SuPerin Paavola: Hoitajien jaksamisessa on tullut pohja vastaan – pieni rahallinen korvaus ei enää riitä joustamisesta

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vaatii hallitukselta, kuntapäättäjiltä ja työnantajilta pikaisia toimia hoitajapulan taltuttamiseksi. Tilanne on räjähtänyt kesän aikana, ja hoitajat uupuvat aivan liian suuren työmäärän alle. – Olemme katastrofaalisessa tilanteessa, Paavola kertoo.

Saan päivittäin yhteydenottoja täysin uupuneilta hoitajilta, joita ei enää auta edes satunnainen rahallinen korvaus venymisestä. Hoitajia ei saada nyt riittävästi työvuoroihin, vaikka työnantaja tarjoaakin paikallisesti ekstrakorvausta ylimääräisistä vuoroista tai pikaisista lähdöistä työvuoroihin. Tämä kertoo, kuinka väsynyttä porukka on, Paavola sanoo.

Pitkittynyt koronatilanne näkyy sote-alan työpaikoilla väsymisenä. Liian pieni henkilöstömäärä kärjistää tilanteen kriisiaikana. Työskentely suojavaatteissa ja erityisjärjestelyjen keskellä on raskasta, ja epävarmuus ja sairauslomat koettelevat jaksamista.

SuPer teki työhyvinvointikyselyn luottamusmiehille ja työsuojeluvaltuutetuille ja selvitti tilannetta työpaikoilla. Liian pieni henkilöstömäärä ja liian suuri työmäärä, ongelmat esimiestyössä tai johtamisessa ja puutteellinen perehdytys työtehtäviin nousivat suurimmiksi ongelmiksi. Jaksaminen, työn kuormittavuus ja siitä johtuva stressi ovat merkittävimpiä haasteita työsuojelutoiminnassa tällä hetkellä.

Hoitajapula on muodostunut pitkän ajan kuluessa. Työmäärä on ollut liian suuri todella pitkään, ja sote-palveluja on pyöritetty ylitöiden varassa. Joustamisesta on tullut vuosien mittaan normaalitilanne ja ylitöihin on jopa painostettu. Epäoikeudenmukaisuuden kokemus on kentällä suuri. Se vaikuttaa jaksamiseen sekä mahdollisuuksiin ja haluun tehdä hoitotyötä jatkossa, Paavola kertoo.

Palkkaus ja työolot ovat keskeisimmät keinot alan houkuttelevuuden parantamisessa. Niihin on tultava selkeä parannus hyvin pikaisella aikataululla, Paavola vaatii.

SuPeriin kuuluu noin 90 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

Lisätiedot: SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 5275 085

SuPeriin kuuluu noin 90 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

SuPer budjettiriihestä: Vanhustenhoidon ja varhaiskasvatuksen laiminlyönnit vaarantavat koko maan talouden ja tulevaisuuden7.9.2021 05:00:00 EEST | Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola on huolissaan sote-palveluiden ja varhaiskasvatuksen saatavuudesta ja hoitajien jaksamisesta. Hoitajapula uhkaa kansalaisten perusoikeuksien toteutumista ja kuormittaa henkilöstöä. Alan vetovoimaa tulee merkittävästi kohentaa parantamalla palkkausta ja työoloja. SuPerin mukaan vaihtoehtoja ei ole, ja valtion on osallistuttava kustannuksiin. – Emme voi ajatella, että Suomella ei ole varaa hoitaa kansalaisiaan jatkossa. Rahaa on suunnattava sote-sektorille eikä sosiaalihuolto, esimerkiksi vanhustenhoito, saa jäädä vähemmälle huomiolle, Paavola vaatii.

THL:n selvitys: Lähi- ja perushoitajien määrä vähentynyt vanhuspalveluissa – Alan veto- ja pitovoima on korjattava6.9.2021 09:30:00 EEST | Tiedote

Lähi- ja perushoitajien määrä ei ole ympärivuorokautista hoitoa tarjoavissa vanhuspalveluissa noussut, vaikka vanhuspalvelulain myötä henkilöstömitoituksen tulee nousta portaittain ja lisähoitajien palkkaamiseen on annettu tarvittava rahoitus. Tämä selviää THL:n 6.9. julkaisemasta seurannasta. – SuPer on vuosikausia tuonut esiin vanhuspalveluiden laatuongelmia. Ratkaisutkin ovat olemassa, joilla alan veto- ja pitovoima korjataan, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola sanoo.

SuPer lakiehdotuksesta: Kotihoidon laajentaminen yöaikaan ei ole mahdollista nykyisellä henkilöstömäärällä2.9.2021 05:38:00 EEST | Tiedote

Ehdotetut lakimuutokset eivät tule korjaamaan vanhusten kotihoidon ongelmia, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola sanoo. – Päinvastoin, ne tulevat lisäämään työvoimapulaa. Kotihoitoa ehdotetaan järjestettäväksi vuorokaudenajasta riippumatta, jolloin hoitajien työ muuttuisi kolmivuorotyöksi. – Nykyinen henkilöstömäärä ei riitä vaadittuun hoidon tasoon tälläkään hetkellä. Kotihoidon houkuttelevuutta tulee lisätä ja saada palkkaus ja työolot kuntoon, vasta sen jälkeen voidaan edes harkita esitettyä muutosta.

SuPerin Paavola: Lainsäädännöllä on turvattava myös sote- ja varhaiskasvatuksen epäkohdista ilmoittaminen30.8.2021 11:07:01 EEST | Tiedote

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vaatii, että lainsäädännöllä on turvattava epäkohdista ilmoittaminen myös sosiaali- ja terveydenhuollossa sekä varhaiskasvatuksessa. Ilmoitusvelvollisuuden toteuttamisen on oltava turvallista työntekijälle. Vain epäkohtailmoitukset paljastavat todellisuuden. - Suomi on tekemässä erittäin huonoa ratkaisua, Paavola moittii. Ehdotetulla lailla on tarkoitus panna täytäntöön Suomessa Euroopan unionin direktiivi, joka suojaa epäkohdista ilmoittajaa. Lain soveltamisalan ulkopuolelle ollaan Suomessa jättämässä sosiaali- ja terveydenhuolto sekä varhaiskasvatus. - Lakiehdotus tulee heikentämään ilmoitusvelvollisuuden toteutumista ja epäkohtiin puuttumista, Paavola kertoo.

SuPerin Paavola: Valtion on osallistuttava rahallisesti hoitajapulan ratkaisemiseen23.8.2021 09:17:22 EEST | Tiedote

Sosiaali- ja terveydenhuoltopalvelujen turvaaminen on kuntien lisäksi valtion vastuulla, muistuttaa SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola. Hoitajapula heikentää palvelujen saatavuutta ja hoitajien jaksamista sekä koronakriisistä selviämistä, joten haaste on kaikkien toimijoiden yhteinen. Vaikka työmarkkinaosapuolten tehtävä on neuvotella ja sopia palkoista ja muista työsuhteen ehdoista, on maan hallituksen kannettava oma vastuunsa yhteiskunnallisesti kriittisten toimintojen turvaamisessa. - Valtion on kohdennettava rahaa hoitajapulan taltuttamiseen, Paavola vaatii.