SuPerin Paavola: Lain henki hoitajamitoituksesta ei ole toteutunut – muutosta odotetaan

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vaatii työnantajia noudattamaan lakia, joka koskee hoitajamitoitusta vanhusten ympärivuorokautisessa hoidossa. – Hoitajilta on tullut paljon pettyneitä viestejä siitä, kuinka työnantajat ovat suhtautuneet lakiuudistukseen. Uudistusta ei ole otettu vakavasti, vaan toiminta on jatkunut entisellään, Paavola kertoo.

Lakiuudistus hoitajamitoituksesta tuli voimaan 1. lokakuuta. Ensimmäisessä vaiheessa mitoituksen tulee olla vähintään 0,5 ja 1.4.2023 mennessä vähintään 0,7. Hoitajamitoitukseen lasketaan 1. lokakuuta alkaen vain välitön asiakastyö. Välillinen asiakastyö eli ns. tukityöt, siivous, pyykkäys ja ruoanlaitto, on laskettava erikseen. Hoitajamitoituksen on toteuduttava työpaikkakohtaisesti ja joka päivä.

Välittömän ja välillisen asiakastyön erottamisessa toisistaan on ollut ongelmia. Hoitajat ovat edelleen tehneet tukitöitä, vaikka lain tarkoituksena on ollut suunnata hoitajien ammattitaito hoitotyöhön. Tukityöt ovat tärkeitä, mutta niihin tehtäviin on omat ammattilaiset. Jos hoitajien työhön sisältyy edelleen välillisiä tehtäviä, niistä on oltava maininta tehtävänkuvassa, eikä niihin kuluvaa työaikaa lasketa mukaan mitoitukseen. Ensisijaista tulee aina olla, että hoitajien aika riittää laadukkaan hoidon antamiseen.

– Jotta lainsäädäntö toteutuu, täytyy jokaisessa yksikössä tarkastella omaa toimintaa ja korjata se sellaiseksi kuin laki määrää. Käytännössä tämä tarkoittaa hoitohenkilökunnan määrän tarkistamista sekä siivoukseen, ruoka-, pyykki- ja kiinteistöhuoltoon kuluvan ajan kartoittamista, jotta ne voidaan erottaa hoitotyöstä. Yksiköt eroavat toisistaan, mistä syystä työnantajan on selvitettävä jokaisen yksikön tilanne erikseen. Kartoituksen ja siitä seuraavien toimenpiteiden pitää vastata todellista tilannetta, se ei voi olla satunnainen arvio SuPerin asiantuntija Sari Ilonummi kertoo.

Hoitajat ovat olleet vanhustenhoidossa kuormittuneita todella pitkään ja parannusta tilanteeseen on odotettu kauan. Korona-aika on pahentanut tilannetta entisestään.

Lokakuussa toteutettu tunnetutkimus osoitti, että SuPerin jäsenet ovat hyvin pettyneitä henkilöstön riittävyyteen. Luopumista ennakoivia tunteita koki 60 prosenttia vastaajista. Pettymystä koki sosiaalipalveluissa jopa 40 prosenttia vastaajista. Lokakuun 2020 alussa toteutettuun tutkimukseen osallistui 3 175 SuPerin jäsentä. (Tutkimus yhteistyössä NayaDaya Oy:n kanssa)

– Osa hoitajista on vaihtanut alaa ja osa haluaa katsoa mitä lakiuudistus tuo tullessaan. Aikaa hukattavaksi ei kuitenkaan ole, vaan pettymysten määrä alkaa olla todella suuri. Lakia tulee noudattaa, ja luottamuksen rakentaminen ottaa vakavasti, puheenjohtaja Paavola painottaa.

Lain toteutumista on valvottava ja siihen on suunnattava riittävästi resursseja. Viranomaisohjeistus on vasta tulossa ja koulutukset alkamassa. – Tilanteeseen olisi pitänyt varautua aikaisemmin, Paavola muistuttaa.

SuPeriin kuuluu 90 000 sosiaali- ja terveys- sekä kasvatusalan ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

Lisätietoa:

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 527 5085
SuPerin asiantuntija Sari Ilonummi, 050 341 6079

SuPerin Paavola vaatii FFP2-standardoituja maskeja pakollisiksi vanhustenhoitoon2.2.2021 05:38:00 EETTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vaatii vanhustenhoitoon tehokkaampia kasvomaskeja ja muita suojavarusteita. – Vanhustenhoidossa on epäonnistuttu suojaamaan riittävästi asiakkaita ja työntekijöitä. Monessa hoivakodissa tartuntoja on lukuisia, asiakkailla ja työntekijöillä. Varusteiden puute ei oikeuta työturvallisuuslainsäädännön rikkomiseen, Paavola kertoo. – Kasvomaskin tulee olla vanhustenhoidossa vähintään FFP2-standardoitu, jotta hoitotyötä voidaan tehdä turvallisesti

SuPers Paavola på Närvårdardagen 27.1: Arbetssäkerheten kritisk faktor för att hindra coronaspridning27.1.2021 10:26:19 EETTiedote

I coronatider har arbetssäkerheten blivit ännu viktigare än tidigare. På många arbetsplatser inom social- och hälsovården och i den pedagogiska branschen är arbetet nämligen förknippat med stora risker. Om de anställda inte åtnjuter ordentlig arbetssäkerhet innebär det en fara för patienternas och klienternas säkerhet. I hanteringen av coronapandemin är det av central betydelse att effektiv skyddsutrustning finns att tillgå i tillräckliga mängder. – Ledningen måste mer aktivt än hittills engagera sig i att upprätthålla och främja en god arbetssäkerhet, säger ordföranden för Finlands närvårdar- och primärskötarförbund SuPer Silja Paavola. Nationella närvårdardagen firas onsdagen den 27 januari.

SuPerin Paavola lähihoitajapäivänä 27.1.: Työturvallisuus on kriittinen tekijä koronan leviämisen ehkäisemisessä26.1.2021 13:00:00 EETTiedote

Työturvallisuuden merkitys on korona-aikana korostunut entisestään, sillä työhön liittyy suuria riskejä monella sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan työpaikalla. Jos työntekijöiden työturvallisuus ei toteudu kunnolla, vaarantaa se potilas- ja asiakasturvallisuuden. Koronapandemian hoitamisessa keskeinen asia on oikeanlaisten ja tehokkaiden suojavarusteiden riittävä määrä. – Johdon on sitouduttava nykyistä aktiivisemmin ylläpitämään ja edistämään hyvää työturvallisuutta, Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola sanoo. Kansallista lähihoitajapäivää vietetään keskiviikkona 27. tammikuuta.

SuPerin Paavola: Lähihoitajat hoitavat koronakriisiä vanhustenhoidossa17.12.2020 10:59:59 EETTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vaatii lähihoitajille rahallista korvausta merkittävästä työstään koronakriisin hoitamisessa. Koronatartunnat ovat levinneet monessa hoivakodissa, mikä kuormittaa työntekijöitä. Jos korona leviää vanhustenhoidossa, seuraukset ovat helposti kohtalokkaat. Hoivakodissa koronaan sairastuva hoidetaan paikan päällä eikä häntä siirretä sairaalahoitoon. Myös kotihoidon rooli koronakriisin hoitamisessa on kriittinen ja jos kriisin hoidossa epäonnistutaan, kotihoidon asiakkaiden sairastumiset kuormittavat erikoissairaanhoitoa.