SuPerin Paavola: Yksityisillä hoito- ja hoiva-aloilla joustetaan kriisistä toiseen mutta työnantajat haluavat vain lisää heikennyksiä

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vaatii yksityisen sektorin työnantajia korjaamaan sote-sektorin ja varhaiskasvatuksen epäkohdat meneillään olevissa työehtosopimusneuvotteluissa. Paavola muistuttaa, että nyt mitataan työnantajien tahto sitouttaa työntekijöitä. – Tämä koronakriisi on hoidettava kunnolla myös siten, että hoitoala säilyy vetovoimaisena ja elinvoimaisena kriisin jälkeenkin. Työehtosopimuksiin vaaditut heikennykset eivät sovi tähän aikaan. Palkalla on voitava tulla toimeen ja sen on vastattava työn vaativuutta ja vastuuta sekä kuormittavuutta. Myös työolojen on oltava turvalliset ja jaksamista tukevat. Työntekijöiden luottamusta on kasvatettava siihen, että alan epäkohtia korjataan ja henkilöstön viestit otetaan tosissaan.

Paavola muistuttaa, että kuntien saamalla rahoitustuella on merkitystä myös yksityisen sektorin työehtosopimusneuvotteluihin. Yksityisillä sote- ja varhaiskasvatuksen palveluilla on julkinen rahoituspohja. Jotta nämä palvelut voidaan tuottaa myös jatkossa, on kuntien saamaa rahoitusta nostettava.

Hoitoalan ammattilaiset ovat joustaneet säästötoimien vuoksi jo ennen koronaepidemiaa. Hoivakriisin tomuja ei ole edes ehditty karistaa. Koronakriisin aikana joustoja vaaditaan entistä enemmän ja työtä tehdään kovassa paineessa. Hoitoalalla työskennellään normaalioloissakin monia muita aloja suuremman riskin alla, esimerkiksi tartuntatautivaaran osalta, mutta koronaepidemiassa tilanne on kärjistynyt.

− Kiky-tuntien poisto on vähintä mitä voidaan tehdä tilanteessa, jossa sote-työntekijät joustavat ja poikkeustilan työaika- ja vuosilomajoustot ovat käytössä. On kohtuutonta työnantajalta vaatia kiky-tuntien poistamisesta kompensaatiota, SuPerin yksityisen sektorin neuvottelupäällikkö Pia Zaerens sanoo.

− Työnantajapuoli on lähes haluton keskustelemaan pöydässä asioista, joista on jo aiemmin sovittu tai korjaamaan epäkohtia, SuPerin sopimusneuvottelija Jukka Parkkola kertoo. – Vastuulliset hoito- ja hoiva-alan työntekijät haluavat tehdä kaikkensa yhteiskuntamme suuressa kriisissä ja siitä huolimatta hoitajien työehtoihin suunnitellaan heikennyksiä.

Nyt neuvotellaan myös yksityisten hoivakotien työntekijöiden palkoista ja työoloista. Hoivakriisi nosti julkisuuteen alan katastrofaalisen tilanteen. Moni hoitaja on jättänyt alan, koska luottamus asioiden kohenemiseen on mennyt. – Työntekijät ovat näiden yritysten tärkein voimavara ja pääoma, eivät kustannuserä. Voitontavoittelu ei saa tapahtua työntekijöiden toimeentulon eikä hyvinvoinnin kustannuksella eikä myöskään asiakkaiden hoidosta säästäen. Nyt ei ole varaa menettää lähi- ja perushoitajien työpanosta, Paavola muistuttaa.

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 5275 085
SuPerin yksityisen sektorin neuvottelupäällikkö Pia Zaerens, 050 3858 042
SuPerin sopimusneuvottelija Jukka Parkkola, 050 5698710

SuPerin kysely: Vanhus- ja vammaispalvelut jäivät koronaepidemiassa suojainten osalta sivuraiteelle14.5.2020 12:30:56 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer kartoitti suojaimien käyttöä vanhus- ja vammaispalveluissa. Vastaajista 43 prosenttia ilmoitti, että suojaimia on liian vähän. Erityisesti pula on kirurgisista suu-nenäsuojista, joiden puutteesta kertoi yli 40 prosenttia vastaajista. Suojia saa käyttää vain rajallisen määrän, esimerkiksi kaksi suojaa/työvuoro. Eilen voimaan tulleen suojainpakon myötä tilanteen on nyt muututtava työpaikoilla.

La Carita -säätiö ja SuPer palkitsivat hyvästä vanhustyöstä neljä vanhustenhoidon työyhteisöä28.4.2020 07:15:00 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer on myöntänyt yhdessä La Carita -säätiön kanssa tunnustuspalkinnot neljälle työyhteisölle hyvästä vanhustyöstä. Palkinnon saivat Palvelutalo Koivukoti Kittilästä, Koukkuniemen vanhainkoti (Havula, osasto 5) Tampereelta, Soiten kotihoidon toiminnanohjauksen arviointitiimi Kokkolasta sekä Alvinakoti Närpiöstä.

La Carita-stiftelsen och SuPer belönade fyra arbetsplatser som har utmärkt sig för god äldreomsorg28.4.2020 07:15:00 EESTTiedote

Finlands närvårdar-och primärskötarförbund SuPer har tillsammans med La Carita-stiftelsen beviljat hederspris till fyra arbetsplatser som har utmärkt sig för god äldreomsorg. Priset delades ut till serviceboendet Koivukoti från Kittilä, Koukkuniemen vanhainkoti (Havula, avdelning 5) från Tammerfors, Soites bedömningsteam för hemvårdens verksamhetsstyrning från Karleby och Alvinahemmet från Närpes.

SuPerin selvitys hoitajien työkuormasta: Työn kuormittavuus on lisääntynyt ja 75 % lähi- ja perushoitajista harkitsee alanvaihtoa15.4.2020 13:17:56 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin jäsenistölleen tekemässä kyselyssä ilmenee, että työnsä raskaaksi tai erittäin raskaaksi koki 73 prosenttia vastaajista. Raskaaksi työnsä kokevien määrä oli noussut 51 prosentista 60 prosenttiin verrattuna aikaisempaan neljän vuoden takaiseen selvitykseen. Vastaajista 75 prosenttia on harkinnut alan vaihtoa viimeisen 12 kuukauden aikana. SuPer selvitti jäsentensä työn kuormittavuutta sekä työssä viihtymistä maaliskuussa 2020 ennen koronakriisin puhkeamista ja poikkeuslakien käyttöönottoa Suomessa.

SuPer: Hoivakodeissa tarvitaan työntekijöitä myös koronakriisin jälkeen8.4.2020 16:00:53 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vaati työnantajia parantamaan yksityisen hoiva-alan työntekijöiden palkkausta ja työoloja. Palkat ovat jopa kunta-alaa heikommat. – Työnantaja ajaa sitkeästi heikennyksiä yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimukseen, kertoo SuPerin sopimusneuvottelija Jukka Parkkola. – Sitovia parannuksia työntekijöiden eduksi ei haluta tehdä tes-tasolla. Muutosta ei saada aikaan suosituksilla, joita kukaan ei noudata.