SuPerin edustajisto vaatii karsivia soveltuvuuskokeita takaisin

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin edustajiston puheenjohtaja Heikki Isosaari on tyytyväinen, että ministeri Sanni Grahn-Laasonen on luvannut palauttaa soveltuvuuskokeet lähihoitajakoulutukseen. – Alalle soveltumattomien kouluttaminen on yhteiskunnalle kallista. Ei myöskään ole opiskelijan etu valmistua alalle, jolle hän ei soveltumattomuuden vuoksi koskaan työllisty, Isosaari sanoo.

SORA-lainsäädännön (opiskelijan soveltumattomuuteen ratkaisuja) tarkoitus on säilyttää sen piiriin kuuluvien tutkintojen ammattiosaaminen ja asiakasturvallisuus. Lähihoitaja on vastuussa asiakkaan turvallisuudesta ja terveydestä, sen vuoksi tutkinto kuuluu SORA-lainsäädännön piiriin. SuPerin mukaan kaikkiin ko. lainsäädännön piiriin kuuluviin tutkintoihin on otettava käyttöön karsivat soveltuvuuskokeet, jotta riittävän ajoissa huomataan hakijat, jotka ovat alalle soveltumattomia ja mahdollisesti tuen tarpeessa. Näin voidaan myös paremmin ennaltaehkäistä syrjäytymistä, mikä on sekä opiskelijan että yhteiskunnan etu.

Alalle soveltumattomia opiskelijoita ei tarvitse karsia ammatillisesta koulutuksesta kokonaan pois, sillä ammatillisen koulutuksen uudistus korostaa oikean ja yksilöllisen opintopolun löytämistä. Tässä ohjauksella on iso tehtävä. Opiskelija voidaan ohjata muuhun koulutukseen.

Koulutusuudistuksella on turvattava ammattitaito

Työelämä on muuttumassa vaativammaksi. Laadukkaan koulutuksen ja ammattitaidon turvaaminen ehkäisevät työelämästä syrjäytymistä ja tulevat pitkällä aikavälillä halvemmiksi kuin ammattitaidosta tinkiminen.

Ammatillisen koulutuksen uudistuksessa lisätään työpaikoilla oppimista ja vähennetään lähiopetustunteja. Työssäoppimisen jaksolle työpaikalle tullaan aikaisempaa ohuemmalla teoriatiedolla. Halutaan, että opiskelija opiskelee itsenäisesti. Iso osa opiskelijoista on kuitenkin 15-18-vuotiaita nuoria, jotka tarvitsevat ja arvostavat lähiopetusta. Opiskelijalla on myös oltava riittävät perustiedot ja -taidot hallussaan ennen työpaikalla tapahtuvaa oppimista, sillä oppiminen tapahtuu oikeiden, hoitoa ja palveluja tarvitsevien asiakkaiden parissa.

Työpaikalla tapahtuvan oppimisen lisääminen tarkoittaa myös, että työntekijöiltä vaaditaan entistä enemmän opiskelijoiden ohjaamiseen ja arviointiin. Työntekijät ovat koko ajan vastuussa asiakkaan ja potilaan hyvästä ja turvallisesta hoidosta. Työpaikkaohjaajilla on tärkeä tehtävä opiskelijoiden ammattitaidon rakentumisessa. – Opiskelijoiden ohjaamiseen tulee osoittaa riittävästi henkilökuntaa ja resursseja ja ohjaaminen tulee ottaa huomioon mitoituksessa, Isosaari vaatii.

Koulutuksella taataan tulevaisuuden ammattitaito ja asiakas- sekä työturvallisuus. Ei ole yhdentekevää minkälaisen koulutuksen lähihoitaja saa. Ammattitaidon perustan täytyy tulla koulutuksesta, joka sisältää riittävän hyvän teoria- ja käytännön opetuksen.

SuPerin edustajisto kokoontuu 29.–30.11. Helsingissä.

SuPerin edustajiston puheenjohtaja Heikki Isosaari, 0400 827 543
SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 5275 085

Puheenjohtaja Paavolan haastattelu pääsy- ja soveltuvuuskokeisiin liittyen (9.5.2018)

SuPer: Lähihoitajien työn kuormittavuus näkyy lisääntyneinä sairauspoissaoloina13.5.2019 13:43:23 EESTTiedote

Työterveyslaitoksen julkaiseman Kunta10-tutkimuksen mukaan kunta-alalla sairauspoissaolot ovat lisääntyneet ja ikäryhmien väliset erot ovat tasoittuneet. Ammattiryhmistä muun muassa lähihoitajilla on paljon sairauspoissaoloja. – Lähihoitajien työn kuormittavuus näkyy sairauspoissaoloissa ja erityisesti nuoret ovat kuormittuneita. Työn johtamiseen ja työntekijöiden määrään tulee kiinnittää huomiota, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vaatii.

SuPer kräver av regeringen de utlovade lösningarna till problemen inom vårdbranschen8.5.2019 12:36:19 EESTTiedote

Finlands närvårdar- och primärskötarförbund SuPer rf förväntar sig att regeringsförhandlarna kommer med lösningar som infriar partiernas vallöften och rättar till de missförhållanden gällande vårdarnas arbetshälsa och patienternas säkerhet. Den kommande regeringen ska säkerställa skötardimensioneringen, ändra lagen om småbarnspedagogik, återinföra lämplighetsprov och främja lika löner.

SuPer edellyttää hallitukselta lupausten mukaisia ratkaisuja hoitoalan ongelmiin8.5.2019 12:12:31 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer ry odottaa hallitusneuvottelijoilta ratkaisuja, joilla lunastetaan puolueiden vaalilupaukset ja korjataan epäkohdat niin hoitajien työhyvinvoinnissa kuin hoidettavien turvallisuudessakin. Tulevan hallituksen on varmistettava hoitajamitoitukset, muutettava varhaiskasvatuslakia, palautettava soveltuvuuskokeet ja edistettävä palkkatasa-arvoa.

SuPerin edustajisto: Hallitusohjelmassa on luotava edellytykset turvalliselle hoidolle25.4.2019 10:36:25 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin edustajisto keskusteli kokouksessaan liiton keskeisimmistä hallitusohjelmatavoitteista. Vanhustenhoidon epäkohdat on korjattava, ja lakiin on kirjattava hoitajamitoitus. Pakolliset, karsivat soveltuvuuskokeet on saatava lakiin, jotta luodaan edellytykset turvalliselle ja laadukkaalle hoidolle. Varhaiskasvatuslaista on poistettava henkilöstömitoitukseen liittyvä poikkeamispykälä, jotta mahdollistetaan hyvä hoiva. SuPerin edustajisto vaatii, että työntekijöille on varmistettava edellytykset tehdä työtään hyvin. Hallitusohjelmassa on myös edistettävä palkkatasa-arvon toteutumista.