilönsuojaimien puuttumisesta työpaikalla. Viimeistään lomakkeen saatuaan työantaja tulee tietoiseksi työntekijän henkilönsuojaimissa havaitsemista puutteista. Työnantajan tulee kertoa ilmoituksen tehneelle työntekijälle ja työsuojeluvaltuutetulle mihin toimenpiteisiin esille tulleessa asiassa on ryhdytty tai aiotaan ryhtyä.

SuPerin edustajiston puheenjohtaja Heikki Isosaari, 0400 827 543
SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 527 5085

Lähihoitaja ja kädet

SuPer, Tehy ja ERTO: Ylityö- ja vuoronvaihtokielto yksityiselle sosiaalipalvelualalle – Vaikutuksia hoivayrityksiin, kotipalveluun ja varhaiskasvatukseen18.6.2020 09:00:00 EESTTiedote

SuPer, Tehy ja ERTO ovat julistaneet ylityö- ja vuoronvaihtokiellon sosiaalipalvelualalle. Se koskee koko sopimusalaa, muun muassa yksityisiä hoiva-alan yrityksiä, kotipalvelua ja varhaiskasvatusta. Kielto alkaa torstaina 18.6.2020 klo 09:00. Toimenpiteellä halutaan vauhdittaa neuvotteluja Hyvinvointiala HALI ry:n kanssa, sillä neuvottelut eivät ole edenneet toivotusti. Kielto päättyy perjantaina 3.7.2020 klo 23.59.