SuPerin hallitus on antanut valtuudet työtaistelutoimiin tarvittaessa

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin hallitus on tänään päättänyt, että tarvittaessa voidaan aloittaa työtaistelutoimet, jos neuvottelut eivät etene. Kunta-alan virka- ja työehtosopimusten sekä yksityissektorin työehtosopimusten voimassaolo päättyi 31.1. Kunta-alan neuvotteluja jatketaan lauantaina 3.2. ja yksityissektorin neuvotteluja perjantaina 2.2.

Neuvotteluissa SuPer tavoittelee edelleen selkeitä palkankorotuksia julkiselle ja yksityiselle sektorille sekä lomarahaleikkausten kompensoimista julkisen sektorin työntekijöille. Hoitajat ovat julkisella ja yksityisellä sektorilla palkkakuopassa ja lomarahaleikkaukset koetaan epäoikeudenmukaisina. Tavoitteena on myös koulutettujen hoitajien oma sopimus, jolla voitaisiin paremmin korjata alan epäkohtia.

SuPeriin kuuluu 90 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

Lisätietoja: SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 5275 085

SuPer esittää pakollisia soveltuvuuskokeita ja valtakunnallista loppukoetta lähihoitajatutkintoon11.1.2019 05:38Tiedote

SuPer vaatii pakollisia, karsivia soveltuvuuskokeita ja valtakunnallista loppukoetta lähihoitajatutkintoon. Kaikkea hoitotyötä ohjaavat ihmisoikeudet, hoitotyön arvot, eettiset periaatteet ja ohjeet. - Asiakas- ja potilasturvallisuus ei saa vaarantua missään tilanteessa. Tämä on turvattava opiskelijavalinnassa, koulutuksen aikana sekä valmistuessa, puheenjohtaja Silja Paavola sanoo.