SuPerin keskustelutilaisuus: Ilman henkilöstömäärän lisäämistä vanhustyötä ei saada kuntoon

Pohjoismaisen vanhustyön vertailututkimuksen (Norcare) sekä tuoreen SuPerin kotihoidon selvityksen tulokset ovat erittäin hälyttäviä. Tilanne vaatii pikaisia toimenpiteitä. Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer järjesti tänään 24.4. keskustelutilaisuuden vanhustyöstä. Tilaisuuteen kutsuttiin kansanedustajia ja heidän avustajiaan sekä muita yhteistyökumppaneita. Tilaisuudessa olivat panelisteina tarkastaja Marja Tereska Lounais-Suomen AVI:n työsuojelun vastuualueelta, kansanedustaja Jaana Laitinen-Pesola sosiaali- ja terveysvaliokunnasta, lähihoitaja Hanna Jokinen Hämeenlinnasta sekä tutkija Antero Olakivi Helsingin yliopistosta. Kaikki keskustelijat olivat sitä mieltä, että vanhustenhoidossa on liian vähän hoitohenkilökuntaa. Keskustelussa nousi myös esiin, että koti ei ole paras hoitopaikka kaikille ja jos kotona ei enää pärjää, on päästävä heti hoitoon muualle.

Lähihoitaja avustaa vanhusta

Professori Teppo Kröger Jyväskylän yliopistosta esitteli Nordcare-tutkimuksen tuloksia. Suomessa on Pohjoismaiden heikoin henkilöstömitoitus vanhustenhoidossa. Erityisesti kotihoidossa asiakasmäärät ovat kasvaneet ja asiakkaat ovat entistä huonokuntoisempia. Vaikutusmahdollisuudet omaan työhön ovat heikentyneet merkittävästi koko vanhustenhoidossa. Hoitajat kohtaavat yhä useammin häirintää ja väkivaltaa tai sen uhkaa työssään. Tilanne on heikentynyt huomattavasti kymmenessä vuodessa.

SuPerin asiantuntija Sari Erkkilä kertoi SuPerin kotihoidon selvityksestä, jonka mukaan hoito- ja palvelusuunnitelmat eivät toteudu, sillä henkilökuntaa on liian vähän. Käytössä olevissa toiminnanohjausjärjestelmissä ei oteta huomioon matka-aikoja ja asiakkaille jää liian vähän aikaa. Hoitajat ovat huolissaan hoidon laadusta ja omasta jaksamisestaan. Alan vaihtoa harkitsevien määrä on suuri. Lainsäädäntö turvaisi jo nyt kotihoidon asiakkaille hyvän hoidon ja hoitajien jaksamisen, mutta sitä ei valitettavasti noudateta.

Paneelissa lähihoitaja Hanna Jokinen oli huolissaan eettisestä kuormasta, joka aiheutuu, kun asiakasta ei voi hoitaa niin hyvin kuin haluaisi. Kuusi ja puoli minuuttia/asiakas aamutoimiin on aivan liian lyhyt aika. Jokisen mukaan tarvitaan lisää ammattitaitoista henkilökuntaa, palkkaus on saatava kuntoon, lähiesimiehiä on koulutettava ja työolojen on oltava jaksamista tukevat. Hoitajia ei saa syyllistää siitä, että asiakkaille ei ole riittävästi aikaa. Kun hoitajat voivat hyvin, myös työurat ovat pidempiä.

Tutkija Antero Olakivi painotti, että vanhustyön ongelmia on nyt yritetty korjata kaikilla muilla tavoilla kuin lisäämällä henkilökuntaa. Enää asiaa ei voida kiertää, vaan henkilöstöä on oltava riittävästi. Myös muun kehittämistyön on jatkuttava. Jos henkilökuntaa ei ole riittävästi, pelkkä johtamisen kehittäminen ei auta. Vanhustyöhön tulisi luoda hyviä työpaikkoja ja nostaa alan vetovoimaa käytännön teoilla.

Tarkastaja Marja Tereska kertoi, kuinka paljon vanhustyössä koetaan kuormitusta. Hoito täyttää tänä päivänä juuri ja juuri perustarpeet, mutta viriketoimintaan ja kuntouttavaan toimintaan ei jää aikaa. Myös hoitajat kärsivät siitä, että ei ole mahdollisuutta hoitaa niin hyvin kuin haluaisi ja pitäisi. Tereska muistutti myös, että työnantajat yrittävät siirtää valintojen tekemisen vastuuta hoitajille, vaikka vastuu kuuluu aina työnantajalle. Tereskan mukaan pitäisi lakata katsomasta pelkkää mitoitusta, vaan mitoittaa henkilöstön määrä todellisen työmäärän mukaan. Tereska haluaisi keskitetyn sijaishankinnan. Myös työsuojeluyhteistoiminta tulisi saada kuntoon. Nyt työnantajat eivät kuule työntekijöitä.

Kansanedustaja (kok.) Jaana Laitinen-Pesola oli sitä mieltä, että koulutettua henkilökuntaa on saatava lisää vanhustenhoitoon. On myös muistettava kuinka hyvää työtä hoitajat tekevät, vaikka resurssit ovat pienet. Jotta vanhustyöstä saadaan vetovoimainen, on oltava riittävästi henkilökuntaa. Laitinen-Pesola muistutti myös, että vanhustenhoidosta on lähtenyt työntekijöitä muille sektoreille. Palkkaus ja hyvät työolot ovat keinoja houkutella hoitajia takaisin alalle.

SuPeriin kuuluu 90 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

SuPerin asiantuntija Leena Kaasinen, 050 408 3159 (tilaisuudesta)

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 527 5085 (SuPerin vanhustenhoidon linjauksista)

Lähihoitaja avustaa vanhusta

SuPerin edustajisto 26.-27.4: Varhaiskasvatuksessa tarvitaan kaikkia ammattiryhmiä27.4.2018 09:30Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin edustajisto vaatii, että varhaiskasvatuksessa arvostetaan myös lastenhoitajien ja lähihoitajien osaamista. Varhaiskasvatuslakiesityksessä esitetään lisättäväksi akateemisen koulutuksen saaneiden lastentarhanopettajien määrää suhteessa lastenhoitajiin. Varhaiskasvatuksen suurin ongelma ei ole työntekijöiden koulutustaso, vaan liian suuret ryhmäkoot. SuPerin edustajisto vaatii, että eduskunnan nyt käsittelyssä olevaa varhaiskasvatuslain lakiesitystä muutetaan.

SuPerin edustajisto 26.-27.4: Kotihoito on ratkeamispisteessä26.4.2018 11:16Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin edustajisto on huolissaan kotihoidosta, jossa henkilöstömäärä ja asiakkaiden tarpeet eivät kohtaa. SuPerin kotihoidon selvityksen mukaan hoitajat ovat huolissaan hoidon laadusta ja omasta jaksamisestaan. Moni harkitsee alan vaihtoa ja osa on jo siirtynyt muualle. Eettinen kuorma työssä on liian suuri, sillä työtään ei pysty tekemään niin hyvin kuin haluaisi ja pitäisi. SuPerin edustajisto vaatii kotihoidon pikaista tervehdyttämistä.

SuPer: Suuret ryhmäkoot varhaiskasvatuksen suurin ongelma25.4.2018 10:04Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer järjestää yhdessä Jytyn, JHL:n, Tehyn ja Talentian kanssa keskiviikkona 25.4. poliittisen mielenilmauksen Eduskuntatalon edessä klo 13.00 valmisteilla olevaa varhaiskasvatuslakia vastaan. Uudenmaan alueella osa varhaiskasvatuksen työntekijöistä poistuu työpaikaltaan klo 12. Poliittinen mielenilmaus jatkuu klo 18.00 asti. SuPerin mukaan varhaiskasvatuksen suurin ongelma ovat liian suuret hoitoryhmät. Nyt eduskunnan käsittelyssä olevassa varhaiskasvatuslaissa esitetty henkilöstörakenteen muutos ei tule korjaamaan tätä, vaan se päinvastoin johtaa ryhmäkokojen kasvuun.

SuPer: Varhaiskasvatuksen henkilöstörakenteen muutoksen todelliset kustannukset moninkertaiset esitettyyn nähden24.4.2018 08:00Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin mukaan varhaiskasvatuksen suurin ongelma ei ole työntekijöiden koulutustaso, vaan liian suuret hoitoryhmät. – Varhaiskasvatuksen tilaa ei paranna nyt esitetty henkilöstörakenteen muutos. Sen sijaan se tulee väistämättä johtamaan ryhmäkokojen kasvuun ja lisäksi kasvattaa varhaiskasvatuksen kustannuksia merkittävästi arvioitua enemmän, sanoo SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola. Lakiesityksen todelliset kustannusvaikutukset ovat SuPerin laskelmien mukaan moninkertaiset siihen, mitä ministeriö on esittänyt.

SuPer: Varhaiskasvatuksen lakiesitys ei korjaa alan ongelmia – Osa varhaiskasvatuksen työntekijäliitoista järjestää mielenilmauksen 25.4.20.4.2018 14:25Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer järjestää yhdessä Jytyn, JHL:n, Tehyn ja Talentian kanssa keskiviikkona 25.4. poliittisen mielenilmauksen Eduskuntatalon edessä valmisteilla olevaa varhaiskasvatuslakia vastaan. SuPerin mukaan varhaiskasvatuksen suurin ongelma ovat liian suuret hoitoryhmät. Nyt eduskunnan käsittelyssä olevassa varhaiskasvatuslaissa esitetty henkilöstörakenteen muutos ei tule korjaamaan tätä, vaan se päinvastoin johtaa ryhmäkokojen kasvuun.

SuPer vaatii työnantajia ottamaan vastuun hoidon laadusta – lomake jakoon työpaikoille19.4.2018 12:00Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola kannustaa hoitajia suuntaamaan vastuun hoidon laadusta sinne, minne se kuuluu, eli työnantajalle. SuPer jakaa tästä päivästä alkaen jäsenilleen lomakkeita, joissa työnantajaa pyydetään ottamaan vastuu siitä, että työntekijä joutuu alittamaan hyvän hoidon vaatimukset. Hoitajat ovat huolissaan hoidon laadusta ja omasta jaksamisestaan. Palvelusuunnitelmat eivät toteudu liian pienen henkilöstömäärän vuoksi.