SuPerin Paavola: Yksikin huono vanhustenhoidon yksikkö on liikaa

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola pitää välttämättömänä, että vanhustenhoidon epäkohdat korjataan mahdollisimman pian. Vanhustenhoidon toimijat tapasivat tänään 6. maaliskuuta ministeri Annika Saarikon johdolla sosiaali- ja terveysministeriössä. Edellisessä tapaamisessa 1. helmikuuta toimijat sitoutuivat 25 kohdan toimenpidelistaan, jonka toteutumista seurattiin tänään pyöreän pöydän keskustelussa.

Hoitajat haluavat tehdä työnsä hyvin asiakkaan ja potilaan parhaaksi. Jotta tämä on mahdollista, on seuraavat epäkohdat korjattava.

1. Ympärivuorokautisen hoidon laatusuosituksesta on tehtävä sitova. Pelkkä suositus ei riitä hyvän vanhustenhoidon turvaamiseksi.
  2. Vanhusten hoitoisuus on lisääntynyt ja hoitajien kuormittuneisuus kasvanut. Tarvitaan sitova hoitajamitoitus lakiin ja sanktiot sen rikkomisesta. Laskentakaavan on oltava kaikille sama. Hoitajamitoitukseen on laskettava vain hoitajat. Laitoshuoltajat on laskettava erikseen.
  3. Hoiva-avustajien pikakoulutus ei korjaa vanhustenhoidon tilannetta, vaan tarvitaan koulutettua hoitohenkilökuntaa, jolla on esimerkiksi vahva lääkehoidon osaaminen.
  4. Asianmukainen lääkehoito lisää potilasturvallisuutta. Turvallisen lääkehoidon osaamista on ylläpidettävä ja parannettava koko ajan.
  5. Lähihoitajakoulutukseen on saatava pakolliset karsivat soveltuvuuskokeet, jotka ovat valtakunnalliset. Näin saadaan alalle motivoitunutta, koulutettua hoitohenkilökuntaa.
  6. Hoitoalan palkkausta on parannettava.
  7. Hoitohenkilökunnan työn sisällön tulee olla hoitotyötä. Siihen ei saa kuulua pyykkihuoltoa, keittiötyötä tai muita tukitehtäviä. Niihin tehtäviin on palkattava laitoshuoltajia.
  8. Omavalvontaa on parannettava, eikä se saa pettää missään tilanteessa. Omavalvontasuunnitelmien tulee olla julkisia. Työntekijöiden ilmoitusvelvollisuudelle on oltava aito mahdollisuus.
  9. Hoitolaitokset ovat luvanneet hoitaa asiakkaat loppuun asti. Hoitohenkilökunnalla on oltava mahdollisuus olla ihmisen vierellä niin, että hän saa arvokkaan kuoleman.
  10. Työntekijöiden on päästävä täydennyskoulutukseen.

SuPerin selvitys: Vammaistyössä on paljon alalle kouluttamattomia työntekijöitä13.6.2019 05:16:00 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer selvitti vammaistyössä työskentelevien jäsentensä kokemuksia ja alan erityispiirteitä. Selvityksestä käy ilmi, että vammaispalveluissa työskentelee huomattavan paljon työntekijöitä, joilla ei ole sosiaali- ja terveysalan ammatillista koulutusta. Kouluttamattomia on määräaikaisissa ja vakituisissa työsuhteissa 37 prosentilla työpaikoista. Jopa 19 prosentilla työpaikoista kouluttamattomat osallistuvat lääkehoitoon.

SuPerin Paavola: Hoitajamitoitusta on nostettava heti10.6.2019 12:20:13 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vaatii tarkennuksia hallitusohjelmaan. Ohjelmassa on luvatun mukaisesti kirjaus siitä, että vanhustenhoidon vähimmäishenkilöstömitoitus nostetaan tasolle 0,7. Ongelma on, että kirjaus on liian väljä eli siinä puhutaan hoivahenkilöstöstä eikä hoitohenkilöstöstä. Tämä on tarkoittanut ainakin tähän asti sitä, että jopa talonmies on saatettu lukea mitoitukseen osallistuttuaan hoivatyöhön. SuPer edellyttää, että 0,7:n vähimmäismitoitukseen lasketaan vain koulutettu hoitohenkilöstö.

SuPer: Lähihoitajien työn kuormittavuus näkyy lisääntyneinä sairauspoissaoloina13.5.2019 13:43:23 EESTTiedote

Työterveyslaitoksen julkaiseman Kunta10-tutkimuksen mukaan kunta-alalla sairauspoissaolot ovat lisääntyneet ja ikäryhmien väliset erot ovat tasoittuneet. Ammattiryhmistä muun muassa lähihoitajilla on paljon sairauspoissaoloja. – Lähihoitajien työn kuormittavuus näkyy sairauspoissaoloissa ja erityisesti nuoret ovat kuormittuneita. Työn johtamiseen ja työntekijöiden määrään tulee kiinnittää huomiota, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vaatii.