SuPerin Paavola: Hoitajien turvallisuus luo edellytykset turvalliselle lääkehoidolle

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola korostaa, että hoitajilla on keskeinen rooli turvallisen lääkehoidon toteuttamisessa. Reilu vuosi sitten Kiinasta levinnyt koronavirus levisi pandemiaksi muuttaen meidän kaikkien arjen. Siitä lähtien hoitajat ovat työskennelleet eturintamassa, poikkeuksellisen rankoissa ja jopa vaarallisissa olosuhteissa turvatakseen asiakkaiden ja potilaiden hoidon turvallisuuden. - Taistelussa koronaa vastaan hoitajien suojaaminen on keskeistä, Paavola muistuttaa.

Valtakunnallista lääkehoidon päivää vietetään 18.3.2021 ajankohtaisella teemalla ”Turvallinen lääkehoito korona-arjessa.” Päätapahtuma on Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) järjestämä koronarokotteiden turvallisuutta käsittelevä webinaari, joka järjestetään yhteistyössä potilasjärjestöjen ja useiden sosiaali- ja terveydenhuollon sekä lääkealan toimijoiden kanssa. Webinaarissa keskustellaan koronarokotteiden turvallisuudesta ja kerrotaan tutkittua tietoa koronarokotteista. Tiedon toivotaan tukevan osallistujia, jotka pohtivat, onko rokotteen ottaminen turvallista. Samana päivänä tulee saataville Potilas- ja asiakasturvallisuuskeskuksen tuottama video potilaan etävastaanotolle valmistautumisen tueksi.

Väestön ikääntyessä lääkehoidolla on yhä suurempi merkitys toimintakyvyn säilymisessä. Koulutetut hoitajat sitouttavat ja ohjaavat lääkkeiden käyttäjät oikeaan ja tarkoituksenmukaiseen lääkkeiden käyttöön. He myös varmistavat, että hoidettavat tuntevat lääkehoitonsa tavoitteet.

Hoitajien rooli turvallisen lääkehoidon toteutuksessa korostuu silloin, kun lääkkeiden käyttäjä ei kykene itsenäisesti toteuttamaan hänelle määrättyä lääkehoitoa. Voidakseen työskennellä asiakkaiden, potilaiden ja heidän läheistensä hyväksi, on hoitajilla oltava tarvittavat tiedot, taidot ja välineet turvallisen lääkehoidon toteutukseen. Koronavirusepidemia siirsi hoitajia työskentelemään heille vieraissa paikoissa ja olosuhteissa lyhyellä varoitusajalla. Perehdyttämisestä ei ehditty aina huolehtia ja suojavarusteista oli puutteita, mikä vaaransi hoitajien ja hoidettavien turvallisuuden.

Koronakriisi on osoittanut, että työpaikoilla tarvitaan turvallisuutta edistäviä toimia, tekoja ja ohjeita työnantajan taholta. Lähihoitajat ovat usein vastuussa haavoittuvaisessa asemassa olevien ihmisten terveydestä, turvallisuudesta ja hyvinvoinnista. Heille, samoin kuin hoitajille, koronaviruksen tarttuminen ja sairastuminen voi olla kohtalokasta ja vaikutukset pitkäaikaisia. Paavola muistuttaa, että työnantajan velvollisuus on huolehtia työntekijöiden riittävästä suojavarustuksesta ja rokotesuojasta. Hoitajien turvallisuus luo edellytykset hoidon turvallisuudelle.

Lisätietoja: SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 5275 085

SuPerin Paavola: Ikääntyneiden ulkoilusta on jouduttu tinkimään riittämättömän henkilöstömäärän vuoksi14.4.2021 13:33:20 EEST | Tiedote

Liikkumattomuus ja ulkoilun puute ovat olleet isoja ongelmia vanhustenhoidossa jo ennen korona-aikaa. Hoitajat ovat olleet pitkään huolissaan siitä, että muun muassa ulkoilusta on jouduttu tinkimään liian pienen hoitajamitoituksen vuoksi. Sitovan hoitajamitoituksen sekä työnjaon selkeyttämisen odotetaan tuovan apua tilanteeseen. – Korona-aika on kärjistänyt vanhustenhoidon heikkoa tilannetta ja nostanut esiin liikkumattomuuden ja yksinäisyyden mittavat ongelmat, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola kertoo. – Tilanne on huolestuttava.

SuPer: Varhainen tunnistaminen avainasia sisäilmaongelmien hoidossa26.3.2021 06:14:00 EET | Tiedote

Sisäilmaongelmat ovat edelleen erittäin yleisiä hoitoalan työpaikoilla. Sosiaali- ja terveydenhuoltoalan kosteusvaurioituneista tiloista kärsivät työntekijöiden lisäksi asiakkaat ja potilaat. – Sisäilmaoireet on otettava tosissaan ja niitä on ennaltaehkäistävä ja hoidettava asianmukaisesti. Suomeen tarvitaan nopeasti sisäilmapoliklinikoita, joissa työntekijöinä on sisäilmahaitat tuntevia, osaavia terveydenhuollon ammattilaisia, SuPerin työympäristöasiantuntija Eija Kemppainen vaati sisäilmawebinaarissa 24. maaliskuuta.

La Carita -säätiö ja SuPer palkitsivat hyvästä vanhustyöstä kolme vanhustenhoidon työyhteisöä16.3.2021 12:30:00 EET | Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer on myöntänyt yhdessä La Carita -säätiön kanssa tunnustuspalkinnot hyvästä vanhustyöstä Essoten kotihoidolle, Jalasjärven kotihoidolle sekä Palvelukoti Pohjolan ryhmäkoti Orionille Tampereelle. La Carita -säätiön tarkoituksena on vanhusten ja ikääntyvien hyvinvoinnin edistäminen Suomessa. Palkinnot julkistettiin 16.3. SuPer ammatillinen opintopäivä 2021 -koulutuswebinaarin yhteydessä.

Debatti SPEKin ja SuPerin tutkimuksesta: Kotihoidossa on merkittäviä turvallisuusongelmia ja hoitajat ovat kovilla11.3.2021 09:45:00 EET | Tiedote

Kotihoidossa on merkittäviä turvallisuusongelmia verrattuna muihin hoivamuotoihin. Tämä käy ilmi Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön (SPEK) tekemästä tutkimuksesta, joka perustuu Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin jäsenille tehtyyn kyselyyn erityisryhmien asumisturvallisuudesta. SPEKin ja SuPerin asiantuntijat keskustelivat tutkimuksen tuloksista, katso keskustelu ohesta.