SuPerin opintopäivät 13.–14.2.2018: Turun kaupungin kotiutustiimi, Karvian Iltaruskon palvelukeskus ja Vöyrin kunnan tehostetun palveluasumisen Solängen palkittiin innovatiivisesta vanhustenhoidosta

La Carita -säätiö palkitsi Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin valtakunnallisilla opintopäivillä kaksi suomenkielistä ja yhden ruotsinkielisen työyhteisön laadukkaasta ja innovatiivisesta vanhustenhoidosta. Palkitut ovat: Turun kaupungin kotiutustiimi, Karvian Iltaruskon palvelukeskus sekä Vöyrin kunnan tehostetun palveluasumisenyksikkö Solängen. La Carita -säätiö on yhteistyössä SuPerin kanssa jakanut työyhteisöille tunnustuspalkintoja hyvästä vanhustyöstä vuodesta 2006 saakka.

Yhtenä palkintokriteerinä oli uudenlaisen toiminnan luominen rikastuttamaan arkea. Palkituissa organisaatioissa vanhustenhoitoa on kehitetty muuttamalla toimintatapoja, uudistamalla ajattelua ja panostamalla vanhusten hyvään hoitoon sekä henkilökunnan jaksamiseen.

Turun kaupunki, hyvinvointitoimialan kotiutustiimi

Kotiutustiimi on mukana asiakkaiden kotiuttamisessa yhteispäivystyksestä, sairaalasta ja muista hoitolaitoksista ympärivuorokautisesti. Tiimi työskentelee yhteistyössä kotiutuvan asiakkaan, hänen omaistensa sekä tulevan hoitotahon kanssa. Tavoitteena on, että asiakkaan kotiympäristö on turvallinen ja esteetön ja hänellä on oikeat apuvälineet, jolloin kotona asuminen olisi mahdollista mahdollisimman pitkään. Tavoitteena on myös, että kotihoidon palvelujen tarve vähenee.

Moniammatillisessa työryhmässä asiakkaalle räätälöidään kuntoutussuunnitelma, jossa otetaan huomioon asiakkaan toiveet ja päätökset, jos ne eivät aiheuta hänelle itselleen vaaraa. Vanhusten yksinäisyyden torjumiseksi yhteistyötä tehdään kolmannen sektorin kanssa. Teknologiaa hyödynnetään myös aktiivisesti. Toiminta on luonut säästöjä, koska muun muassa sairaalan hoitopäivät ovat vähentyneet.

Kotiutustiimin toiminta pohjautuu yhteisesti sovituille arvoille ja pelisäännöille. Asenne muutokseen on myönteinen. Tiimin työntekijät vastaavat työstään ja hoidon jatkuvuudesta itsenäisesti ja korostavat oman työn johtamisen merkitystä. Työhyvinvointia tukee keskinäinen joustavuus, autonominen työvuorosuunnittelu, koulutusmahdollisuudet sekä tyky- ja kehittämispäivät.

Pohjois-Satakunnan peruspalvelut kuntayhtymä, Karvian Iltaruskon palvelukeskus ja Anna-koti

Iltaruskon palvelukeskus on ikäihmisten asumisen yksikkö, jonka pihapiirissä on ikäihmisten tuetun asumisen Anna-koti. Työyhteisön toimintaperiaatteita ovat asukkaiden yksilöllisyyden ja itsemääräämisoikeuden kunnioittaminen, omatoimisuuden tukeminen ja turvallisuuden luominen sekä tasa-arvo. Toiminnassa panostetaan kodinomaisuuteen. Omaiset halutaan mukaan toimintaan ja heidät huomioidaan mm. viettämällä omaisten päivää.

Työntekijät ovat sitoutuneita ja heidän erilaiset vahvuudet on huomioitu. Asukkaiden viriketoiminnasta vastaavat nimetyt työntekijät. Virikkeitä tarjotaan esim. näytelmien ja hyötykasvien hoidon muodossa. Hoitajien aloitteesta kunnan liikuntaohjaajan palveluja on saatu myös vanhuksille. Hoitajille on tärkeää, että kaikki asukkaat huomioidaan ja että heille voi tuottaa mielihyvän tunteita.

Työhyvinvointia tukee osittainen autonominen työvuorosuunnittelu ja keskinäinen joustavuus. Esimies on tasapuolinen ja kannustava.

Vörå kommun, effektiverat serviceboende Solängen

Under en kort tid har enhetens verksamhet utvecklats från att ha varit strikt schemalagd och anstaltsliknande till äkta klientcentrering med respekt för individen och betoning på det mänskliga, samvaro, mening och daglig aktivitet. En ny vårdfilosofi och nya verksamhetssätt har tagits i bruk, vilket har haft goda effekter för såväl klienter som personal.

La Carita -säätiön tarkoituksena on tukea gerontologista tutkimusta ja hoitotyötä sekä edistää   ikääntyvien hyvinvointia ja nostaa vanhustyön arvostusta Suomessa.
Myös SuPer haluaa muistuttaa hyvien vanhustenhoidon yksiköiden olemassaolosta.

SuPeriin kuuluu 90 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, gsm 050 5275 085
SuPerin asiantuntija Soili Nevala, gsm 050 385 4130

SuPerin edustajisto 26.-27.4: Varhaiskasvatuksessa tarvitaan kaikkia ammattiryhmiä27.4.2018 09:30Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin edustajisto vaatii, että varhaiskasvatuksessa arvostetaan myös lastenhoitajien ja lähihoitajien osaamista. Varhaiskasvatuslakiesityksessä esitetään lisättäväksi akateemisen koulutuksen saaneiden lastentarhanopettajien määrää suhteessa lastenhoitajiin. Varhaiskasvatuksen suurin ongelma ei ole työntekijöiden koulutustaso, vaan liian suuret ryhmäkoot. SuPerin edustajisto vaatii, että eduskunnan nyt käsittelyssä olevaa varhaiskasvatuslain lakiesitystä muutetaan.

SuPerin edustajisto 26.-27.4: Kotihoito on ratkeamispisteessä26.4.2018 11:16Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin edustajisto on huolissaan kotihoidosta, jossa henkilöstömäärä ja asiakkaiden tarpeet eivät kohtaa. SuPerin kotihoidon selvityksen mukaan hoitajat ovat huolissaan hoidon laadusta ja omasta jaksamisestaan. Moni harkitsee alan vaihtoa ja osa on jo siirtynyt muualle. Eettinen kuorma työssä on liian suuri, sillä työtään ei pysty tekemään niin hyvin kuin haluaisi ja pitäisi. SuPerin edustajisto vaatii kotihoidon pikaista tervehdyttämistä.

SuPer: Suuret ryhmäkoot varhaiskasvatuksen suurin ongelma25.4.2018 10:04Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer järjestää yhdessä Jytyn, JHL:n, Tehyn ja Talentian kanssa keskiviikkona 25.4. poliittisen mielenilmauksen Eduskuntatalon edessä klo 13.00 valmisteilla olevaa varhaiskasvatuslakia vastaan. Uudenmaan alueella osa varhaiskasvatuksen työntekijöistä poistuu työpaikaltaan klo 12. Poliittinen mielenilmaus jatkuu klo 18.00 asti. SuPerin mukaan varhaiskasvatuksen suurin ongelma ovat liian suuret hoitoryhmät. Nyt eduskunnan käsittelyssä olevassa varhaiskasvatuslaissa esitetty henkilöstörakenteen muutos ei tule korjaamaan tätä, vaan se päinvastoin johtaa ryhmäkokojen kasvuun.

SuPerin keskustelutilaisuus: Ilman henkilöstömäärän lisäämistä vanhustyötä ei saada kuntoon24.4.2018 13:02Tiedote

Pohjoismaisen vanhustyön vertailututkimuksen (Norcare) sekä tuoreen SuPerin kotihoidon selvityksen tulokset ovat erittäin hälyttäviä. Tilanne vaatii pikaisia toimenpiteitä. Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer järjesti tänään 24.4. keskustelutilaisuuden vanhustyöstä. Tilaisuuteen kutsuttiin kansanedustajia ja heidän avustajiaan sekä muita yhteistyökumppaneita. Tilaisuudessa olivat panelisteina tarkastaja Marja Tereska Lounais-Suomen AVI:n työsuojelun vastuualueelta, kansanedustaja Jaana Laitinen-Pesola sosiaali- ja terveysvaliokunnasta, lähihoitaja Hanna Jokinen Hämeenlinnasta sekä tutkija Antero Olakivi Helsingin yliopistosta. Kaikki keskustelijat olivat sitä mieltä, että vanhustenhoidossa on liian vähän hoitohenkilökuntaa. Keskustelussa nousi myös esiin, että koti ei ole paras hoitopaikka kaikille ja jos kotona ei enää pärjää, on päästävä heti hoitoon muualle.

SuPer: Varhaiskasvatuksen henkilöstörakenteen muutoksen todelliset kustannukset moninkertaiset esitettyyn nähden24.4.2018 08:00Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin mukaan varhaiskasvatuksen suurin ongelma ei ole työntekijöiden koulutustaso, vaan liian suuret hoitoryhmät. – Varhaiskasvatuksen tilaa ei paranna nyt esitetty henkilöstörakenteen muutos. Sen sijaan se tulee väistämättä johtamaan ryhmäkokojen kasvuun ja lisäksi kasvattaa varhaiskasvatuksen kustannuksia merkittävästi arvioitua enemmän, sanoo SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola. Lakiesityksen todelliset kustannusvaikutukset ovat SuPerin laskelmien mukaan moninkertaiset siihen, mitä ministeriö on esittänyt.

SuPer: Varhaiskasvatuksen lakiesitys ei korjaa alan ongelmia – Osa varhaiskasvatuksen työntekijäliitoista järjestää mielenilmauksen 25.4.20.4.2018 14:25Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer järjestää yhdessä Jytyn, JHL:n, Tehyn ja Talentian kanssa keskiviikkona 25.4. poliittisen mielenilmauksen Eduskuntatalon edessä valmisteilla olevaa varhaiskasvatuslakia vastaan. SuPerin mukaan varhaiskasvatuksen suurin ongelma ovat liian suuret hoitoryhmät. Nyt eduskunnan käsittelyssä olevassa varhaiskasvatuslaissa esitetty henkilöstörakenteen muutos ei tule korjaamaan tätä, vaan se päinvastoin johtaa ryhmäkokojen kasvuun.