SuPerin Paavola: Kotihoidon ja varhaiskasvatuksen henkilöstö rokotettava pikaisesti

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPeriin on tullut useita yhteydenottoja huolestuneilta jäseniltä kotihoidosta ja varhaiskasvatuksesta. Huoli koskee koronarokotteen rokotusjärjestystä. Puheenjohtaja Silja Paavolan mukaan kotihoidon ja varhaiskasvatuksen henkilöstö on rokotettava ensi tilassa, kuten myös koko sote-henkilöstö. Kotihoidon ja varhaiskasvatuksen henkilöstö ei ole tällä hetkellä rokotusjärjestyksen kärjessä. Myöskään muualla sote-sektorilla työskentelevät hoitajat eivät kaikki ole vielä saaneet rokotetta.

– Kotihoidon työntekijöiden rokotuksissa on alueellisia eroja. Osassa kunnista kotihoidon työntekijöitä on jo rokotettu, osassa niitä ei ole vielä aloitettukaan, puheenjohtaja Paavola kertoo. – Hoivakodeissa työskenteleviä hoitajia on rokotettu laajalti, sillä he kuuluvat rokotusjärjestyksen 1. ryhmään.

Kotihoidossa työskentelevät hoitajat hoitavat riskiryhmiin kuuluvia ja työolosuhteet vaihtelevat suuresti. Työtä tehdään lähellä asiakasta ja riski koronatartuntaan on suuri asiakkaalla ja hoitajalla.

Kasvomaskien ja muiden suojavarusteiden riittävässä saatavuudessa on ollut paikoin ongelmia. Kaikki työnantajat eivät ole antaneet riittävästi varusteita työntekijöiden käyttöön, vaan samaa suojainta käytetään liian kauan. Suojaimien turvallinen käyttöaika on lyhyt esimerkiksi pesujen vuoksi. – Kotihoidon työntekijät tulee rokottaa mahdollisimman pian, Paavola vaatii.

–  Myös varhaiskasvatuksen henkilöstö on rokotettava pikaisesti, koska työtä tehdään lähellä lapsia eikä etätyöhön ole mahdollisuutta. Riski koronatartunnoille on läsnä koko ajan. Lapset tarvitsevat varhaiskasvattajan lähellä oloa, hoivaa ja ohjausta, ja turvavälien pitäminen on mahdotonta. Lapsiryhmät ovat suuria ja lastenhoitajat saattavat joutua liikkumaan lapsiryhmien välillä sijaispulan vuoksi. Varhaiskasvatuksen työntekijöiden työ on kriittistä koronapandemian hoitamisessa, Paavola muistuttaa.

Työnantajalla on aina velvollisuus huolehtia työntekijöiden työturvallisuudesta. Riittävän tehokkaiden suojaimien käyttö on edellytys sille, että koronatartunnoilta vältytään. Samalla suojataan myös asiakkaita. Tehokkaita suojaimia on oltava riittävästi työntekijöiden käyttöön. Työtä on voitava tauottaa, sillä suojaimien käyttö on raskasta. – Rokotukset helpottavat myös työssäjaksamista ja työn kuormittavuutta, Paavola kertoo.

SuPeriin kuuluu yli 90 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

Lisätietoja: SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 5275 085

SuPerin Paavola: THL:n uusittu rokotusjärjestys unohtaa sote-alan ja varhaiskasvatuksen henkilöstön23.4.2021 13:43:11 EEST | Tiedote

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola arvostelee THL:n tarkennettua rokotusjärjestystä, jossa sote-alan ja varhaiskasvatuksen henkilöstön rokotuksia ei kiirehditä. Sote-alan henkilöstö rokotetaan pääosin ikäperusteisesti samaan aikaan kuin muu väestö. – Tällä ratkaisulla vaarannetaan sote- ja kasvatusalan henkilöstön terveys ja jaksaminen ja pitkitetään pandemiasta selviytymistä, Paavola varoittaa. – Rokotusten viivästyminen vaarantaa tarpeenmukaisen hoidon ja hoivan saatavuuden muuten kuin kiireellisen hoidon osalta. Emme saa rakentaa sellaista hoito- ja hoivavelkaa, jota ei koskaan pystytä kuromaan umpeen.

SuPerin edustajisto: Rokotusten alueellinen kohdentaminen ei saa viivästyttää hoitoalan ammattilaisten rokotuksia22.4.2021 11:14:23 EEST | Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin edustajisto kiirehtii sosiaali- ja terveydenhuollon sekä varhaiskasvatuksen ammattilaisten rokotuksia. Yhteiskunnan toiminnan kannalta on kriittistä, että näiden sektoreiden ammattilaiset pysyvät terveinä. – Rokotusten alueellinen kohdentaminen ei saa myöhentää hoitoalan ammattilaisten rokotuksia, vaan heidät on rokotettava pikaisesti, SuPerin edustajiston puheenjohtaja Päivi Inberg vaatii.

SuPerin Paavola: Ikääntyneiden ulkoilusta on jouduttu tinkimään riittämättömän henkilöstömäärän vuoksi14.4.2021 13:33:20 EEST | Tiedote

Liikkumattomuus ja ulkoilun puute ovat olleet isoja ongelmia vanhustenhoidossa jo ennen korona-aikaa. Hoitajat ovat olleet pitkään huolissaan siitä, että muun muassa ulkoilusta on jouduttu tinkimään liian pienen hoitajamitoituksen vuoksi. Sitovan hoitajamitoituksen sekä työnjaon selkeyttämisen odotetaan tuovan apua tilanteeseen. – Korona-aika on kärjistänyt vanhustenhoidon heikkoa tilannetta ja nostanut esiin liikkumattomuuden ja yksinäisyyden mittavat ongelmat, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola kertoo. – Tilanne on huolestuttava.

SuPer: Varhainen tunnistaminen avainasia sisäilmaongelmien hoidossa26.3.2021 06:14:00 EET | Tiedote

Sisäilmaongelmat ovat edelleen erittäin yleisiä hoitoalan työpaikoilla. Sosiaali- ja terveydenhuoltoalan kosteusvaurioituneista tiloista kärsivät työntekijöiden lisäksi asiakkaat ja potilaat. – Sisäilmaoireet on otettava tosissaan ja niitä on ennaltaehkäistävä ja hoidettava asianmukaisesti. Suomeen tarvitaan nopeasti sisäilmapoliklinikoita, joissa työntekijöinä on sisäilmahaitat tuntevia, osaavia terveydenhuollon ammattilaisia, SuPerin työympäristöasiantuntija Eija Kemppainen vaati sisäilmawebinaarissa 24. maaliskuuta.

SuPerin Paavola: Hoitajien turvallisuus luo edellytykset turvalliselle lääkehoidolle18.3.2021 11:30:00 EET | Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola korostaa, että hoitajilla on keskeinen rooli turvallisen lääkehoidon toteuttamisessa. Reilu vuosi sitten Kiinasta levinnyt koronavirus levisi pandemiaksi muuttaen meidän kaikkien arjen. Siitä lähtien hoitajat ovat työskennelleet eturintamassa, poikkeuksellisen rankoissa ja jopa vaarallisissa olosuhteissa turvatakseen asiakkaiden ja potilaiden hoidon turvallisuuden. - Taistelussa koronaa vastaan hoitajien suojaaminen on keskeistä, Paavola muistuttaa.