SuPerin kuntavaaliteesit: Varhaiskasvatuksen henkilöstöpula vaatii kestäviä ratkaisuja

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vaatii pikaisia toimia varhaiskasvatuksen henkilöstöpulan korjaamiseksi. Sijaispula koettelee useita kuntia, ja tilanne on hankalin pääkaupunkiseudulla. – Työoloja on parannettava oleellisesti ja varhaiskasvatuksen lastenhoitajien arvostusta on nostettava, Paavola kertoo. – Jatkossakin varhaiskasvatus tulee säilymään kuntien vastuulla ja sen kehittämiseen tulee suunnata riittävästi rahaa.

Varhaiskasvatuslaissa haluttiin lisätä opettajien määrää suhteessa lastenhoitajien määrään, mikä on lisännyt merkittävästi lastenhoitajien halukkuutta hakeutua muualle. Lastenhoitajien vastuita on vähennetty, ja ryhmiin on pyritty lisäämään opettajia varhaiskasvatuslain mukaisesti. Työvoimapulasta johtuen tämä ei ole onnistunut, vaan lastenhoitajat ovat sijaistaneet opettajia. – Opettajien määrän lisääminen suhteessa lastenhoitajien määrään on lisännyt henkilöstöpulaa, Paavola kertoo.

Varhaiskasvatus on rakentunut aikaisemmin vahvasti lastenhoitajien osaamiselle ja heidän työskentelylleen lähellä lapsia sitoutuneesti ja lasten tarpeet tuntien. Heidän osaamistaan on arvostettu ja he ovat saaneet käyttää osaamistaan lasten parhaaksi. Työ on ollut merkityksellistä, mikä on suuri syy hoitoalalle hakeutumiseen. – Aikaisemmin varhaiskasvatus oli erittäin suosittu sektori lähihoitajien keskuudessa, nyt sieltä hakeudutaan muualle, Paavola kertoo.

Varhaiskasvatuksen henkilöstömitoitus ei ole toteutunut sijaispulan vuoksi. Varhaiskasvatuslaki ei nykyiselläänkään mahdollista mitoituksista poikkeamisia muutoin kuin lasten hoitoaikoihin liittyvistä syistä. Varhaiskasvatuslakia on kuitenkin sovellettu vastoin sen tarkoitusta ja tästä syystä lakia täsmennetään elokuusta alkaen turvaamaan henkilöstömitoituksien toteutumista.

Varhaiskasvatuksen järjestäjän tulee huolehtia riittävästä sijaisjärjestelmästä. Monet kaupungit ja kunnat ovat ostaneet varhaiskasvatuksen sijaispalvelut henkilöstöpalveluyritysten kautta. Korona-aika on tarkoittanut useille henkilöstöpalveluyrityksille yt-neuvotteluita. Monet yritykset eivät ole saaneet toimintaansa ennalleen, mikä on pahentanut sijaispulaa.

Sijaispula on johtanut korona-aikana ryhmien yhdistelyyn viranomaisten ohjeistuksista huolimatta. Pahimmillaan tämä on saattanut aiheuttaa useamman ryhmän tai päiväkodin altistumisia ja vaikeuttanut sijaispulaa entisestään.

Kun varhaiskasvatuksessa ei ole riittävästi kasvattajia paikalla, ei laadukas varhaiskasvatus toteudu. Pedagogisia suunnitelmia on jouduttu perumaan liian vähäisen kasvattajien määrän takia. Lasten turvallisuuden ja valvonnan varmistaminen päivän jokaisena hetkenä on liian vähäisellä kasvattajien määrällä haastavaa, ellei jopa mahdotonta.

Jotta alan houkuttelevuus varmistetaan vielä korona-ajan jälkeenkin, tulee päättäjien osoittaa tukensa lasten kanssa työskenteleville konkreettisin keinoin työoloja ja palkkausta parantamalla. Työoloja ja lasten hyvinvointia voidaan parantaa esimerkiksi ryhmäkokoja pienentämällä ja riittävällä määrällä kelpoisuudet täyttävää henkilökuntaa. Jos varhaiskasvatuksen lastenhoitajien kaikkea osaamista ei oteta käyttöön, on sillä suora merkitys myös lasten hyvinvointiin.

Lue lisää SuPerin kuntavaalitavoitteista.

SuPeriin kuuluu noin 90 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

Lisätietoja: SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 5275 085

SuPeriin kuuluu noin 90 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

SuPerin hallitus: Koulutetun hoitohenkilöstön saatavuus on turvattava24.9.2021 11:36:22 EEST | Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin hallitus vaatii, että hoitohenkilöstön saatavuus, toimeentulo ja jaksaminen turvataan. Tämä on keskeistä, jotta kansalaiset saavat riittävät peruspalvelut ja sote-uudistus voidaan toteuttaa onnistuneesti. SuPerin hallitus on huolissaan kevään työehtosopimusneuvotteluista, sillä työnantajat eivät näytä ymmärtävän hoitoalan erittäin raskasta tilannetta. Työoloja ja palkkausta on parannettava merkittävästi, jotta hoitoalan tulevaisuus saadaan pelastettua.

SuPerin Paavola: Työnantaja tarvitsee työntekijöitä hoitajapulassa, mutta ei ole valmis maksamaan siitä22.9.2021 13:49:36 EEST | Tiedote

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola paheksuu useiden työnantajien suunnitelmia heikentää työehtoja poistamalla lisiä, joita on maksettu hoitajille joustamisesta vaikeassa työvoimapulassa ja koronakriisissä. Yleisin maksettu lisä on ollut korotettu hälytysraha. SuPerin kyselyn mukaan noin kaksi kolmasosaa lisiä maksaneista työnantajista on yksipuolisesti poistamassa niitä. – Tämä on todella ristiriitaista toimintaa, Paavola moittii. – Työnantaja tarvitsee työntekijöitä hoitajapulassa, mutta ei ole valmis maksamaan siitä.

SuPerin Paavola: Kuntien ja tulevien hyvinvointialueiden on varattava riittävät määrärahat sote-palveluihin – alibudjetointi ongelmana21.9.2021 11:11:33 EEST | Tiedote

Kuntien alibudjetointi uhkaa sote-palvelujen saatavuutta, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola kertoo. - Talousarvioita laadittaessa viranhaltijoiden on huolehdittava siitä, että esimerkiksi vanhustenhoidon ja varhaiskasvatuksen tehtäviin varataan riittävät määrärahat. Laki velvoittaa tähän eikä liian pienten määrärahojen varaaminen oikeuta kuntaa kieltäytymään lakisääteisten palvelujen järjestämisestä.

SuPer budjettiriihestä: Vanhustenhoidon ja varhaiskasvatuksen laiminlyönnit vaarantavat koko maan talouden ja tulevaisuuden7.9.2021 05:00:00 EEST | Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola on huolissaan sote-palveluiden ja varhaiskasvatuksen saatavuudesta ja hoitajien jaksamisesta. Hoitajapula uhkaa kansalaisten perusoikeuksien toteutumista ja kuormittaa henkilöstöä. Alan vetovoimaa tulee merkittävästi kohentaa parantamalla palkkausta ja työoloja. SuPerin mukaan vaihtoehtoja ei ole, ja valtion on osallistuttava kustannuksiin. – Emme voi ajatella, että Suomella ei ole varaa hoitaa kansalaisiaan jatkossa. Rahaa on suunnattava sote-sektorille eikä sosiaalihuolto, esimerkiksi vanhustenhoito, saa jäädä vähemmälle huomiolle, Paavola vaatii.

THL:n selvitys: Lähi- ja perushoitajien määrä vähentynyt vanhuspalveluissa – Alan veto- ja pitovoima on korjattava6.9.2021 09:30:00 EEST | Tiedote

Lähi- ja perushoitajien määrä ei ole ympärivuorokautista hoitoa tarjoavissa vanhuspalveluissa noussut, vaikka vanhuspalvelulain myötä henkilöstömitoituksen tulee nousta portaittain ja lisähoitajien palkkaamiseen on annettu tarvittava rahoitus. Tämä selviää THL:n 6.9. julkaisemasta seurannasta. – SuPer on vuosikausia tuonut esiin vanhuspalveluiden laatuongelmia. Ratkaisutkin ovat olemassa, joilla alan veto- ja pitovoima korjataan, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola sanoo.

SuPer lakiehdotuksesta: Kotihoidon laajentaminen yöaikaan ei ole mahdollista nykyisellä henkilöstömäärällä2.9.2021 05:38:00 EEST | Tiedote

Ehdotetut lakimuutokset eivät tule korjaamaan vanhusten kotihoidon ongelmia, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola sanoo. – Päinvastoin, ne tulevat lisäämään työvoimapulaa. Kotihoitoa ehdotetaan järjestettäväksi vuorokaudenajasta riippumatta, jolloin hoitajien työ muuttuisi kolmivuorotyöksi. – Nykyinen henkilöstömäärä ei riitä vaadittuun hoidon tasoon tälläkään hetkellä. Kotihoidon houkuttelevuutta tulee lisätä ja saada palkkaus ja työolot kuntoon, vasta sen jälkeen voidaan edes harkita esitettyä muutosta.