SuPerin puheenjohtaja Paavola on tyytyväinen soveltuvuuskokeiden palauttamiseen

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola on tyytyväinen, että soveltuvuuskokeet palaavat lähihoitajakoulutukseen. Paavola on tyytyväinen myös siihen, että opetus- ja kulttuuriministeriö käynnistää yhtenäisen valtakunnallisen soveltuvuuskokeen valmistelun sote-alalle. Valmistelu pakollisten pääsy- tai soveltuvuuskokeiden käyttöönottamisesta sosiaali- ja terveysalan ammatillisessa koulutuksessa käynnistetään valtakunnallisen kokeen laatimisen rinnalla. SuPer on vaatinut valtakunnallisia karsivia soveltuvuuskokeita, jotka ovat pakollisia.

Mahdollisuus karsivan pääsy- tai soveltuvuuskokeen käyttämiseen ammatillisen koulutuksen opiskelijavalinnoissa palautetaan. Jatkossa opiskelija voidaan jättää valitsematta, jos hän on selkeästi soveltumaton toimimaan sosiaali- ja terveysalalla. Koulutuksen järjestäjät voivat hyödyntää mahdollisuutta jo kevään 2019 yhteishaussa, opetus- ja kulttuuriministeriö tiedottaa tänään 8. helmikuuta.

− Valtaosa sosiaali- ja terveydenhuollon opiskelijoista on alalle soveltuvia. Soveltuvuuskokeiden poisjäämisen myötä alalle on kuitenkin ohjattu myös sinne soveltumattomia. Asiakas- ja työturvallisuus ovat asioita, joista ei voida tinkiä missään tilanteessa. On myös alalle hakeutuvan etu, että hänet ohjataan muulle alalle, jos hän on soveltumaton sosiaali- ja terveysalan työhön, Paavola sanoo.

Opetus- ja kulttuuriministeriön tiedotteen mukaan asetusmuutoksen myötä ministeriö käynnistää yhtenäisen valtakunnallisen soveltuvuuskokeen valmistelun sote-alalle. Valtakunnallisesti yhtenäinen koe vaaditaan, jotta kokeet voidaan muuttaa vastaisuudessa pakollisiksi. Pakolliset pääsy- ja soveltuvuuskokeet vaativat myös lakimuutoksen. Valmistelu pakollisten pääsy- tai soveltuvuuskokeiden käyttöönottamisesta sosiaali- ja terveysalan ammatillisessa koulutuksessa käynnistetään valtakunnallisen kokeen laatimisen rinnalla.

SuPerin Paavola: Lakiuudistus on välttämätön askel kohti hyvää vanhustenhoitoa14.11.2019 09:00:00 EETTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola pitää välttämättömänä lakiuudistusta, joka koskee hoitajamitoitusta vanhusten ympärivuorokautisessa hoidossa. – Vanhukset ja heidän hoitajansa tarvitsevat uudistuksen, jotta epäkohtien korjaaminen pääsee viimeinkin alkuun, puheenjohtaja Paavola sanoo. – Olemme odottaneet tätä todella kauan ja pelänneet sitä, miten pahaksi tilanteen annetaan ajautua.

SuPerin Paavola: Rahapula ei oikeuta lain rikkomiseen – kuntien yt:t vaarantavat hoidon17.10.2019 12:13:13 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola ei hyväksy kuntien ja kuntayhtymien säästötoimia, jotka kohdistuvat henkilöstöön. Toimet vaarantavat hoidon laadun ja ovat ristiriitaisia tilanteessa, jossa hoitajia tulisi todellisuudessa palkata lisää. Superilaisia on kaikkiaan yli 12 000 yhteistoimintaneuvottelujen piirissä kuntasektorilla. − Jos hoitajia lomautetaan, on työnantajan linjattava, ketkä jätetään hoitamatta, puheenjohtaja Paavola vaatii.