SuPerin puheenjohtaja Paavola Savonlinnassa: Kotihoidon riittävät resurssit on varmistettava

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer on huolissaan lähi- ja perushoitajien työssä jaksamisesta Savonlinnan kotihoidossa. SuPer edellyttää, että kotihoitoon taataan riittävät resurssit, jotta hoidon laatu, potilas- ja asiakasturvallisuus sekä hoitohenkilöstön jaksaminen voidaan turvata. Riittävällä resurssoinnilla voidaan myös varmistaa, että kotihoidossa tehtävä työ on houkuttelevaa tulevaisuudessa. Puheenjohtaja Silja Paavola vieraili 21.2. Savonlinnassa ja tapasi työnantajien edustajia sekä jäseniä ajankohtaisissa asioissa.

Savonlinnassa vuoden 2018 budjettiin ehdotettiin 20 uutta lähihoitajan vakanssia kotihoitoon, mutta päätös tehtiin vain kuuden vakanssin lisäämisestä. Alueen superilaiset vetoavatkin päättäjiin tilanteessa: kotona hoidetaan yhä monisairaampia ja huonokuntoisempia asiakkaita, ja heidän hoitonsa on entistä vaativampaa. Samaan aikaan koulutettua hoitohenkilökuntaa on liian vähän.

Tällöin ei voida puhua kuntouttavasta työotteesta ja laadukkaasta hoidosta ja hoivasta, puheenjohtaja Paavola sanoo. – Kotihoidossa tarvitaan riittävä määrä koulutettuja hoitajia. Vajaalla henkilöstöllä työskentely kuormittaa työntekijöitä, vaarantaa työhyvinvointia sekä potilas- ja asiakasturvallisuutta. Potilas- ja asiakasturvallisuudesta ja resursseista on vastuussa työnantaja, puheenjohtaja Paavola painottaa.

Paitsi riittämätön hoitohenkilöstön määrä, myös johtamiseen ja optimointityökalun käyttöön liittyvät ongelmat hankaloittavat työntekoa Savonlinnan kotihoidossa. Hoitaja ei voi tehdä työtään hyvin, mikäli siihen ei anneta mahdollisuuksia. Näiden edellytykset tarjoaminen on työnantajan tehtävä.

Lähihoitajakoulutus tulee säilyttää laadukkaana

SuPer on edellyttänyt, että lähihoitajakoulutus säilyy laadukkaana myös tulevaisuudessa. Lähihoitajien työ tulee muuttumaan muun muassa sote-uudistuksen myötä. Myös toisen asteen ammatillisen koulutuksen uudistus uhkaa laadukasta lähihoitajakoulutusta.

Toisen asteen ammatillisen koulutuksen uudistuksessa yhä suurempi osuus oppimisesta on tarkoitus siirtää työpaikoille. Vastaavasti lähiopetus oppilaitoksissa vähenee entisestään. Tilanne on kestämätön työpaikoilla, joissa vähimmäismitoitus saattaa olla täysin riittämätön. Tällöin opiskelijoiden tarvitsemaa aikaa ole. SuPer on huolissaan myös alalle hakeutuvien soveltuvuudesta. – Alalle hakeutuvien soveltuvuus sekä asiakas- ja potilasturvallisuus tulevaisuudessa tulee varmistaa pakollisilla pääsykokeilla, joiden palauttamista SuPer on vaatinut, SuPerin puheenjohtaja Paavola sanoo.

SuPerissa on 90 000 jäsentä, joka työskentelevät sosiaali- ja terveydenhuollossa sekä kasvatusalalla julkisella ja yksityisellä sektorilla.

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola 050 527 5085

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola: Mielenterveystyötä tehdään tuhansissa kohtaamisissa päivittäin9.10.2018 07:00Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola pitää erittäin tärkeänä, että mielenterveysongelmista kärsivien ääntä kuunnellaan. Koko sosiaali-, terveydenhuolto- ja kasvatusalalla tehtävä mielenterveystyö vaatii riittävästi koulutusta työntekijöille tähän työhön, Paavola vaatii. – Työntekijöitä on myös oltava riittävästi, jotta ihmistä voidaan hoitaa kokonaisuutena. Maailman mielenterveyspäivää vietetään keskiviikkona 10. lokakuuta.

SuPer ei hyväksy hallituksen korjattua esitystä irtisanomissuojan helpottamiseksi2.10.2018 15:05Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer on pettynyt hallituksen korjattuun esitykseen irtisanomissuojan helpottamisesta. – Lausuntojen pohjalta korjattu esitys ei muuta sitä olennaista seikkaa, että esityksessä työntekijät asetettaisiin edelleen irtisanomisperusteiden osalta eriarvoiseen asemaan sillä perusteella, minkä kokoisessa yrityksessä he työskentelevät, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola sanoo.