SuPerin puheenjohtaja Paavola on tyytyväinen soveltuvuuskokeiden palauttamiseen

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola on tyytyväinen, että soveltuvuuskokeet palaavat lähihoitajakoulutukseen. Paavola on tyytyväinen myös siihen, että opetus- ja kulttuuriministeriö käynnistää yhtenäisen valtakunnallisen soveltuvuuskokeen valmistelun sote-alalle. Valmistelu pakollisten pääsy- tai soveltuvuuskokeiden käyttöönottamisesta sosiaali- ja terveysalan ammatillisessa koulutuksessa käynnistetään valtakunnallisen kokeen laatimisen rinnalla. SuPer on vaatinut valtakunnallisia karsivia soveltuvuuskokeita, jotka ovat pakollisia.

Mahdollisuus karsivan pääsy- tai soveltuvuuskokeen käyttämiseen ammatillisen koulutuksen opiskelijavalinnoissa palautetaan. Jatkossa opiskelija voidaan jättää valitsematta, jos hän on selkeästi soveltumaton toimimaan sosiaali- ja terveysalalla. Koulutuksen järjestäjät voivat hyödyntää mahdollisuutta jo kevään 2019 yhteishaussa, opetus- ja kulttuuriministeriö tiedottaa tänään 8. helmikuuta.

− Valtaosa sosiaali- ja terveydenhuollon opiskelijoista on alalle soveltuvia. Soveltuvuuskokeiden poisjäämisen myötä alalle on kuitenkin ohjattu myös sinne soveltumattomia. Asiakas- ja työturvallisuus ovat asioita, joista ei voida tinkiä missään tilanteessa. On myös alalle hakeutuvan etu, että hänet ohjataan muulle alalle, jos hän on soveltumaton sosiaali- ja terveysalan työhön, Paavola sanoo.

Opetus- ja kulttuuriministeriön tiedotteen mukaan asetusmuutoksen myötä ministeriö käynnistää yhtenäisen valtakunnallisen soveltuvuuskokeen valmistelun sote-alalle. Valtakunnallisesti yhtenäinen koe vaaditaan, jotta kokeet voidaan muuttaa vastaisuudessa pakollisiksi. Pakolliset pääsy- ja soveltuvuuskokeet vaativat myös lakimuutoksen. Valmistelu pakollisten pääsy- tai soveltuvuuskokeiden käyttöönottamisesta sosiaali- ja terveysalan ammatillisessa koulutuksessa käynnistetään valtakunnallisen kokeen laatimisen rinnalla.

SuPer ja Tehy: Länsi-Pohjan alueen Mehiläisen toimipisteissä mittavia ongelmia11.4.2019 17:00:00 EESTTiedote

Mehiläisen tytäryhtiöiden henkilöstö marssi ulos Kemin ja Tornion työpisteistään tänään iltapäivällä. Ulosmarssi tapahtui Mehiläinen Länsi-Pohja Oy:ssä, Mehiläinen Terveyspalvelut Oy:ssä ja Mehiläinen Työelämäpalvelut Oy:ssä. Ulosmarssiin osallistuivat työntekijät, joihin noudatetaan Kunnallista yleistä virka- ja työehtosopimusta (KVTES). Työntekijät kertovat olevansa väsyneitä työnantajan yksipuoliseen sanelupolitiikkaan, työolosuhteiden heikentämiseen sekä siihen, että työnantaja ei noudata työehtosopimusta.

Lapsen parhaaksi -juhlaseminaari 5.4.2019: Varhaiskasvatuksen tulevaisuus on turvattava5.4.2019 13:15:36 EESTTiedote

Suomalainen varhaiskasvatus on laajasti perheiden arvostama peruspalvelu, joka on arvioitu maailman parhaaksi. Palvelu on nykyisin luonteva osa sivistyspalveluiden kokonaisuutta, mutta palvelun juuret ovat syvällä sosiaalipalveluissa. Kasvatus, hoito ja opetus ovat edelleen käytettyjä peruskäsitteitä, joiden paino ja järjestys ovat viime aikoina eläneet, kun on pohdittu palvelun painopisteitä.

SuPer ja Työterveyslaitos: Lähihoitajan työ on vaativaa ja kuormittavaa aivotyötä3.4.2019 05:38:00 EESTTiedote

Superilaiset lähi- ja perushoitajat vastasivat Työterveyslaitoksen aivotyökyselyyn, joka paljasti vaativan ja kuormittavan aivotyön arjen. Vastausten perusteella lähi- ja perushoitajien arki on vaativaa ja tiedonkäsittelykykyjä jatkuvasti kuormittavaa aivotyötä. He joutuvat tekemään monta kertaa päivässä ihmisten terveyteen liittyviä päätöksiä häiriöisessä ympäristössä. Vastaajia kyselyssä oli 5 500.