SuPerin puheenjohtaja Paavola Savonlinnassa: Kotihoidon riittävät resurssit on varmistettava

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer on huolissaan lähi- ja perushoitajien työssä jaksamisesta Savonlinnan kotihoidossa. SuPer edellyttää, että kotihoitoon taataan riittävät resurssit, jotta hoidon laatu, potilas- ja asiakasturvallisuus sekä hoitohenkilöstön jaksaminen voidaan turvata. Riittävällä resurssoinnilla voidaan myös varmistaa, että kotihoidossa tehtävä työ on houkuttelevaa tulevaisuudessa. Puheenjohtaja Silja Paavola vieraili 21.2. Savonlinnassa ja tapasi työnantajien edustajia sekä jäseniä ajankohtaisissa asioissa.

Savonlinnassa vuoden 2018 budjettiin ehdotettiin 20 uutta lähihoitajan vakanssia kotihoitoon, mutta päätös tehtiin vain kuuden vakanssin lisäämisestä. Alueen superilaiset vetoavatkin päättäjiin tilanteessa: kotona hoidetaan yhä monisairaampia ja huonokuntoisempia asiakkaita, ja heidän hoitonsa on entistä vaativampaa. Samaan aikaan koulutettua hoitohenkilökuntaa on liian vähän.

Tällöin ei voida puhua kuntouttavasta työotteesta ja laadukkaasta hoidosta ja hoivasta, puheenjohtaja Paavola sanoo. – Kotihoidossa tarvitaan riittävä määrä koulutettuja hoitajia. Vajaalla henkilöstöllä työskentely kuormittaa työntekijöitä, vaarantaa työhyvinvointia sekä potilas- ja asiakasturvallisuutta. Potilas- ja asiakasturvallisuudesta ja resursseista on vastuussa työnantaja, puheenjohtaja Paavola painottaa.

Paitsi riittämätön hoitohenkilöstön määrä, myös johtamiseen ja optimointityökalun käyttöön liittyvät ongelmat hankaloittavat työntekoa Savonlinnan kotihoidossa. Hoitaja ei voi tehdä työtään hyvin, mikäli siihen ei anneta mahdollisuuksia. Näiden edellytykset tarjoaminen on työnantajan tehtävä.

Lähihoitajakoulutus tulee säilyttää laadukkaana

SuPer on edellyttänyt, että lähihoitajakoulutus säilyy laadukkaana myös tulevaisuudessa. Lähihoitajien työ tulee muuttumaan muun muassa sote-uudistuksen myötä. Myös toisen asteen ammatillisen koulutuksen uudistus uhkaa laadukasta lähihoitajakoulutusta.

Toisen asteen ammatillisen koulutuksen uudistuksessa yhä suurempi osuus oppimisesta on tarkoitus siirtää työpaikoille. Vastaavasti lähiopetus oppilaitoksissa vähenee entisestään. Tilanne on kestämätön työpaikoilla, joissa vähimmäismitoitus saattaa olla täysin riittämätön. Tällöin opiskelijoiden tarvitsemaa aikaa ole. SuPer on huolissaan myös alalle hakeutuvien soveltuvuudesta. – Alalle hakeutuvien soveltuvuus sekä asiakas- ja potilasturvallisuus tulevaisuudessa tulee varmistaa pakollisilla pääsykokeilla, joiden palauttamista SuPer on vaatinut, SuPerin puheenjohtaja Paavola sanoo.

SuPerissa on 90 000 jäsentä, joka työskentelevät sosiaali- ja terveydenhuollossa sekä kasvatusalalla julkisella ja yksityisellä sektorilla.

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola 050 527 5085

SuPerin puheenjohtaja Paavola: Ikääntyneillä on oikeus ihmisarvoiseen vanhuuteen18.7.2018 07:00Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola on huolissaan vanhusten arvostuksen puutteesta Suomessa. Vanhustenhoitoa ei nähdä tärkeänä, vaan sen annetaan romahtaa. Samalla ei myöskään arvosteta työtä, jota vanhustenhoidossa tehdään. Hoitajat uupuvat eettisen kuorman ja kohtuuttoman työmäärän alle. Päättäjien tulisi selkeästi myöntää, että tällä toimintatavalla vanhustenhoitoa ollaan ajamassa alas eikä siirtää vastuuta riittämättömästä hoidon laadusta hoitajien vastuulle.

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola: Varhaiskasvatuksen kehittämisessä on unohdettu lapset21.6.2018 10:32Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola on erittäin pettynyt sivistysvaliokunnan mietintöön varhaiskasvatuslakiesityksestä. Sivistysvaliokunta näyttää esitykselle vihreää valoa. SuPerin mukaan esityksessä on unohdettu varhaiskasvatuksen suurin ongelma eli suuret ryhmäkoot ja liian pieni henkilöstömäärä. Esityksen keskeinen osa on lastenhoitajien ja lähihoitajien korvaaminen lastentarhanopettajilla. Opettajien määrää nostetaan suhteessa lastenhoitajiin. – Lastentarhanopettajien lisääminen ei nosta varhaiskasvatuksen tasoa, vaikka lakiesitystä markkinoidaan näin, puheenjohtaja Paavola sanoo.

SuPer on tehnyt valvontapyynnön Eksoten kotihoidosta19.6.2018 07:00Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer on tehnyt valvontapyynnön Itä-Suomen aluehallintoviranomaiselle sekä kantelun oikeusasiamiehelle Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri Eksoten kotihoidosta. Kotihoidon tilanne ei täytä lakien ja laatusuositusten vaatimuksia. Useat kotihoidon työntekijät ovat olleet jo pitkään huolissaan Eksoten kotihoidon tilanteesta. Huoli koskee erityisesti asiakkaiden saamaa hoidon laatua sekä työntekijöiden haitallista kuormittumista. SuPerin edustajat ovat tavanneet Eksoten työnantajaedustajia, mutta tilanne ei ole korjaantunut.

SuPerin puheenjohtaja Paavola valinnanvapaudesta: Kansalaisten peruspalvelut eivät saa vaarantua4.6.2018 12:30Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola pitää hyvänä, että valinnanvapauslakiesityksen korjauksiin varataan aikaa. Perustuslakivaliokunnan huomiot lakiesityksestä ovat olleet Paavolan mukaan hyviä. Lakiesitykseen on tultava korjauksia. Erityisen huolissaan Paavola on siitä, että kansalaisten sote-palvelut vaarantuvat lakiehdotuksen myötä. Tilanne ei myöskään saa olla sellainen, että hyvät vanhustenhoidon palvelut saa vain kansalainen, jolla on omaa rahaa käytettävissään. - Maakuntien rahapula ja hallituksen hakemat säästöt eivät missään nimessä saa vaarantaa kansalaisten peruspalveluja.

SuPerin edustajisto 26.-27.4: Varhaiskasvatuksessa tarvitaan kaikkia ammattiryhmiä27.4.2018 09:30Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin edustajisto vaatii, että varhaiskasvatuksessa arvostetaan myös lastenhoitajien ja lähihoitajien osaamista. Varhaiskasvatuslakiesityksessä esitetään lisättäväksi akateemisen koulutuksen saaneiden lastentarhanopettajien määrää suhteessa lastenhoitajiin. Varhaiskasvatuksen suurin ongelma ei ole työntekijöiden koulutustaso, vaan liian suuret ryhmäkoot. SuPerin edustajisto vaatii, että eduskunnan nyt käsittelyssä olevaa varhaiskasvatuslain lakiesitystä muutetaan.