SuPerin puheenjohtaja Paavola: Ammattiosaamista ei voi arvostaa liikaa

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola kannusti avajaispuheessaan SuPerin ammatillisilla opintopäivillä Tampereella lähihoitajia tuntemaan ylpeyttä ammattiosaamisestaan. Paavola painotti ammatillisen vuorovaikutuksen merkitystä, eettisyyttä ja arvoja. Ilman vahvaa ammatillista osaamista ei ole hyvää sosiaali- ja terveydenhuoltoa. − Olen erittäin tyytyväinen, että lähihoitajatutkintoon saadaan karsivat soveltuvuuskokeet. SuPer on tehnyt sen eteen voimakkaasti työtä, Paavola kertoo.

− Muuttuvassa maailmassa työntekijöiden vuorovaikutus on avainasemassa. Hoito-, hoiva ja kasvatustyö ovat ammatillista vuorovaikutusta, jota täytyy katsoa monelta eri kantilta. Vuorovaikutukseen kuuluvat luottamus, empatia ja eettisyys sekä monesti myös sympatia. Vaikka hoitajan omat arvot ja eettisyys vaikuttavat koko hoitoprosessiin, ammatillisuutta on se, että kykenee aina tekemään työtä myös yhteiskunnan arvojen, eettisyyden ja moraalin mukaan. Kokonaisuudessaanhan meidän työmme on perusajatukseltaan hyvin moraalinen. Tavoitteena on tehdä hyvää toiselle, riippumatta työnkuvasta, Paavola painottaa.

− Hoitotyössä kohtaamme paljon eri-ikäisiä ja erilaisessa elämänvaiheessa olevia ihmisiä, joten vuorovaikutuksen merkitys on suuri. Tämä vaatii hoitajalta hyvää kokonaisvaltaista ammattitaitoa, mutta se myös antaa paljon. Parhaimmillaan molemmat saavat ja ennen kaikkea oppivat toinen toisiltaan jotain. Parhaimmillaan kaikki hoitosuhteet ovat luottamuksellisia sanan varsinaisessa merkityksessä, puheenjohtaja Paavola muistuttaa.

− Hoitotyö on haastava ammatti. On pidettävä huolta itsestä, jotta kykenee antamaan hoidettavalle paljon. Sanonta ”tyhjästä on vaikea nyhjäistä” tai oppi ”laita ensin itselle happinaamari ja vasta sen jälkeen auta toisia”, pitävät paikkansa vahvemmin kuin arvaammekaan. Arvosta itseäsi myös itsesi vuoksi äläkä laiminlyö itseäsi missään tilanteessa.

Puheenjohtaja Paavola muistuttaa myös ammattitaidon ylläpitämisen merkityksestä ja täydennyskoulutukseen pääsystä. − Hoitotyö on kokonaisvaltaista ja hoitotoimenpiteet muuttuvat usein, joten omasta ammattitaidosta on pidettävä huolta.

SuPerin Paavola: VM:n budjettiesityksessä ei ole varattu riittävästi rahaa hoitajamitoituksen nostamiseen19.8.2019 11:41:59 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola on tyytymätön valtiovarainministeriön budjettiesitykseen, jossa ei ole varattu riittävästi rahaa hoitajamitoituksen nostamiseen. Luvattu 0,7:n mitoitus vaatii huomattavasti enemmän kuin viisi miljoonaa euroa. Paavola vaatii, että vaalilupausten täyttämiseen on löydyttävä asianmukaiset varat.

SuPerin selvitys: Vammaistyössä on paljon alalle kouluttamattomia työntekijöitä13.6.2019 05:16:00 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer selvitti vammaistyössä työskentelevien jäsentensä kokemuksia ja alan erityispiirteitä. Selvityksestä käy ilmi, että vammaispalveluissa työskentelee huomattavan paljon työntekijöitä, joilla ei ole sosiaali- ja terveysalan ammatillista koulutusta. Kouluttamattomia on määräaikaisissa ja vakituisissa työsuhteissa 37 prosentilla työpaikoista. Jopa 19 prosentilla työpaikoista kouluttamattomat osallistuvat lääkehoitoon.

SuPerin Paavola: Hoitajamitoitusta on nostettava heti10.6.2019 12:20:13 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vaatii tarkennuksia hallitusohjelmaan. Ohjelmassa on luvatun mukaisesti kirjaus siitä, että vanhustenhoidon vähimmäishenkilöstömitoitus nostetaan tasolle 0,7. Ongelma on, että kirjaus on liian väljä eli siinä puhutaan hoivahenkilöstöstä eikä hoitohenkilöstöstä. Tämä on tarkoittanut ainakin tähän asti sitä, että jopa talonmies on saatettu lukea mitoitukseen osallistuttuaan hoivatyöhön. SuPer edellyttää, että 0,7:n vähimmäismitoitukseen lasketaan vain koulutettu hoitohenkilöstö.