SuPerin puheenjohtaja Paavola: Ammattiosaamista ei voi arvostaa liikaa

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola kannusti avajaispuheessaan SuPerin ammatillisilla opintopäivillä Tampereella lähihoitajia tuntemaan ylpeyttä ammattiosaamisestaan. Paavola painotti ammatillisen vuorovaikutuksen merkitystä, eettisyyttä ja arvoja. Ilman vahvaa ammatillista osaamista ei ole hyvää sosiaali- ja terveydenhuoltoa. − Olen erittäin tyytyväinen, että lähihoitajatutkintoon saadaan karsivat soveltuvuuskokeet. SuPer on tehnyt sen eteen voimakkaasti työtä, Paavola kertoo.

− Muuttuvassa maailmassa työntekijöiden vuorovaikutus on avainasemassa. Hoito-, hoiva ja kasvatustyö ovat ammatillista vuorovaikutusta, jota täytyy katsoa monelta eri kantilta. Vuorovaikutukseen kuuluvat luottamus, empatia ja eettisyys sekä monesti myös sympatia. Vaikka hoitajan omat arvot ja eettisyys vaikuttavat koko hoitoprosessiin, ammatillisuutta on se, että kykenee aina tekemään työtä myös yhteiskunnan arvojen, eettisyyden ja moraalin mukaan. Kokonaisuudessaanhan meidän työmme on perusajatukseltaan hyvin moraalinen. Tavoitteena on tehdä hyvää toiselle, riippumatta työnkuvasta, Paavola painottaa.

− Hoitotyössä kohtaamme paljon eri-ikäisiä ja erilaisessa elämänvaiheessa olevia ihmisiä, joten vuorovaikutuksen merkitys on suuri. Tämä vaatii hoitajalta hyvää kokonaisvaltaista ammattitaitoa, mutta se myös antaa paljon. Parhaimmillaan molemmat saavat ja ennen kaikkea oppivat toinen toisiltaan jotain. Parhaimmillaan kaikki hoitosuhteet ovat luottamuksellisia sanan varsinaisessa merkityksessä, puheenjohtaja Paavola muistuttaa.

− Hoitotyö on haastava ammatti. On pidettävä huolta itsestä, jotta kykenee antamaan hoidettavalle paljon. Sanonta ”tyhjästä on vaikea nyhjäistä” tai oppi ”laita ensin itselle happinaamari ja vasta sen jälkeen auta toisia”, pitävät paikkansa vahvemmin kuin arvaammekaan. Arvosta itseäsi myös itsesi vuoksi äläkä laiminlyö itseäsi missään tilanteessa.

Puheenjohtaja Paavola muistuttaa myös ammattitaidon ylläpitämisen merkityksestä ja täydennyskoulutukseen pääsystä. − Hoitotyö on kokonaisvaltaista ja hoitotoimenpiteet muuttuvat usein, joten omasta ammattitaidosta on pidettävä huolta.

SuPer ja Tehy: Länsi-Pohjan alueen Mehiläisen toimipisteissä mittavia ongelmia11.4.2019 17:00:00 EESTTiedote

Mehiläisen tytäryhtiöiden henkilöstö marssi ulos Kemin ja Tornion työpisteistään tänään iltapäivällä. Ulosmarssi tapahtui Mehiläinen Länsi-Pohja Oy:ssä, Mehiläinen Terveyspalvelut Oy:ssä ja Mehiläinen Työelämäpalvelut Oy:ssä. Ulosmarssiin osallistuivat työntekijät, joihin noudatetaan Kunnallista yleistä virka- ja työehtosopimusta (KVTES). Työntekijät kertovat olevansa väsyneitä työnantajan yksipuoliseen sanelupolitiikkaan, työolosuhteiden heikentämiseen sekä siihen, että työnantaja ei noudata työehtosopimusta.

Lapsen parhaaksi -juhlaseminaari 5.4.2019: Varhaiskasvatuksen tulevaisuus on turvattava5.4.2019 13:15:36 EESTTiedote

Suomalainen varhaiskasvatus on laajasti perheiden arvostama peruspalvelu, joka on arvioitu maailman parhaaksi. Palvelu on nykyisin luonteva osa sivistyspalveluiden kokonaisuutta, mutta palvelun juuret ovat syvällä sosiaalipalveluissa. Kasvatus, hoito ja opetus ovat edelleen käytettyjä peruskäsitteitä, joiden paino ja järjestys ovat viime aikoina eläneet, kun on pohdittu palvelun painopisteitä.

SuPer ja Työterveyslaitos: Lähihoitajan työ on vaativaa ja kuormittavaa aivotyötä3.4.2019 05:38:00 EESTTiedote

Superilaiset lähi- ja perushoitajat vastasivat Työterveyslaitoksen aivotyökyselyyn, joka paljasti vaativan ja kuormittavan aivotyön arjen. Vastausten perusteella lähi- ja perushoitajien arki on vaativaa ja tiedonkäsittelykykyjä jatkuvasti kuormittavaa aivotyötä. He joutuvat tekemään monta kertaa päivässä ihmisten terveyteen liittyviä päätöksiä häiriöisessä ympäristössä. Vastaajia kyselyssä oli 5 500.