SuPerin opintopäivät 13.–14.2.2018: Turun kaupungin kotiutustiimi, Karvian Iltaruskon palvelukeskus ja Vöyrin kunnan tehostetun palveluasumisen Solängen palkittiin innovatiivisesta vanhustenhoidosta

La Carita -säätiö palkitsi Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin valtakunnallisilla opintopäivillä kaksi suomenkielistä ja yhden ruotsinkielisen työyhteisön laadukkaasta ja innovatiivisesta vanhustenhoidosta. Palkitut ovat: Turun kaupungin kotiutustiimi, Karvian Iltaruskon palvelukeskus sekä Vöyrin kunnan tehostetun palveluasumisenyksikkö Solängen. La Carita -säätiö on yhteistyössä SuPerin kanssa jakanut työyhteisöille tunnustuspalkintoja hyvästä vanhustyöstä vuodesta 2006 saakka.

Yhtenä palkintokriteerinä oli uudenlaisen toiminnan luominen rikastuttamaan arkea. Palkituissa organisaatioissa vanhustenhoitoa on kehitetty muuttamalla toimintatapoja, uudistamalla ajattelua ja panostamalla vanhusten hyvään hoitoon sekä henkilökunnan jaksamiseen.

Turun kaupunki, hyvinvointitoimialan kotiutustiimi

Kotiutustiimi on mukana asiakkaiden kotiuttamisessa yhteispäivystyksestä, sairaalasta ja muista hoitolaitoksista ympärivuorokautisesti. Tiimi työskentelee yhteistyössä kotiutuvan asiakkaan, hänen omaistensa sekä tulevan hoitotahon kanssa. Tavoitteena on, että asiakkaan kotiympäristö on turvallinen ja esteetön ja hänellä on oikeat apuvälineet, jolloin kotona asuminen olisi mahdollista mahdollisimman pitkään. Tavoitteena on myös, että kotihoidon palvelujen tarve vähenee.

Moniammatillisessa työryhmässä asiakkaalle räätälöidään kuntoutussuunnitelma, jossa otetaan huomioon asiakkaan toiveet ja päätökset, jos ne eivät aiheuta hänelle itselleen vaaraa. Vanhusten yksinäisyyden torjumiseksi yhteistyötä tehdään kolmannen sektorin kanssa. Teknologiaa hyödynnetään myös aktiivisesti. Toiminta on luonut säästöjä, koska muun muassa sairaalan hoitopäivät ovat vähentyneet.

Kotiutustiimin toiminta pohjautuu yhteisesti sovituille arvoille ja pelisäännöille. Asenne muutokseen on myönteinen. Tiimin työntekijät vastaavat työstään ja hoidon jatkuvuudesta itsenäisesti ja korostavat oman työn johtamisen merkitystä. Työhyvinvointia tukee keskinäinen joustavuus, autonominen työvuorosuunnittelu, koulutusmahdollisuudet sekä tyky- ja kehittämispäivät.

Pohjois-Satakunnan peruspalvelut kuntayhtymä, Karvian Iltaruskon palvelukeskus ja Anna-koti

Iltaruskon palvelukeskus on ikäihmisten asumisen yksikkö, jonka pihapiirissä on ikäihmisten tuetun asumisen Anna-koti. Työyhteisön toimintaperiaatteita ovat asukkaiden yksilöllisyyden ja itsemääräämisoikeuden kunnioittaminen, omatoimisuuden tukeminen ja turvallisuuden luominen sekä tasa-arvo. Toiminnassa panostetaan kodinomaisuuteen. Omaiset halutaan mukaan toimintaan ja heidät huomioidaan mm. viettämällä omaisten päivää.

Työntekijät ovat sitoutuneita ja heidän erilaiset vahvuudet on huomioitu. Asukkaiden viriketoiminnasta vastaavat nimetyt työntekijät. Virikkeitä tarjotaan esim. näytelmien ja hyötykasvien hoidon muodossa. Hoitajien aloitteesta kunnan liikuntaohjaajan palveluja on saatu myös vanhuksille. Hoitajille on tärkeää, että kaikki asukkaat huomioidaan ja että heille voi tuottaa mielihyvän tunteita.

Työhyvinvointia tukee osittainen autonominen työvuorosuunnittelu ja keskinäinen joustavuus. Esimies on tasapuolinen ja kannustava.

Vörå kommun, effektiverat serviceboende Solängen

Under en kort tid har enhetens verksamhet utvecklats från att ha varit strikt schemalagd och anstaltsliknande till äkta klientcentrering med respekt för individen och betoning på det mänskliga, samvaro, mening och daglig aktivitet. En ny vårdfilosofi och nya verksamhetssätt har tagits i bruk, vilket har haft goda effekter för såväl klienter som personal.

La Carita -säätiön tarkoituksena on tukea gerontologista tutkimusta ja hoitotyötä sekä edistää   ikääntyvien hyvinvointia ja nostaa vanhustyön arvostusta Suomessa.
Myös SuPer haluaa muistuttaa hyvien vanhustenhoidon yksiköiden olemassaolosta.

SuPeriin kuuluu 90 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, gsm 050 5275 085
SuPerin asiantuntija Soili Nevala, gsm 050 385 4130

SuPerin puheenjohtaja Paavola: Suomen on pidettävä kiinni korkeatasoisesta ammatillisesta osaamisesta7.11.2018 12:23Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola korostaa vahvan ammatillisen osaamisen merkitystä. Korkeatasoinen osaaminen on edellytys Suomen kilpailukyvyn ja työllisyyden sekä yksilön työllistymisen, työhyvinvoinnin ja toimeentulon kannalta. Euroopan ammattitaitoviikolla 5.-9.11. nostetaan esiin ammatillista osaamista ja sen merkitystä muuttuvassa maailmassa.

SuPer keskeyttää työtaistelutoimenpiteet27.10.2018 14:01Tiedote

Pääministeri Juha Sipilä on luvannut, että vaikka ns. irtisanomislain perusteluja aletaan tehdä virkamieslähtöisesti, hallituksen perustelut käydään läpi kolmikantaisesti työmarkkinajärjestöjen kanssa. – Sopimalla saadaan parempaa kuin riitelemällä – hyvä että tämä vihdoin todettiin, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola sanoo. SuPer keskeyttää kaikki työtaistelutoimenpiteet ja jää seuraamaan, miten maan hallitus kuuntelee työmarkkinoita työsopimuslain 7. luvun 2. pykälän yksityiskohtaisten perusteluiden muotoilussa. – On hyvä, että hallitus huomasi sen, että närää aiheuttavat juuri pykälän perustelut. Vasta perustelut kertovat, miten oikeuskäytäntö toimii. – Toivon että tulevaisuudessa, kun muutoksia tulee enemmän, ymmärretään kolmikannan toimivuus, Paavola sanoo. Hallitus antaa esityksen eduskunnalle marraskuun alkupuoliskolla.