SuPerin Paavola: Yksikin huono vanhustenhoidon yksikkö on liikaa

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola pitää välttämättömänä, että vanhustenhoidon epäkohdat korjataan mahdollisimman pian. Vanhustenhoidon toimijat tapasivat tänään 6. maaliskuuta ministeri Annika Saarikon johdolla sosiaali- ja terveysministeriössä. Edellisessä tapaamisessa 1. helmikuuta toimijat sitoutuivat 25 kohdan toimenpidelistaan, jonka toteutumista seurattiin tänään pyöreän pöydän keskustelussa.

Hoitajat haluavat tehdä työnsä hyvin asiakkaan ja potilaan parhaaksi. Jotta tämä on mahdollista, on seuraavat epäkohdat korjattava.

1. Ympärivuorokautisen hoidon laatusuosituksesta on tehtävä sitova. Pelkkä suositus ei riitä hyvän vanhustenhoidon turvaamiseksi.
  2. Vanhusten hoitoisuus on lisääntynyt ja hoitajien kuormittuneisuus kasvanut. Tarvitaan sitova hoitajamitoitus lakiin ja sanktiot sen rikkomisesta. Laskentakaavan on oltava kaikille sama. Hoitajamitoitukseen on laskettava vain hoitajat. Laitoshuoltajat on laskettava erikseen.
  3. Hoiva-avustajien pikakoulutus ei korjaa vanhustenhoidon tilannetta, vaan tarvitaan koulutettua hoitohenkilökuntaa, jolla on esimerkiksi vahva lääkehoidon osaaminen.
  4. Asianmukainen lääkehoito lisää potilasturvallisuutta. Turvallisen lääkehoidon osaamista on ylläpidettävä ja parannettava koko ajan.
  5. Lähihoitajakoulutukseen on saatava pakolliset karsivat soveltuvuuskokeet, jotka ovat valtakunnalliset. Näin saadaan alalle motivoitunutta, koulutettua hoitohenkilökuntaa.
  6. Hoitoalan palkkausta on parannettava.
  7. Hoitohenkilökunnan työn sisällön tulee olla hoitotyötä. Siihen ei saa kuulua pyykkihuoltoa, keittiötyötä tai muita tukitehtäviä. Niihin tehtäviin on palkattava laitoshuoltajia.
  8. Omavalvontaa on parannettava, eikä se saa pettää missään tilanteessa. Omavalvontasuunnitelmien tulee olla julkisia. Työntekijöiden ilmoitusvelvollisuudelle on oltava aito mahdollisuus.
  9. Hoitolaitokset ovat luvanneet hoitaa asiakkaat loppuun asti. Hoitohenkilökunnalla on oltava mahdollisuus olla ihmisen vierellä niin, että hän saa arvokkaan kuoleman.
  10. Työntekijöiden on päästävä täydennyskoulutukseen.

SuPerin Paavola: Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymä ei hyödynnä lähihoitajien laaja-alaista osaamista7.3.2019 15:33:58 EETTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola ei hyväksy lähihoitajien toimien muutoksia sairaanhoitajien toimiksi Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymäalueella. Toimimuutosten lisäksi lähihoitajien osaamisen käyttöä on rajattu lääkehoidossa sekä uusien potilaiden vastaanottamisessa. Osaamisen käytön rajaukset ovat aiheuttaneet viiveitä potilaiden lääkkeiden saamisessa, kun potilasta hoitava lähihoitaja ei ole saanut antaa kyseistä lääkettä, vaikka hänellä on lääkehoitoluvat kunnossa.

SuPerin Paavola: Varhaiskasvatuslaista on poistettava pykälä, joka sallii alituksen henkilöstömitoituksessa5.3.2019 17:10:00 EETTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola on huolissaan varhaiskasvatuksen tilanteesta. Henkilökuntaa on liian vähän ja vaaratilanteita pääsee syntymään. Varhaiskasvatuslaissa on pykälä, joka sallii lyhytaikaisen poikkeamisen henkilöstömitoituksesta. SuPerin mukaan tämä poikkeamispykälä tulee poistaa. Paavola puhui tänään Varhaiskasvatus tulevaisuudessa -seminaarissa Helsingissä.

SuPer: Eksoten kotihoidossa edelleen ongelmia5.3.2019 11:20:00 EETTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer on huolissaan Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin Eksoten kotihoidosta. Liitto järjesti 4.3. tapaamisen, jossa käsiteltiin kotihoidon ongelmia. Tilaisuuteen osallistui työntekijöitä, SuPerin edustaja ja Eksoten johtoa. Tapaamisessa kävi ilmi, että ongelmat jatkuvat. SuPerin mukaan paras keino parantaa tilannetta on palkata lisää koulutettuja hoitoalan ammattilaisia vakituisiin työsuhteisiin, jotta työhyvinvointi ja -turvallisuus, laadukas hoito ja hoiva sekä asiakasturvallisuus voidaan varmistaa.