SuPerin kysely: Vanhus- ja vammaispalvelut jäivät koronaepidemiassa suojainten osalta sivuraiteelle

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer kartoitti suojaimien käyttöä vanhus- ja vammaispalveluissa. Vastaajista 43 prosenttia ilmoitti, että suojaimia on liian vähän. Erityisesti pula on kirurgisista suu-nenäsuojista, joiden puutteesta kertoi yli 40 prosenttia vastaajista. Suojia saa käyttää vain rajallisen määrän, esimerkiksi kaksi suojaa/työvuoro. Eilen voimaan tulleen suojainpakon myötä tilanteen on nyt muututtava työpaikoilla.

- Koronaviruksen leviäminen vanhustenhoidossa olisi ollut estettävissä, jos suojavarusteita olisi ollut heti tarpeeksi saatavilla. SuPer on vaatinut riittäviä suojaimia vanhustenhoitoon alusta alkaen. Nyt kun suojainten käytöstä on annettu määräys, selitykset eivät enää auta, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola sanoo.

Yli 40 prosenttia kyselyyn vastanneista työntekijöistä oli huolissaan omasta sekä asiakkaiden terveydestä ja turvallisuudesta suojainten puuttuessa. Suojainten puuttuminen/riittämättömyys oli aiheuttanut ahdistusta tai henkistä pahoinvointia noin joka kolmannelle vastaajista.

Työntekijät ovat tietoisia viranomaisohjeistuksesta, mutta joutuvat toimimaan sitä vastaan, mikä aiheuttaa ahdistusta. Tämä lisää jo muutenkin hoitotyössä esiintyvää psykososiaalista kuormitusta. Osa työnantajista on luonut oman ohjeistuksen, joka ei ole ollut viranomaisohjeistuksen mukainen. Työntekijät ovat olleet pakotettuja noudattamaan sitä. Viranomaisohjeistuksen lisäksi on myös ammattiosaamiseen kuuluva aseptiikan osaaminen. Työntekijät tietävät, miten suojaimia käytetään turvallisesti, mutta eivät saa näin toimia. Tämä on aiheuttanut ristiriitaa.

Ongelma on ollut suojainten saatavuus työpaikoille. Tilanne on johtanut siihen, että kirurgisten suu-nenäsuojien käyttöä on rajoitettu, jolloin on jouduttu käyttämään suojaimia väärin. Samaa suojainta käytetään usean asiakkaan kanssa, vaikka se pitäisi vaihtaa tai suojainta ei käytetä lainkaan, koska sitä ei ole.

Kun kirurgisia suu-nenäsuojia ei ole ollut saatavissa, on työpaikoilla käytetty kankaista suojainta. Myös näitä on usein liian vähän, jolloin samaa joudutaan käyttämään usean asiakkaan kanssa. Kankaisten suojainten laadussa on ollut ongelmia ja tämä on aiheuttanut työ- ja asiakasturvallisuuden vaarantumisen. Liian tiheä kangasmateriaali on estänyt ilmavirtausta, kankaasta on irronnut kuituja hengitysteihin, malli on epäsopiva kasvoille, kuminauhat ovat liian paksuja/pitkiä ja ne eivät ole kestäneet tarvittavaa pesulämpötilaa.

Kyselyyn vastanneista 65 prosenttia kertoi, että hoitohenkilökunta oli velvoitettu tekemään ”koronasiivouksia”.  Vanhus- ja vammaistyössä hoitohenkilökunta tekee näitä koronasiivouksia, vaikka hoitotyöhön on muutenkin niukasti aikaa. Hoitotyö on koronaepidemian aikana kuormittavampaa rajoitusten vuoksi. Työnantajien tulisi hankkia siivoukseen erillinen henkilökuntaresurssi.

Kysely lähetettiin SuPerin jäsenille, jotka olivat merkinneet työpaikakseen hoitokoti, kotihoito, palvelutalo, vammaishoito tai vanhustenhoito. Vastausaika oli 11.-13.5.2020. Vastauksia saatiin 3 453.

SuPeriin kuuluu 90 000 sosiaali- ja terveys- sekä kasvatusalan ammattilaista, jota työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 527 5085
SuPerin asiantuntija Sari Erkkilä, 050 341 6079

La Carita -säätiö ja SuPer palkitsivat hyvästä vanhustyöstä neljä vanhustenhoidon työyhteisöä28.4.2020 07:15:00 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer on myöntänyt yhdessä La Carita -säätiön kanssa tunnustuspalkinnot neljälle työyhteisölle hyvästä vanhustyöstä. Palkinnon saivat Palvelutalo Koivukoti Kittilästä, Koukkuniemen vanhainkoti (Havula, osasto 5) Tampereelta, Soiten kotihoidon toiminnanohjauksen arviointitiimi Kokkolasta sekä Alvinakoti Närpiöstä.

La Carita-stiftelsen och SuPer belönade fyra arbetsplatser som har utmärkt sig för god äldreomsorg28.4.2020 07:15:00 EESTTiedote

Finlands närvårdar-och primärskötarförbund SuPer har tillsammans med La Carita-stiftelsen beviljat hederspris till fyra arbetsplatser som har utmärkt sig för god äldreomsorg. Priset delades ut till serviceboendet Koivukoti från Kittilä, Koukkuniemen vanhainkoti (Havula, avdelning 5) från Tammerfors, Soites bedömningsteam för hemvårdens verksamhetsstyrning från Karleby och Alvinahemmet från Närpes.

SuPerin selvitys hoitajien työkuormasta: Työn kuormittavuus on lisääntynyt ja 75 % lähi- ja perushoitajista harkitsee alanvaihtoa15.4.2020 13:17:56 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin jäsenistölleen tekemässä kyselyssä ilmenee, että työnsä raskaaksi tai erittäin raskaaksi koki 73 prosenttia vastaajista. Raskaaksi työnsä kokevien määrä oli noussut 51 prosentista 60 prosenttiin verrattuna aikaisempaan neljän vuoden takaiseen selvitykseen. Vastaajista 75 prosenttia on harkinnut alan vaihtoa viimeisen 12 kuukauden aikana. SuPer selvitti jäsentensä työn kuormittavuutta sekä työssä viihtymistä maaliskuussa 2020 ennen koronakriisin puhkeamista ja poikkeuslakien käyttöönottoa Suomessa.

SuPer: Hoivakodeissa tarvitaan työntekijöitä myös koronakriisin jälkeen8.4.2020 16:00:53 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vaati työnantajia parantamaan yksityisen hoiva-alan työntekijöiden palkkausta ja työoloja. Palkat ovat jopa kunta-alaa heikommat. – Työnantaja ajaa sitkeästi heikennyksiä yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimukseen, kertoo SuPerin sopimusneuvottelija Jukka Parkkola. – Sitovia parannuksia työntekijöiden eduksi ei haluta tehdä tes-tasolla. Muutosta ei saada aikaan suosituksilla, joita kukaan ei noudata.

SuPerin Paavola: Yksityisillä hoito- ja hoiva-aloilla joustetaan kriisistä toiseen mutta työnantajat haluavat vain lisää heikennyksiä3.4.2020 15:58:32 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vaatii yksityisen sektorin työnantajia korjaamaan sote-sektorin ja varhaiskasvatuksen epäkohdat meneillään olevissa työehtosopimusneuvotteluissa. Paavola muistuttaa, että nyt mitataan työnantajien tahto sitouttaa työntekijöitä. – Tämä koronakriisi on hoidettava kunnolla myös siten, että hoitoala säilyy vetovoimaisena ja elinvoimaisena kriisin jälkeenkin. Työehtosopimuksiin vaaditut heikennykset eivät sovi tähän aikaan. Palkalla on voitava tulla toimeen ja sen on vastattava työn vaativuutta ja vastuuta sekä kuormittavuutta. Myös työolojen on oltava turvalliset ja jaksamista tukevat. Työntekijöiden luottamusta on kasvatettava siihen, että alan epäkohtia korjataan ja henkilöstön viestit otetaan tosissaan.