SuPerin puheenjohtaja Paavola vaatii julkisen sektorin lomarahaleikkausten perumista

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vaatii, että julkisen sektorin työntekijöille on maksettava lomarahat täysimääräisinä jo vuonna 2019. Kuntien valtio-osuuksia pienennettiin lomarahaleikkauksia vastaavalla summalla. Myös tämä osuus on palautettava kunnille täysimääräisenä.

Hallitus valmistelee ensivuoden budjettia. Maan talous on vahvistunut odotettua paremmin. Valtiolla on nyt varaa korjata kiky-sopimuksen yhteydessä tehty vääryys. Valtionvarainministeri totesi, että on suuri jakovaara tai että tehdään vaalibudjettia. Molemmissa on omat vaaransa, mutta yksi on varmaa: vääryys on vara korjata, puheenjohtaja Paavola sanoo. - Lomarahaleikkauksien perumiseen ja palauttamiseen meillä on varaa.

Julkisen sektorin työntekijöiden lomarahoja päätettiin leikata kiky-sopimuksella 30 %:lla vuosina 2017-2019. Sopimus tehtiin tilanteessa, jossa maan talouden ennuste oli huomattavasti toteutunutta huonompi. Lomarahaleikkaukset kohdistuivat vain julkisen sektorin työntekijöihin. Leikkaus on jatkumassa vielä ensi vuonnakin, vaikka sille ei enää ole tarvetta. Julkisen sektorin työntekijät ovat maksaneet paljon yksityistä sektoria enemmän valtion kilpailukyvyn parantamisesta.

- Julkisen sektorin kesälomarahojen leikkaukset vuodelta 2019 on vielä mahdollista perua. Leikkaukset esitettiin kompensoitavaksi aikoinaan verohuojennuksilla, jotka toteutuivatkin. Suuri vääryys tapahtui siinä, että nämä verohelpotukset tulivat kaikille, mutta lomarahaleikkaukset koskivat vain julkisen sektorin työntekijöitä. He joutuivat tässä kilpailukyky- ja työllisyyssopimuksessa maksajan rooliin, Paavola muistuttaa.

Palvelusektorin edustajat ovat julkisuudessa toivoneet enemmän asiakkaita, kuten niin moni muukin yrittäjä. Tuore uutinen on, että suomalaiset käyttävät kesälomallaan vähemmän rahaa kuin muut pohjoismaalaiset. Lomarahaleikkaus on tätä selittävä tekijä. Julkisen sektorin työntekijöitä on yli 400.000. Heidän osuutensa erityisesti kotimaisten palvelujen kulutuksessa on suuri.

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 5275 085

SuPerin puheenjohtaja Paavola: Ikääntyneillä on oikeus ihmisarvoiseen vanhuuteen18.7.2018 07:00Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola on huolissaan vanhusten arvostuksen puutteesta Suomessa. Vanhustenhoitoa ei nähdä tärkeänä, vaan sen annetaan romahtaa. Samalla ei myöskään arvosteta työtä, jota vanhustenhoidossa tehdään. Hoitajat uupuvat eettisen kuorman ja kohtuuttoman työmäärän alle. Päättäjien tulisi selkeästi myöntää, että tällä toimintatavalla vanhustenhoitoa ollaan ajamassa alas eikä siirtää vastuuta riittämättömästä hoidon laadusta hoitajien vastuulle.

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola: Varhaiskasvatuksen kehittämisessä on unohdettu lapset21.6.2018 10:32Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola on erittäin pettynyt sivistysvaliokunnan mietintöön varhaiskasvatuslakiesityksestä. Sivistysvaliokunta näyttää esitykselle vihreää valoa. SuPerin mukaan esityksessä on unohdettu varhaiskasvatuksen suurin ongelma eli suuret ryhmäkoot ja liian pieni henkilöstömäärä. Esityksen keskeinen osa on lastenhoitajien ja lähihoitajien korvaaminen lastentarhanopettajilla. Opettajien määrää nostetaan suhteessa lastenhoitajiin. – Lastentarhanopettajien lisääminen ei nosta varhaiskasvatuksen tasoa, vaikka lakiesitystä markkinoidaan näin, puheenjohtaja Paavola sanoo.

SuPer on tehnyt valvontapyynnön Eksoten kotihoidosta19.6.2018 07:00Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer on tehnyt valvontapyynnön Itä-Suomen aluehallintoviranomaiselle sekä kantelun oikeusasiamiehelle Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri Eksoten kotihoidosta. Kotihoidon tilanne ei täytä lakien ja laatusuositusten vaatimuksia. Useat kotihoidon työntekijät ovat olleet jo pitkään huolissaan Eksoten kotihoidon tilanteesta. Huoli koskee erityisesti asiakkaiden saamaa hoidon laatua sekä työntekijöiden haitallista kuormittumista. SuPerin edustajat ovat tavanneet Eksoten työnantajaedustajia, mutta tilanne ei ole korjaantunut.

SuPerin puheenjohtaja Paavola valinnanvapaudesta: Kansalaisten peruspalvelut eivät saa vaarantua4.6.2018 12:30Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola pitää hyvänä, että valinnanvapauslakiesityksen korjauksiin varataan aikaa. Perustuslakivaliokunnan huomiot lakiesityksestä ovat olleet Paavolan mukaan hyviä. Lakiesitykseen on tultava korjauksia. Erityisen huolissaan Paavola on siitä, että kansalaisten sote-palvelut vaarantuvat lakiehdotuksen myötä. Tilanne ei myöskään saa olla sellainen, että hyvät vanhustenhoidon palvelut saa vain kansalainen, jolla on omaa rahaa käytettävissään. - Maakuntien rahapula ja hallituksen hakemat säästöt eivät missään nimessä saa vaarantaa kansalaisten peruspalveluja.

SuPerin edustajisto 26.-27.4: Varhaiskasvatuksessa tarvitaan kaikkia ammattiryhmiä27.4.2018 09:30Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin edustajisto vaatii, että varhaiskasvatuksessa arvostetaan myös lastenhoitajien ja lähihoitajien osaamista. Varhaiskasvatuslakiesityksessä esitetään lisättäväksi akateemisen koulutuksen saaneiden lastentarhanopettajien määrää suhteessa lastenhoitajiin. Varhaiskasvatuksen suurin ongelma ei ole työntekijöiden koulutustaso, vaan liian suuret ryhmäkoot. SuPerin edustajisto vaatii, että eduskunnan nyt käsittelyssä olevaa varhaiskasvatuslain lakiesitystä muutetaan.

SuPerin edustajisto 26.-27.4: Kotihoito on ratkeamispisteessä26.4.2018 11:16Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin edustajisto on huolissaan kotihoidosta, jossa henkilöstömäärä ja asiakkaiden tarpeet eivät kohtaa. SuPerin kotihoidon selvityksen mukaan hoitajat ovat huolissaan hoidon laadusta ja omasta jaksamisestaan. Moni harkitsee alan vaihtoa ja osa on jo siirtynyt muualle. Eettinen kuorma työssä on liian suuri, sillä työtään ei pysty tekemään niin hyvin kuin haluaisi ja pitäisi. SuPerin edustajisto vaatii kotihoidon pikaista tervehdyttämistä.