SuPerin kysely vahvistaa: lakia henkilöstön mitoituksesta ei noudateta hoivakodeissa

Huomattava osa hoitajien työajasta menee edelleen tukitöiden suorittamiseen, kuten pyykkihuoltoon, ja se lasketaan suurimmalla osalla työpaikoista (70 %) henkilöstömitoitukseen, selviää Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin tekemästä kyselystä luottamushenkilöille. Lain mukaan lokakuusta 2020 alkaen tukityölle on pitänyt osoittaa erillinen resurssi.

SuPerin kysely ikäihmisten tehostetun palveluasumisen ja pitkäaikaisen laitoshoidon jäseniä edustaville pääluottamusmiehille, luottamusmiehille ja työsuojeluvaltuutetuille kartoitti uudistetun vanhuspalvelulain mukaisen henkilöstömitoituksen toteutumista työpaikoilla. Lähihoitajat ovat suurin ammattiryhmä vanhustenhoidossa.

Lain toimeenpano keskusteluasteella

Suurin osa kyselyyn vastanneista oli sitä mieltä, ettei välillistä työtä ole erotettu välittömästä työstä viranomaisten ohjeiden mukaisesti. Lähes puolet vastaajista kertoi, että työnjaon määrittely on aloitettu.

− Jo ennen lain voimaantuloa työnantajilla olisi ollut mahdollisuus varautua lakimuutokseen. Sen tuleva sisältö ei ollut salaisuus. Kyselystä saadut tulokset näyttävät toteen, etteivät työnantajat ole ottaneet lainsäädäntömuutosta tosissaan, sanoo SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola.

Kyselyssä 70 prosenttia vastaajista kertoi, että hoitajien työajasta menee huomattava osa ruoka- ja pyykkihuoltoon sekä siivoukseen ja nämä lasketaan edelleen mukaan mitoitukseen.

− Lakia ei noudateta.Työnantajat kyseenalaistavat valvontaviranomaisten ohjausta ja jatkavat näin kikkailua. Kyselyn tulokset eivät osoita työnantajien halua lain noudattamiseen ja näin hoidon laadun nostamiseen, Paavola toteaa.

Monella työpaikalla vedotaan siihen, että henkilöstömitoitus on jo nyt enemmän kuin 0,5 asiakasta kohden. Yksityisen palveluntuottajan vähimmäismitoitus on kuitenkin määritelty toimiluvassa ja omavalvontasuunnitelmassa. Se tarkoittaa välitöntä työtä, lisäksi välillisiin töihin on varattava erillinen resurssi.

Laiminlyöntien jatkuminen työllistää viranomaisia

Työntekijät odottivat lakimuutoksen positiivista vaikutusta annettavan hoidon laatuun sekä kokemaansa työkuormaan. Heidän pettymyksensä on ollut suuri.

Vanhuspalvelulain muutoksella haluttiin puuttua hoivakodeissa havaittuihin laiminlyönteihin sekä parantaa asiakas- ja potilasturvallisuutta varmistamalla hoivatyötä tekevän henkilöstön riittävyys. Jos muutosta ei toteuteta työpaikoilla, laiminlyönnit jatkuvat.

− Työntekijät pyrkivät parhaimpaansa, mutta liian vähäisellä henkilöstömäärällä laadukkaan hoidon antaminen on vaikeaa. Tilanne tulee johtamaan myös valvontaviranomaisten työmäärän huomattavaan lisääntymiseen, Silja Paavola sanoo.

Lakiuudistus hoitajamitoituksesta tuli voimaan 1.10.2020. Ensimmäisessä vaiheessa mitoituksen on oltava vähintään 0,5 ja tukitöihin on varattava välittömästi erilliset resurssit. Vähimmäismitoitusta nostetaan portaittain 0,7:ään. Laissa määritellään vähimmäismitoitus, mutta todellinen tarve henkilöstömäärälle voi olla suurempi.

Kyselyyn vastasi 125 superilaista henkilöstön edustajaa 24.11.−3.12.2020. Vastauksia oli sekä yksityiseltä että julkiselta sektorilta jokaisesta maakunnasta, lukuun ottamatta Ahvenanmaata.

SuPeriin kuuluu 90 000 sosiaali- ja terveys- sekä kasvatusalan ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

Lisätietoa:
SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 527 5085
SuPerin asiantuntija Sari Ilonummi, 050 341 6079

SuPerin Paavola: Lähihoitajat hoitavat koronakriisiä vanhustenhoidossa17.12.2020 10:59:59 EETTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vaatii lähihoitajille rahallista korvausta merkittävästä työstään koronakriisin hoitamisessa. Koronatartunnat ovat levinneet monessa hoivakodissa, mikä kuormittaa työntekijöitä. Jos korona leviää vanhustenhoidossa, seuraukset ovat helposti kohtalokkaat. Hoivakodissa koronaan sairastuva hoidetaan paikan päällä eikä häntä siirretä sairaalahoitoon. Myös kotihoidon rooli koronakriisin hoitamisessa on kriittinen ja jos kriisin hoidossa epäonnistutaan, kotihoidon asiakkaiden sairastumiset kuormittavat erikoissairaanhoitoa.

SuPerin Paavola: Lain henki hoitajamitoituksesta ei ole toteutunut – muutosta odotetaan23.10.2020 05:30:00 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vaatii työnantajia noudattamaan lakia, joka koskee hoitajamitoitusta vanhusten ympärivuorokautisessa hoidossa. – Hoitajilta on tullut paljon pettyneitä viestejä siitä, kuinka työnantajat ovat suhtautuneet lakiuudistukseen. Uudistusta ei ole otettu vakavasti, vaan toiminta on jatkunut entisellään, Paavola kertoo.

SuPerin Paavola: Uusi tehtävänjako vanhustenhoidossa tulee voimaan heti – asiakas tulee hoidon keskiöön28.9.2020 05:55:00 EESTTiedote

Uusi hoitajamitoitus parantaa asukasturvallisuutta ja hoidon laatua vanhustenhoidossa, sanoo Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola. Laki astuu voimaan 1. lokakuuta ja tällöin tulee voimaan 0,5 vähimmäismitoitus sekä tehtävänkuvia koskeva muutos. Välitön asiakastyö eli hoitotyö erotetaan välillisestä asiakastyöstä eli ns. tukitöistä välittömästi. Hoitajat voivat keskittyä hoitotyöhön. Tukitöihin, kuten esimerkiksi siivoukseen, pyykinpesuun ja ruoanlaittoon, on omat ammattilaiset. Vähimmäismitoitusta nostetaan portaittain 0,7:ään 1.4.2023 mennessä.