SuPerin Paavola: Työnantaja tarvitsee työntekijöitä hoitajapulassa, mutta ei ole valmis maksamaan siitä

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola paheksuu useiden työnantajien suunnitelmia heikentää työehtoja poistamalla lisiä, joita on maksettu hoitajille joustamisesta vaikeassa työvoimapulassa ja koronakriisissä. Yleisin maksettu lisä on ollut korotettu hälytysraha. SuPerin kyselyn mukaan noin kaksi kolmasosaa lisiä maksaneista työnantajista on yksipuolisesti poistamassa niitä. – Tämä on todella ristiriitaista toimintaa, Paavola moittii. – Työnantaja tarvitsee työntekijöitä hoitajapulassa, mutta ei ole valmis maksamaan siitä.

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola. Kuva: Elsa Vihmari-Henttonen.

SuPerin paikalliset ammattiosastot ovat kolmella paikkakunnalla ilmoittaneet hoitavansa normaalit työnsä, mutta kieltäytyneet ylityöstä ja vuoronvaihdoista muutaman päivän ajan. Syynä on ammattiosastojen mukaan ollut se, että työnantaja on ollut vähentämässä paikallisesti neuvoteltavia pieniä lisiä kuten hälytysrahoja.

- Maksetut lisät ovat olleet pieniä, mutta pienen palkan vuoksi ne ovat olleet hyvinkin tarpeellisia. Paikoin lisätkään eivät ole houkutelleet työntekijöitä ylimääräisiin vuoroihin, kun jaksaminen on ollut jo valmiiksi piipussa, Paavola kertoo.

Hoitoalan työntekijät koko maassa ovat todella tyytymättömiä kohtuuttoman pieneen palkkaan ja suureen työmäärään. Työntekijöillä on suuri huoli myös asiakkaiden hoidon laadusta ja turvallisuudesta. Työ koetaan merkitykselliseksi, mutta se on päivä päivältä yhä kuormittavampaa. Työturvallisuus sekä potilas- ja asiakasturvallisuus ovat olleet jo kauan vaakalaudalla. - Potilaat ja asiakkaat kärsivät työnantajan haluttomuudesta puuttua tilanteeseen, Paavola sanoo.

– Näyttää siltä, että hoitoalan tilannetta ei oteta nyt tosissaan, vaan luotetaan siihen, että hoitajat tyytyvät vallitseviin olosuhteisiin ja palkkaan. Työpaikoilla tarvitaan nyt toimivaa vuoropuhelua, kannustimia, inhimillisyyttä ja myötätuntoa, ei kiristämistä ja leikkauksia. Työntekijöillä on oikeus lisäkorvauksiin ylimääräisestä joustamisesta, Paavola sanoo.

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola. Kuva: Elsa Vihmari-Henttonen.

SuPeriin kuuluu noin 90 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

Tehy och SuPer: Bristen på vårdare måste lösas vid arbetsmarknadsbordet, statsmakten ansvarar för finansieringen11.1.2022 14:33:17 EET | Tiedote

Arbetsmarknadsförhandlingarna inom kommunsektorn inleds officiellt idag. Vårdorganisationerna Tehys och SuPers främsta mål är att förbättra lönerna, främja lika lön samt förbättra arbetshälsan med hjälp av arbetstidsbestämmelser. Målen är samma i förhandlingarna både för social- och hälsovårdsbranschens arbets- och tjänstekollektivavtal (SOTE-avtalet) och det allmänna kommunala tjänste- och arbetskollektivavtalet (AKTA). Avtalstiden inom den kommunala sektorn går ut i slutet av februari.

Tehy ja SuPer: Työmarkkinapöydässä ratkottava hoitajapulaa, valtiovallalla vastuu rahoituksesta11.1.2022 13:00:00 EET | Tiedote

Kunta-alan työmarkkinaneuvottelut käynnistyvät virallisesti tänään. Hoitajajärjestöjen Tehyn ja SuPerin kärkitavoitteet ovat palkkauksen parantaminen, palkkatasa-arvon edistäminen sekä työhyvinvoinnin parantaminen työaikamääräysten avulla. Tavoitteet ovat samat sekä sosiaali- ja terveydenhuollon työ- ja virkaehtosopimusta (SOTE-sopimus) että kunnallista virka- ja työehtosopimusta (KVTES) koskevissa neuvotteluissa. Sopimuskausi kunta-alalla päättyy helmikuun lopussa.

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola: Lähihoitajien osaamista kannattaa hyödyntää koronarokottamisessa16.12.2021 14:02:59 EET | Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola suhtautuu myönteisesti ministeri Krista Kiurun ehdotukseen lähihoitajien oikeudesta koronarokotteen antamiseen lisäkoulutuksella. – Kaikkien terveydenhuollon ammattilaisten osaaminen on otettava tässä tilanteessa käyttöön, Paavola sanoo. – Lähihoitajat ovat koulutettuja terveydenhuollon ammattihenkilöitä, joiden osaaminen on hyvä perusta rokottamiselle, ja tämä osaaminen on hyvä ottaa käyttöön.

SuPerin edustajisto: Hoitajapula syvenee – ammattitaidosta tulee maksaa25.11.2021 11:10:05 EET | Tiedote

SuPerin edustajisto vaatii nopeasti ratkaisuja sote-sektoria ja varhaiskasvatusta voimakkaasti koettelevaan hoitajapulaan. Alan palkkaus, työolot ja työnkuva on saatava viimeinkin kuntoon. Kunnat ja valtio ovat luvanneet kansalaisille palvelut, joiden tuottamiseen tulee löytyä ja suunnata riittävästi rahaa. – Hyvä hoito vaatii rahaa, SuPerin edustajiston puheenjohtaja Päivi Inberg muistuttaa.

SuPer ajaa lääkäri-lähihoitaja-työparimallia sote-keskuksiin8.11.2021 06:38:00 EET | Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer haluaa lääkäri-lähihoitaja-työparimallin tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskuksiin (sote-keskus). – Sote-uudistukselle asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi työparimalli tulee ottaa käyttöön, SuPerin puheenjohtaja Paavola sanoo. – Se on kustannusvaikuttava ja toimiva tiimityömalli, joka vastaa ikääntyvän väestön palvelutarpeeseen sekä oikea-aikaiseen diagnosointiin ja helpottaa alan työvoimapulaa.

SuPerin Paavola: THL:n esitys väliaikaisesta koronapassista tulisi koskea koko sote-henkilöstöä, ei vain hoitajia29.10.2021 18:57:35 EEST | Tiedote

THL:n on esittänyt lausunnossaan (29.10.), että hoivahenkilöstön rokotussuoja voitaisiin varmentaa väliaikaisesti koronapassin avulla. – Väliaikaista koronapassia ei voi edellyttää vain yhdeltä sote-sektorin työntekijäryhmältä eli hoitohenkilöstöltä. Jos sellainen otettaisiin käyttöön, tulisi sen koskea koko sote-henkilöstöä, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola linjaa.

SuPerin Paavola: Varhaiskasvatuksen työvoimapula koskee myös lastenhoitajia – lasten oikeudet eivät toteudu29.10.2021 08:49:27 EEST | Tiedote

Varhaiskasvatuksen työvoimapula ja kriisi koettelevat myös varhaiskasvatuksen lastenhoitajia, kertoo SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola. – Varhaiskasvatuksessa voidaan todella huonosti, sillä koulutettua henkilökuntaa ei ole riittävästi hyvän varhaiskasvatuksen toteuttamiseen ja lasten turvallisuuden varmistamiseen. SuPerin kyselyn mukaan myös lasten lääkehoidossa on ollut puutteita, sillä sitä toteuttavat paikoin lääkehoitoon kouluttamattomat työntekijät eikä työpaikoilla ole varmistettu riittävästi osaamista. Alalle on vaikea saada ammattilaisia, sillä palkkaus ja työolot eivät ole kohdallaan.