SuPerin edustajisto vaatii karsivia soveltuvuuskokeita takaisin

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin edustajiston puheenjohtaja Heikki Isosaari on tyytyväinen, että ministeri Sanni Grahn-Laasonen on luvannut palauttaa soveltuvuuskokeet lähihoitajakoulutukseen. – Alalle soveltumattomien kouluttaminen on yhteiskunnalle kallista. Ei myöskään ole opiskelijan etu valmistua alalle, jolle hän ei soveltumattomuuden vuoksi koskaan työllisty, Isosaari sanoo.

SORA-lainsäädännön (opiskelijan soveltumattomuuteen ratkaisuja) tarkoitus on säilyttää sen piiriin kuuluvien tutkintojen ammattiosaaminen ja asiakasturvallisuus. Lähihoitaja on vastuussa asiakkaan turvallisuudesta ja terveydestä, sen vuoksi tutkinto kuuluu SORA-lainsäädännön piiriin. SuPerin mukaan kaikkiin ko. lainsäädännön piiriin kuuluviin tutkintoihin on otettava käyttöön karsivat soveltuvuuskokeet, jotta riittävän ajoissa huomataan hakijat, jotka ovat alalle soveltumattomia ja mahdollisesti tuen tarpeessa. Näin voidaan myös paremmin ennaltaehkäistä syrjäytymistä, mikä on sekä opiskelijan että yhteiskunnan etu.

Alalle soveltumattomia opiskelijoita ei tarvitse karsia ammatillisesta koulutuksesta kokonaan pois, sillä ammatillisen koulutuksen uudistus korostaa oikean ja yksilöllisen opintopolun löytämistä. Tässä ohjauksella on iso tehtävä. Opiskelija voidaan ohjata muuhun koulutukseen.

Koulutusuudistuksella on turvattava ammattitaito

Työelämä on muuttumassa vaativammaksi. Laadukkaan koulutuksen ja ammattitaidon turvaaminen ehkäisevät työelämästä syrjäytymistä ja tulevat pitkällä aikavälillä halvemmiksi kuin ammattitaidosta tinkiminen.

Ammatillisen koulutuksen uudistuksessa lisätään työpaikoilla oppimista ja vähennetään lähiopetustunteja. Työssäoppimisen jaksolle työpaikalle tullaan aikaisempaa ohuemmalla teoriatiedolla. Halutaan, että opiskelija opiskelee itsenäisesti. Iso osa opiskelijoista on kuitenkin 15-18-vuotiaita nuoria, jotka tarvitsevat ja arvostavat lähiopetusta. Opiskelijalla on myös oltava riittävät perustiedot ja -taidot hallussaan ennen työpaikalla tapahtuvaa oppimista, sillä oppiminen tapahtuu oikeiden, hoitoa ja palveluja tarvitsevien asiakkaiden parissa.

Työpaikalla tapahtuvan oppimisen lisääminen tarkoittaa myös, että työntekijöiltä vaaditaan entistä enemmän opiskelijoiden ohjaamiseen ja arviointiin. Työntekijät ovat koko ajan vastuussa asiakkaan ja potilaan hyvästä ja turvallisesta hoidosta. Työpaikkaohjaajilla on tärkeä tehtävä opiskelijoiden ammattitaidon rakentumisessa. – Opiskelijoiden ohjaamiseen tulee osoittaa riittävästi henkilökuntaa ja resursseja ja ohjaaminen tulee ottaa huomioon mitoituksessa, Isosaari vaatii.

Koulutuksella taataan tulevaisuuden ammattitaito ja asiakas- sekä työturvallisuus. Ei ole yhdentekevää minkälaisen koulutuksen lähihoitaja saa. Ammattitaidon perustan täytyy tulla koulutuksesta, joka sisältää riittävän hyvän teoria- ja käytännön opetuksen.

SuPerin edustajisto kokoontuu 29.–30.11. Helsingissä.

SuPerin edustajiston puheenjohtaja Heikki Isosaari, 0400 827 543
SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 5275 085

Puheenjohtaja Paavolan haastattelu pääsy- ja soveltuvuuskokeisiin liittyen (9.5.2018)

SuPer julkaisi hoivakotikohun käynnistäneen lähihoitajan haastattelun – ”Toivottavasti tämä herättää päättäjät”20.2.2019 15:43:37Tiedote

Lähihoitaja Tarja Parkatti nosti esiin ongelmia työpaikallaan Hoivakoti Ulrikassa. Työnantaja ei tarttunut Parkatin ilmoittamiin puutteisiin, joten hän otti yhteyttä Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPeriin ja teki yhdessä liiton sopimusasiantuntijan kanssa ilmoituksen viranomaiselle ja kaupungille. Ulrikan tapauksen saama julkisuus on rohkaissut myös muita superilaisia puuttumaan epäkohtiin.

SuPerin puheenjohtaja Paavola: Soveltuvuuskokeille on turvattava rahoitus20.2.2019 05:50:00Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola on tyytyväinen soveltuvuuskokeiden paluuseen. Opetus- ja kulttuuriministeriö päätti palauttaa karsivan pääsy- tai soveltuvuuskokeen käyttämisen lähihoitajakoulutuksen opiskelijavalinnoissa. − Päätös on hyvä, mutta se ei ole riittävä, Paavola sanoo. − Soveltuvuuskokeen käyttöä ei saa jättää oppilaitosten harkinnan varaan, vaan sen on oltava pakollista kaikille koulutuksen järjestäjille. Kokeiden käyttöönotolle on myös varmistettava rahoitus.

Tutkimus työn imusta: Varhaiskasvatusta kuormittaa vähäinen kasvattajien määrä15.2.2019 05:55:00Tiedote

Helsingin yliopiston kasvatustieteellisessä tiedekunnassa tehtiin keväällä 2018 pilottitutkimus varhaiskasvatuksen henkilökunnan työn imusta. Tutkimuksen taustana ovat viimevuosina tehdyt lakimuutokset. Alaa rasittavat henkilökunnan jatkuva vaihtuvuus ja kuormittuneisuus, sairauspoissaolot ja vaikeudet palkata uusia, päteviä varhaiskasvattajia. Alaa kuormittaa myös uhka siitä, että henkilöstöryhmät eriytyvät uuden lain astuttua voimaan. Enemmistö vastaajista pitää resursseja riittämättöminä ja moittii työn yhteiskunnallisen arvostuksen puutetta, joka heijastuu matalana palkkatasona. Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer osallistui kyselyn suunnitteluun.

La Carita -säätiö palkitsi vanhustyön yksiköitä SuPerin opintopäivillä12.2.2019 11:45:00Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer jakoi tiistaina la Carita-säätiön myöntämät tunnustuspalkinnot kahdelle työyhteisölle hyvästä ja kehittyvästä vanhustyöstä. Säätiö on tehnyt yhteistyötä tunnustuspalkintojen jaossa SuPerin kanssa vuodesta 2006. Palkinnon saivat Kymijoen Hoiva ry:n tehostetun palveluasumisen yksiköt Rantakoti, Honkakoti ja Iltarusko sekä Akaan kaupungin Havulinnan palvelutalo.

SuPerin puheenjohtaja Paavola: Ammattiosaamista ei voi arvostaa liikaa12.2.2019 09:45:00Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola kannusti avajaispuheessaan SuPerin ammatillisilla opintopäivillä Tampereella lähihoitajia tuntemaan ylpeyttä ammattiosaamisestaan. Paavola painotti ammatillisen vuorovaikutuksen merkitystä, eettisyyttä ja arvoja. Ilman vahvaa ammatillista osaamista ei ole hyvää sosiaali- ja terveydenhuoltoa. − Olen erittäin tyytyväinen, että lähihoitajatutkintoon saadaan karsivat soveltuvuuskokeet. SuPer on tehnyt sen eteen voimakkaasti työtä, Paavola kertoo.