SuPerin puheenjohtaja Paavola: Kuntien on huolehdittava valvontavelvollisuudestaan

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola muistuttaa kuntia niiden valvontavelvollisuudesta. Kunnat siirtävät yhä enenevässä määrin omassa tuotannossaan olevia sote- ja varhaiskasvatuspalveluja yksityisten yritysten tuotettavaksi. - Se ei kuitenkaan vapauta kuntia valvomasta näiden palvelujen tuotantoa, puheenjohtaja Paavola muistuttaa.

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola

Ulkoistetun palvelutuotannon kasvun myötä yhteydenotot SuPerin edunvalvontaan ovat kasvaneet räjähdysmäisesti. Yhteydenottojen aiheena on usein liian pieni henkilöstömitoitus. Näissä tilanteissa kärsijöinä ovat vanhukset, lapset, vammaiset sekä heitä palvelevat työntekijät. Myös omaiset ovat ottaneet yhteyttä liittoon.

Yhteydenotoista johtuen SuPer lähetti joulukuussa 2018 avoimen kirjeen kuntien tarkastuslautakunnille. Kirjeen aiheena oli kuntien muistuttaminen valvontavelvollisuudestaan. Moni kunta ja kuntayhtymä on nyt parantanut toimintaansa, mutta edelleen siinä on tehostamisen tarvetta. SuPer haluaa kuntien tehostavan vielä tarkastustyötään ja julkaisi kuntapäättäjille ja kuntien viranhaltijoille osoitetun uudistetun tarkastuslistan kuntien ostopalvelujen valvontaan.

Kunnilla on velvollisuus valvoa, että palveluntuottajat noudattavat sopimuksia. Kunnat vastaavat myös riittävien palveluiden järjestämisestä alueen asukkaille. Se merkitsee myös velvollisuutta taloudellisten resurssien ohjaamiseen siten, että riittävät sote- ja varhaiskasvatuspalvelut voidaan toteuttaa. Julkisella vallalla on myös velvollisuus seurata ja valvoa, että perustuslain tarkoittamat oikeudet toteutuvat käytännössä. Tämä merkitsee myös valvontavelvollisuutta kunnille.

Joidenkin kuntien viranhaltijat ovat olleet tietämättömiä omasta valvontavelvollisuudestaan. Joko viranhaltijat eivät ole tiedostaneet omaa velvollisuuttaan tai he ovat ulkoistaneet vastuunsa ja luottaneet siihen, että esimerkiksi yritysten omavalvontasuunnitelmat ja aluehallintovirastot hoitavat valvontatehtävän. - Aluehallintovirastoilla ei ole resursseja toteuttaa kaikkea valvontaa, Paavola muistuttaa.

SuPeriin kuuluu 90 000 sosiaali- ja terveys- sekä kasvatusalan ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

Liite: tarkastuslista

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 527 5085

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola

SuPerin Paavola: Yksityisillä hoito- ja hoiva-aloilla joustetaan kriisistä toiseen mutta työnantajat haluavat vain lisää heikennyksiä3.4.2020 15:58:32 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vaatii yksityisen sektorin työnantajia korjaamaan sote-sektorin ja varhaiskasvatuksen epäkohdat meneillään olevissa työehtosopimusneuvotteluissa. Paavola muistuttaa, että nyt mitataan työnantajien tahto sitouttaa työntekijöitä. – Tämä koronakriisi on hoidettava kunnolla myös siten, että hoitoala säilyy vetovoimaisena ja elinvoimaisena kriisin jälkeenkin. Työehtosopimuksiin vaaditut heikennykset eivät sovi tähän aikaan. Palkalla on voitava tulla toimeen ja sen on vastattava työn vaativuutta ja vastuuta sekä kuormittavuutta. Myös työolojen on oltava turvalliset ja jaksamista tukevat. Työntekijöiden luottamusta on kasvatettava siihen, että alan epäkohtia korjataan ja henkilöstön viestit otetaan tosissaan.

SuPerin Paavola: Hoitoalan henkilöstö on eturintamassa koronakriisissä1.4.2020 16:52:36 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola on huolissaan hoitoalan ammattilaisten jaksamisesta koronaepidemian aikana. Henkilökunnalta vaaditaan nyt joustamista ja työskentelyä kovassa paineessa ja haastavissa olosuhteissa. Osassa kuntia on myös käynnissä yt-neuvottelut ja henkilökuntaa lomautetaan tai siirretään toisiin tehtäviin. Nyt tarvitaan kaikkien hoitoalan ammattilaisten osaaminen, jotta kriisistä selvitään. Paavola vaatii, että valtio osallistuu kunta-alan neuvotteluihin turvaamalla ratkaisun rahoitus. Kuntarahoituksella on merkitys myös yksityisen sote-sektorin ja varhaiskasvatuksen palveluihin.

SuPer vastustaa lomautuksia sosiaali- ja terveysalalla korona-virusepidemian aikana18.3.2020 12:00:35 EETTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer paheksuu hoitoalan säästötoimia kriisiaikana. Koronavirusepidemia on johtanut suunnitelmiin lomautuksista. – Poikkeuksellisissa olosuhteissa tarvitaan jokaista hoitoalan ammattilaista huolehtimaan yhteiskunnan heikoimmassa asemassa olevista, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola muistuttaa. – Henkilökuntaa tarvitaan jopa normaalioloja enemmän, joten lomautusten sijaan tulisi palkata lisää työntekijöitä.