Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer

SuPerin kysely paljastaa: yksityisten hoivayritysten omavalvonta ei toimi

Jaa

SuPerin tekemä kysely yksityisissä hoivayrityksissä työskenteleville jäsenille tuo esiin jäsenten huolen riittämättömästä henkilöstömäärästä ja hoidon laadusta.

SuPerin kysely Attendolla, Mehiläisessä ja Pihlajalinnassa työskenteleville superilaisille kartoitti työntekijöiden kokemuksia muun muassa työn kuormittavuudesta ja omavalvontasuunnitelman toteutumisesta. SuPer toteutti kyselyn elokuussa 2018. Vastauksia saatiin kaikkiaan 1547. SuPer käy keskustelua jäsentensä kanssa kyselyn tuloksista yritysfoorumitilaisuuksissa, joissa osassa on mukana myös Valviran edustaja.

Työntekijät kokevat asiakasturvallisuuden kärsivän

Suurin osa vastaajista kertoi, että henkilöstömäärä suhteessa asiakkaiden tarpeisiin ei ole riittävä. Kyselyn mukaan esimerkiksi raportointi, lääkehuolto, hygieniasta huolehtiminen, kuntoutus ja opiskelijoiden ohjaaminen jäävät osin tekemättä liian vähäisen henkilöstömäärän vuoksi. Työntekijät kokevat työturvallisuusriskin kasvavan ja asiakasturvallisuuden kärsivän.

Kyselystä selvisi, että yksikön toiminta, henkilöstömäärä, hoidon laatu ja asiakasturvallisuus ei monissa tapauksissa vastaa työpaikan omavalvontasuunnitelmaa. Se voi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että aamuneljältä herännyt vanhus saa aamiaisensa ja lääkkeensä vasta puolenpäivän aikaan, koska hoitajia ei ole tarpeeksi. -Tähän on tietenkin syynä haluttomuus panostaa rahallisesti perushoivaan, sanoo puheenjohtaja Silja Paavola.

Sosiaalihuoltolaki velvoittaa puuttumaan epäkohtiin välittömästi

Työntekijä on sosiaalihuoltolain mukaan velvollinen ilmoittamaan kaikista havaitsemistaan epäkohdista ja niiden uhista työnantajalle. Lain mukaan työnantajan on puututtava välittömästi epäkohtiin ja ilmoitettava niistä edelleen kunnan sosiaalihuollosta vastaavalle viranhaltijalle.

- Nyt kuitenkin näyttää siltä, ettei henkilöstöä haluta kuunnella ja ongelmia ratkoa, vaan päinvastoin painostetaan vaikenemaan ongelmista. SuPerin jäseniltä tulee myös yhteydenottoja, joissa he kertovat työnantajan ryhtyneen vastatoimiin ilmoituksentekijää kohtaan, Paavola kertoo.

SuPerin käynnistämä Ilmianna haamuhoitaja -kampanja muistuttaa superilaisia ilmoitusvelvollisuudesta ja oikeudesta ilmoittaa epäkohdista niin, ettei työntekijöihin kohdistu mitään rangaistustoimenpiteitä.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja:

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 5275 085

Tietoja julkaisijasta

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer
Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer
Ratamestarinkatu 12
00520 HELSINKI

09 2727 910http://www.superliitto.fi

SuPeriin kuuluu yli 90 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer

SuPer esittää pakollisia soveltuvuuskokeita ja valtakunnallista loppukoetta lähihoitajatutkintoon11.1.2019 05:38Tiedote

SuPer vaatii pakollisia, karsivia soveltuvuuskokeita ja valtakunnallista loppukoetta lähihoitajatutkintoon. Kaikkea hoitotyötä ohjaavat ihmisoikeudet, hoitotyön arvot, eettiset periaatteet ja ohjeet. - Asiakas- ja potilasturvallisuus ei saa vaarantua missään tilanteessa. Tämä on turvattava opiskelijavalinnassa, koulutuksen aikana sekä valmistuessa, puheenjohtaja Silja Paavola sanoo.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme